Ekonomie byrokracie PVTEVS 4. 12. 2008, ESF-MU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_05.
Advertisements

TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Obchodní společnosti Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Rozpočtové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Odměňování pracovníků Minimální mzda. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
EFEKTIVNOST VEŘEJNÉHO SEKTORU Základní teoretický i praktický problém veřejné ekonomie.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP obecná část Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Rozhodování. Podle typu rozhodovacího problému  za jistoty  za rizika (nejistoty)  za neurčitosti Kdo bude řešit  Skupina  Jednotlivec.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Odkud se berou peníze v rozpočtu
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Peníze
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Místní rozpočtové jednotky
Dějiny daňových teorií
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Dokonale konkurenční odvětví
Výrobní faktory v organizaci
Pracovní porada Pracovní list.
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
standardní alternativní teorie firmy
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Téma 11: Finanční plánování
Pracovní porada Pracovní list.
Vývoj liberální demokracie a úskalí korupce
„Svět se skládá z atomů“
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Ing. Veronika Doňarová – SOŠ a SOU Čakovice
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Makroekonomie E 7 - otázky.
Povinnosti a práva původců z hlediska soudobé úrovně správy dokumentů
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
RIZIKO.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
Hlasovací pravidla a alternativní mechanismy rozhodování
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Teorie Informace, signál
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
RIZIKO.
Řízení rizik podvodu a korupce při zadávání veřejných zakázek
Tisková konference ČMKOS
Vztahy mezi útvary charakter průběhu hlavní podnikatelské činnosti
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Transkript prezentace:

Ekonomie byrokracie PVTEVS 4. 12. 2008, ESF-MU

Základní pojmy Byrokracií chápeme: Sponzor byrokrat množina úřadů, které jsou odpovědné za státem zabezpečované služby (Jackson-Brown) Sponzor rozhoduje o velikosti rozpočtu úřadu byrokrat

Byrokracie podniková byrokratický management Vládní byrokracie

Úřad Nezisková organizace Financování z pevných dotací pravidelné příjmy, o velikosti rozhoduje sponzor Složen z byrokratů

Weberův byrokrat Ideální model Byrokracie Racionální jedinec Normativní pohled Byrokracie určitý způsob organizace a fungování (veřejné) správy, resp. jejího personálního základu. označení racionalizované techniky jejího fungování, organizace a řízení. vyřizování úkolů podle objektivně stanovených pravidel, bez ohledu na konkrétní politické poměry.

Weberova byrokracie byrokratické organizaci vládnutí a spravování se připisuje několik charakteristických rysů: hierarchická struktura podřízenosti a delegování pravomocí odshora dolů rigidní vymezení funkčních míst a odpovědnosti rozhodování podle stálých, apriorně daných pravidel a procedur neúměrně vysoká náročnost na formální přesnost v detailech

Realita dnes – Weber „administrativní eunuch“ Motivace chování jedince (tedy i byrokrata)

Srovnání monopolu, NGO, úřadu Předpoklady: Pro všechny tři formy platí stejné ceny faktorů (stejné dlouhodobé průměrné náklady (LRAC) D je poptávková funkce pro monopol a NGO, a jako poptávka voliče mediána (MV) pro úřad Konstantní výnosy z rozsahu – tedy LRAC=LRMC Byrokracie je závislá svým příjmem na objemu produkce (rozpočet přijímá od sponzora)

Srovnání monopolu, NGO, úřadu P,C P1 C B F A P2 LRAC=LRMC G P3 D=MV MR Q1 Q2 Q3 Q

Důsledky srovnání Rozhodnutí o velikosti rozpočtu (množství statku) je v rukou politiků Míru (ne)informovanosti (informační asymetrie „pomáhá“ redukovat úřad Politik minimalizující nebezpečí tlaku voličů z nedostatečné úrovně statku tenduje k udělení vyššího rozpočtu úřadu

Niskanen Byrokrat je ekonomický subjekt – jako každý jiný – maximalizuje svůj užitek U = f(plat, výhody a požitky, počet podřízených, reputace, status, velikost rozpočtu)

Niskanenův model Neoklasické předpoklady Řeší problematiku alokace Předpokládá asymetrii informací

P,C MC TB=aQ-bQ2 a>0, b>0 A MV=TB´=a-2bQ TC=cQ+dQ2 c>0, d>0 S MC=TC´=c+2dQ TC=TB D=AR=MV Q TC TB, TR (a-c)/(b+d)=Q2 TB MV=MC (a-c)/2(b+d)=Q1 TR 2Q1=Q2 Q4 Q1 Q2 Q3=a/2b

Argumenty Proti – (Jackson): v UK nezávisí platy úředníků na velikosti rozpočtu prof. Weigel: nepravděpodobnost vysoké míra asymetrie informací

Alternativní užitek byrokrata maximalizace „slack“ – polštář, který umožní byrokratovi mírnit napětí uvnitř úřadu, zvyšuje jeho moc minimalizace rizika - riziko – bude odvolán, potrestán

Neefektivnost X (Liebenstein) X-inefficiency Neefektivnost monopolních korporací Plýtvání, přebyteční zaměstnanci, nízká produktivita (technická neefektivnost) Složitost vztahů, špatná specifikace smluv a náplně práce, transakční náklady

P,C C P1 H LR AC1=LRMC1 E B F A P2 LRAC=LRMC G P3 D=MV MR Q1 Q2 Q4 Q3 Q