R ŮZNÉ METODY PRÁCE S P ÍSMEM metodiky a zásady Petr Hruška kurz pro lektory 13. června 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČR pro Ježíše Termíny ŠVM v Malenovicích pro školní rok 2005/06 ŠVM II. AC/ECM - první víkend druhý víkend druhý.
Advertisements

Týden modliteb za duchovní povolání, od 8.do 15.května 2011, ukončen 48. světovým dnem modliteb za povolání o 4. neděli velikonoční – neděli Dobrého pastýře.
Podle Motu Prorio Benedikta XVI. PORTA FIDEI
... hojně se syťte Božím slovem (z poselství Benedikta XVI. k SDM)
ADVENT 2012 Bůh přichází ke mně – já přicházím k Bohu
ADVENT 2012 Bůh přichází ke mně – já přicházím k Bohu
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Dáša Pospíšilová, EBED AC Vyškov, 3. února 2013
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
JAK DOSÁHNOUT ZASLÍBENÍ... Jozue 14:5 Synové Izraele udělali, co Hospodin přikázal Mojžíšovi, a rozdělili si zem.6 Synové Judovi přišli v Gilgalu za.
…rádi bychom viděli Ježíše… (?) Jan 12, Někteří z poutníků, kteří se přišli o svátcích klanět Bohu, byli Řekové. 21 Ti přistoupili k Filipovi,
Integrita bezúhonnost
Ježíš – jméno, nad každé jméno!
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
Otče náš Centrum pro katechezi, 2014.
... hojně se syťte Božím slovem (z poselství Benedikta XVI. k SDM)
Svatí jako duchovní vůdcové modlitby Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
SOBOTA.
Rozjímání Vyrobilo Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
PROROCI Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
A ty, Betléme efratský, ačkoli jsi nejmenší mezi judskými rody, z tebe mi vzejde ten, jenž bude vládcem v Izraeli, jehož původ je odpradávna, ode dnů.
Ve společenství s Matkou Boží
2. neděle adventní/část 2: Modlitba proroků a obrácení srdce.
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
Boží Zjevení Mnohokrát a mnohými způsoby mluvíval Bůh k otcům ústy proroků; v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu. (Žid 1,1n)
Připrava na přijetí svátosti BIŘMOVÁNÍ
Uctívání a chvála. Žalm 5,4-8: „Hospodine, ty můj hlas slyšíš zrána, ráno ti připravím oběť a budu čekat. Ty nejsi bůh, který má zálibu ve svévoli, zlý.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Jak si Šalomoun představoval chrám, který chtěl vystavět? VELKÝ, HONOSNÝ, BOHATÝ, LEPŠÍ NEŽ JEHO PALÁC 2. Proč začal.
Řád mše svaté.
Řád mše svaté P. Mariusz Roszewski
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
On Cítil jsi někdy touhu, udělat něco příjemného pro někoho, koho máš rád?
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Kdo nesl schránu úmluvy? KNĚŽÍ 2. Kde uložili schránu úmluvy? VELESVATYNĚ 3. Jak vypadal chrám po přenesení schrány.
MODLITBA SVATÉHO RŮŽENCE
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna
Centrum pro katechezi v Olomouci  Jeho modlitba vede k naprostému sebedarování svému Otci.  V něm je modlitba plně zjevena a plně uskutečněna.
Zeptej se sám sebe: „Mám utéct?“.
Poselství starozákonní svatyně
Modlitba v domě Hospodinově: Anna, Samuel, David Vyrobilo centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
Jirka Pospíšil, KC Vyškov, Boží představy o Tvém životě Jirka Pospíšil, KC Vyškov,
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
Papež František: Modlitba musí být smělá a neodbytná Centrum pro katechezi Olomouc, 2014Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
1. Tebe, Boha otce věků, | Pána všeho chválíme. | Plna jesti všecka země | převelebně slávy tvé. | Vesmír vzdává chválu tobě, | cherubín a serafín | slavně.
{ AC Rousínov, , Jirka Pospíšil. { Setkání s Bohem působí RADOST AC Rousínov, , Jirka Pospíšil.
Život podle Božího slova Jak si mladík udrží svou stezku čistou? Musí se vždy držet tvého slova. Žalm
Žalmy Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
Je mentorování biblický koncept ?  Výraz není v Písmu  Výraz pochází z řecké mytologie : Odysseus svěřil výchovu a životní přípravu svého syna Telemacha.
Lukášovo evangelium. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův spolupracovník - lékař - jeho popis Kristových uzdravení (např. 4:38-40, 5:15-25, 6:17-19, 7:11-15,
Skutky apoštolské. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův osobní lékař - spolupracovník na díle evangelia - očitý svědek některých událostí - 3 x v Písmu.
Matoušovo evangelium.
2. List Korintským. Autor a datum vzniku Pavel - na své 3. misijní cestě - v roce po Kr. - pravděpodobně z Filip.
1. Svou lásku, pramen vody čisté | Kristus mne právě zjevuje | a jeho odpuštění jisté | teď z kříže ke mně směřuje. | Já na Krista tak pamatuji, | když.
Příprava k přijetí svátosti biřmování
DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, SPASENÍ SKRZE SKUTKY??? DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, NEJEN VÍRA, ALE I SKUTEK…
Vyznání víry - OTEC Křesťanské vyznání víry
Sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska.
BIBLE = KNIHY STARÝ ZÁKON NOVÝ ZÁKON
Řád mše svaté.
Zázrak komunikace s Bohem
Ježíš.
Židům 1. kapitola Bůh mluví a ANDĚLÉ.
... hojně se syťte Božím slovem (z poselství Benedikta XVI. k SDM)
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
... hojně se syťte Božím slovem (z poselství Benedikta XVI. k SDM)
On.
Bibličtí objevovatelé (Discovery Bible Study)
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
Transkript prezentace:

R ŮZNÉ METODY PRÁCE S P ÍSMEM metodiky a zásady Petr Hruška kurz pro lektory 13. června 2009

NÁSTIN MOŽNÝCH TÉMAT Král Jošiáš a Kniha zákona (2 Kr 22 – 23) Koncil a Synoda o Božím slově „Trojúhelník“ práce s Písmem – Zásady pro práci s Písmem – Metody pro práci s Písmem Příklady komplexních metod práce s Písmem Prameny pro další studium Závěrečné opakování látky Kněz Ezdráš a čtení z Knihy zákona (Neh 8) Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem2

Král Jošiáš a Kniha zákona 2 Královská 22 – 23 Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem3

Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem4 2 Král 22 1 Jošiáš se stal králem v osmi letech a kraloval v Jeruzalémě třicet jedna let. Jeho matka se jmenovala Jedida, dcera Adajáše z Boskatu. 2 Dělal, co je v Hospodinových očích správné. Ve všem se držel cest svého otce Davida a neuchýlil se napravo ani nalevo. 3 V osmnáctém roce své vlády poslal Jošiáš písaře Šafana, syna Acaliášova, syna Mešulamova, do Hospodinova chrámu s pokynem: 4 "Jdi k nejvyššímu knězi, ať spočítá stříbro přinesené do Hospodinova chrámu, které od lidu vybrali strážci prahu. 5 Svěří je mistrům odpovědným za práci na Hospodinově chrámu, aby je vypláceli dělníkům pracujícím na opravě škod v Hospodinově chrámu. 6 Ať je dávají tesařům, stavitelům i zedníkům a nakupují za ně dřevo a tesaný kámen na opravu chrámu. 7 Za vyplacené stříbro od nich není třeba žádat vyúčtování, protože jednají svědomitě."

Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem5 8 Velekněz Chilkiáš tehdy ohlásil písaři Šafanovi: "Našel jsem v Hospodinově chrámu Knihu Zákona." Předal knihu Šafanovi a ten si v ní četl. 9 Písař Šafan pak šel ke králi a podal mu zprávu: "Tví služebníci vysypali stříbro uložené v chrámu a svěřili je mistrům odpovědným za práci na Hospodinově chrámu." 10 Dále písař Šafan králi ohlásil: "Velekněz Chilkiáš mi dal jistou knihu," a začal z ní králi číst. 11 Jakmile král uslyšel slova Knihy Zákona, roztrhl své roucho 12 a přikázal knězi Chilkiášovi, Achikamovi, synu Šafanovu, Achborovi, synu Michajášovu, písaři Šafanovi a královskému služebníku Asajášovi: 13 "Jděte se za mě, za lid a za celé Judsko dotazovat Hospodina ohledně slov této nalezené knihy. Hospodin proti nám plane velikým hněvem, neboť naši otcové neposlouchali slova této knihy a neřídili se vším, co je v ní o nás psáno."

Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem6 14 Kněz Chilkiáš, Achikam, Achbor, Šafan i Asajáš tedy šli za prorokyní Chuldou, ženou Šaluma, syna Tikvy, syna Charchasova, strážce rouch. Bydlela v jeruzalémském Novém městě. Když s ní o tom promluvili, 15 odpověděla: "Tak praví Hospodin, Bůh Izraele: ‚Povězte muži, který vás ke mně poslal: 16 Tak praví Hospodin - Hle, na toto místo i na jeho obyvatele dopustím všechna neštěstí, všechna slova té knihy, kterou judský král četl. 17 Protože mě opustili, pálili kadidlo cizím bohům a popouzeli mě veškerým dílem svých rukou, vzplanul proti tomuto místu můj neutuchající hněv!‚ 18 Odpovězte judskému králi, který vás poslal dotazovat se Hospodina: ‚Tak praví Hospodin, Bůh Izraele ohledně slov, která jsi slyšel: 19 Když jsi uslyšel, jak jsem o tomto místu a jeho obyvatelích prohlásil, že na ně přijde zkáza a prokletí, nezatvrdil jsi své srdce, ale ponížil ses před Hospodinem; roztrhl jsi své roucho a plakals přede mnou. Proto jsem tě také vyslyšel, praví Hospodin. 20 Hle, připojím tě k tvým předkům a budeš uložen do hrobu v pokoji. Tvé oči nespatří nic z toho neštěstí, které na toto místo dopustím.'" S touto zprávou se tedy vrátili ke králi.

Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem7 2 Král 23 1 Nato král nechal svolat všechny stařešiny Judy a Jeruzaléma. 2 Král vešel do Hospodinova chrámu a s ním všechen judský lid, obyvatelé Jeruzaléma, kněží i proroci - všechen lid od nejmenších po největší. Král jim předčítal všechna slova Knihy smlouvy, nalezené v Hospodinově chrámu. 3 Pak se postavil ke sloupu a zavázal se před Hospodinem smlouvou, že bude celým srdcem i duší následovat Hospodina a poslouchat jeho příkazy, svědectví a ustanovení a plnit tak slova této smlouvy, zapsaná v této knize. Také všechen lid se k té smlouvě připojil. 4 Král přikázal nejvyššímu knězi Chilkiášovi a dalším kněžím i strážcům prahu, aby z Hospodinovy svatyně vynesli všechny věci vyrobené pro Baala, pro Ašeru a pro všechny nebeské zástupy. Spálil je venku za Jeruzalémem u potoka Kidron a jejich popel odnesl do Bet-elu.

Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem8 21 Král tenkrát přikázal všemu lidu: "Slavte Hod beránka Hospodinu, svému Bohu, jak je psáno v této Knize smlouvy." 22 Takový Hod beránka se nekonal už od dob soudců, kteří kdysi vedli Izrael, ani za celou dobu izraelských a judských králů. 23 Osmnáctého roku krále Jošiáše se ale v Jeruzalémě slavil tento Hospodinův Hod beránka. 24 Jošiáš vymýtil věštce a duchaře stejně jako bůžky, hnusné modly a všechny ty ohavnosti, které bývaly vidět v judské zemi i v Jeruzalémě. Tak naplnil slova Zákona, zapsaná v knize, kterou kněz Chilkiáš nalezl v Hospodinově chrámu. 25 Nikdy předtím ani potom nebyl žádný král jako Jošiáš, který by se obrátil k Hospodinu celým svým srdcem, celou svou duší i celou svou silou a řídil by se celým Zákonem Mojžíšovým.

II. vatikánský koncil, Dei verbum č. 21 – 25: V posvátných knihách totiž Otec, jenž je na nebesích, s láskou vychází vstříc svým dětem a rozmlouvá s nimi. Slovo Boží má takovou sílu a moc, že je pro církev oporou a životem, a pro její děti posilou víry, pokrmem duše, čistým a trvalým pramenem duchovního života. Ať věřící pamatují, že četba Písma svatého má být provázena modlitbou, aby se stala rozhovorem mezi Bohem a člověkem. Neboť ‚jeho oslovujeme, když se modlíme; jemu nasloucháme, když čteme božské výroky‘ (sv. Ambrož). Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem9

Biskupská synoda o Božím slově Hlas slova: Zjevení Tvář slova: Ježíš Kristus Dům slova: Církev – apoštolské učení (didaché) – bratrské společenství (koinónia) – lámání chleba (eucharistia) – modlitby (lectio divina) Cesty slova: Poslání Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem10 – čtyři sloupy (Sk 2,42):

Biskupská synoda o Lectio divina Začíná se četbou (lectio) textu, který vyvolává otázku týkající se autentického poznání jeho skutečného obsahu: co říká biblický text ve své podstatě? Následuje rozjímání (meditatio), v němž je otázkou: co říká biblický text nám? Dospěje se tak k modlitbě (oratio), která předpokládá další otázku: co my říkáme Pánu jako odpověď na jeho slovo? A uzavírá se kontemplací (contemplatio), během níž přijímáme jako Boží dar jeho vlastní pohled při posuzování skutečnosti a ptáme se sami sebe: jaké obrácení mysli, srdce a života žádá Pán od nás? Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem11

CÍL PRÁCE S PÍSMEM B OŽÍHO SLOVA TVŮRČÍ SETKÁNÍ S NAŠÍM ŽIVOTEM Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem12 UPROSTŘED CÍRKVE

Zásady pro práci s Písmem Jako dílo Ducha svatého můžeme Písmo správně číst jen v Duchu svatém Jako dílo člověka musíme Písmo číst v tomtéž duchu, v němž ho napsali jeho pisatelé Jako knihu života musíme Písmo číst ve světle našeho osobního i společenského života Jako knihu církve musíme Písmo číst ve společenství těch, jimž je Duch svatý svěřil Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem13

CÍL PRÁCE S PÍSMEM B OŽÍHO SLOVA TVŮRČÍ SETKÁNÍ S NAŠÍM ŽIVOTEM Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem14 UPROSTŘED CÍRKVE

Metody k pochopení Písma Prostá souvislá četba Bible (podle rozvrhu) Systematické studium (tématu, knihy, postavy) Studium kontextu daného úryvku (souvislosti) Rozpoznání literárního druhu (vyprávění, báseň…) Formulace vlastních nadpisů (vyjádření hlavní myšlenky) Srovnávání překladů (či původních textů) Synoptická četba (především u synoptických evangelií) Grafické zpracování (značky, symboly, vztahy) Použití pomůcek (odkazy, vysvětlivky, komentáře, konkordance) Týmová práce (biblické hodiny, přednášky, kázání, rozhovory) Memorování biblických veršů (integrace Písma do života) Praxe křesťanského života (integrace života do Božího slova) Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem

CÍL PRÁCE S PÍSMEM B OŽÍHO SLOVA TVŮRČÍ SETKÁNÍ S NAŠÍM ŽIVOTEM Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem16 UPROSTŘED CÍRKVE

Metody pro vnímání zkušenosti Vnímání vlastní touhy, bolesti, radosti, nejistoty… Pozorování vlastní zkušenosti Božíma očima Cestování textem pomocí fantazie (Ignác z Loyoly) Volné asociace vyvolané četbou textu Sdílení dřívějších zkušeností s textem Aktualizace (jiný překlad, jiná situace, jiný literární druh) Napsat dopis jménem určité osoby Namalovat své dojmy z četby textu Ztvárnit své pocity pomocí plastelíny Bibliodrama a biblický tanec Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem

CÍL PRÁCE S PÍSMEM B OŽÍHO SLOVA TVŮRČÍ SETKÁNÍ S NAŠÍM ŽIVOTEM Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem18 UPROSTŘED CÍRKVE

Metody vedoucí do prostoru církve Společné studium či biblický rozhovor Sdílení zkušeností s Božím slovem s druhými Společná modlitba sycená Božím slovem Slavení eucharistie jako prostor hlásaného Slova Slavení Denní modlitby církve (vigilie, četba) Slavení svátostí nesených Božím slovem Příprava na slavení liturgie a svátostí Společná příprava na službu lektora a kazatele Společné Lectio divina (veřejné, v malém spol.) Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem19

CÍL PRÁCE S PÍSMEM B OŽÍHO SLOVA TVŮRČÍ SETKÁNÍ S NAŠÍM ŽIVOTEM Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem20 UPROSTŘED CÍRKVE

Metody podporující tvůrčí setkání Lectio divina – důraz na modlitební kontext četby Písma Metoda Västerås – vhodné pro vstupní fázi společné práce Metoda sedmi kroků – důraz na existenciální oslovení a aplikaci Metoda Bludesch – důraz na osobní práci s textem později sdílenou Metoda biblických kroužků – moderátor předem připravuje text a řídí proces Biblický valčík: vidět – soudit – jednat – důraz na východisko ve zkušenosti účastníků Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem21

CÍL PRÁCE S PÍSMEM B OŽÍHO SLOVA TVŮRČÍ SETKÁNÍ S NAŠÍM ŽIVOTEM Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem22 UPROSTŘED CÍRKVE

LECTIO DIVINA Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem23

Christopher Hayden, Modlit se s Písmem: Písmo vybízí k modlitbě, zároveň je však pravdou, že modlitba je totálně závislá na Písmu. Modlitba je ve svém jádru odpovědí na Boží iniciativu, ‚ano‘ na Boží pozvání. V Bibli se především v hloubce setkáváme s Boží iniciativou a s Božím pozváním. Vše, co bylo řečeno o modlitbě, směřuje k závěru, že v modlitbě jde spíše o naslouchání než o mluvení. Slova Písma nás především vyzývají, abychom naslouchali tomu, co Bůh říká, a abychom to slyšeli. Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem24

Modlitba a Písmo náleží k sobě: jsou nebo by měly být neoddělitelné. Lze říci, že mezi nimi existuje vztah vzájemné závislosti. Modlitba, má-li být autentickou, osobní odpovědí na slovo osobního Boha, potřebuje Písmo. Písmo vyzývá k modlitbě stejně jako pozvání vyzývá k odpovědi. Studium Bible bylo v Ježíšově době jedním z charakteristických znaků zbožného Žida... Lidská inteligence nás sama o sobě věcem Božím nenaučí. Musí být provázena dětskou důvěrou. Toto je smysl Ježíšovy modlitby: ‚Velebím tě, Otče, Pane nebe a země, že když jsi tyto věci skryl před moudrými a chytrými, odhalil jsi je maličkým‘ (Mt 11,25). Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem25

Madeleine Delbrel, Misionáři bez lodí: Evangelium je knihou Božího života a bylo napsáno, aby se stalo knihou našeho života. Nebylo napsáno jen proto, abychom je pochopili; kdo je čte, vychází na cestu vstříc tajemství. Nebylo napsáno, abychom je četli, ale abychom je přijali do svého nitra. Každé slovo v něm je Duch a život, a jen toužebně čeká, až mu otevřeme své srdce, aby do něj vstoupilo. Slova lidských knih můžeme pochopit a hodnotit. Slova evangelia jsou protrpěná: my si je nemůžeme přisvojit, naopak ona si přisvojují nás, aby nás přetvořila a proměnila. Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem26

LECTIO DIVINA ČTI připravený text připravenými ústy LECTIO – četba – „ústa“ HLEDEJ smysl textu svým rozumem MEDITATIO – rozjímání – „rozum“ ODPOVĚZ Bohu z hloubky svého srdce ORATIO – modlitba – „srdce“ SPOČÍVEJ v Bohu celou bytostí CONTEMPLATIO – spočinutí – „duch“ ŽIJ přijaté Boží slovo během dne INCARNATIO – vtělení – „život“ Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem27

LECTIO - ČETBA ČTI připravený text připravenými ústy výběr úryvku a příprava četby – včas před vlastní chvílí pro modlitbu doba a místo – pečlivý výběr, aby obojí podporovalo tvoji otevřenost úvodní modlitba – prosba o světlo, zkušenost, odvahu odpovědět vlastní četba – pomalu, slovo za slovem, v postoji naslouchání Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem28

MEDITATIO - ROZJÍMÁNÍ HLEDEJ smysl textu svým rozumem přežvykování slova – slova, která se tě dotýkají, si opakuj a „vychutnávej“ slyšení jediného Slova – za všemi slovy vnímej jediné Slovo – Ježíše Krista prodlévání u textu – u některých slov můžeš chviličku prodlévat v tichosti vztažení poselství na sebe – co chce Ježíš tímto říci tobě osobně dnes a tady Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem29

ORATIO - MODTLITBA ODPOVĚZ Bohu z hloubky svého srdce vnímání vlastního srdce – vnímej, jaké v tobě vznikají pocity, a respektuj je vylití srdce před Bohem – svěř toto vše vlastními slovy Bohu jako příteli reakce na Boží slovo – na pochopené Boží slovo dej svoji odpověď tvořivá modlitba celou bytostí – modli se i skrze své vnější postoje těla, zpěv, tanec Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem30

CONTEMPLATIO - SPOČINUTÍ SPOČÍVEJ v Bohu celou bytostí postupné zjednodušování – láska nemusí příliš povídat, nakonec jí stačí pouhé „ty“ pokojné spočinutí v Božím srdci – spočiň v tichu, vyhřívej se na slunci Boží lásky podpora kontemplace – střelné modlitby, růženec, Ježíšova modlitba, dýchání věrnost a vytrvalost – vytrvalost připravuje cestu daru hlubší kontemplace Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem31

INCARNATIO - ŽIVOT ŽIJ přijaté Boží slovo během dne psaní poznámek – důležitá oslovení si poznamenej a vracej se k nim slovo na cestu – prožité Boží slovo si vezmi s sebou do všedního dne ovoce života – z přijatého slova žij, což vede k dalšímu pochopení sdílení slova – při setkání v malé skupině se o prožité poděl s přáteli Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem32

33

Metoda Västerås Účastníci graficky zpracovávají texty: ? (otazník): místa, kterým nerozumím ! (vykřičník): důležité poznatky (rozum)  (šipka): osobní zasažení (srdce) Vyjádření těch, kteří si nic nepoznamenali Vyjádření k otazníkům a vykřičníkům – rozhovor dále prohlubující porozumění Možnost vyjádření k šipkám Společná modlitba reagující na oslovení Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem34

Metoda sedmi kroků 1. Zveme Pána mezi sebe: modlitba 2. Čteme text: pomalá meditativní četba 3. Prodléváme u textu: opakování slov či vět 4. Nasloucháme v tichosti: spočinutí 5. Sdílíme oslovení: to, co se nás dotklo 6. Rozmlouváme o tom, co od nás Pán chce 7. Modlíme se: ve vztahu k Písmu a životu Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem35

Metoda Bludesch Zahajovací modlitba Předčítání textu a společné naslouchání Osobní práce s textem v tichu – písemně: 1.Co je hlavní výpovědí textu? 2.Čemu nerozumím? 3.Které souvislosti lze poznat? 4.S čím mohu souhlasit? S čím nesouhlasím? 5.Co konkrétního mohu / můžeme udělat? Společná výměna názorů postupně po otázkách Shrnující obrazná meditace a tiché naslouchání Společná modlitba reagující na poselství textu Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem36

Biblický valčík 1.Vidět – naše každodenní praktická zkušenost Společná modlitba reagující na praktický život Sdělování osobních zkušeností a výběr jedné Podrobnější prozkoumání této situace a pocitů 2.Soudit – tato zkušenost ve světle evangelia Tichá modlitba, odstup, vstup do Božího pohledu Návrhy biblických textů vztahujících se k události Biblický rozhovor o textu, podněty pro situaci 3.Jednat – nová praxe ovlivněná evangeliem Hledání důsledků pro naši praxi, návrhy řešení Stanovení: Kdo? Co? Kdy? Kde? Jak a kdy hodnotit? Společná modlitba vyplývající ze slyšeného Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem37

Překladové varianty Přísloví 19,1: Lepší chudák chodící v upřímnosti své, než zvrácený ve rtech svých a on blázen. (dosl. z hebr.) Lepší je chudák žijící bezúhonně než falešník a k tomu hlupák. (ČEP) Lepší jest chudý, jenž chodí v upřímnosti své, nežli převrácený ve rtech svých, kterýž jest blázen. (BKr) Lepší chudý poctivec než prolhaný pitomec. (B21) Lepší z dobroty zchudnout, / nežli ze lhaní zblbnout! (PH) Raděj socka, hodná, milá, / než podrazák, hruška shnilá. (PN) Raděj chuďas charakterní, / nežli ťulpas vymaštěný.* (PN) * pozdější rukopisy mají variantu "vypatlaný" Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem38

Prameny k dalšímu studiu České katolické biblické dílo (Praktická práce s Biblí) Česká biblická společnost Anneliese Hechtová: Kreativní přístupy k Bibli, Kartuziánské nakladatelství, Řk farnost Cheb (Dokumenty – Pastorační pomůcky) Pastorace.cz (Tematické texty – B – Bible, Boží slovo, Písmo svaté) Karmelitánské nakladatelství (Tituly dle témat – Bible) Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem39

Moderní překlady Bible Bible – Překlad 21. století Český studijní překlad Česká Jeruzalémská bible krystal.op.cz/jbkrystal.op.cz/jb Český katolický překlad (Bible) Český ekumenický překlad Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem40

Bible v liturgii Bible v liturgii (Bible v liturgii) Bible na každou neděli Stůl slova (Aleš Opatrný) Liturgický kalendář Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem41

Internetové zdroje k Bibli Bible 21 online online.bible21.czonline.bible21.cz Hybridní Bible hybridni.bible21.czhybridni.bible21.cz Biblenet.cz Bible kralická Theophilos Davar 3 Scripture 4 All Řk farnost cheb (Odkazy – Vzdělávání – Biblické prameny) Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem42

CÍL PRÁCE S PÍSMEM B OŽÍHO SLOVA TVŮRČÍ SETKÁNÍ S NAŠÍM ŽIVOTEM Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem43 UPROSTŘED CÍRKVE

OPAKOVÁNÍ 1.Co je cílem práce s Písmem a jaké jsou hlavní zásady této práce? 2.Uveď několik příkladů metod podporujících pochopení Písma. 3.Uveď několik příkladů metod podporujících vnímání osobní zkušenosti. 4.Uveď několik příkladů metod vedoucích do prostoru církve. 5.Vyjmenuj a charakterizuj základní kroky či vrstvy Lectio divina. Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem44

CÍL PRÁCE S PÍSMEM B OŽÍHO SLOVA TVŮRČÍ SETKÁNÍ S NAŠÍM ŽIVOTEM Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem45 UPROSTŘED CÍRKVE

Kněz Ezdráš a čtení z Knihy zákona Nehemjáš 8 Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem46

Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem47 1 Tehdy se všechen lid jako jeden muž shromáždil na prostranství před Vodní bránou a žádali učeného Ezdráše, aby přinesl Knihu Mojžíšova zákona, který Hospodin přikázal Izraeli. 2 Tohoto prvního dne sedmého měsíce tedy kněz Ezdráš přinesl Zákon před shromážděné muže, ženy a vůbec každého, kdo mohl slyšenému rozumět. 3 Četl z něj na prostranství u Vodní brány od svítání až do poledne všem mužům i ženám, každému, kdo mohl rozumět. Všechen lid pozorně naslouchal Knize Zákona. 4 Učenec Ezdráš stál na dřevěném podiu zvlášť k tomu zhotoveném. Vpravo od něj stál Matitiáš, Šema, Anajáš, Uriáš, Chilkiáš, Maasejáš, vlevo Pedajáš, Mišael, Malkiáš, Chašum, Chašbadana, Zachariáš a Mešulam. 5 Ezdráš otevřel knihu před očima všech (stál totiž výše než všechen lid), a jakmile ji otevřel, všechen lid povstal. 6 Ezdráš pak dobrořečil Hospodinu, velikému Bohu, a všechen lid zvedal ruce a odpovídal: "Amen, amen!" Padli před Hospodinem na kolena a klaněli se mu tváří k zemi.

Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem48 7 Když se lid znovu postavil, levité Ješua, Bani, Šerebiáš, Jamin, Akub, Šabetaj, Hodiáš, Maasejáš, Kelita, Azariáš, Jozabad, Chanan a Pelajáš vysvětlovali lidu Zákon. 8 Četli v Knize Božího zákona, vykládali a objasňovali smysl, aby tomu, co se čte, bylo rozumět. 9 Když lid uslyšel slova Zákona, všichni plakali. Guvernér Nehemiáš jim proto s učeným knězem Ezdrášem a s levity, kteří vyučovali lid, říkal: "Netruchlete a neplačte, vždyť dnes je svátek Hospodina, vašeho Boha! 10 Jděte," řekl jim, "jezte a pijte lahodné věci a dělte se s těmi, kdo nemají nic připraveno. Dnes je svátek našeho Pána. Netrapte se, vždyť Hospodinova radost je vaše síla!“ 11 Podobně lid těšili také levité: "Přestaňte. Dnes je svátek, netrapte se.“ 12 A tak šli všichni jíst a pít a dělit se s ostatními. Nesmírně se radovali, protože porozuměli slovům, která slyšeli číst.

CÍL PRÁCE S PÍSMEM B OŽÍHO SLOVA TVŮRČÍ SETKÁNÍ S NAŠÍM ŽIVOTEM Lektoři Petr Hruška: Metody práce s Písmem49 UPROSTŘED CÍRKVE