VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Stavba textová Souvětí souřadné.
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI HLAVNÍMI VĚTAMI
Digitální učební materiál
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VEDLEJŠÍMI VĚTAMI
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Několikanásobné větné členy
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
Skladba – souvětí souřadné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Souvětí souřadné (parataktické)
Spojky.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
holé, rozvité, několikanásobné
Interpunkce v souvětí podřadném
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Významové poměry mezi hlavními větami
Vy_32_INOVACE_76_Významový poměr v několikanásobném větném členu - II Využití ICT Identifikátor školy:
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Spojky Spojky spojují věty nebo slova. Označujeme je číslem 8.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
3.Prezentace 9.tř..
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Zdeňka.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
SOUŘADNĚ SPOJENÉ VĚTY VEDLEJŠÍ
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_18 poměr příčinný
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Urči významový poměr Buď bude hezky, nebo bude pršet. slučovací odporovací vylučovací.
Souvětí souřadné.
Spojky.
Transkript prezentace:

VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk

mezi složkami několikanásobného větného členu mezi vedlejšími větami VÝZNAMOVÉ POMĚRY mezi hlavními větami mezi složkami několikanásobného větného členu mezi vedlejšími větami

SLUČOVACÍ POMĚR věty jsou navzájem rovnocenné a vyjadřují sounáležitost spojovací výrazy – A, I, ANI, PŘITOM, ROVNĚŽ, TÉŽ, PAK, POTOM, NAKONEC, ANI – ANI, JEDNAK – JEDNAK, HNED – HNED, TU – TU, DÍLEM – DÍLEM, ZČÁSTI – ZČÁSTI před spojkami A, I, ANI čárku nepíšeme jestliže jsou spojkové výrazy dvojdílné, věty čárkou oddělujeme Dojdi do kuchyně a přines mi něco k pití. V dubnu hned prší, hned svítí slunce. Napřed nám přineste polévku, potom si dáme řízek.

STUPŇOVACÍ POMĚR druhá věta zesiluje, stupňuje obsah první věty – je obsahově závažnější spojovací výrazy – BA, BA I, BA ANI, DOKONCE, PŘÍMO, NADTO, NEJEN – NÝBRŽ, NEJEN – ALE Na moři byly zaznamenány vysoké vlny, dokonce byla naměřena i třicetimetrová. Nejen že se nerozzlobil, nýbrž naopak mě pochválil. Dívala se na něho laskavě, přímo ho očima hladila. Navštívil nejen Kanadu, ale letěl i do Jižní Ameriky.

ODPOROVACÍ POMĚR obsahy vět jsou v rozporu – obsah druhé věty omezuje platnost obsahu první věty spojovací výrazy – ALE, AVŠAK, VŠAK, JENŽE, JENOMŽE, NICMÉNĚ, NÝBRŽ, NAOPAK, SICE – ALE před spojkou A píšeme čárku Směješ se, jenže nevíš proč. Začnu s ním zase mluvit, ale napřed se mi musí omluvit. Říše zanikla, nezaniklo však obyvatelstvo. Zdá se to věcí samozřejmou, přesto se objevují i opačné názory. Chtěl jsem s ním ještě povídat, a on už spal.

VYLUČOVACÍ POMĚR obsahy vět se navzájem vylučují – buď platí jedno, nebo druhé spojovací výrazy – NEBO, ANEBO, ČI, JINAK, BUĎ – NEBO, AŤ – ČI jestliže se děje přímo nevylučují, ale označují jen dvě možnosti, pak se před spojkami NEBO, ČI čárka nepíše Sním, či bdím? Buď umyj nádobí, nebo dojdi na nákup. Musíš se přiznat, jinak tě přísně potrestají. Teď se dívej na televizi nebo si něco čti.

PŘÍČINNÝ POMĚR důvodový, vysvětlovací druhá věta uvádí příčinu/důvod pro to, co se tvrdí v první větě druhá věta vyjadřuje to, co je důležité pro pochopení obsahu první věty spojovací výrazy – NEBOŤ, VŽDYŤ, TOTIŽ, VŠAK TAKÉ Je třeba se dobře připravit, neboť nás čeká dlouhá cesta. On o tom neví, já jsem mu totiž ještě nic neřekl. Nepospíchej tolik, vždyť máme ještě spoustu času. Nikam nejel, tj. ušetřil.

DŮSLEDKOVÝ POMĚR druhá věta vyjadřuje důsledek, který vyplývá z obsahu první věty spojovací výrazy – PROTO, TEDY, TUDÍŽ, A PROTO, A TAK, A TEDY, A TUDÍŽ před spojkou A píšeme čárku Nížina je krajina úrodná, a tak se v ní lidé usazují odpradávna. Koráli nesnášejí vodu zakalenou jílem, a tudíž se vyhýbají ústím řek. Neměl peníze, a proto nejel do Řecka.

NĚKOLIKANÁSOBNÉ VĚTNÉ ČLENY Tonda a Matěj chodí hrát fotbal. Ani dnes, ani zítra nemám čas. Ten film je určen nejen dětem, ale i dospělým. Pomalu, ba váhavě se k nám blížil. Byl to malý, ale silný pes. Nebyl to Petr, nýbrž Pavel. O víkendu budu buď doma, nebo u babičky. Zahrada byla nejlepším, neboť nejtišším místem k odpočinku. Mluvil překotně, a proto nesrozumitelně. Ve studni je zakalená, tudíž závadná voda.

VEDLEJŠÍ VĚTY Maminka řekla, že Tomáš nepůjde bruslit a nesmí jít ani do kina. Dohadovali se, co by mu mohli napsat, dokonce co by mu namalovali. Je známé, že brzy na jaře slunce svítí, ale ještě nehřeje. Hana říkala, že mě neslyšela volat, byla totiž v koupelně. Stěžovala si, že ji bolí noha, a proto musí chodit opatrně. Rozhodněte, zda půjdeme do zoo, nebo se pojedeme koupat na přehradu.