Diagnostika dyslexie a dalších dys- obtíží

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Programy pro rozvoj kognitivních funkcí
Podpora studentů s SPU na MU
Dyspraxie.
Dilemata diagnostiky poruch učení na vysoké škole
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Struktura poradenského procesu
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Diagnostika SPU u studentů vysokých škol
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Speciální péče na naší škole
Diagnostika ve sportovních hrách
Specifické poruchy učení
Taktická příprava Michal Lehnert.
Možnosti poradenské práce pro studenty VŠ s dyslexií Lenka Krejčová CENTRUM ® PRAHA - CZECH REPUBLIC.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Podpora studentů s dyslexií na ČVUT
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Příčiny SPU.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Metody pedagogické diagnostiky
Specifické vývojové poruchy učení
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Logopedická třída MOTÝLCI
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Jiří Dan Etické cíle vysokoškolského vzdělávání 11. seminář z cyklu Hodnocení kvality vysokých škol. Současné trendy v hodnocení kvality. Brno
Pedagogická diagnostika
Didaktická část diplomové práce
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
DysTest Baterie testů pro diagnostiku specifických poruch učení u studentů vysokých škol a uchazečů o vysokoškolské studium Setkání AP3SP, Praha 17.
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
Prvá študentská vedecká konferencia v odbore špeciálna pedagogika a liečebná pedagogika ŠTUDENT NA CESTE K PRAXI Analýza podpůrných opatření a poradenských.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
centrální porucha zpracování řečového signálu
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Struktura poradenského procesu
Metody psychologie.
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Specifické poruchy učení
Diagnostické metody.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Diagnostika dyslexie a dalších dys- obtíží 18.11.2010 Doc. Paed.Dr. Olga Zelinková, CSc.

Obsah Historie diagnostikování v Čechách Několik poznatků o dyslexii Diagnostika dospívajících a dospělých Diagnostika studentů Obtíže při diagnostikování Je nutná diagnóza? Proč? Katherine Kindersley - Londýn Závěr

Historie diagnostikování v Čechách První dítě s dyslexií bylo diagnostikováno prof. Matějčkem v roce 1952 Základem pro diagnostiku byla rychlost čtení porovnávaná s úrovní rozumových schopností Později: rozumové schopnosti, rychlost, chybovost a porozumění čtenému textu, úroveň zrakové a sluchové percepce, psaní podle diktátu

Vývoj diagnostického procesu Rozumové schopnosti jsou nadále pevnou součástí diagnózy, přestože v zahraničí se již od počátku 90.let od testů inteligence upouští Rozšiřuje se testová baterie. Přibývá Zkouška jazykového citu, pravo-levá a prostorová orientace a zkoušky další (verbální fluence) Diagnostikování se stává úkolem číslo 1, mnoho poraden pouze diagnostikuje. Přes veškeré snahy IPPP jsou a budou rozdíly v „přesném“ určení, kdo je dyslektik a kdo ne!!!

Závěr pro diagnostiku na VŠ DIAGNÓZA BY NEMĚLA BÝT POUZE 1. A SOUČASNĚ POSLEDNÍM KROKEM V PRÁCI SE STUDENTY. PROČ???

Dobrý den. Píši, protože mne ještě napadlo několik podnětů navazujících na náš poslední rozhovor. Terapie pro dospělé dyslektiky - je určitě na místě i když se klientovi i pracovníkovi na první pohled problém jeví jako zpracovaný. Většinou to není pravda, nebo je to jenom přání pravdy. 1. Problém je většinou vytěsněný, nebo odsunutý mimo hlavní proud pozornosti. ( mohu to potvrdit na sobě, nějak jsem nečekala po tolika letech tak bouřlivou vnitřní reakci jako odpověď na vyslovení diagnózy - věděla jsem to intuitivně velice dlouho - ale nebylo to řečeno - až to vysloveno bylo, tak se "to" vevnitř hezky vzbouřilo - což je konec konců dost naivní a dětský postoj... :-)) ale je zde a bylo by lépe, aby nestrašil někde na hranici vědomí a nevědomí 2. Člověk přesvědčovaný v průběhu školní docházky o tom, že je "blbec" má vybudovaná určitá schémata obrany, i když v dospělosti je používá miň. V případě krizové situace jsou to ale opět tato naučená schémata, po kterých sáhne v prví řadě a může se stát, že je použije ve svůj neprospěch i na místě, kdy by bylo potřeba jiného řešení. Plyne to myslím z neustále podkopávaného sebevědomí v dětství. Hezký den přeje…….

Několik poznatků o dyslexii Zřídkakdy se objevuje izolovaně (dysortografie, dyspraxie, dyskalkulie, dysgrafie) Dva jedinci s dyslexií nejsou totožní Projevy dyslexie jsou velmi pestré Kromě neschopnosti nebo snížené schopnosti naučit se číst se v různé míře a na různém stupni závažnosti objevují další obtíže, které v důsledku mohou být závažnější než špatné čtení.

Rozdíly v aktivaci hemisfér mezi dítětem s dyslexií a běžným čtenářem

Symptomy – vývojové deficity Řeč (Komunikativní dovednosti) Sluchová percepce (fonematický sluch, fonologická manipulace) Zraková percepce Pravo-levá a prostorová orientace Orientace v čase Paměť Automatizace Koncentrace pozornosti Sekvenční analýza Kombinace různých deficitů

Vliv dyslexie a jejich symptomů na psychiku Pocity nejistoty Snížené sebehodnocení Nedostatek sebedůvěry, nižší úroveň aspirace Obava ze selhání Opakující se pocity bezmocnosti, které člověk mnohokrát zažil Tyto skutečnosti mohou velmi nepříznivě ovlivnit život člověka, omezit aplikování nabytých vědomosti a dovedností v průběhu studia, negativně ovlivnit jeho pozitivní osobnostní charakteristiky.

Diagnostika dospívajících a dospělých v Čechách Dlouho panoval názor, že dyslexii lze zcela odstranit, že se projevy výrazně zmírní až vymizí ve straším věku – nebylo třeba diagnostikovat Podnětem k tvorbě testů a testování byly přetrvávající projevy klientů PPP na středních školách Specifické obtíže např. při testech v autoškole První testování probíhalo s využitím nástrojů pro žáky ZŠ, což bylo stresující pro obě strany.

Test pro dospívající a dospělé Autoři : Pavla Cimlerová, Eva Chalupová, Vydal IPPP Praha v roce 2008 Je jediným testovým materiálem v ČR ČR patří k nevysokému počtu zemí, kde jsou diagnostické pro tuto věkovou kategorii k dispozici Je možné absolvovat proškolení v používání testů (pro psychology, speciální pedagogy, pedagogy)

Obsah testu Test využívá existujících poznatků a zkušeností vypracovaných prof. Matějčkem Rozšiřuje testovou baterii v souladu s novými poznatky o SPU Vstupním modulem je Anamnestický dotazník a screeningový dotazník pro dospělé

Obsah testu/2 Čtení smysluplného a nesmyslného textu, tiché čtení s porozuměním Psaní podle diktátu (běžný text, nesmyslná slova, nesmyslné věty) Fonematické povědomí (sluchová analýza a syntéza, fonologická manipulace) Zraková percepce a koncentrace Řečové funkce (verbální fluence, jazykový cit, specifický logopedický nález) Motorické funkce (obkreslování, test dynamické praxe) Prostorové a pravolevé vnímání

Co je cílem stanovení diagnózy? Označení studentů, kterým pomůžeme při zvládnutí zkoušky? Na základě „vysoce sofistikované“ diagnostiky uděláme pomyslnou čáru : tomu ano, tomu ne? Bude diagnóza také u studentů jediným setkáním s odborníkem na tuto problematiku?

Studenti HTF, ČZU…… V roce 2004 - Zahájení práce se studenty – pomoc při zvládání zkoušek Používány upravené testy pro žáky ZŠ Od roku 2008 je využívána nová baterie kolektivu autorek Testování přináší řadu specifických obtíží Přes snahu po objektivitě se zdá, že nelze stanovit se 100% jistotou diagnózu – proč?

Několik čísel HTF UK … studentů ČZU 6 studentů ČVUT 1 student MFF UK 2 studenti PF UK 1 studentka……….. Celkem VOŠ – 6 studentů SŠ - …. Studentů ________________ Celkem studentů

Čtení Studenti čtou text, který často znají z dřívější doby (Krtek, Latyš) Test čtení s porozuměním neodpovídá náročností textům, které čtou studenti VŠ Rychlost v rozpětí 50 – 130 slov/minutu. Studenti čtoucí rychle s porozuměním nemohou mít dyslexii? (Ivanka) Chybovost je minimální Využití test čtení s porozuměním z Anglie?

Psaní Diktát - ukazuje na neschopnost studentů aplikovat gramatická pravidla, ačkoliv nácviku věnovali mnoho času a úsilí. Diktát nesmyslných slov a vět – ukazuje úroveň vývoje sluchové percepce. Chybí úkol zjišťující dovednost písemně vyjadřovat myšlenky. V této oblasti se u studentů VŠ projevují závažné obtíže. Současně je formulace myšlenek písmeně pro profesní život nejdůležitější.

Sluchová percepce Sluchová analýza a syntéza je známá ze školních let. Využití dlouhých slov měří krátkodobou paměť Fonemická manipulace (mlet bez „t“) Studenti s vyšší inteligencí mají kompenzační mechanismy „vidím ta písmena a slova.“

Zrakové rozlišování Jsou slovní spojení stejná? Např. Autocentrum Bohnice – Autocetrum Bohnice Test je dostatečně dlouhý (80 úkolů na 6 minut) a ukazuje též na únavu, kolísání pozornosti, pomalé pracovní tempo. Postihuje tento test všechny aspekty zrakové percepce?

Řečové funkce Jazykový cit (puštěná oka-oči?) – podléhá nácviku, vliv intenzivní domácí přípravy Verbální fluence – jmenuj co nejvíce slov, která začínají na „P, N,K“ Specifický logopedický nález – opakování vět (Dalajláma lámal v lomě slámu. Na cvičišti čtyři svišti piští….)

Další zkoušky Jak dalece budeme rozšiřovat baterii zkoušek? Jaký rozsah diagnostického procesu je optimální – zvládnutelný Z čeho bude diagnostikování financováno? Zůstaneme u diagnostikování čtení, psaní a kognitivních funkcí?

Inspirace ze zahraničí Katherine Kindersley Diagnostika dyslexie Diagnostika s ohledem na pracoviště

Testované oblasti Kognitivní testy: verbální schopnosti, vizuální schopnosti, krátkodobá a pracovní sluchová paměť, rychlost vizuomotorických procesů Čtení: čtení a psaní izolovaných slov, tiché a hlasité čtení, porozuměn čtenému textu, volné psaní (měření času) Fonologické dovednosti (fonologické uvědomění, fonologická paměť, rychlé jmenování) Další oblasti : rychlost psaní, lateralita, motorika, počítání, pracovní strategie, zájmy, Sebehodnocení, sebedůvěra

Závěr testování Katherine Kindersley Diagnostika : výsledky testů, detaily, závěry z nich vyplývající Diagnostika pracovních potřeb : popis práce, pracovní výkonnost, doporučení Přístup k práci : všeobecné informace, doporučení pro vybavení tréning

Závěr Diagnostika by měla být spojena s doporučeními pro studenta se zaměřením na studium i budoucí zaměstnání Při sumarizaci výkonů neopomenout anamnestické údaje Využívat výsledky zahraničních výzkumů a aktivit Šablona návrhu této prezentace má název : Týmová práce. Do budoucna je nutná, protože bez ní pozitivní poznatky a zkušenosti zůstávají majetkem jednoho člověka.