Komunikační formy sluchově postižených

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
Advertisements

K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Osoba hluchá je nevzdělavatelná. Aristoteles, 400p.n.l.
{ Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Název prezentace (DUMu)
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Inf Počítač a lidé s handicapem
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
KTERÝCH HRAČEK NA PÍSKOVIŠTI JE STEJNÝ POČET JAKO PUNTÍKŮ VE ČTVERCI?
Hrátky s čerty čert, anděl a Mikuláš.
SLABIKUJEME S TICHÁČKEM.
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Velikost nářadí.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Problematika studentů se sluchovým postižením na VŠ
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Ticháček s nimi hledá cestičky…
Diagnostika Kognitivní procesy.
Znakový jazyk Znakovaná čeština
Zvuky hudebních nástrojů
Grafomotorika - geometrické tvary
Co se ztratilo a co to způsobí ?
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
JEDNO SLOVO PRO VÍC VĚCÍ
Logopedie P - L JAZYK A ŘEČ.
ZDOBENÍ VÁNOČNÍHO STROMKU
Jak nám roste krokus vnímání.
1. Obecná problematika tvorby ŠVP
Vnímání, poznávací schopnosti
CIRKUS orientace.
Specifické poruchy učení a NKS
OVOCE A BARVY …procvič postřeh.
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Korporátní identita Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
PRSTOVÉ POČÍTÁNÍ.
Základy účetnictví změny rozvahových položek
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Stíny ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
LET MOUCHY vnímání, pozornost.
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
JAZYK A ŘEČ Poznávací schopnosti – ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ, UČENÍ
Malujeme vodovkami vnímání.
Exotická zvířata se stejnou hláskou na začátku
Pohyb ve vesmíru Grafomotorika.
Rozlišování obrazných znaků a symbolů, grafické vyjadřování
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Vybrané kapitoly ze sociologie 4
Odkrývání obrázků – poznej místa
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Barevné korálky vnímání.
Řady puntíků a čísel.
Život bez střeva , Praha.
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ - VZTAH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
VÁNOCE Jak pomáháme mamince?.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Komunikační formy sluchově postižených KOMUNIKACE Komunikační formy sluchově postižených

communicatio – spojení, sdělování obecně lidská schopnost využívat výrazových prostředků pro vytváření, udržování a pěstování mezilidských vztahů komunikační schopnost - užívat jazyk jako systém znaků a symbolů ve všech jeho formách komunikační proces – sdělování a výměna informací

Komunikace verbální mluvená řeč, psaná forma řeči, znakový jazyk neverbální pohledy, mimika, gesta, fyzický postoj, haptika

z vizuálního hlediska Klasifikace komunikace pohledy (délka pohledu, četnost,..) výraz obličeje (emoce) pohyby (gesta – kývnutí, škrábání) fyzické postoje (posturologie) vzdálenosti (proxemika – intimní, osobní) sdělování dotykem (haptika)

Dělení komunikačních forem u SP Manuálně kódovaný mluvený jazyk slovní podstaty Daktylní abeceda, daltylotika Daktylografie Pomocné artikulační znaky Hand Mund systém Mluvená hlásková řeč Psaná forma řeči

Daktyl (prstová abeceda) vizuálně-motorická komunikační forma využívá různých poloh a postavení prstů k vyjádření hlásek Druhy daktylu: - jednoruční (USA, Španělsko, Francie, ČR) - dvouruční (Anglie, Austrálie, Itálie, Chorvatsko) - dlaňový daktyl hluchoslepých – taktilní forma

Nevýhody užívání prstové abecedy nutná znalost jazyka v psané podobě hláskování slova, věty pomalejší než mluvení ovlivněno úrovní motoriky

Přednosti užívání prstové abecedy podporuje zapamatování slov a jejich analýzu a syntézu (při počátečním čtení) snadno reprodukovatelný, rychlejší než písmo pomáhá při artikulaci slouží k pojmenovávání tam, kde chybí znak

Pomocné artikulační znaky gestické pomůcky k podpoře vnímání a produkce hlásek používají se při tvoření, fixaci a automatizaci správné artikulace u SP upozorňují na správnou - polohu mluvidel - rezonanci mluvidel - charakter výdechového proudu

Mluvená hlásková řeč kontakt s majoritní společností rozvoj řeči v MŠ, ZŠ individuální logopedická péče

- kiném bilabiální (p, b, m) Odezírání vnímání mluvy zrakem a její chápání podle pohybů úst, mimiky, výrazu očí, gestikulace SP vnímá při odezírání kinémy, tzn. mluvně pohybové útvary, odlišitelné od jiných Např. - kiném bilabiální (p, b, m) - labiodentální (f, v) - lingvoalveolární kiném (t, d, n, ť, ď, ň) - kiném ostrých sykavek (s, z, c)

Stupně odezírání Ideovizuální (globální, pasivní, primární) odezírání dítě si na základě častého opakování spojuje pojem s faciálním obrazem osoby Vizuálně-fonetické (technické, lexikální) odezírání dítě, které začíná mluvit nebo už mluví, spojuje faciální obraz s konkrétním jevem a při vlastním vyslovování také s vnímáním své artikulace Ideativní (rozumové, integrální) odezírání - dítě vnímá zrakem komplexně projev mluvící osoby a dokáže si (po pochopení obsahu) doplňovat to, co se mu nepodařilo odezřít

Vnější podmínky pro odezírání osvětlení - intenzita a směr konverzační vzdálenost, poloha obličeje mluvčího zrakový kontakt mluvní technika - anatomické zvláštnosti mluvních orgánů - přiměřená artikulace - znalost konverzačního tématu

Vnitřní podmínky pro odezírání fyziologické – neporušené mentální funkce a zrak, schopnost využití zbytků sluchu a vibrační vnímání, celkový stav organismu psychické – kvalita pozornosti, paměť, vrozené předpoklady, úroveň myšlenkových operací, schopnost převádět zrakové vjemy do pojmů, sociální zralost verbální – slovní zásoba, znalost mluvnice užívaného jazyka, znalost větného kontextu, dosažený stupeň dorozumívacích schopností

Psaná forma řeči - cílem je rozumět psanému textu a umět vyjadřovat myšlenky psanou formou Stupně výuky čtení: - globální čtení - analyticko-syntetické čtení - čtení z hlediska celoživotního vzdělávání

Manuálně kódovaný mluvený jazyk neslovní podstaty Znakový jazyk Znakovaný jazyk Gestuno Mimika Gestikulace Dramatizace Pantomima

Znakovou řečí se pro účely zákona č. 155/1998 Sb Znakovou řečí se pro účely zákona č. 155/1998 Sb. rozumí český znakový jazyk a znakovaná čeština Znakovaná čeština - je umělý jazykový systém, který usnadňuje dorozumívání mezi slyšícími a neslyšícími - využívá gramatické prostředky češtiny, která je současně hlasitě nebo bezhlasně artikulována. Spolu s jednotlivými českými slovy jsou pohybem a postavením rukou ukazovány odpovídající znaky českého znakového jazyka.

Český znakový jazyk je základním dorozumívacím jazykem neslyšících v České republice je přirozený a plnohodnotný komunikační systém tvořený specifickými vizuálně-pohybovými prostředky, tj. tvary rukou, jejich postavením a pohyby, mimikou, pozicemi hlavy a horní části trupu.

Gestuno forma mezinárodního znakového jazyka Mimika vyjadřuje pomocí výrazu obličeje emoce, např. zlé nebo radostné pohledy mimika může být součástí znaku (tzv. nemanuální faktory)

Gestikulace umožní první porozumění řeči podporuje schopnost nápodoby připravuje půdu pro používání slov Dramatizace nácvik sociálních dovedností Pantomima kultura neslyšících