Žít život sloužící Životu „Když přicházíte k němu, kameni živému, jenž od lidí byl zavržen, ale před Bohem je ‚vyvolený a vzácný‘, i vy sami jako živé kameny jste budováni jako duchovní dům ve svaté kněžstvo, abyste přinášeli duchovní oběti, příjemné Bohu skrze Ježíše Krista… Vy jste ‚rod vyvolený, královské kněžstvo, národ svatý, lid určený k Božímu vlastnictví‘, (Ex 19,5.6; Dt 7,6) abyste rozhlásili mocné skutky toho, jenž vás povolal ze tmy do svého podivuhodného světla.“ 1 Pt 2,4.5.9 (překlad dle Nová smlouva, KMS)
„Vidět“: Vnímat zkušenost a porozumět situaci „Soudit“: Reflektovat ve světle evangelia „Jednat“: Navrhovat kroky a praktické jednání VIDĚT – SOUDIT – JEDNAT Petr Hruška: Kurz Emauzy, Tuchoměřice; ilustrace: Daniel Ladman
Co vše se ti vybaví, když se řekne … „POSLÁNÍ CÍRKVE V DNEŠNÍM SVĚTĚ“ ? Jak bys vyjádřil(a) své vlastní křesťanské poslání? Jaké pozitivní zkušenosti máš spojené s odkrýváním a žitím tohoto svého osobního křesťanského poslání? Jaké negativní zkušenosti máš spojené s odkrýváním a žitím tohoto svého osobního křesťanského poslání? Petr Hruška: Kurz Emauzy, Tuchoměřice; ilustrace: Daniel Ladman
Historický exkurs: Od „laos“ k „laikoi“ a zpět Církev jako „parokía“, „ekklésia“ a„koinónia“ Církev jako „ikona Trojice“ Šest plus tři „S“ života a služby církve Typologie možných postojů církve vůči postmoderní společnosti Petr Hruška: Kurz Emauzy, Tuchoměřice; ilustrace: Daniel Ladman
Prvotní církev: Neexistence „laiků“ v různosti darů a služeb Církevní otcové: Komplementarita „kleriků“ a „laiků“ Středověk: „Laici“ jako méně „dokonalí“ kleriků a řeholníků Protireformace: „Laici“ jakožto církev poslouchající a platící Katolická akce: „Laici“ jako „prodloužená ruka“ hierarchie Hlavní koncilní proud: „Laici“ jako „kvas“ a „most“ ke „světu“ Teologie osvobození: Komunity jako ostrůvky transformace Reformní proudy: Diverzifikace „pastoračních služeb“ Obnovné proudy: Mnohost charismat v komunitách a hnutích Dnešní teologie: Vymizení „laiků“ a hledání syntézy „církve“ Hledání specifičnosti poslání ordinovaných a řeholníků Poslání církve jako komplexního učednického společenství Místo „sekulárního charakteru laiků“ – „sekulární poslání církve“ Hledání role a místa církve v postmoderní kultuře a společnosti Petr Hruška: Kurz Emauzy, Tuchoměřice; ilustrace: Daniel Ladman
„parokía“ = rozptýlení Farnost či diecéze jakožto misijní území, prostor k životu a službě Územní („teritoriální“) farnost, pastorační jednotka, prostory života a služby „missio“ = poslání (Koncil: Gaudium et spes) ODSTŘEDIVÝ SMĚR (tradičně: „svět“) „ekklésia“ = svolání Církev jakožto různé formy společenství katolických věřících v Krista Komunitní („personální“) farnost, farní obec, farní společenství, komunity „communio“ = společenství (Koncil: Lumen gentium) DOSTŘEDIVÝ SMĚR (tradičně: „církev“) „koinónia“ = podílnictví Slavící církev jakožto spolupodílnictví na Božím daru spásy Svátostné společenství, eucharistické společenství „mysterium“ = svátost (Koncil: Sacrosanctum concilium) VERTIKÁLNÍ SMĚR (tradičně: „Bůh“) Petr Hruška: Kurz Emauzy, Tuchoměřice; ilustrace: Daniel Ladman
Putující Boží lid Bůh Stvořitel, přirozená dimenze, rozumová reflexe církev jako společnost s přirozenými vazbami – extrém: liberalismus naslouchání společenským vědám a „selskému rozumu“ Tělo Kristovo Ježíš Kristus, jeho oběť, služba a hlásání slova, skutky lásky církev jako hierarchická organizace – extrém: fundamentalismus naslouchání Božímu slovu a Tradici vykládaným v učení církve Chrám Ducha svatého Duch svatý, tvůrce společenství a dárce charismat, spiritualita církev jako charismatické společenství – extrém: spiritualismus naslouchání osobnímu povolání, svědomí a charismatům Petr Hruška: Kurz Emauzy, Tuchoměřice; ilustrace: Daniel Ladman
Petr Hruška: Kurz Emauzy, Tuchoměřice; ilustrace: Daniel Ladman
Petr Hruška: Kurz Emauzy, Tuchoměřice; ilustrace: Daniel Ladman
Slavení („leitúrgia“) Poslání: „To čiňte na mou památku“ (Lk 22,19) Zaslíbení: „Toto je mé tělo… Toto je má krev“ (Mk 14,22.24) Identita: jsme „živou, Bohu milou obětí“ (Ř 12,1) Služba („diakonia“) Poslání: „Buďte milosrdní, jako je milosrdný váš nebeský Otec“ (Lk 6,36) Zaslíbení: „Cokoli jste učinili tomu z nejmenších, mně jste učinili“ (Mt 25,40) Identita: jsme „činitelé slova“ (Jak 1,22) Svědectví („martyria“) Poslání: „Jděte do celého světa a kažte evangelium“ (Mk 16,15) Zaslíbení: „Kdo vás slyší, mne slyší“ (Lk 10,16) Identita: jsme „posly Kristovými“ (2 Kor 5,20) Petr Hruška: Kurz Emauzy, Tuchoměřice; ilustrace: Daniel Ladman – radostné a inspirativní – účinná a milosrdná – odvážné a pokorné
Společenství Poslání: „Jako jsem já miloval vás, i vy se milujte navzájem“ (Jan 13,34) Zaslíbení: „Kde jsou dva nebo tři…, tam jsem já uprostřed nich“ (Mt 18,12) Identita: jsme „údy těla Kristova“ (1 Kor 12,27) Spolupráce Poslání: „Kdo je z vás největší, bude vaším služebníkem“ (Mt 23,11) Zaslíbení: „Kdo přijímá vás, přijímá mne“ (Mt 10,40) Identita: jsme „spolupracovníci na Božím díle“ (1 Kor 3,9) Svatost Poslání: „Učte se ode mne, neboť jsem tichý a pokorný srdcem“ (Mt 11,29) Zaslíbení: „Získávejte mi učedníky… a hle, já jsem s vámi…“ (Mt 28,19-20) Identita: jsme „spolunapodobitelé Kristovi“ (Fp 3,17) Petr Hruška: Kurz Emauzy, Tuchoměřice; ilustrace: Daniel Ladman – láskyplné vztahy a malé skupiny – na základě darů a schopností – odevzdaná a zapálená spiritualita
Správa Výzva: spolupracující pastýři – „spolupracovníci naší radosti“ (2 Kor 1,24) Model: „Syn člověka nepřišel, aby si dal sloužit, ale aby sloužil“ (Mk 10,45) Struktury Výzva: duchaplné struktury – „litera zabíjí, ale Duch dává život“ (2 Kor 3,6) Model: „Semeno vzchází a roste samo od sebe“ (Mk 4,27) Správcovství Výzva: štědrá solidarita – „Bůh má moc zahrnout nás všemi dary své milosti, abychom vždycky měli dostatek všeho, co potřebujeme, a ještě nám přebývalo pro každé dobré dílo“ (2 Kor 9,8) Model: „Kristus byl bohatý, ale pro nás se stal chudým, abychom my jeho chudobou zbohatli“ (2 Kor 8,9) Petr Hruška: Kurz Emauzy, Tuchoměřice; ilustrace: Daniel Ladman – citlivé a zmocňující vedení – pružné a podpůrné organizování – štědré a efektivní hospodaření
Reaktivní postoj (snaha o konfliktní či kontrastní vymezení se) fundamentalismus („extrovertní“ či „konfliktní“ reaktivita) neokonzervatismus („introvertní“ či „kontrastní“ reaktivita) „bojové šiky“ či „pouštní oázy“ Rezistentní postoj (snaha o dialogickou či hlubinnou syntézu) kritický dialog („dialogická“ rezistence či „kritická“ syntéza) apofatismus („hlubinná“ rezistence či syntéza) „plavci“ či „potápěči“ Konzumní postoj (nekritický obdiv a snaha veškerá žádná) zastánci různých New age spiritualit nekritické formy „civilního náboženství“ „surfaři“ či „utonulí“ Petr Hruška: Kurz Emauzy, Tuchoměřice; ilustrace: Daniel Ladman
1. ? 2. ? 3. ? 4. ? 5. ? Petr Hruška: Kurz Emauzy, Tuchoměřice; ilustrace: Daniel Ladman
Pastorační valčík: osobně, v duchovním doprovázení, ve společenství, v komunitě, v pastorační radě farnosti… Vnímání výzev: vnímání potřeb i bohatství společnosti, obce, církve, diecéze, farnosti, komunity… Vnímání darů: vnímání jedinečnosti osobních i komunitních darů, schopností, zkušeností, tradic, povolání, bohatství… Reflexe a rozlišování: na rozumové i zkušenostní rovině, ignaciánská pravidla rozlišování a dobré volby, znamení „útěchy“ a „neútěchy“ Prorocká odvaha: „rozšiřování hranic myslitelného“ („Out of the Box Thinking“) a k připravování půdy pro novou úrodu a nové struktury „Trojrozměrná“ věrnost: (1) vůči osobní zkušenosti Ducha, (2) vůči Písmu a Tradici a (3) vůči dnešnímu člověku Další materiály: např. Dokumentyhttp:// Petr Hruška: Kurz Emauzy, Tuchoměřice; ilustrace: Daniel Ladman
a nashledanou někdy příště Žít s těmi zde i s těmi tam Být láskou dnešku zítřku nadějí Žít tím co žije a to co umírá Provázet k smrti co život otvírá Žít život sloužící Životu Petr Hruška: Kurz Emauzy, Tuchoměřice; ilustrace: Daniel Ladman
V následujícím skupině písmen škrtněte pět písmen, takže výsledkem bude jedno srozumitelné slovo v češtině: PP S Ě P T O P L Í S U P M R Á E C N E PP S Ě P T O P L Í S U P M R Á E C N E Níže zobrazených devět smajlíků spojte čtyřmi na sebe navazujícími úsečkami jedním tahem: Petr Hruška: Kurz Emauzy, Tuchoměřice; ilustrace: Daniel Ladman