Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Kvadratické rovnice- riskuj.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Větné členy.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární rovnice 1 Ročník:1.,
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní ochrana občanů Ročník:1. a 2. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní stát Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:červenec.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Postup při určování větných členů
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Exponenciální funkce a.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Racionální lomená funkce.
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právo a spravedlnost Ročník:1.a 2. Datum.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Logaritmické rovnice Ročník:2.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Peter Podoba Předmět/vzdělávací oblast:Digitální technika Tematická oblast:Mikroprocesorová technika Téma:Atmel AVR - registry Ročník:4. Datum.
Digitální učební materiál
Komplexní jazykový rozbor
Digitální učební materiál
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Právní vztahy Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:srpen.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce – řešené.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast: Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce Ročník:1.,
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Grafický rozbor vět Postup.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Mgr. Eva Plačková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast: Větná skladba, druhy vět z gramatického a komunikačního hlediska, stavba a tvorba komunikátu Téma: Větný rozbor Ročník: 3. Datum vytvoření: Říjen 2013 Název: VY_32_INOVACE_12.3.18.CJL Anotace: Postup při rozboru věty, určování základní skladební dvojice a rozvíjejících větných členů, způsob grafického zápisu. Digitální učební materiál je určen pro žáky technických oborů. Výuka náročného tématu Syntax se stává názornější a přehlednější. Využití všech možností multimediálních prostředků usnadňuje porozumění tématu i u slabších žáků a žáků se SPU, udržuje jejich pozornost, podporuje jejich aktivitu. Závěrečné kontrolní otázky zvyšují interaktivitu výuky a podporují samostatné myšlení žáků. Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad a procvičování, nevyžaduje použití žádných pomůcek. Prezentace primárně slouží pro výklad a ověřování znalostí v hodině, ale díky své názornosti může být využita také k samostudiu, pro distanční formu vzdělávání, k opakování ke společné části maturitní zkoušky, případně k doplnění učiva pro žáky s individuálním učebním plánem. Kontrolní otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC, dataprojektoru, popř. interaktivní tabule.

VĚTNÝ ROZBOR

Určování větných členů Vyhledáme přísudek (slovesný tvar určitý). Doptáme se na podmět (1.p.). Vyznačíme základní skladební dvojici (dvojitou čarou). Určíme členy rozvíjející přísudek (předmět, příslovečné určení, doplněk). Určíme členy rozvíjející podmět (přívlastek shodný, neshodný, doplněk). Podle otázek a slovního druhu řídících slov určíme zbývající větné členy, vyznačíme skladebné dvojice (jednoduchou čarou).

Příklad postupu větného rozboru Náš Petr pobýval v loňském roce měsíc v zahraničí.

Příklad postupu větného rozboru Vyhledáme přísudek: pobýval Doptáme se na podmět: Petr Vyznačíme základní skladební dvojici: Petr pobýval Určíme větné členy závislé na přísudku a vyznačíme je: v zahraničí (PUM), měsíc (PUČ), v roce (PUČ) Určíme větné členy závislé na podmětu: náš (PKS) Určíme ostatní větné členy, jejich člen řídící, vyznačíme je: loňském (PKS)

Určování rozvíjejících větných členů přívlastek rozvíjí podstatné jméno předmět rozvíjí sloveso nebo přídavné jméno, ptáme se pádovými otázkami kromě 1. p. a 5. p. příslovečné určení rozvíjí sloveso, přídavné jméno nebo příslovce, ptáme se jinými než pádovými otázkami doplněk rozvíjí podstatné jméno i sloveso

Způsob grafického zápisu grafický rozbor věty má umožnit pochopit stavbu věty základní větné členy a větné členy rovnocenné nebo několikanásobné píšeme na týž řádek, závislé větné členy píšeme níže než řídící základní větné členy spojíme dvojitou (v případě přístavku trojitou) čarou závislé větné členy spojujeme s řídícími jednoduchou šikmou čarou nevyjádřené nebo vypuštěné členy vyznačíme vytečkovaným kroužkem větné členy popisujeme zkratkami, vztahy vyznačujeme značkami: slučovací , odporovací, stupňovací, vylučovací, důvodový, důsledkový

Příklad grafického zápisu věty Náš Petr pobýval v loňském roce měsíc v zahraničí. Petr pobýval náš v roce měsíc v zahraničí loňském

Procvičování Doplňte do výše uvedeného grafického zápisu věty názvy větných členů. Proveďte větný rozbor a grafický zápis následujících vět: Lidé se tísnili kolem nákladního vozu plného potravin. Letos začneme realizovat velmi nákladnou rekonstrukci architektonických památek. Naše známé plzeňské pivo se vyváží do celého světa.

Správné řešení 2. lidé – PO, se tísnili – P, kolem vozu – PUM, nákladního – PKS, plného – PKS, potravin – PT2 letos – PUČ, začneme realizovat – P, velmi – PUZ, nákladnou – PKS, rekonstrukci – PT4, architektonických – PKS, památek - PKN naše - PKS, známé - PKS, plzeňské - PKS, pivo - PO, se vyváží - P, do světa - PUM, celého - PKS

Použité zdroje MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN 80-902-5715-1. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 224 s. V kostce (Fragment). ISBN 978-802-5301-890. MUŽÍKOVÁ, Olga. Odmaturuj! z českého jazyka. Vyd. 1. Brno: Didaktis, 2002. ISBN 80-862-8536-7.