Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o."— Transkript prezentace:

1 CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Hradecká 1151, Hradec Králové Nabídka a poptávka Hradec Králové Datum

2 Tento učební materiál vznikl za podpory OPVK 1.5
Název školy CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Číslo projektu CZ 1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Číslo DUM CSA_OPVK15_164 Předmět Ekonomika Tematický celek Základy ekonomiky Název materiálu Nabídka a poptávka Autor Ing. Dagmar Nosálková Datum ověření, třída Časová dotace 1 hodina Pomůcky Interaktivní tabule Vzdělávací cíl Seznámit studenty s pojmy nabídka a poptávka

3 Nabídka a poptávka Trh = místo, kde se setkává poptávka s nabídkou a utváří se cena zboží Poptávka ochota a schopnost spotřebitelů kupovat za určitou cenu určité množství zboží či služeb Nabídka - ochota a schopnost prodávajících nabízet za určitou cenu určité množství zboží

4 Nabídka a poptávka Zákon nabídky: Čím je cena určitého zboží nebo služby na trhu vyšší, tím více výrobců přichází na trh a chce prodat své zboží, nabídka roste. Je-li cena zboží nízká, výrobci nemají zájem prodávat své zboží, nabídka klesá

5 Nabídka a poptávka Členění nabídky: agregátní (celková) nabídka – suma všech uvažovaných resp. zamýšlených prodejů, se kterými výrobci přicházejí na trh individuální nabídka – nabídka jednoho výrobce dílčí nabídka – nabídka jediného druhu výrobku od různých výrobců

6 Nabídka a poptávka Graf nabídky

7 Nabídka a poptávka Faktory ovlivňující nabídku cena, náklady výroby a obchodu (dražší suroviny a energie, zvyšování mezd, snižování nákladů ……..) změna vnějších podmínek podnikání (organizace trhu, počasí pro zemědělce, daně) změny kapitálové výnosnosti

8 Nabídka a poptávka Zákon poptávky: Čím je cena určitého zboží nebo služby na trhu vyšší, tím méně spotřebitelů chce koupit zboží, poptávka klesá. Je-li cena zboží nízká, spotřebitelé mají zájem více nakupovat, poptávka stoupá.

9 Nabídka a poptávka Členění poptávky: agregátní (celková) poptávka – souhrn všech zamýšlených koupí na trhu dílčí (tržní) poptávka – poptávka po jednom výrobku různých výrobců individuální poptávka – poptávka jediného kupujícího, nebo poptávka po produkci jediného výrobce

10 Nabídka a poptávka Graf poptávky:

11 Nabídka a poptávka Faktory působící na poptávku: cena, demografické změny (změny v počtech a charakteristikách kupujících), změny velikosti důchodů (mzdy zaměstnanců, renta vlastníků půdy,zisky vlastníků kapitálu), změny v preferencích (zvyky, móda, změny potřeb), změny cen jiných zboží: substituty – jiné podobné zboží (např. jablka – hrušky) komplementy – jiné zboží, které doplňuje dané zboží (např. auto – benzín, CD přehrávač – CD nosiče

12 Nabídka a poptávka Použité zdroje: Klínský P., Münch O., Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy, 1 díl.


Stáhnout ppt "CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o."

Podobné prezentace


Reklamy Google