IDENTIFIKACE ZDROJŮ RIZIK KONTAMINACE OVZDUŠÍ TĚŽKÝMI KOVY S VYUŽITÍM STATISTICKÉ KORELACE Magdaléna Náplavová*, Jiří Huzlík, Pavel Budínský, František.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekonomické nástroje v kontextu Rio+20
Advertisements

Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
Jak se vám dýchá?.
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Chemické zatížení krajiny
Písemka č. II.  jméno, kruh, varianta 1, 2  Odpověď – 1 a b, 2 b, 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Vliv dopravy na životní prostředí z hlediska tvorby hluku a vibrací
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Jak doprava zatěžuje životní prostředí
Znečištění ovzduší Znečištění ovzduší může být chemický, fyzikální nebo biologický činitel, jenž mění přírodní vlastnosti zemské atmosféry. Atmosféra.
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Divize: Dopravní infrastruktura a životní prostředí.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Narušování souvislostí v biosféře  S vývojem společnosti souvisí rozvoj energetiky, průmyslu a dopravy,  chemizace a mechanizace zemědělství i lesního.
Kyselý déšť.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Vliv dopravy na životní prostředí
Problematika kvality ovzduší Moravskoslezského kraje a činnost krajského úřadu Zpracoval: Ing. Marek Bruštík Datum:
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity
Automobily a výfukové plyny
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Ohrožování základních složek biosféry
Znečištění půdy a potravin
Složky krajiny a životní prostředí
Doprava.
JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH ZDRAVOTNĚ SOCIÁLNÍ FAKULTA TOXICKÉ LÁTKY V POTRAVINÁCH 1. OVZN Vendula Fedrová.
Registrační číslo projektu:
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Krajina a životní prostředí
Ekosystémy přírodní a umělé
Partyzánské náměstí Ostrava tel.: fax: Projekty EU na Zdravotním ústavu Ostrava „Identifikace průmyslových zdrojů“
Znečištění ovzduší Ročárková, Pachmanová.
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Krajina a životní prostředí
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Technická 5, Praha 6 Školitel: Ing. Ivan Víden, CSc.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Životní prostředí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Mgr. Robert Skeřil, Ph.D. Český hydrometeorologický ústav pobočka Brno V YHODNOCENÍ KVALITY OVZDUŠÍ V J IHLAVĚ ZA ROKY
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZŠ Jiráskova, Benešov CHEMIE Mgr. Jitka Říhová Kyselé deště – Oxidy 8. a 9. ročník.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Znečištění vzduchu dopravou
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Doprava.
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
Vzduch Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Vliv člověka na ovzduší
Česká republika Životní prostředí ZŠ Hejnice 2010 Mgr. Jan Kašpar.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
VY_52_INOVACE_54_Životní prostředí ČR
EMISNÍ INVENTURA TĚŽKÝCH KOVŮ
ÚZEMNÍ PROGRAM SNIŽOVÁNÍ EMISÍ A IMISÍ ZNEČIŠŤUJÍCÍCH LÁTEK DO OVZDUŠÍ PRO SPRÁVNÍ ÚZEMÍ ZLÍN – ZLÍNSKÝ KRAJ ČHMÚ, pobočka Brno
Nařízení o Evropském registru úniků a přenosů znečišťujících látek
Znečištěné místa na Slovácku
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Transkript prezentace:

IDENTIFIKACE ZDROJŮ RIZIK KONTAMINACE OVZDUŠÍ TĚŽKÝMI KOVY S VYUŽITÍM STATISTICKÉ KORELACE Magdaléna Náplavová*, Jiří Huzlík, Pavel Budínský, František Božek, Michael Pondělíček *Vysoká škola regionálního rozvoje, Žalanského 68/54, 163 00 Praha 17 – Řepy, e-mail: naplavovam@gmail.com

ÚVOD S rostoucím počtem automobilů se zvyšuje i množství výfukových plynů a objem škodlivin vypuštěných do ovzduší. Negativní vliv na všechny složky životního prostředí – zdravotní stav lidské populace. Negativní vliv není způsoben pouze emisemi škodlivin, ale také zvýšenou hlučností, vibracemi, zvýšenou nehodovostí, záborem půdy, atd. Produkce antropogenních polutantů se neustále zvyšuje ruku v ruce s rostoucí průmyslovou výrobou, využíváním hnojiv, zvýšeným využíváním chemických přípravků, léků a v neposlední řadě také intenzitou dopravy. Doprava je oblastí, která je pro společnost nenahraditelná. Rostoucí průmyslová výroba má za následek vyšší nároky na přepravní kapacitu materiálu a zboží. Po vstupu do Evropské unie a odstranění celních bariér se zvýšil podíl nákladní dopravy, připojení k Schengenské dohodě zase uvolnilo dopravu osobní. Ze všech dopravních výzkumů v posledních letech vyplývá, že počet vozidel na silnicích roste. Místy nejintenzivnějšího provozu motorových vozidel jsou velká města, která jsou dopravním uzlem a zároveň místem pobytu velkého počtu lidí. Důsledkem je silné dopravní zatížení v okolí křižovatek a významných silničních tahů. Rostoucím počtem automobilů se zvyšuje množství výfukových plynů a objem škodlivin vypuštěných do ovzduší. Ty velkou měrou ovlivňují různé typy receptorů, ke kterým lze zařadit také zdravotní stav lidské populace či ekosystémy. Emise z automobilové dopravy ovlivňují stav všech složek životního prostředí – ovzduší, vody, půdy i bioty. Do těchto složek se chemické látky dostávají přímo, pokud se nacházejí v blízkém okolí zdroje, nebo prostřednictvím meteorologických jevů jako jsou vítr, déšť a následný spad. Emise mohou takto putovat na velké vzdálenosti a působit ve složkách, které nebyly dopravou ovlivněny primárně. Prokazatelný negativní vliv automobilové dopravy na životní prostředí a zdraví člověka není způsoben pouze emisemi škodlivin, nepříznivě také působí zvýšená hlučnost, vibrace, zábor půdy – velmi často zemědělské, zvýšená nehodovost, posypové materiály, atd.

ANALÝZA SOUČASNÉHO STAVU Doprava a jí produkované emise jsou v posledních letech stále větší problém, a to nejen ve velkých městech, ale i v okolí páteřních komunikací vedoucích napříč krajinou. Emise z dopravy se tak na mnoha místech, společně s emisemi z domácích topenišť, stávají hlavním zdrojem znečišťování. Vliv automobilových emisí je sledován především v ovzduší. Jsou zjišťovány přímé důsledky zatížení ovzduší, ale také odhad celkového množství znečišťujících látek. Polutanty – CO, CO2, NOx, PAHs, těkavé organické látky, ketony, fenoly, těžké kovy: arsen, kadmium, nikl a olovo. Vliv dopravy a hlavně vliv automobilových emisí je sledován především v ovzduší. Sledován je celkový mechanismus škodlivého působení, toxicita, reaktivita v atmosféře a poměrné zastoupení škodlivin ve výfukových plynech. Zjišťovány jsou přímé důsledky zatížení ovzduší, a také odhad celkového množství znečišťujících látek. Významnými polutanty pocházejícími z dopravy jsou zejména oxid uhelnatý, oxid uhličitý, oxidy dusíku, těkavé organické látky, polycyklické aromatické uhlovodíky, ketony, fenoly, dehet a těžké kovy. Právě zmíněné těžké kovy, především arsen, kadmium, nikl a olovo, jsou zástupci skupiny těžkých kovů, která se vyznačuje vysokou toxicitou jak pro lidský organismus, tak pro celé životní prostředí, a proto je nezbytné analyzovat ovzduší a provádět aplikaci protiopatření ke snížení těchto škodlivin. Stejně jako jiné vyspělé země, tak i Česká republika klade velký důraz na splňování imisních limitů, které jsou stanoveny národní legislativou. Dalším významným aspektem je vývoj nových technologií a náhradních paliv pro městskou hromadnou dopravu, což by mělo také napomoci ke snížení množství nebezpečných látek v ovzduší především v oblastech, ve kterých je zvýšená intenzita dopravy.

Analýza současného stavu Mezi závažné kontaminanty produkované dopravou s prokazatelnými účinky na zdraví člověka náleží emise pevných prachových částic suspendovaných v ovzduší. Zdravotní efekt tuhých částic je významně ovlivněn jejich velikostí.

Analýza současného stavu Výskyt těžkých kovů z dopravy je způsoben spalováním fosilních paliv, jež se dostanou do ovzduší ve formě emisí výfukových plynů z automobilu a mohou se tak šířit kilometry daleko od místa původního zdroje znečištění. Konkrétně obrusem pneumatik dochází k uvolňování kadmia, olova, mědi a zinku do ovzduší a oděrem ostatních částí automobilu uniká do ovzduší především arsen, kadmium, chrom, olovo, železo aj.

ANALÝZA SOUČASNÉHO STAVU

Použité metody a přístroje Metody odběru vzorků středně-objemové čerpadlo Leckel MVS6 Metody analýzy vzorků mikrovlné zařízení Speedwave SW-4 A ICP-MS Spekrometr 8800 Triple Quadrupole

Použité metody a přístroje Aplikace neparametrické metody Spearmanova koeficientu pořadové korelace.

Výsledky a diskuze Odběrové místo č. 1, lokalita Kounicova/Kotlářská v Brně

Výsledky a diskuze

Výsledky a diskuze Odběrové místo č. 2, lokalita tunel Mrázovka v Praze

Výsledky a diskuze

Výsledky a diskuze

Výsledky a diskuze

závěr S využitím neparametrické metody Spearmanova testu pořadové korelace bylo zjištěno, že v tunelu Mrázovka, Praha, byla shledána korelace mezi všemi sledovanými kovy, tudíž lze tvrdit, že všechny kovy pochází z dopravy. V lokalitě křižovatky Kotlářská/Kounicova, Brno, nebyla korelace prokázána mezi třemi páry, a proto lze odvodit, že kovy kadminum a patrně i nikl zde pochází i z jiných zdrojů nežli jen z dopravy.

Děkuji za pozornost