Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_15_Souvětí podřadné Autor Chňoupková Martina
Mgr. Martina Chňoupková SOUVĚTÍ PODŘADNÉ Mgr. Martina Chňoupková
Souvětí podřadné: je tvořeno jednou větou hlavní a minimálně jednou větou vedlejší Věty vedlejší: podmětné přísudkové předmětné přívlastkové příslovečné doplňkové
Postup při určování vět vedlejších: Ve VH vyhledáme přísudek, pokud se jedná o sponové sloveso zkoumáme, zda není jeho jmenná část vyjádřena VV přísudkovou Ve VH hledáme podmět, pokud ho nenajdeme zvažujeme, nejedná-li si o větu jednočlennou, nebo dvojčlennou s nevyjádřeným nebo všeobecným podmětem, nebo jestli není podmět vyjádřen VV podmětnou
Postup při určování vět vedlejších: Zjistíme, které slovo rozvíjí VV: podstatné jméno – VV přívlastková sloveso nebo příd. jm. můžeme se zeptat pouze pádovými otázkami kromě 1. pádu – VV předmětná ptáme se i otázkami nepádovými – VV příslovečná podstatné jméno (zájmeno) v platnosti předmětu případně podmětu i přísudkové sloveso – VV doplňková
Určete druhy vedlejších vět. Až se vrátíš, zalij květiny. Jestliže budeš souhlasit, půjčím mu to. Slíbil mi, že dostanu přidánu. Spadl pod vlak, který ho přejel. Obloha byla, jako když ji vymete. Vylezl na plot, protože se bál psa. Přinesla dříví, aby zatopila. Policisté sdělili, že vrah byl zatčen. Zdá se mi, že tváří nějak podivně. Máte vysoké postavení, které si musíte uhájit. Pojďme domů, jelikož se už stmívá. Dům, jenž shořel, byl už starý. Učím se, abych rozšířil své vědomosti. Učitel pozoroval žáka, jak schovává tahák do rukávu. příslovečná časová příslovečná podmínková předmětná přívlastková přísudková příslovečná příčinná příslovečná účelová podmětná příčinná doplňková
Doplňte VV a rozhodněte, zda jsou podmětné či předmětné. Viděla, Je nutné, Karel zkoumal, Věděl, Bylo mu doporučeno,
Spojte věty vhodnými spojkami v souvětí, tak aby v souvětí byla jedna věta hlavní a jedna vedlejší, určete druh VV: Rostla na poli. Namaloval jsem krásnou slunečnici. Za urozeným pánem jde chrabrý rytíř. Vede za uzdu svého koně. Petr se rozhodl. Nechá ho na pokoji. Tatínek poručil. Petr si uklidil pokoj. Vypadali . Pracují. Namaloval jsem krásnou slunečnici, která rostla na poli. Za urozeným pánem jde chrabrý rytíř, který vede za uzdu svého koně. Petr se rozhodl, že ho nechá na pokoji. Tatínek poručil, aby si Petr uklidil pokoj. Vypadali, že pracují.
Určete druh VV, vyplňte křížovku: Byl, jako kdyby ho vyměnili Je směšné, když spolu nemluvíme. I přestože prší, půjdeme ven. Sedačka, kterou koupili, se mi nelíbí. Honza slyšel, jak někdo volá o pomoc. Šel, kam ho nohy nesly. Bylo, jako by mělo přijít krupobití.
Řešení křížovky: p ř í S u d k o v á O m ě t n U s V l a e Ě T
Souvětí s více VV: Jestliže se budu dobře a zodpovědně učit, podaří se mi úspěšně složit přijímací zkoušky na vysokou školu, na níž bych byl rád přijat. VH - řídící pro obě VV VV – závislé na VH Graf: 2 VH jestliže 1 VV na níž 3 VV podmínková přívlastková
Zakreslete následující souvětí graficky: Viděl jsem, jak mizeli v mlze, která byla velmi hustá. Můj přítel, kterého znám už dlouho, mě včera navštívil, aby si se mnou opět popovídal. Budeš-li opatrný, nemůže se ti nic stát, i když vyrazíš až večer, až bude naprostá tma.