Znečišťování ovzduší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt VODA, VODA.... Znečištění našich vod Zpracovaly :
Advertisements

Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.10/
Chemické zatížení krajiny
Globální oteplování Marek tecl 2L.
ZNEČIŠŤOVÁNÍ VODY A VYČERPÁNÍ ZDROJŮ PITNÉ VODY
VY_32_INOVACE_ 04 - Znečišťování vod
Znečištění ovzduší Znečištění ovzduší může být chemický, fyzikální nebo biologický činitel, jenž mění přírodní vlastnosti zemské atmosféry. Atmosféra.
Kyselý déšť.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
ZNEČIŠŤOVÁNÍ ATMOSFÉRY
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Ekologické problémy Společenské problémy
Ekologické problémy Společenské problémy
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
Zdravotně sociální fakulta Jihočeské univerzity
Automobily a výfukové plyny
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
Znečišťování ovzduší výfukovými plyny
Kontaminace (znečištění) vody
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
David Juran.  je proces, při kterém dochází ke snadnému pronikání slunečního záření do naší atmosféry  ale také zároveň špatné propouštění tepelného.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Ohrožování základních složek biosféry
Znečištění půdy a potravin
Znečišťování ovzduší VY_32_INOVACE_ 03 - Znečišťování ovzduší.
Ellen zvolská , Veronika Frýdová , Sabina Hübschová , Natalie Vaitová
Složky krajiny a životní prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
ŽP – základní pojmy Ekologie … věda o vztazích mezi organismy a jejich životním prostředím a mezi organismy navzájem (Ernest Haeckel 1866) Environmentalistika.
Registrační číslo projektu:
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Znečištění ovzduší Ročárková, Pachmanová.
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
Oxid siřičitý a jeho odstraňování v průmyslu
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Krajina a životní prostředí
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Atmosféra Filip Bordovský.
RYBNÍK JAKO CELEK.
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň Třetí úroveň –Čtvrtá úroveň »Pátá úroveň 1 Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá.
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Kyselé deště Rozpouštění CO2 ve vodě
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Znečištění hydrosféry Lukáš Tureček,Lucie Tomečková A.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 20 TEMA: Chemie 8 – Oxidy síry.
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
VY_32_INOVACE_Slo_I_13 Voda 2 ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
záznam o odběru vzorku Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu rozbory vod – anionty ve vodách Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Vliv člověka na ovzduší
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Problémy Ozónové vrstvy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Transkript prezentace:

Znečišťování ovzduší

Témata Znečištění ovzduší Znečištění vod a půdy Okyselování vod Skleníkový efekt

Znečišťování ovzduší CO2 – oxid uhličitý NO, NO2 – oxid dusíku CO – oxid uhelnatý HC – uhlovodíky Pb – olovo SO2 – oxid siřičitý

CO2 – oxid uhličitý Nemá vliv na lidské zdraví, ale jde o nejdůležitější skleníkový plyn. Spálením jednoho litru benzínu vznikne 2,4 kg CO2, zatímco spálením nafty vznikne 2,7 kg CO2. Nejvíce CO2 produkuje sinlniční doprava – téměř 80%.

NO, NO2 – oxid dusíku Tyto plyny hrají spolu s oxidy síry hlavní roli při tvorbě kyselého deště. V Evropě způsobují asi třetinu okyselení dešťových srážek. Oxid dusičitý navíc způsobuje snižování odolnosti vůči virovým onemocněním, bronchitidě a zápalu plic.

CO – oxid uhelnatý Tento plyn není považován za za škodlivý vůči neživé přírodě, ale má vliv na živé organismy. Způsobuje zpomalování reflexů, zbavuje tělo kyslíku a zvyšuje výskyt bolesti hlavy. CO podobně jako řada dalších škodlivin vzniká z důvodů nedokonalého spalování paliva, což se projevuje zejména při studeném startu a při prudkém přidávání plynu.

HC – uhlovodíky Benzínové motory vylučují mnohem větší množství těchto látek, než odpovídající motory dieselové. Některé uhlovodíky jsou karcinogenní, jiné způsobují ospalost, dráždění očí a kašel.

Pb – olovo Je přidávám do paliva jako antidetonátor. Je vysoce toxické, zejména pro děti a těhotné ženy. V důsledku zavádění aut s katalyzátory a s tím spojenou substitucí benzínu olovnatého benzínem bezolovnatým dochází ke zcela zřetelnému a prudkému poklesu emisí olova v emisích ze silničních vozidel.

SO2 – oxid siřičitý Velikost emisí SO2 závisí na obsahu síry a palivu a proto hlavním zdrojem jsou vozidla na naftu. Ačkoli dochází ke zpřísňování limitů pro obsah síry v palivu, tak se nedá říct, že by docházelo ke snižování emisí SO2.

Znečištění vod a půdy

Znečištění vod Typů znečištění vod je mnoho: Odpadní vody hnilobné Odpadní vody toxické Odpadní vody s anorganickými kaly Odpadní vody s tuky a oleji Odpadní vody radioaktivní Odpadní vody oteplené

Znečištění vod může být způsobeno různými příčinami, které jsou buď povahy přírodní, vyvolávané vlivy klimatickými, půdními a jinými, nebo související s lidskou činností.

Do oceánů e ročně vypuštěno: 2,6 mil. kg arzenu 2,5 mil. kg zinku 81 tisíc kg rtuti 3,7 tisíc kg olova

Z domácností se do řek a jezer ročně spláchne víc jak miliarda kg kanalizačních odpadů.

Látky zněčišťující naši vodu můžeme dělit do tří skupin: 1. Fyzikální nečistoty 2. Biologické nečistoty 3. Chemické nečistoty

Voda z vodovodu přesto, že je upravená, může díky druhotnému znečištění obsahovat látky, které škodí zdraví. Mezi ně patří: • Chlór a jeho sloučeniny • Trihalometany • Pohyblivý materiál • Chuť a zápach materiálu (plastické potrubí)  • Bakterie • Plísně • Parazité • Železo, mangan a zřejmě i olovo (kovové potrubí) • Ca a Mg ve tvrdé vodě atd.

Znečištění půdy

Kontaminace půdy je způsobena výskytem lidmi vyrobených chemikálií v půdě nebo jiným pozměněním přírodního prostředí půd. Tento typ kontaminace obvykle vzniká protržením podzemních zásobníků, používáním pesticidů, prosakováním kontaminovaných, povrchových vod do podzemních vrstev, vyluhováním odpadů ze skládek nebo přímým vypuštěním průmyslových odpadů do půdy.

Okyselování vod Jde o proces , který zvyšuje kyselost vody.

Jev zvaný okyselování vzniká převážně chemickými reakcemi NOx, HC a SO2. Automobily nejsou hlavním přispěvatelem k emisím SO2, avšak na druhé straně se značně podílejí na emisích Nox a HC. Vidíme tedy, že dochází k chemickým reakcím škodlivin emitovaných z různých zdrojů, což problém znečištění ještě víc komplikuje. Sox a Nox ve vzájemných reakcích v atmosféře se může projevit až do vzdálenosti 1000 km, nebo vytvářejí kyseliny a soli, které se na povrch Země dostávají dvojím způsobem, Buď formou kyselých dešťů, jejichž účinek m soli projevujících se spíše v lokálním měřítku.

To vše vede k nadměrnému okyselování půdy a vodních toků, což silně ovlivňujr zejména vodní ekosystémy, kde způsobuje úhyn ryb a úbytek vodních živočichů a vyvolává poškozování stromů a postupné odumírání lesů. Okyselování poškozuje stavby a způsobuje korozi materiálů.

Skleníkový efekt Skleníkový efekt je proces, při kterém atmosféra způsobuje ohřívání planety tím, že snadno propouští sluneční záření, ale tepelné záření o větších vlnových délkách zpětně vyzařované z povrchu planety účinně absorbuje a brání tak jeho okamžitému úniku do prostoru. Mars, Venuše a ostatní nebeská tělesa s atmosférou (jako například Titan) také vykazují skleníkový efekt, pro zjednodušení se však zbytek tohoto článku vztahuje především k Zemi.

Skleníkový efekt se vyskytuje přirozeně na Zemi téměř od jejího vzniku Skleníkový efekt se vyskytuje přirozeně na Zemi téměř od jejího vzniku. Bez výskytu skleníkových plynů by průměrná teplota při povrchu Země (určovaná jen radiační bilancí) byla −18 °C. Skleníkový efekt je nezbytným předpokladem života na Zemi.