Marketing obchodu. Obsah tématu 1. Funkce obchodu a jeho pozice ve vztahu k výrobě 2. Vymezení specifik obchodu 3. Charakteristické rysy obchodu 4. Současnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DPH Ekonomika podniku 2. ročník DPH - nepřímá univerzální daní, tvoří součást ceny výrobků a služeb - je vybírána postupně při každém prodeji (když lesník.
Advertisements

Marketing obchodu. Obsah 1. Specifika ceny v obchodní firmě 2. Metody tvorby ceny 3. Rozhodování o ceně, cenová strategie 4. Další možnosti práce s cenou.
Česká exportní banka klíčový partner českých exportérů a jejich zahraničních zákazníků Cesta k novým trhům.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.08 Ročník2. ročník.
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.15 Ročník2. ročník.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
9. Obchodní činnost podniku charakteristika, hlavní prodejní cesty velkoobchod, maloobchod franchising průběh obchodní činnosti, stanovení ceny ochrana.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Akvizice Získání nového výrobku koupí patentu nebo celé firmy Analýza ABC Rozděluje výrobky do tří skupin, podle toho jak se podílejí na obratu firmy.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.01 Ročník3. ročník.
5. října 2005GfK GroupROČENKA ČESKÉHO A SLOVENSKÉHO OBCHODU INCOMA Research Zdeněk Skála INCOMA Research.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
[Název výrobku] Marketingový plán [Jméno]. Přehled trhu Minulost, současnost a budoucnost trhu –Uveďte přehled změn podílu na trhu, vedoucích pozic, aktérů,
Marketing obchodní firmy. Obsah 1. Volba lokality 2. Volba vhodných forem prodeje 3. Analýza chování zákazníka ve vztahu k prodejně.
Vítejte na Základech marketingu Vítejte na Základech marketingu.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ ČESKÉ BUDĚJOVICE ÚSTAV PODNIKOVÉ STRATEGIE Autor bakalářské práce: Jitka Macháčková Vedoucí bakalářské práce: Ing.
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Distribuce.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Autor: Ing. Alice Horáčková
Obchod a význam obchodu
Systém odměňování pracovníků
Procesní management v oddělení logistiky
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Inovace a regionální rozvoj
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Řízení vztahů se zákazníky ve vybraném podnikatelském subjektu v oblasti.
Analýza trhu biopotravin
Základní formy prodeje
Analýza řízení privátní značky v maloobchodní jednotce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Ekonomika– národní hospodářství
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
Makroekonomie E 7 - otázky.
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Propagace.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Eva Tomášková Základní ekonomické pojmy Ekonomické souvislosti právní úpravy obchodních společností 2. přednáška.
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Marketing a management 2. ročník
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
Praha – 31. květen 2011 Petr Šobotník – Prezident KAČR
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Organizace práce na prodejně
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Praktické přínosy WEP pro české podniky
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Současné aktivity v oblasti České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj a Světové podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj.
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Transkript prezentace:

Marketing obchodu

Obsah tématu 1. Funkce obchodu a jeho pozice ve vztahu k výrobě 2. Vymezení specifik obchodu 3. Charakteristické rysy obchodu 4. Současnost a budoucnost obchodu v ČR

Funkce obchodu a jeho pozice ve vztahu k výrobě Obchod plní následující funkce:  Přeměňuje výrobní (úzký) sortiment, na sortiment obchodní  Překonává rozdíl mezi místem výroby a místem prodeje  Překonává časový nesoulad (čas výroby a čas nákupu)  Je zárukou kvality (volba dodavatelů)  Ovlivňování výroby podle poptávky  Plní logistické funkce (tvoří zásobovací cesty)  Zajišťuje rychlejší úhrady dodavatelem

Postavení obchodu v národním hospodářství Podíl obchodu na tvorbě HDP činí 12,5 % (v EU 14,6%) Z celkového počtu zaměstnanců v národním hospodářství zaměstnává 12,9% lidí Počet podnikatelských jednotek tvoří 33,3% z celkového počtu všech subjektů v ČR Odvětvová klasifikace ekonomických činností

Vymezení specifik obchodu Při hodnocení veškerých činností obchodníka, a tedy i jeho marketingových aktivit je třeba znát specifika postavení v NH Obchod jako prostředník Čelí tlaku dvou stran, které hájí své zájmy (výrobce a spotřebitel) Obchod jako barometr zdraví ekonomiky První citlivě reaguje na výkyvy v ekonomice Městotvorná funkce

Vymezení specifik obchodu Bezprostřední kontakt se spotřebitelem Může sledovat chování a reakce zákazníků Vyhodnocuje nákupní znalosti zákazníků, zná jejich socio- demografické charakteristiky Živá práce má pro obchod mimořádný význam Snahy o zvýšení produktivity obchodu narážejí na přirozené limity Zákazník vyžaduje osobní kontakt Specifika výkonu Problémem v obchodě je neměřitelnost výkonu Hlavním ukazatelem jsou tržby, které však neodráží vlastní prodej, kvalitu a množství poskytnutých informací, ochotu a zdvořilost, předvedení a vyzkoušení

Klasifikace obchodu Velkoobchod ( nákup a prodej zboží určeného pro další prodej, nebo jeho zpracování) Maloobchod (prodej zboží konečnému spotřebiteli) Maloobchod v síti prodejen Maloobchod mimo síť prodejen Potravinářský MO Nepotravinářský MO Specialisovaný MO Universální MO

Charakteristické rysy současného obchodu Proces koncentrace Je dán snahou obchodních firem posílit své postavení na trhu vůči konkurenci a výrobcům (dodavatelům) Tržní dominance Znamená určující postavení obchodních firem na trhu vzhledem k výrobním (dodavatelským) firmám a zákazníkovi Internacionalizace Vstup firem na zahraniční trhy

Retailingová firma Retailingová firma (integrovaná, řetězcová) Retailingová firma je mezinárodně aktivní MO podnik s vysoce sofistikovaným informačním systémem, vybavený vlastním logistickým zázemím a distribučním systémem. Retailing tedy dnes zahrnuje funkci maloobchodu a velkoobchodu s funkcí vnitřního a zahraničního obchodu v jednom podnikatelském subjektu. Firmu charakterizují následující prvky: Společnost řídí centrálně odborný management při vysokém stupni použití výpočetní techniky, Nákup a skladování se zajišťuje centrálně (vedoucí prodejny pouze zajišťuje provoz) Firma má společný marketing, včetně reklamy a centrální řízení cen, Firmy prosazují vlastní značkové zboží, i když je samy nevyrábějí.

Současné směry vývoje obchodu v ČR Postupující globalizace a internacionalizace 9 z 10 největších obchodních firem v ČR jsou multinacionální retailingové firmy Rostoucí tendence míry organizační koncentrace obchodních firem v ČR Viz. podíl na celkovém obratu obchodu Změny v rozsahu a kvalitě maloobchodní sítě Zlepšují se plošné a obslužní standardy Rychlý nárůst počtu hypermarketů Nesrovnatelné obraty retailigových firem a českých obchodních podniků Sílí tržní dominance obchodu

Nekalé praktiky obchodních řetězců Vybírání poplatků za zařazení zboží do sortimentu (listing) První dodávka zdarma Dlouhá doba splatnosti faktur Zaplacení účasti na promočních akcích Zaváděcí slevy u nových výrobků nad rámec smlouvy Vysoké množstevní slevy Složení peněžní zálohy před první dodávkou (záloha je vratná po ukončení obchodních vztahů)

Podstatné charakteristiky MO v ČR v současnosti Skončila doba masové distribuce (vše pro všechny) Pokračuje segmentace trhu – typologie nakupujících Uskutečňuje se diferenciace nákupů podle kategorií, nákupních příležitostí a podle místa nákupu Roste náročnost a sofistikovanost nakupujících a nabídka ze strany obchodu je diferencovanější Dochází k útlumu dalšího růstu velkoplošných prodejen (v některých kategoriích) a nárůstu menších formátů (z různých důvodů a v různých oblastech)

Použitá literatura Boučková, Marketing