Transparency International - Česká republika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Korupce a PZI Robert Hejzák / CzechInvest 31.října 2005.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Zpřístupňování a zveřejňování osobních údajů ze zasedání orgánů obce a orgánů kraje Igor Němec Předseda Úřad pro ochranu osobních údajů.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Problémy v zadávaní 3. Dotazy.
ŽIVNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_VÝCHOVA K OBČANSTVÍ _18.MOC SOUDNÍ TEMA: MOC SOUDNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Hodnocení finanční situace obce MKR SURO Finanční analýza Rozbor minulého hospodaření  odhalení pozitivních a negativních faktorů, které hospodaření.
Kulatý stůl se koná za podpory programu Evropské unie Hercule III ( ). Tento program je realizován Evropskou komisí. Byl vytvořen na podporu aktivit.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Situace na trhu práce v JmK a veřejná služba
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Místní rozpočtové jednotky
Zákon o sociálním podnikání
Měnová soustava, měnová politika
Malé a střední podnikání
Evropské fondy: Řízení rizik podvodů
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Příjmy z kapitálového majetku
Transparency International - Česká republika
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Občanské soudní řízení I.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Název materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Daň z příjmů právnických osob
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Odpovědnost za poškození životního prostředí
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Právo sociálního zabezpečení
RIZIKO.
2. ČNB a její role v platebním styku.
Organizace veřejné správy blok č. 1
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Obecné výklady o důkazech
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Pozemkové úpravy.
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání
RIZIKO.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Řízení rizik podvodu a korupce při zadávání veřejných zakázek
Aktuálně o stavu příprav na účinnost GDPR
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Transkript prezentace:

Transparency International - Česká republika Typy korupce I. Malá administrativní korupce a) Podplácení úředníků b) Záměrně nepřehledná, nadměrná regulace c) Zneužívání pravomocí plynoucích z dozorové činnosti II. Zneužívání veřejných zdrojů a) Zpronevěra veřejných zdrojů b) Nehospodárné využívání veřejných zdrojů c) Soukromý prospěch z privatizace d) Zneužívání úřední moci při udělování veřejných zakázek e) Nepotismus, klientelismus, „prodej“ pozic 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Transparency International - Česká republika Znaky korupce Zneužití postavení (pravomoci) Zištné cíle → získání neoprávněné výhody Tři strany korupčního vztahu Třetí strana = strana poškozená Důsledek korupce ve veřejné sféře: Namísto veřejného zájmu sledování zájmů soukromých Soukromá i veřejná sféra Soukromá osoba – veřejný činitel Dvě soukromé osoby (obchodní styk) 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Transparency International - Česká republika Definice korupce Shrnutí Takové jednání, kterým osoba v určitém kvalifikovaném postavení (volený zástupce, úředník zaměstnaný ve veřejné správě, zaměstnanec veřejného sektoru, osoba na určité pozici v soukromém sektoru) zneužívá svého postavení k osobnímu obohacení nebo obohacení třetích osob, přičemž z tohoto jednání mohou mít přímý užitek osoby, které korupční jednání vyvolají, a vždy vzniká škoda do různé míry určitelné skupině fyzických i právnických osob. Transparency International Zneužití pravomocí za účelem získání nezaslouženého osobního prospěchu, tj. takové jednání představitelů veřejného sektoru, jímž se nedovoleně a nezákonně obohacují prostřednictvím zneužívání pravomocí, které jim byly svěřeny. 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Negativní dopady korupce Podlamování důvěry občanů ve veřejné instituce a demokracii jako takovou Ekonomické dopady: Vysoké transakční náklady podnikání Neefektivní hospodaření s veřejnými zdroji Zmenšování objemu prostředků na veřejné služby Zvyšování investičního rizika (dopad na hospodářský růst) Zhoršování pověsti země v zahraničí (vliv na zahraniční investice) 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Transparency International - Česká republika Jevy „na hraně“ Jevy, které se přímo nepovažují za korupci, ale vytvářejí pro ni vhodné podmínky Střet zájmů Nastává tam, kde se způsob výkonu určitého zaměstnání nebo funkce může dostat do rozporu se soukromým zájmem osoby v daném postavení Lobbying Prosazování zájmů určité skupiny v rámci politického procesu, tedy při schvalování legislativy nebo exekutivních rozhodnutí 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Tři skutkové podstaty úplatkářství v trestním zákoně Přijímání úplatku (§ 160 TZ) Pachatel žádá, přijme nebo si dá slíbit úplatek v souvislosti s obstaráváním věci obecného zájmu Podplácení (§ 161 TZ) Pachatel poskytne, nabídne nebo slíbí úplatek v souvislosti s obstaráváním věci obecného zájmu Nepřímé úplatkářství (162 TZ) Postihuje prostředníky Institut účinné lítosti (§ 163 TZ) Bezodkladné, kvalifikované, dobrovolné přiznání Neoznámení ani nepřekazení není trestným činem 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Další „korupční“ trestné činy Zneužívání pravomoci veřejného činitele (§ 158 TZ) Maření úkolu veřejného činitele z nedbalosti (§ 159 TZ) Poškození a zneužití záznamu na nosiči informací (§ 257a TZ) Neoprávněné nakládání s osobními údaji (§ 178 TZ) Různé skutkové podstaty trestných činů v rámci ochrany různých typů procesů před korupcí Trestné činy proti majetku Trestné činy hospodářské Nekalá soutěž 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Transparency International - Česká republika Indikátory korupce „urychlená“ rozhodnutí službu získá osoba kdo na ni nemá nárok rozptyl v rozhodnutích „šikanózní“ výkon pravomocí utajování informací změny / ztráty dokumentů porušování pravidel pro vyloučení střetu zájmů styky s účastníky úředník si žije nad poměry 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Transparency International - Česká republika Indikátory korupce při vystupování veřejné správy jako soukromého subjektu nákup a prodej zboží a služeb za podmínek zjevně nevýhodných stanovení kritérií pro nákup a prodej, které může splnit pouze jeden z uchazečů pletichy při hodnocení nabídek nedodržování podmínek smlouvy rozhodující osoba si „žije nad poměry“ jednání ve střetu zájmů, zaměstnávání osob 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Sociologické a ekonomické „makro-metody“ měření korupce Kvalitativní Sociologické průzkumy – výsledkem není jednoznačný číselný ukazatel, nýbrž kvalitativní tvrzení („23% obyvatel považuje zdravotnictví za zkorumpované, 42% za spíše zkorumpované…“) Kvantitativní Převádění výsledků kvalitativních výzkumů v indexy (možnost srovnání) Škály Ekonomické metody „Měření“ šedé ekonomiky Experimenty 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Indexy („kvantifikace“) Různé typy podle Konstrukce indexu Jedinečné Kompozitní Charakteru dat Objektivní (vycházejí z objektivně měřitelných – „tvrdých“ dat) Subjektivní (názory respondentů – spíše vnímání rozsahu korupce než míra výskytu) Zdroje dat (Vnější) experti Místní respondenti 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika

Index vnímání korupce; CPI Publikuje: Transparency International Původní název: Corruption Perception Index (CPI) Internet: www.transparency.cz, www.transparency.org Index je zveřejňován od roku 1995 jednou ročně Informace o indexech CPI a BPI na: http://www.transparency.cz/index.php?id=11 27. 4. 2005 Transparency International - Česká republika