Společenská odpovědnost organizací v České republice a související aktivity Ing. Hana Šimková 26. dubna 2017
Společenská odpovědnost organizací CSR Corporate Social Responsibility Definice EK – odpovědnost podniků za dopad jejich činností na společnost CSR – představuje dobrovolný závazek organizace zohledňovat při svém rozhodování a každodenních činnostech potřeby svých zákazníků, dodavatelů, zaměstnanců a dalších aktérů, jichž se její činnost dotýká, ať již přímo či nepřímo. Jde o průřezovou problematiku dotýkající se širokého spektra aspektů – sociálního, environmentálního i ekonomického.
Společenská odpovědnost organizací CSR Její důležitou součástí je také snaha minimalizovat negativní dopady činnosti organizace na životní prostředí. Téma CSR je v celém světě stále více akcentováno jako základ pro udržitelný rozvoj, tedy rozvoj, který naplňuje potřeby přítomných generací, aniž by ohrozil schopnost naplňovat je i generacím budoucím.
Společenská odpovědnost organizací CSR MPO je gestorem problematiky CSR od roku 2013, MPSV je spolugestorem. Úkolem MPO bylo vypracování Národního akčního plánu CSR v ČR (duben 2014). Aktualizovaný Národní akční plán CSR v ČR – vypracován v návaznosti na Usnesení vlády ČR ze dne 2. dubna 2014, č. 199 – v části II, bodu 2, odstavci b) uloženo ministrovi průmyslu a obchodu předložit vládě do 31. prosince 2015 aktualizovaný Národní akční plán CSR v ČR. Schválen Vládou ČR dne 25. ledna 2016 usnesením č. 49
Aktualizovaný Národní akční plán CSR v ČR Hlavní záměry aktualizovaného NAP CSR v ČR: Posílení porozumění a důvěryhodnosti konceptu společenské odpovědnosti ve společnosti. Podpora rozvoje společenské odpovědnosti v organizacích. Sdílení zkušeností a přenos mezinárodního know-how. Hlavní úpravy: Nastavení intervalu platnosti aktualizovaného NAP CSR v ČR na období 2016 – 2018 Nově zpracována ve spolupráci s MPSV kapitola 3.7 Sociální podnikání
Aktualizovaný Národní akční plán CSR v ČR Aktualizovaný NAP CSR v ČR definuje ve třetí kapitole 10 klíčových oblastí: Propagace a podpora rozvoje konceptu společenské odpovědnosti Dialog a spolupráce zainteresovaných stran CSR Úloha orgánů veřejné správy Šíření, implementace a dodržování mezinárodních standardů chování Mezinárodní spolupráce
Aktualizovaný Národní akční plán CSR v ČR Dodržování lidských práv Sociální podnikání Vzdělávání a výzkum v oblasti společenské odpovědnosti Oceňování organizací za společenskou odpovědnost Ochrana zájmů spotřebitelů
Aktualizovaný Národní akční plán CSR v ČR Problematika Společenské odpovědnosti organizací – v podmínkách současného globalizovaného trhu se stává stále významnějším prvkem strategického řízení firem. Aktualizovaný NAP CSR v ČR – může být určitým vodítkem k odpovědnému a udržitelnému podnikání. Cílem materiálu je přispět k rozvoji konceptu společenské odpovědnosti organizací v České republice a jeho pozitivních dopadů na konkurenceschopnost ČR. Smyslem není posílení regulace, CSR je v principu dobrovolnou aktivitou.
Národní informační portál o CSR Národní informační portál o CSR vč. jeho provázání s národními a mezinárodními dokumenty Oficiální portál ČR, který se věnuje společenské odpovědnosti organizací CSR. Správcem portálu – je MPO, národní gestor problematiky CSR, společně s Radou kvality ČR Cíl portálu - informovat podniky, neziskové organizace, orgány veřejné správy i širokou veřejnost o novinkách z oblasti společenské odpovědnosti a aktivitách státních orgánů a dalších zainteresovaných aktérů, kteří aktivně přispívají k rozvoji společenské odpovědnosti organizací v České republice. www.narodniportal-csr.cz
Platforma zainteresovaných stran CSR Platforma je dobrovolným volným a otevřeným uskupením právnických osob, které se aktivně zabývají uplatňováním společenské odpovědnosti. Představuje zájmové diskusní fórum organizací, propagujících koncept CSR, které umožňuje výměnu zkušeností (know‑how), shromažďuje a monitoruje existující nástroje a iniciativy CSR a propaguje příklady dobré praxe. Odbornou podporu činnosti Platformy garantuje odborná sekce Rady kvality ČR č. 13: Společenská odpovědnost a udržitelný rozvoj. Aktuálně – přes 50 členů Komunikačním médiem Platformy je Národní informační portál CSR www.narodniportal-csr.cz.
Směrnice o nefinančním reportingu Vytvoření a činnost Pracovní skupiny při MPO pro konzultaci při transpozici směrnice o nefinančním reportingu PS ustavena, proběhla 3 jednání (prosinec 2015, leden 2016, listopad 2016), zápisy zveřejněny na webových stránkách MPO. Členové: MPO, Rada kvality ČR, MF, ČEZ, Škoda auto, a.s., SOCR, SPD ČR, HK ČR, Česká bankovní asociace Diskuse připomínek k novele zákona o účetnictví: - Zajištění souladu se směrnicí, tj. vyvarování se gold-platingu, co nejnižší administrativní zatížení dotčených subjektů - Zachování možnosti zveřejňovat nefinanční informace buď jako součást výroční zprávy, nebo jako samostatný dokument - Auditor neověřuje věcnou správnost nefinančních informací
Směrnice o nefinančním reportingu Novela zákona č. 513/1991 Sb., o účetnictví k návrhu zákona nebyly podány žádné pozměňovací návrhy, třetí čtení ke sněmovnímu tisku č. 812 proběhlo dne 9. listopadu 2016 na 50. schůzi. Návrh zákona byl schválen – usnesení č. 1415. Účinnost zákona je od 1. ledna 2017. Dotčené subjekty budou reportovat o nefinančních informacích za rok 2017, tj. ,,první zprávy o nefinančním reportingu” budou zveřejněny v roce 2018. Část OSMÁ § 32f až 32i Kdo bude mít povinnost reportovat nefinanční informace? Velká účetní jednotka, která je obchodní společností a je zároveň subjektem veřejného zájmu, pokud k rozvahovému dni překročí kritérium průměrného počtu 500 zaměstnanců v průběhu účetního období, Konsolidující účetní jednotka velké skupiny účetních jednotek, která je zároveň subjektem veřejného zájmu, pokud k rozvahovému dni překročí na konsolidovaném základě kritérium průměrného počtu 500 zaměstnanců v průběhu účetního období.
Směrnice o nefinančním reportingu Počet subjektů? Cca 30 subjektů Co se bude reportovat? Účetní jednotka uvádějící nefinanční informace uvede nefinanční informace v rozsahu potřebném k pochopení vývoje účetní jednotky nebo skupiny, její výkonnosti a postavení a dopadů její činnosti a to nefinanční informace týkající se alespoň otázek: a) životního prostředí, b) sociálních a zaměstnaneckých, c) respektování lidských práv a d) boje proti korupci a úplatkařství.
Směrnice o nefinančním reportingu Samostatná zpráva Pokud účetní jednotka uvádějící nefinanční informace vypracovává za stejné účetní období samostatnou zprávu, která obsahuje nefinanční informace, musí být tato samostatná zpráva a) zveřejněna společně s výroční zprávou nebo konsolidovanou výroční zprávou, nebo b) zpřístupněna veřejnosti v přiměřené lhůtě, která nesmí překročit 6 měsíců od rozvahového dne, na internetových stránkách účetní jednotky uvádějící nefinanční informace a ve výroční zprávě nebo konsolidované výroční zprávě je uveden odkaz na její zveřejnění způsobem umožňujícím dálkový přístup. Ověřování vypracování nefinančních informací auditorem Auditor ověří, zda účetní jednotka uvádějící nefinanční informace vypracovala nefinanční informace a uvedla je ve výroční zprávě nebo konsolidované výroční zprávě nebo zda vypracovala samostatnou zprávu
Směrnice o nefinančním reportingu Nezávazné pokyny pro vypracovávání zpráv obsahujících nefinanční informace – úroveň EU Směrnice EP a Rady 2014/95/EU, kterou se mění směrnice 2013/34/EU, pokud jde o uvádění nefinančních informací a informací týkajících se rozmanitosti některými velkými podniky a skupinami obsahuje ve svém článku 2 Pokyny pro vypracování zpráv. Je zde uvedeno, že: Komise vypracuje nezávazné pokyny k metodice vypracování zpráv obsahujících nefinanční informace, včetně nefinančních klíčových ukazatelů výkonnosti, a to obecných i odvětvových, s cílem usnadnit relevantní, užitečné a srovnatelné uvádění nefinančních informací podniky. Komise přitom konzultuje s příslušnými zúčastněnými stranami a zveřejní tyto pokyny do 6. prosince 2016.
Směrnice o nefinančním reportingu Nezávazné pokyny pro vypracovávání zpráv obsahujících nefinanční informace – úroveň EU Veřejná konzultace od ledna 2016 do dubna 2016. Doručeno 355 odpovědí. Proces konzultací zahrnoval i 16 bilaterálních expertních pohovorů and 2 workshopy s více než 80 stakeholdery – září 2016. Podpora přístupu obecných principů umožňujících flexibilitu pro společnosti Zohlední aspekty vztahující se ke klimatu, a proto budou Nezávazné pokyny pro vypracovávání zpráv obsahujících nefinanční informace publikovány na jaře 2017
Byznys a lidská práva Pracovní skupina při Úřadu vlády – ustavení pracovní skupiny oznámeno v prosinci 2015 Záměr začít pracovat na implementaci Obecných zásad OSN k byznysu a lidským právům na národní úrovni. Vztah mezi konceptem byznysu a lidských práv a společenské odpovědnosti – oba koncepty se prolínají. Tvorba Akčního plánu pro oblast byznysu a lidských práv ČR je fungující právní stát. Dodržuje lidskoprávní závazky, implementovány v právních předpisech. Regulace většinou dostatečná. Čeští podnikatelé v naprosté většině pravidla dodržují, v mnohých případech dokonce nad zákonný rámec
Byznys a lidská práva Dobrovolné závazky států a podnikatelů Tři pilíře: 1/ Povinnost státu chránit 2/ Odpovědnost podnikatelů respektovat 3/ Zajištění prostředků k nápravě
Sociální podnikání – věcný záměr zákona Cíl: stanovit rámec právní úpravy, která bude upravovat podmínky pro přiznání statusu sociálního podniku, kontrolu jejich dodržování, odnětí tohoto statusu a související otázky. Zákon bude definovat sociální podnik a integrační sociální podnik jako status, který může získat podnikající fyzická nebo právnická osoba. Zákonem bude otevřena cesta k benefitům pro sociální podniky, které budou zaměstnávat osoby zdravotně postižené a sociálně znevýhodněné na trhu práce. Zákon bude upravovat oblasti: Podmínky pro přiznání a odnětí statusu sociálního podniku, Práva a povinnosti osob se statusem sociálního podniku, Stanovení mechanismu kontroly dodržování podmínek pro přiznání statutu sociálního podniku, Vymezení správce agendy (MPSV) a jeho odpovědnosti za správní rozhodování o statusu sociálního podniku, kontrolu, evidenci sociálních podniků, zpracování Strategie rozvoje sociální ekonomiky, Zřízení Rady pro rozvoj sociální ekonomiky jako poradního orgánu vlády
Sociální podnikání Nárok na přiznání statusu sociálního podniku bude mít subjekt, který splní kumulativně podmínky: podnikání, a to nikoliv v oboru, který by měl významné negativní sociální důsledky, Zakladatelské právní jednání stanovuje podmínky nakládání se ziskem použitým pro další rozvoj sociálního podniku, Má nastavena pravidla pro účast zaměstnanců a členů na směřování podniku, Více než 50 % svého zisku reinvestuje do rozvoje svého sociálního podniku a/nebo pro zajištění veřejně prospěšné činnosti, Má formulované veřejně dostupné zásady environmentálně šetrného podnikání, Má minimálně 30 % příjmů z vlastních tržeb, Zaměstnává alespoň jednu osobu a současně zaměstnává osoby v souhrnné výši nejméně jednoho plného úvazku přepočteného stavu zaměstnanců nepřetržitě po dobu alespoň 12 měsíců, Zveřejňuje svoje zakladatelské právní jednání, svoje skutečné majitele a má transparentní vlastnickou strukturu, Nemá dluhy po splatnosti vůči daňové správě, na pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti či na pojistném na veřejném zdravotním pojištění, Není v procesu likvidace nebo úpadku, Vede účetnictví, Jeho statutární orgány jsou bezúhonné ve smyslu živnostenského zákona, Má uzavřeno alespoň jedno účetní období jako podnikající osoba.
Plnění Akčního plánu CSR v ČR Vytvoření a správa Národního informačního portálu o CSR včetně jeho provázání s národními a mezinárodními dokumenty Byl vytvořen Pravidelně aktualizován a doplňován o novinky a dokumenty ze světa CSR Návštěvnost pravidelně sledována a vyhodnocována Podpora udržitelného podnikání a národních cen za společenskou odpovědnost Rada kvality ČR vydala v červnu 2016 novou publikaci k Národní ceně za společenskou odpovědnost a udržitelný rozvoj. Publikace popisuje model nezávislého externího hodnocení organizací podnikatelského i veřejného sektoru. Je dostupná v Národním středisku podpory kvality a na webových stránkách České společnosti pro jakost. Podpora konceptu společenské odpovědnosti v rámci veřejného sektoru Příručka CSR pro veřejnou správu, aneb jak se chovat společensky odpovědně. Vydána v listopadu 2016 Národním střediskem podpory kvality ve spolupráci s Radou kvality ČR a Ministerstvem vnitra.
Plnění Akčního plánu CSR v ČR Newsletter Platformy zainteresovaných stran CSR Vydáván pravidelně každé dva měsíce Zprostředkovává přehled významných událostí z oblasti společenské odpovědnosti, aktivit členů Platformy K odběru Newsletteru je možno se přihlásit prostřednictvím registrace na stránkách Národního informačního portálu Diskuse na téma současný stav CSR a udržitelný rozvoj v ČR Národní konference CSR proběhla 28. listopadu 2016 v rámci slavnostního předávání ocenění za CSR ceny ,,Podnikáme odpovědně”. Konference proběhla formou panelové diskuse. Hlavní témata: současná situace CSR a udržitelného rozvoje v ČR, nefinanční reporting, výuka CSR na školách, význam podpory konceptu CSR ze strany státu. Spolupráce s Národní sítí Global Compact ČR v rámci globálního summitu společenské odpovědnosti a udržitelného podnikání GLOBAL COMPACT 2030, který proběhl dne 4. května 2016 v Praze
Plnění Akčního plánu CSR v ČR VŠE v Praze (člen Platformy zainteresovaných stran CSR) zavedla ve spolupráci s Českou společností pro jakost certifikát ,,Specialista CSR junior” – pro studenty bakalářského programu Národní cena ČR za CSR a udržitelný rozvoj Slavnostně vyhlášena na konci listopadu 2016 ve Španělském sále na Pražském hradě. Ocenění za CSR Podnikáme odpovědně bylo předáno v rámci akcí Evropský týden malých a středních podniků. Cena hejtmana za CSR V roce 2016 proběhlo vyhlášení ve všech přihlášených krajích Celkový počet přihlášených organizací byl přes 150 Zájem organizací o účast stále roste.
CSR v rámci EU – High Level Group on CSR MPO se rovněž zapojuje do aktivit souvisejících se společenskou odpovědností organizací i na evropské úrovni Zástupce MPO je členem Skupiny na vysoké úrovni pro otázky společenské odpovědnosti organizací (High Level Group on Corporate Social Responsibility), která pracuje v rámci generálního ředitelství DG GROW (přesunuto z DG EMPL) Předběžně v polovině června 2017 – společné zasedání HLG on CSR a zainteresovaných stran (stakeholders), na kterém by bylo projednáváno propojení CSR s RBC a Sustainable Development Goals (SDGs).
Seminář, workshop CSR – zvažování realizace Společný seminář MPSV, MPO Téma: CSR a operační programy Účastníci: zástupci veřejné správy, podnikatelských kruhů a neziskových organizací – členové Platformy zainteresovaných stran CSR Cca 50 účastníků Inspirace pro přípravu nového materiálu v roce 2018, který bude navazovat na Aktualizovaný Národní akční plán CSR v ČR
Priority na další období Z Usnesení vlády České republiky ze dne 25. ledna 2016 č. 49 vyplývají následující úkoly pro ministra průmyslu a obchodu: koordinovat a monitorovat plnění úkolů vyplývajících z Plánu, b) předložit vládě do 30. září 2018 zprávu o plnění Plánu se stavem ke dni 30. června 2018 a návrh nového akčního plánu. Přípravné práce na „návrhu nového akčního plánu“ začnou ve druhé polovině roku 2017.
Aktualizovaný Národní akční plán CSR v ČR Aktualizovaný Národní akční plán CSR v ČR dostupný na: http://www.mpo.cz/dokument169121.html Tištěná brožura v CZ a v AJ verzi.
Ing. Hana Šimková e-mail: simkova@mpo.cz tel.: 224 852 225 Děkuji za pozornost Ing. Hana Šimková e-mail: simkova@mpo.cz tel.: 224 852 225