Korupce Darování je efektivní, když chcete potěšit ,poctít…..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Pracovní smlouva Vypracoval: Lukáš Karlík.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
Zpřístupňování a zveřejňování osobních údajů ze zasedání orgánů obce a orgánů kraje Igor Němec Předseda Úřad pro ochranu osobních údajů.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Povolání, zaměstnání, práce
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Zákon o sociálním podnikání
KVALITA – BEZPEČNOST - EFEKTIVITA
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Občanské soudní řízení I.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Pracovnělékařské služby
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název projektu: Moderní škola
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
GDPR aneb to chceme.
Národní konference GDPR 2017, Praha, 23. listopadu 2017
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Práva a povinnosti odborové organizace v oblasti BOZP
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Hodnocení korupčních rizik (CIA) Oddělení boje s korupcí Praha, 2018
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Další subjekty působící v oblasti zaměstnanosti
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Transparency International - Česká republika
Transkript prezentace:

Korupce Darování je efektivní, když chcete potěšit ,poctít….. A když to tak obdarovaný pochopí

Dovolil jsem si švestičky z naší zahrádky!

Need vs. greed corruption – úplatek z nouze či z chamtivosti „Lidé buď chtějí méně korupce, nebo větší šanci podílet se na ní. A protože mne stále nikdo nechce korumpovat, z logiky předchozí věty jsem se rozhodl proti korupci bojovat.“ pracovník Transparency International Vznik termínu: Rumpere – zlomit, přetrhnout, Corruptus – zlomený (následek, dotyčný je přinucen ke změně postojů), znečištěný, zkažený, podplacený, zvrhlý Proč a jak? „Moc korumpuje“ Klientismus - rozdělování se řídí pravidly známostí, protekcí a lidí zapojených do určité klientské sítě (nepotismus – na základě příbuzenství). Need vs. greed corruption – úplatek z nouze či z chamtivosti Výše úplatku - přímá úměra mezi částkou a podlehnutím Kalkul rizika (KR) = hranice úplatku, který se vyplatí vs. možnost odhalení a výše postihu Korupční klima – názor lidí, že úplatky jsou samozřejmost, patří do  současné společnosti, zneužívání úředních pravomocí, dávání a braní úplatků je pro obyvatele dané země samozřejmým a morálně omluvitelným chováním. Jsou dva pohledy: 1. jak je tolerováno 2. jak je člověk ochoten se podílet Nastavení systému kontroly a sankcí Kult rychlého zbohatnutí - „mám právo být šťasten, osobní prospěch“ Reputace skupiny – „plním očekávání“

Záměrně nepřehledná regulace pravidel Zatemňování pravidel Malá (petty) korupce Záměrně nepřehledná regulace pravidel Zatemňování pravidel Podplácení kompetentních osob Korupce „bez krádeže“ – urychlení Zneužití veřejné moci/svěřených pravomocí nebo veřejných zdrojů pro vlastní prospěch

Priority Vládní koncepce boje s korupcí na léta 2015 až 2017 Výkonná a nezávislá exekutiva – přijetí zákona o státní službě a jeho důsledné uvádění do praxe, prosazení nového zákona o státním zastupitelství. Transparentnost a otevřený přístup k informacím –elektronická Sbírka zákonů, Sbírka mezinárodních smluv, elektronický legislativní proces, předložení novely zákona o střetu zájmů, zpřísnění systému financování politických stran, předložení zákona o centrálním registru, vytvoření závazných standardů pro nominaci zástupců státu. Hospodárné nakládání s majetkem státu – příprava nových pravidel pro zadávání veřejných zakázek, předložení návrhu zákona, který zajistí transparentnost vlastnictví, podpora centrálních nákupů a elektronických aukcí, rozšíření pravomocí NKÚ, vytvoření zákona o vnitřním řízení a kontrole. Rozvoj občanské společnosti – přijetí legislativního řešení ochrany oznamovatelů korupce (whistleblowerů). Strategie vlády v boji s korupcí 2006 - Prevence, Průhlednost, Postih

Whistleblower - oznamovatel Ten, kdo upozorní na závažné nekalé jednání, které může ohrozit nebo poškodit veřejný zájem (blow the whistle = angl. zapískat na píšťalku, tj. varování, upozornění, že se nehraje podle pravidel). Oznamovatel jedná v dobré víře a nesleduje vlastní prospěch Nelze použít provokaci (pouze u GIBS - generální inspekce bezpečnostní sborů) Situaci nelze vyřešit interními mechanismy (zaměstnanec x zaměstnavatel) V ČR neexistuje speciální zákon na ochranu oznamovatelů, pouze obecná ochrana podle pracovně-právních předpisů, správního řádu, občanského zákoníku a antidiskriminačních předpisů. Předpis č. 137/2001 Sb. „Zákon na ochranu svědka“ řeší závažnější případy trestních svědectví Motivační prostředky ???? Jak chápeme informátora? Jako pozitivní byly hodnoceny výrazy oznamovatel, řešitel, poctivec nebo upozorňovatel Jako negativní byly hodnoceny výrazy jako udavač, práskač, bonzák nebo potížista Mezi ambivalentní byly řazeny výrazy dobrodruh, idealista, naivka, informátor, aktivista, sebevrah, kamikadze. Odměna! % zachráněných prostředků

Ochrana se blíží.. Trumf proti korupci: nahlásíte nepravost, stát vás ochrání před odplatou Whistlebloweři mají šanci, že se dočkají ochrany. Stát jim možná dá jistotu, že je jejich oznámení nepřipraví o práci. Pokud by byli propuštěni v době mezi tím, kdy podali oznámení a kdy dostali ochranný status, mohli by se vrátit a získali by zpět ušlou mzdu. Nový zákon by měl chránit zaměstnance v pracovním poměru, zaměstnance ve státní službě, vojáky z povolání apod. Zahrnoval by oblasti - korupce, trestné činy v oblasti veřejných zakázek, daní apod. Možné také anonymní oznámení

Postoj firem 84 procent českých firem podněcuje své zaměstnance, aby upozorňovali na podvody či korupční jednání uvnitř firmy. Společnosti většinou zřizují anonymní databáze či telefonní linky, jak pro své klienty, tak pro své zaměstnance, kde mohou upozorňovat na nekalé praktiky. Sberbank či Komerční banka na ně upozorňují přímo na svých stránkách. Pro banky by whistleblowing schválen již před dvěma lety (osobní podání nebo písemné podání). Ve firmách fungují také ombudsmani, u nichž se dá na nekalé podezření upozornit. Standardní jsou etické kodexy s pravidly, které slouží jako prevence Whistleblowing u nás celoplošně legalizovaný není. Jeho potřebu akcentoval loni například Andrej Babiš či Jiří Dienstbier. České firmy si oblíbily "korupční udavače"

TZ §368 Neoznámení TZ §367 Nepřekažení trestného činu Kdo se hodnověrným způsobem dozví, že jiný připravuje …. a neoznámí či nepřekazí…. dopouští se trestného činu. § 331 přijetí úplatku, § 332 podplácení, § 272 obecné ohrožení (zapřičiní nebezpečnou situaci) § 317 ohrožení utajované informace TZ Zákon č. 40/2009 Sb.

Formy korupce v TZ - Zákoně č. 40/2009 Sb. Úplatek - „neoprávněná výhoda spočívající v přímém majetkovém obohacení nebo jiném zvýhodnění, které se dostává nebo má dostat uplácené osobě nebo s jejím souhlasem jiné osobě, a na kterou není nárok.“ Co lidé považují za úplatek? Spropitné, dary učitelům……………………………………… ne Dary po provedeném úkonu ………………………………… .ne Dary, peníze předem s nárokováním výhody……………… ano Větší tendenci podplácet mají lidé s vyšším vzděláním, bohatší a podnikatelé Současný trestní zákoník neobsahuje žádnou spodní hranici, od níž už nejde jen o neetický dárek, ale o úplatek. Kdo rád příjme: úředníci, zdravotníci, soudy Komu dali: zdravotnictví, úředníci……..

Úplatek je…. Přijetí úplatku (TZ § 331) Uplácený. Jednoznačně nejrozšířenější forma korupce. Majetková (finanční nebo materiální prospěch,protislužba) i nemajetková povaha. Pro posouzení trestného činu úplatkářství není stanovena dolní hranice hodnoty úplatku, ale je posuzována tzv. společenská nebezpečnost. Podplácení (TZ § 332) Uplácející. Dopustí se ho ten, kdo jinému (přímo osobě obstarávající věc nebo prostředníkovi) v souvislosti s obstaráním věcí obecného zájmu poskytne, nabídne nebo slíbí úplatek. Nepřímé úplatkářství (§ 333) Nepřímého úplatkářství se dopouští osoba, která žádá nebo přijme úplatek za to, že bude svým vlivem působit na výkon pravomoci veřejného činitele, nebo za to, že tak již učinil. Dále ten, kdo z tohoto důvodu takový úplatek poskytne, nabídne nebo slíbí.

§ 229 Zneužití pravomoci úřední osoby Úřední osoba chce sobě nebo jinému opatřit neoprávněný prospěch a) vykonává svou pravomoc způsobem odporujícím právnímu předpisu, b) překročí svou pravomoc, c) nesplní povinnost vyplývající z její pravomoci

§ 330 Maření úkolu úřední osoby z nedbalosti Úřední osoba, která při výkonu své pravomoci z nedbalosti zmaří nebo podstatně ztíží splnění důležitého úkolu – je potrestána…… Diskuze: Neplnění povinností nemusí naplnit podmínky skutkové podstaty trestného činu Kde je hranice mezi ,nesprávným‘ výkladem či právním názorem a trestněprávní odpovědností.

§ 180 Neoprávněné nakládání s osobními údaji (1) Kdo, byť i z nedbalosti, neoprávněně zveřejní, sdělí, zpřístupní, jinak zpracovává nebo si přisvojí osobní údaje, které byly o jiném shromážděné v souvislosti s výkonem veřejné moci, a způsobí tím vážnou újmu na právech nebo oprávněných zájmech osoby, jíž se osobní údaje týkají, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta nebo zákazem činnosti. (2) Stejně bude potrestán, kdo, byť i z nedbalosti, poruší státem uloženou nebo uznanou povinnost mlčenlivosti tím, že neoprávněně zveřejní, sdělí nebo zpřístupní třetí osobě osobní údaje získané v souvislosti s výkonem svého povolání, zaměstnání nebo funkce, a způsobí tím vážnou újmu na právech nebo oprávněných zájmech osoby, jíž se osobní údaje týkají.

Lidský faktor ve veřejné správě „vše je o lidech“ - veřejná správa a etika jsou prázdné pojmy, pokud k nim nepřiřadíme osobu úředníka…………. Speciální kategorie zaměstnanců - důraz na loajalitu, morálku, zodpovědnost, nestrannost, uvědomování si své odpovědnosti, etické cítění aj. Ve veřejném zájmu se pracuje s důležitými a často závažnými informacemi, úředníci tak představují určitou moc. Oproti běžnému výrobnímu procesu, kde jsou jasně nastaveny konkrétní cíle, nelze ve veřejné správě aplikovat standardní kontrolní opatření. Kvalita „služby veřejnosti“ je postavena především na samotném fungování systému veřejné správy za podpory příslušných zákonných úprav, morální a profesionální kvality zaměstnanců Je třeba klást důraz na výběr uchazečů, následné průběžné odborné vzdělávání, nejen v oblasti profesní, ale i v otázkách etiky a morálky.

Etický kodex- korupce (1) Úředník a zaměstnanec veřejné správy nesmí při svém rozhodování a v souvislosti s rozhodováním přijímat ani vyžadovat dary či jiná zvýhodnění pro sebe nebo někoho jiného, popřípadě jakýmkoli jiným způsobem připustit ovlivnění plnění jemu svěřených úkolů v oblasti veřejné správy, objektivního hodnocení věci a nestranného rozhodování. Dary nebo výhody poskytované úředníku a zaměstnanci veřejné správy zaměstnavatelem tímto nejsou dotčeny. (2) Úředník a zaměstnanec veřejné správy jedná tak, aby se při plnění jemu svěřených úkolů v oblasti veřejné správy nedostal do postavení, ve kterém by byl zavázán nebo se cítil být zavázán oplatit službu či laskavost, která mu byla prokázána. (3) Úředník a zaměstnanec veřejné správy se vyvaruje vztahu vzájemné závislosti a nepatřičného vlivu jiných osob (klientelismus, nepotismus), jež by mohly ohrozit jeho nestrannost. (4) Jakékoli korupční jednání nebo podezření na takové jednání, o kterém se úředník a zaměstnanec veřejné správy dozvěděl hodnověrným způsobem, je úředník a zaměstnanec veřejné správy povinen oznámit svému nadřízenému nebo orgánu činnému v trestním řízení. Dále je úředník a zaměstnanec veřejné správy povinen bezodkladně oznámit nabídnutí či získání neoprávněné výhody. (5) Ve všech případech, kdy by mohla vzniknout pochybnost, zda úředník a zaměstnanec veřejné správy postupuje v souladu s tímto článkem, informuje úředník a zaměstnanec veřejné správy svého nadřízeného a postupuje dle jeho pokynů.

Etický kodex - mlčenlivost (1) Úředník a zaměstnanec veřejné správy zachovává mlčenlivost o skutečnostech, které se dozvěděl v souvislosti s plněním úkolů veřejné správy, jež by mohly poškodit nebo ohrozit činnost zaměstnavatele. Povinnost mlčenlivosti se nevztahuje na skutečnosti, které zakládají podezření na korupční jednání. (2) Úředník a zaměstnanec veřejné správy je povinen zachovat mlčenlivost o skutečnostech, které se dozvěděl při výkonu úřední činnosti, zejména o osobních údajích nebo utajovaných informacích v rozsahu stanoveném právními předpisy, pokud není této povinnosti v souladu s právními předpisy zproštěn.

Měření korupce CPI - (od roku 1995) Index vnímání korupce těmi, kdo s ní mohou přijít do kontaktu (Corruption Perception Index). CPI se zaměřuje na korupci ve veřejném sektoru a seřazuje země podle stupně vnímání existence korupce mezi úředníky veřejné správy a politiky. V roce 2003 index srovnával 133 zemí, v roce 2014 175 zemí. V rozsahu indexu znamená 0 nejvyšší korupci a 100 korupci nejnižší. BPI - Index plátců úplatku Bribe Patera index (od roku 1999). Index BPI seřazuje exportující země světa podle jejich sklonu k uplácení (vede Čína, Indie, Rusko).

2014 - čím tmavší červená, tím větší vnímání korupce

v horší části Evropy s 57 body, průměr je 65 Korupce v Česku 2016 37. příčka ze 168 zemí v horší části Evropy s 57 body, průměr je 65 Dánsko , Finsko, Nový Zéland Itálie, Bulharsko Korupce mění formu, vlivné skupiny si prosadí změnu pravidel hry a tak se dodrží zdání legálnosti.

Testy korupční odolnosti Budete-li chtít získat prestižní OSVĚDČENÍ KORUPČNÍ ODOLNOSTI, které jednoznačně zvýší Vaši prestiž a cenu nejen na trhu práce, kontaktujte nás na adrese: info@testy-korupce.cz. Kontaktní formulář je zde Budete-li chtít získat prestižní OSVĚDČENÍ KORUPČNÍ ODOLNOSTI, které jednoznačně zvýší Vaši prestiž a cenu nejen na trhu práce, kontaktujte nás na adrese: info@testy-korupce.cz. Kontaktní formulář je zde