Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky."— Transkript prezentace:

1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

2 Zákony trhu

3 Zákony trhu V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní instituce) rozhodují v zásadě samy, což by zdánlivě mohlo budit dojem chaosu a anarchie. Chování tržních subjektů je však ovlivněno zákony trhu (někdy se hovoří o neviditelné ruce trhu). poptávka nabídka

4 Poptávka [D] rozlišujeme na:
individuální poptávka = poptávka jednoho kupujícího po určitém statku nebo službě dílčí poptávka (tržní poptávka) = poptávka všech lidí z určitého regionu (resp. z určitého státu) po určitém statku nebo službě agregátní poptávka = poptávka všech lidí v určitém státě po všech možných statcích a službách.

5 Poptávka [D] faktory ovlivňující poptávku:
změny substitutů a komplementů (doplňující výrobek), respektive jejich cen změna výše důchodů změny v populaci vkus, zvyky, preference

6 Nabídka [S] rozlišujeme na:
individuální nabídka = nabídka jednoho výrobce určitého statku nebo služby (např. kolik nabídne jeden pekař rohlíků při ceně 1 Kč a kolik jich nabídne při ceně 5 Kč) dílčí nabídka = nabídka všech výrobců určitého zboží v určitém regionu (např. kolik rohlíků celkem nabídnou všichni pekaři v ČR při ceně 1Kč a kolik při ceně 5 Kč). Dílčí nabídka je součtem individuálních nabídek agregátní nabídka = nabídka všech výrobců všech druhů zboží v jednom státě

7 Nabídka [S] faktory ovlivňující nabídku: cena výrobku či služby
náklady výroby -> odráží se v ceně ceny substitutů = výrobků, které mohou produkt nahradit organizace – vztah velkoobchodů a maloobchodů změny výrobních podmínek množství = Q cena = P

8 Zákony trhu zákon nabídky = s rostoucí cenou roste i nabídka zboží
zákon poptávky = s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží

9 Rovnovážná cena Pokud je poptávka stejná jako nabídka je cena rovnovážná Při jiné ceně než rovnovážné dochází k přebytku nebo nedostatku zboží Při přebytku/nedostatku dochází k upravování cen směrem k rovnováze (při nedostatku jsou kupci ochotni zaplatit vyšší cenu. Výrobci proto můžou zvýšit ceny, nebo množství)

10 Rovnovážná cena rovnovážná cena není stálá ani předem známá -> stejně jako cena tržní je určována metodou pokusu a omylu stav rovnováhy je nejefektivnější-nedochází k plýtvání (zboží je dostatek, nekazí se ani nemusí být likvidováno) Trhem stanovená cena plní dvě funkce Eliminace neefektivní výroby Regulace množství výrobků

11 Rovnovážná cena?

12

13 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.


Stáhnout ppt "Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky."

Podobné prezentace


Reklamy Google