Příprava učebního materiálu pro výuku odborného předmětu v anglickém jazyce Mgr. Alena Müllerová, CJP Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
HIERARCHIE CÍLŮ CÍL: Zamýšlený a očekávaný výsledek, ke kterému směřuje UČITEL v součinnosti se STUDENTY.
FORMULACE VÝUKOVÝCH CÍLŮ DÍLČÍ CÍL VÝUKY - vyjadřuje znalosti a dovednosti studentů na konci výuky - pomáhá při přípravě učebních činností - pomáhá při přípravě metodického hodnocení STUDENTI mají vědět - CO se budou učit - PROČ je to důležité - jaký bude VÝSTUP
VYUČOVAT ? VYsvětlení – důležité informace Ukázka – praktické ukázky postup, modely Činnost – používání, procvičování Oprava a kontrola – nutná oboustranná kontrola Vybavovací pomůcky – poznámky Aktivní opakování – rekapitulace, procvičování Testování ? – studenti musí mít možnost vyjasnit si pochybnosti
KONCEPCE VÝUKOVÉHO MATERIÁLU Organizace a strukturovanost vzhled dokumentu, jasná představa o tématech Konzistence a jednotnost formátu (kapitoly, podkapitoly, nastavení záhlaví, zápatí, okraje) Přehledná a jednoduchá dispozice méně znamená více Kontrast grafika, souvislý text x variace podnětů
ADAPTACE STÁVAJÍCÍHO MATERIÁLU Transformace – přepis, úprava, změna formulace Redukování – opakující se, irelevantní, nadměrné Integrace – jiný materiál a zkušenosti Doplňování – aktualizace/rozšiřování (texty, úkoly) Změny rozvržení – jiné pořadí textů nebo aktivit
STRUKTURA STUDIJNÍHO MATERIÁLU Doporučená skladba
UČEBNÍ STYLY, VARIACE PODNĚTŮ Je dokázáno, že si pamatujeme 10% toho, co slyšíme 30% toho, co vidíme 50% toho, co vidíme a slyšíme 70% toho, co říkáme a zapisujeme si 90% toho, co říkáme/píšeme při vlastní činnosti
UČEBNÍ STYLY Kognitivní styl Učební styl – vizuální typ (visual type) – auditivní typ (auditory type) – motorický / haptický typ (tactile type)
VIZUÁLNÍ PRVKY - IKONY ZAPIŠTE SI DISKUZE PAMATUJTE SI POSLECH ZOPAKUJTE SI ZAJÍMAVOST OTÁZKY VIDEO
Satellite SLOUPCOVÝJEHLANOVÝ VÁLCOVÝ PLOŠNÝSPOJNICOVÝPRUHOVÝ VIZUÁLNÍ PRVKY - GRAFY
VIZUÁLNÍ PRVKY – DIAGRAMY, ATD.
VIZUÁLNÍ PRVKY – POJMOVÁ MAPA
KOREKTURA Struktura Konzistentnost Přiměřenost Výstižnost Logická následnost Typografické chyby
Čínské přísloví SLYŠÍM A ZAPOMÍNÁM. VIDÍM A PAMATUJI SI. DĚLÁM A ROZUMÍM.
LITERATURA DLI, English Language Center: Material development seminar EGER, L., BARTOŇKOVÁ H.: Studijní texty v distančním vzdělávání, UP Olomouc, 2003 PETTY, G.: Moderní vyučování, Protál, 2008, ISBN HYLAND, K.: English for academic purposes, Routledge, 2006, ISBN LEAVER, B.: Developing professional-level language proficiency, Cambridge Univerzity Press, 2002, ISBN MUŽÍK, J.: Andragogická didaktika, Praha, Codex Bohemia, 1998, ISBN ROWNTREE, D.:Preparing materials for open, distance and flexible learning, Kogan Page, 2002, ISBN