Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_15_Vedlejší věty příslovečné Autor Chňoupková.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná Věta předmětná Věta přívlastková (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přísudková (podrobně vysvětleno.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková SOUVĚTÍ SLOŽITÉ Jednou se nějaké lávce potkalo Štěstí s Rozumem.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Z obrázků vytvoř věty jednoduché Některé věty napište na tabuli.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_03_ Odchylné tvary některých podstatných.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice Název sady: Český jazyk a literatura.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Práce s textem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M Jestliže chceme vzpomenout výrazné osobnosti 20. století, které vždy měly kuráž, mozek, charakter i kus humoru,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přístavek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Věta dvojčlenná, jednočlenná, větný ekvivalent.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_08
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Přísudek VY_12_INOVACE_Rů_I_34 Název projektu: OP VK
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Kateřina Křížová
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Kateřina Křížová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_04 příslovečná určení
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Větné členy.
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C50Čj6_Přívlastek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
SOUVĚTÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘÍSLOVEČNÁ
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
SKLADBA SKLADEBNÍ DVOJICE Jabloň před domem krásně rozkvetla.
Věta jednoduchá Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav, Školní 402, , příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT. DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT.
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_15_Souvětí podřadné Autor Chňoupková Martina

Mgr. Martina Chňoupková SOUVĚTÍ PODŘADNÉ Mgr. Martina Chňoupková

Souvětí podřadné: je tvořeno jednou větou hlavní a minimálně jednou větou vedlejší Věty vedlejší: podmětné přísudkové předmětné přívlastkové příslovečné doplňkové

Postup při určování vět vedlejších: Ve VH vyhledáme přísudek, pokud se jedná o sponové sloveso zkoumáme, zda není jeho jmenná část vyjádřena VV přísudkovou Ve VH hledáme podmět, pokud ho nenajdeme zvažujeme, nejedná-li si o větu jednočlennou, nebo dvojčlennou s nevyjádřeným nebo všeobecným podmětem, nebo jestli není podmět vyjádřen VV podmětnou

Postup při určování vět vedlejších: Zjistíme, které slovo rozvíjí VV: podstatné jméno – VV přívlastková sloveso nebo příd. jm. můžeme se zeptat pouze pádovými otázkami kromě 1. pádu – VV předmětná ptáme se i otázkami nepádovými – VV příslovečná podstatné jméno (zájmeno) v platnosti předmětu případně podmětu i přísudkové sloveso – VV doplňková

Určete druhy vedlejších vět. Až se vrátíš, zalij květiny. Jestliže budeš souhlasit, půjčím mu to. Slíbil mi, že dostanu přidánu. Spadl pod vlak, který ho přejel. Obloha byla, jako když ji vymete. Vylezl na plot, protože se bál psa. Přinesla dříví, aby zatopila. Policisté sdělili, že vrah byl zatčen. Zdá se mi, že tváří nějak podivně. Máte vysoké postavení, které si musíte uhájit. Pojďme domů, jelikož se už stmívá. Dům, jenž shořel, byl už starý. Učím se, abych rozšířil své vědomosti. Učitel  pozoroval žáka, jak schovává tahák do rukávu. příslovečná časová příslovečná podmínková předmětná přívlastková přísudková příslovečná příčinná příslovečná účelová podmětná příčinná doplňková

Doplňte VV a rozhodněte, zda jsou podmětné či předmětné. Viděla, Je nutné, Karel zkoumal, Věděl, Bylo mu doporučeno,

Spojte věty vhodnými spojkami v souvětí, tak aby v souvětí byla jedna věta hlavní a jedna vedlejší, určete druh VV: Rostla na poli. Namaloval jsem krásnou slunečnici. Za urozeným pánem jde chrabrý rytíř. Vede za uzdu svého koně. Petr se rozhodl. Nechá ho na pokoji. Tatínek poručil. Petr si uklidil pokoj. Vypadali . Pracují. Namaloval jsem krásnou slunečnici, která rostla na poli. Za urozeným pánem jde chrabrý rytíř, který vede za uzdu svého koně. Petr se rozhodl, že ho nechá na pokoji. Tatínek poručil, aby si Petr uklidil pokoj. Vypadali, že pracují.

Určete druh VV, vyplňte křížovku: Byl, jako kdyby ho vyměnili Je směšné, když spolu nemluvíme. I přestože prší, půjdeme ven. Sedačka, kterou koupili, se mi nelíbí. Honza slyšel, jak někdo volá o pomoc. Šel, kam ho nohy nesly. Bylo, jako by mělo přijít krupobití.

Řešení křížovky: p ř í S u d k o v á O m ě t n U s V l a e Ě T

Souvětí s více VV: Jestliže se budu dobře a zodpovědně učit, podaří se mi úspěšně složit přijímací zkoušky na vysokou školu, na níž bych byl rád přijat. VH - řídící pro obě VV VV – závislé na VH Graf: 2 VH jestliže 1 VV na níž 3 VV podmínková přívlastková

Zakreslete následující souvětí graficky: Viděl jsem, jak mizeli v mlze, která byla velmi hustá. Můj přítel, kterého znám už dlouho, mě včera navštívil, aby si se mnou opět popovídal. Budeš-li opatrný, nemůže se ti nic stát, i když vyrazíš až večer, až bude naprostá tma.