Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:"— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_06_číslo a pád podstatných jmen Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková organizace Ročník: I. ročník praktické školy Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Předmět: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova Téma: Podstatná jména, číslo Název autora: Mgr. Monika Nováková Vytvořeno dne: Prosinec 2012 Anotace DUM určený k seznámení žáků s číslem podstatných jmen Klíčová slova: Číslo jednotné a množné

2 METODICKÝ POPIS Prezentace je určená k výkladu a procvičování: Vytváření jednotného čísla podstatných jmen Vytváření množného čísla podstatných jmen Určování čísla jednotného a množného ve větách Snímek 6 a 7 – žáci podtrhnou podstatné jméno a do tabulky zapíší zkratkou číslo podstatného jména (J nebo M), po kliknutí se objeví kontrola. Od 8. snímku výklad pádu podstatných jmen Pádové otázky Určování pádu Používání pádových otázek ve větách

3 ČÍSLO PODSTATNÝCH JMEN
Podstatná jména jsou v čísle jednotném nebo množném.

4 CVIČENÍ č. 1 Doplň jednotné číslo podstatných jmen: v kuchyni máme:
jednotné číslo množné číslo ___________ talíře ___________ příbory ___________ hrnečky ___________ květiny příbor hrneček květina talíř

5 CVIČENÍ č. 2 Doplň množné číslo podstatných jmen: na zahradě máme:
jednotné číslo množné číslo strom __________ záhon __________ cestičku __________ motyku __________ záhony stromy cestičky motyky

6 Kohouti kokrhají. Ptáci zpívají. Maminka pere. Petrklíče rostou.
CVIČENÍ č. 3 Podtrhni a urči v jakém čísle jsou podstatná jména v těchto větách. Kohouti kokrhají. Ptáci zpívají. Maminka pere. Petrklíče rostou. Bratr si hraje. Mlýn klape. Zuby bolí. Kohouti Ptáci Maminka Petrklíče Bratr Mlýn Zuby MNOŽNÉ JEDNOTNÉ

7 Začíná léto. Slunce svítí. Žáci mají prázdniny. Jedeme na výlet.
CVIČENÍ č. 4 Podtrhni a urči v jakém čísle jsou podstatná jména v těchto větách. Začíná léto. Slunce svítí. Žáci mají prázdniny. Jedeme na výlet. Spíme ve stanu. Je dusno. Přijde asi bouřka. léto Slunce Žáci Výlet stanu dusno bouřka JEDNOTNÉ

8 PÁDY PODSTATNÝCH JMEN Podstatná jména různými tvary vyjadřují sedm pádů. Podstatná jména skloňujeme a přitom se mění jejich tvar. Pád podstatného jména zjistíme pádovou otázkou.

9 PÁDOVÉ OTÁZKY 1. pád Kdo co? medvěd filmy
2. pád Koho, čeho? medvěda filmu 3. pád Komu, čemu? medvědovi filmu 4. pád Koho, co? medvěda film 5. pád oslovujeme, voláme medvěde! filme! 6. pád (o) Kom, (o) Čem? medvědovi filmu 7. pád Kým, čím? medvědem filmem

10 PÁDY PODSTANÝCH JMÉN Najděte správnou pádovou otázku:
Před prázdninami, o mamince, za plotem, bez čepice, s kolem, na nádraží, pane! auto, kamarádovi.

11 PÁDY PODSTATNÝCH JMÉN Ptejte se správnými pádovými otázkami a odpovídejte: 1. _______ , ______ Je ve škole? 2. _______ , ______ Jsou židle? 3. _______ , ______ Půjdeme? 4. _______ , ______ Ukládáte do knihovny? 6. _______ , ______ Visí kabát? 7. _______ , ______ Píšete? Vzor: Kdo, co je ve škole? Ve škole je učitel (žák).

12 POUŽITÉ ZDROJE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Nováková


Stáhnout ppt "Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:"

Podobné prezentace


Reklamy Google