ZNEČIŠTĚNÍ NA ZEMI.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt VODA, VODA.... Znečištění našich vod Zpracovaly :
Advertisements

Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
Chemické zatížení krajiny
Abiotické podmínky života
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
Znečišťování vodních zdrojů.
Znečištění ovzduší Znečištění ovzduší může být chemický, fyzikální nebo biologický činitel, jenž mění přírodní vlastnosti zemské atmosféry. Atmosféra.
Kyselý déšť.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Antropogenní vlivy na přírodní sféru
Ekologické problémy Společenské problémy
Ekologické problémy Společenské problémy
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Ohrožování základních složek biosféry
Krajina a životní prostředí
Uhlí Výroba paliv a energie.
Složky krajiny a životní prostředí
ŽP – základní pojmy Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Environmentalistika.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Registrační číslo projektu:
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Znečištění ovzduší Ročárková, Pachmanová.
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Krajina a životní prostředí
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky SVĚTOVÝ.
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
Narušení ozónové vrstvy
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Znečišťování ovzduší.
Atmosféra Filip Bordovský.
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Oxidy.
Hydrosféra základní složka života
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Znečištění hydrosféry Lukáš Tureček,Lucie Tomečková A.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – jezera, bažiny, rašeliniště, slatiniště – rybníky, přehradní nádrže – podpovrchovou.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_01_CHEMIE_8.ROČNÍK_11_VZDUCH
Odpady.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Voda hydrosféra základní podmínka života (tělo člověka – 60 – 70%vody)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzduch Materiál byl vytvořen v rámci projektu
OCHRANA ČISTOTY VOD I. RNDr. J. DURAS, Ph.D..
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Vliv člověka na ovzduší
Česká republika Životní prostředí ZŠ Hejnice 2010 Mgr. Jan Kašpar.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_07_ Vzduch
Transkript prezentace:

ZNEČIŠTĚNÍ NA ZEMI

Znečištění na Zemi Jeden z globálních problémů Přírodní i antropogenní původ Cizorodé látky sou ve všech složkách prostředí Problematické vlastnosti chemických látek- toxicita, persistence (stálost), kumulace Hlavní toxické látky – pesticidy (DDT), dioxiny, těžké kovy, uhlovodíky, benzen

Znečištění atmosféry Kromě hlavních plynů je v atmosféře i stopové množství oxidu siřičitého, oxidu dusíku, amoniaku či metanu díky různým přírodním procesům Člověk významně napomáhá změně složení atmosféry Největším přirozeným zdrojem těchto plynů je oceán a vegetace

Požáry lesů jsou zdrojem, těžkých kovů, uhlovodíků, látek vznikajících spalováním fosilních paliv Vulkanismus je zdrojem oxidů síry, dusíku, prachu, těžkých kovů, HCl, čpavku Mikroorganismy - produkují metan, sirovodík, oxidy dusíku

Vliv člověka na atmosféru Oxid uhličitý – CO2 - spalování fosilních paliv (77%), výroba vápna a cementu, výroba železa a oceli Oxid uhelnatý – CO – nedokonalé spalování fosilních paliv, koksárenské pece, hutnictví a kovoprůmysl, doprava, domácí topeniště

Oxidy dusíku – NOx - vznikají při spalovacích procesech, NO a NO2 jsou toxické již při nízkých koncentracích, z atmosféry jsou účinně odstraňovány - NO oxidací ozonem, NO2 reakcí s vodou na kyselinu dusičnou Metan a amoniak – zdrojem je zemědělská výroba Aromatické uhlovodíky – benzen – výfukové plyny

Freony – dříve jako chladící média a hnací plyn ve sprejích, jsou součástí rozpouštědel a do ovzduší se dostávají hlavně z průmyslu - Dnes je jejich výroba ve světě značně omezena pro poškozování ozonové vrstvy Těžké kovy – rtuť, arsen, olovo a kadmium

Kromě koncentrace je pro znečištění ovzduší důležitá doba setrvání látek v atmosféře - dusík 44 mil. let, freony 150 let, oxidy dusíku 5 dní, čpavek 7 dní, oxid siřičitý 2-4 dny, vodní pára 10 dní, olovo 14 dnů

Atmosférický aerosol Složka atmosféry tvořená pevnými nebo kapalnými částicemi rozptýlenými ve vzduchu Antropogenní aerosol – vysoký podíl organických látek dehtového charakteru, zvýšená koncentrace kovových iontů Množství v atmosféře se těžko odhaduje a neustále roste Srážky mohou částečně aerosol odstranit

Smog Smoke & fog Fotochemický smog (losangelského typu) – Nox (se spalovacích motorů), uhlovodíky, sluneční záření, teplota nad 17oC Londýnský smog – kouř, mikroskopické kapičky H2SO4 , hlavně v zimě se zvýšenými emisemi SO2

Znečištění pedosféry Degradace (znehodnocení) půdy – 10% zemského povrchu Narušení pedogenetického procesu Kontaminace podzemních vod Kontaminace potravních řetězců Úbytek půdních organismů

Hlavní zdroje znečištění - imise z průmyslu a dopravy - odpady (i jejich likvidace) - atmosférický spad (pevné imise z továren) - agrochemikálie – průmyslová hnojiva a pesticidy (herbicidy na plevel, insekticidy na hmyz, fungicidy na houby)

Samočistící schopnost půdy – biodegradace – mikroorganismy jsou schopny v rámci svého metabolismu rozložit cizí látky (snížení toxicity není pravidlem)

Znečištění hydrosféry Hydrosféra antropogenně nejvíce ovlivňována z krajinné sféry Problém s nezávadnou vodou – šíření infekcí a parazitů Ukazatele kvality vody – fyzikální, kyslíkové, organické, anorganické

Zdroje znečištění hydrosféry Přírodní a antropogenní Bodové, plošné a liniové

Povrchové a podpovrchové vody Eutrofizace vody – nadměrné množství dusíku a fosforu (hnojiva, prací prostředky) – přemnožení řas a sinic Samočištění vod – rychlejší u tekoucí vody, důležité je množství kyslíku, jinak přemnožení hnilobných bakterií Znečištění vod je obecně rozsáhlejší v rozvojových zemích

Znečištění světového oceánu Organické a anorganické škodliviny z řek Odpadní voda z pobřeží Lodní doprava Škodlivé látky z atmosféry Ukládání toxických a radioaktivních látek na mořské dno hlavní problém představují – ropné látky, chlorované uhlovodíky, těžké kovy, komunální odpad, tox. a radioakt. látky

Ostrov odpadků Mezi Kalifornií a Havajskými ostrovy Průměr 1 600 km, hmotnost 3 mil. tun

Kyselé deště

Odpady Za rok v ČR kolem 30 mil. tun odpadu Z toho 6% nebezpečný odpad Asi 20% se skládkuje, 25% recykluje, zbytek se spaluje 10% je komunální odpad, zbytek „podnikový“ odpad (2/3 průmysl a stavebnictví) Za rok 150-200 kg na osobu Tříděním se umožní recyklace 1/3

Uložení jaderného odpadu Nízko a středně aktivní odpad se ukládá ve zpevněné formě (spec. obaly), kapalné prochází bitumenací – odpaření kapaliny, smíchání s bitumenem, organická látka podobná asfaltu, tím se 2,5x sníží objem, nevýhodou je hořlavost bitumenu, vše se několikrát lisuje a v sudech ukládá do úložiště

Vysokoaktivní odpad – vyhořelé jaderné palivo – 40 – 50 let v meziskladech, poté je uložen do hlubinného úložiště proces vitrifikace – přeměna na stabilní materiál – sklo při 1200o C Hlubinné úložiště ve stabilních geologických vrstvách, nesmí hrozit vulkanismus, zemětřesení, záplavy, zalednění, multibariérový systém

1. bariéra – znehybnění radionuklidů v nerospustné chemické formě - barosilikátové sklo, cement, keramika, bitumen 2. bariéra – materiál obalu radioaktivního zpevněného odpadu – životnost 1 mil. let 3. bariéra – přírodní – samotné geologické prostředí – životnost min. 70 mil. let