Praha, únor 2013 ThLIc. Ing. Marie Zimmermannová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uvedení do křesťanského života
Advertisements

Co může být tohle? Dá se to nějak popsat? Co k tomu říct?
Týden modliteb za duchovní povolání, od 8.do 15.května 2011, ukončen 48. světovým dnem modliteb za povolání o 4. neděli velikonoční – neděli Dobrého pastýře.
Podle Motu Prorio Benedikta XVI. PORTA FIDEI
Křesťanská iniciace pokřtěných dětí s odkazem na aktuálnost dekretu Quam singulari.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Jak používat duchovní dary Jirka Pospíšil, EBED, KC Vyškov,
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
V čase církve Vyrobilo centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
Fundament a jeho strukturace Fundamentální teologie, Denisa Červenková.
5.2 Zjevení interpretační moment Fundamentální teologie,
KATECHEZE A EVANGELIZACE
Jaký smysl má takové setkání? - upevnit vztah s Bohem - nalézt inspiraci pro další dynamiku tohoto vztahu - týdenní program je zaměřen na rozvoj osobnosti.
Přijď Duchu svatý.
Rozjímání Vyrobilo Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
21. října A.D. 2006P. Mgr. Martin Šmíd1 Formace trvalých jáhnů Diecéze ostravsko opavská Zpracováno podle dokumentu: ZÁKLADNÍ NORMY PRO FORMACI STÁLÝCH.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
Uvedení do křesťanského života
V ODA A JEJÍ ŽEHNÁNÍ Voda má pro život člověka mnoho významů, především umožňuje život a očišťuje.
Symboly v obřadech křesťanské iniciace
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
Připrava na přijetí svátosti BIŘMOVÁNÍ
Centrum pro katechezi Olomouc ve spojení: pád člověka + jeho pozvednutí k Bohu; -je spojena s osobními dějinami člověka. Centrum pro katechezi.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 V neděli jej kněz může nahradit obřadem svěcení vody a kropením lidu.
Velikonoce – přežít/prožít
Řád mše svaté.
Řád mše svaté P. Mariusz Roszewski
Ježíšova velekněžská modlitba I
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Místo modlitby Centrum pro katechezi Olomouc 2013.
Centrum pro katechezi, Olomouc 2014 JEŽÍŠOVA VELEKNĚŽSKÁ MODLITBA II.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Prostředky Boží milosti Herľany Prostředky milosti „Ke Kristu nikdo nemůže přijít, pokud ho Otec nepřitáhne.... Nicméně Otec tak nechce.
Služebníci modlitby Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
 Poslední přikázání z první desky desatera – příkazy vztahující se k Bohu.  Již ve SZ patřilo toto přikázání k identitě vyvoleného národa.  Židé světili.
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
Centrum pro katechezi Olomouc, = vnímání symbolů, atmosféry Božího domu, liturgického dění. Ukotvený zrak pomáhá soustředěnosti.
Ikonostas Otevřená kniha o Božím díle spásy. Ikonostas je tvořen ikonami, které připomínají Boží dílo v dějinách spásy. Ukázky z tzv. svátkové řady:
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Každý vstup ke mši svaté je obřadním a slavnostním vstupem. Každé.
SVÁTOST OLTÁŘNÍ „Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život.“ (Jan 6, 53) Eucharistie je zdrojem.
Eucharistie - svátost jednoty
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015Foto: morgueFile  starokřesťanský hymnus,  oslava Boha Otce a Syna.
Vyrobilo centrum pro katechezi Olomouc Mojžíš se často a dlouho zdržuje při rozhovorech s Pánem. Jedná se o důvěrný vztah k věrnému Bohu. Při těchto.
vyjadřují skryté dění při liturgii. Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
Žalmy Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
Centrum pro katechezi, Olomouc 2013
Spirituální teologie 8. ODMÍTANÁ HOSTINA. Úvod Ústředním tématem Bible je milost, jinak většinu textů nepochopíme Prvním biblickým obrazem této skutečnosti.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Středem a vrcholem mše svaté je eucharistická modlitba. Eucharistická modlitba Centrum pro katechezi.
Skutky apoštolské. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův osobní lékař - spolupracovník na díle evangelia - očitý svědek některých událostí - 3 x v Písmu.
Ikonostas Otevřená kniha o Božím díle spásy. Ikonostas je tvořen ikonami, které připomínají Boží dílo v dějinách spásy.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Kněz:nebo: Modlitba na závěr přinášení darů Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Modleme se, aby Bůh přijal.
Centrum pro katechezi v Olomouci 2014 Foto:morguefile.com.
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Příprava k přijetí svátosti biřmování
Vyznání víry - OTEC Křesťanské vyznání víry
Křesťanství Adámková. Co křesťanská víra není? Velmi často se setkávám s představou, že křesťanská víra znamená dělat určité věci za účelem naklonění.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu
Řád mše svaté.
Slovo života Listopad 2012.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Ročník:  3. Vzdělávací obor:  Občanská nauka Tematický okruh:
Fundament a jeho strukturace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Ve škole liturgie Pavel Ambros, ak. rok 2018–2019,
TÉMA: ŽIVÝ SBOR ► Klíčový význam sboru jako místního společenství křesťanů v protestantském pojetí ► Základní úkol / poslání / funkce sboru (volně podle.
Jak se dívat na mystiku? KSV/RM Ruští mystikové Pavel Ambros
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
Transkript prezentace:

Praha, únor 2013 ThLIc. Ing. Marie Zimmermannová Liturgická výchova v katechezi Praha, únor 2013 ThLIc. Ing. Marie Zimmermannová

Struktura přednášky Liturgická výchova v katechezi: etapy vývoje Úkoly liturgické výchovy v katechezi Katechetické koncepty a jejich přínos liturgické výchově 4. Praktické ukázky

vývoj liturgické výchovy v katechezi

Etapy vývoje STAROVĚK: proces křesťanské iniciace; mystagogické katecheze od 4. stol.: zánik katechumenátu, odtržení iniciačních svátostí, zánik katecheze 1215 nařízení přijímat alespoň jednou za rok (první příručky, z katecheze se stává výuka) 1566 vydání Římského katechismu: svátosti jako součást Božího plánu spásy biblické, liturgické a katechetické hnutí (inspirace ze starokřesťanské praxe)

Co má vliv na podobu liturgické výchovy v katechezi? chápání církve chápání liturgie chápání katecheze metodologický přístup ke katechezi

Příklad: vývoj pojetí svátostí Svátost je viditelné a působivé znamení neviditelné milosti, kteréž od Ježíše Krista k našemu posvěcení ustanoveno jest. PODLAHA Ant. Katolická liturgika. Praha, 1903. Církev má býti podle vůle Kristovy prostřednicí spásy. Proto se jí Kristus odevzdal do rukou, a to především ve svátostech, aby zachovávaly mezi lidmi jej a jeho dílo a zjednávaly tak lidem jeho milosti. Svátost je vnější, Ježíšem Kristem ustanovené znamení, jíž se nám uděluje milost Kristova. 1947: přepracované 13. vyd. (J. Hronek)

Příklad: vývoj pojetí svátostí Všechno vychází z Kristových Velikonoc Kristus je jediná svátost setkání mezi Bohem a lidmi Dílo našeho vykoupení neustále zpřítomňuje církev ve svátostech Svátosti jsou původní prameny nového života, který dává Otec věřícím tím že je posvěcuje Duchem poslaným od Krista. Vede je ke svatosti. Každý svátostný úkon je tedy osobním setkáním Pána Ježíše s těmi, kdo přijímají s osvícenou a aktivní vírou svátost a snaží se přiměřeně a věrně spolupracovat s její milostí. Paolo Giglioni. Svátosti Krista a církve. KNA, 1996.

Příklad: chápání svátosti 2004: Metodika „Rosteme ve víře“ pro 7. ročník ZŠ: Obraz stromu, který má své kořeny v zemi, odkud čerpá svou životní silu, je obrazem člověka zakořeněného v Bohu. Tekoucí vody jsou znamením milosti, ke které nám Ježíš Kristus svou smrtí a vzkříšením otevřel cestu. Viditelným a reálným vyjádřením tohoto „pramene milosti“ jsou svátosti

Úkoly liturgické výchovy v katechezi II. Úkoly liturgické výchovy v katechezi

II. VS: Sacrosanctum concilium „... je horoucí touhou Matky církve, aby byli všichni věřící formováni k plné, uvědomělé a aktivní účasti na liturgickém slavení, která je vyžadována samou povahou liturgie a pro kterou křesťanský lid jako „vyvolený rod, královské kněžstvo a svatý národ, vykoupený lid“ (1 P 2,9; Ef 2, 4-5), má právo a povinnost z moci křtu.“ (SC 14)

II. VS: Sacrosanctum concilium Farní společenství prožívá aktivně liturgii jako: vrcholné setkání s Bohem, kterého oslavuje a nechá se jím posvěcovat; žije jako společenství bratří a sester, kteří jsou „jedno v lásce“; věřící jsou zapáleni pro lásku Kristovu a svým životem dosvědčují, co vírou přijali. (srov. SC 10)

VDK: liturgická výchova Základní úlohy katecheze: pomoci k poznávání, slavení, prožívání a kontemplaci Kristova tajemství (čl. 85) Liturgická výchova „Kristus je stále přítomen ve své církvi, především v liturgických úkonech“. Společenství s Ježíšem Kristem přivádí ke slavení jeho spásné přítomnosti ve svátostech, zvláště pak v eucharistii.

VDK: liturgická výchova Církev si vroucně přeje, aby všichni věřící byli přivedeni k té plné, vědomé a aktivní účasti, kterou vyžaduje podstata samotné liturgie a důstojnost jejich křestního kněžství. Katecheze proto musí nejen napomáhat k poznání významu liturgie a svátostí, ale také vychovávat učedníky Ježíše Krista „k modlitbě, k děkování, k pokání, k důvěrné prosbě, ke smyslu pro komunitu a k řeči symbolů… “, protože toto vše je nezbytné pro opravdový liturgický život.

Úkoly katecheze v lit. výchově - shrnutí rozvíjet dar křtu v realizaci povolání mít aktivní účast na Ježíšově kněžské, prorocké a královské službě porozumět duchu liturgie a rozvíjet schopnost ji aktivně slavit uvádět do smyslu a průběhu slavení svátostí uvádět do křesťanského tajemství podporovat a posilovat sounáležitost věřících s církví chápat účast na liturgickém slavení jako službu

Prameny pro liturgickou výchovu v katechezi Základní prameny: Písmo svaté (události dějin spásy, modlitby, rituály...) Slavení liturgie církve (liturgické knihy) Katechismus katolické církve, kap. 2: Slavení křesťanského tajemství Další prameny: patristické texty (mystagogický výklad liturgických znamení) liturgika (publikace, články) metodologie pro liturgickou výchovu

Metodologie liturgické výchovy v katechezi Kritéria: pohled víry souvislost tématu s velikonočním tajemstvím a s poselstvím celé Bible výchova k aktivní účasti věřících na slavení liturgie uvádění do slavení tajemství: metodou má být liturgická mystagogie vedení ke spolupráci s Boží milostí věrnost Bohu a věrnost člověku

Tyto požadavky dokládá i struktura eulogických modliteb, které stojí v centru slavení svátostí: dvě hlavní části: Anamnéze, Epikléze Anamnéze: připomínka Božích činů ve prospěch člověka v dějinách spásy; lidé si je připomínají, chválí Boha a děkují mu. Požadavek na katechezi: uschopnit člověka „připomínat si“ v liturgickém smyslu (viz koncept anamnetické katecheze) Epikléze: vzývání Boha: aby se jeho příklon k člověku projevil i na nás, a to v současnosti i v budoucnosti. Bůh odpovídá: posílá Ducha Svatého, jehož proměňující moc urychluje příchod Božího království a dovršení naší spásy.

Katechetické koncepty a jejich přínos pro liturgickou výchovu III. Katechetické koncepty a jejich přínos pro liturgickou výchovu

Metodologické koncepty Katechumenátní model katecheze Anamnetická katecheze Symbolická katecheze Mystagogie: transcendentální / liturgická / iniciační Konkrétní koncept: Katecheze dobrého pastýře

Katechumenátní model katecheze „Křestní katechumenát tím, že je specifickou formací, jejímž prostřednictvím je obrácený člověk přiveden až k vyznání křestní víry během velikonoční vigilie, je modelem každé katecheze.“ (Poselství Božímu lidu ze 4. řádné biskupské synody, čl. 8; Řím, 30. 10. 1977) André Fossion SJ

Anamnetická katecheze Cíl: disponovat věřícího k takovému slavení, aby mohl zakusit účinky zpřítomňovaného Božího činu, a to ho vedlo k odpovědi na něj Podmínky: komunita je vyladěna na smysl toho, co dělá je schopna vstoupit do rituální modlitby a úkonů slaví rituál jakožto milující shromáždění učedníků, které je přesvědčeno o jeho pravdivosti (hluboká láska a vděčnost) nabízí sama sebe stejným způsobem, jakým se nabídl Ježíš

Symbolická katecheze Hledání vztahu mezi: „znamením času“ (symbol pro aktuální skutečnosti života lidské společnosti) a symboly víry (z Bible, života a liturgie církve) Výsledkem je interpretace života z pohledu víry a naopak porozumění víře skrze symboly života. Metoda: dialog, kritické myšlení, hledání harmonie Cíl: konkrétní pojmenování identity křesťana a křesťanského společenství v dnešním světě

Symbolická katecheze: metoda Metoda sestává ze čtyř kroků: reflektování společné lidské zkušenosti vzájemný vztah zkušenosti a symbolů víry přechod od zkušenosti ke skutkům spravedlnosti (lásky) společná modlitba a liturgické slavení

Mystagogie Mystagogie transcendentní Mystagogie iniciační Mystagogie liturgická

Liturgická mystagogie specifický výklad liturgického dění, který má přivést k hlubšímu chápání a prožitku mystéria: tj. Božího působení v dějinách spásy, které je díky působení Ducha Svatého zpřítomňováno v liturgickém úkonu a je prožíváno účastníky liturgie úkolem liturgické mystagogie je pomoci člověku, aby se stal aktivním účastníkem liturgického dění

Metoda liturgické mystagogie Oblasti LM - Sacramentum caritatis, čl. 64: Interpretace liturgických obřadů ve světle dějin spásy Uvedení do smyslu jednotlivých znamení Vysvětlení obřadu v souvislosti s křesťanským životem lex credendi - lex orandi - lex vivendi

Aktéři mystagogického procesu MYSTÉS (objekt procesu) - věřící, kteří již liturgii slaví MYSTAGOG (subjekt procesu): kněží, jáhni pastorační asistenti katecheté, rodiče apod. spolupráce s Duchem Svatým zkušenost liturg. prožitku

Jednotlivé etapy uvádění do porozumění liturgickému slavení krok: pozitivní hodnocení tohoto stvoření a lidské tělesnosti, VDĚČNOST (spiritualita stvoření) krok: oblast lidské kultury – např. archetypální jednání (omývání, mazání olejem, společné jídlo...) PŘÍTOMNOST BOŽÍ Liturgie církve předpokládá, přejímá a posvěcuje prvky stvoření a lidské kultury tím, že jim udílí důstojnost jako znamení milosti, nového stvoření v Ježíši Kristu.

Jednotlivé etapy uvádění do porozumění liturgickému slavení krok: slavení ZNAMENÍ SMLOUVY – symboly velkých činů, které vykonal Bůh pro svůj lid (obřízka, pomazání a posvěcení králů a kněží, paschy) – PŘEDOBRAZ SVÁTOSTÍ NOVÉ SMLOUVY krok: ZNAMENÍ PŘEVZATÁ KRISTEM – nový význam znamením Staré smlouvy (beránek, odchod Židů z Egypta)

Jednotlivé etapy uvádění do porozumění liturgickému slavení krok: SVÁTOSTNÁ ZNAMENÍ – působení Ducha Svatého. Svátosti očišťují a přivlastňují si znamení a symboly vesmíru a společenského života. Jsou naplněním typů a předobrazů Staré smlouvy. Znamenají a uskutečňují spásu, kterou zjednal Kristus; předem zobrazují a předjímají nebeskou slávu.

praktické ukázky

Interpretace liturgických obřadů ve světle dějin spásy Uvedení do smyslu jednotlivých znamení Vysvětlení obřadu v souvislosti s křesťanským životem www.cestykatecheze.cz kc.diecezehk.cz (nedělní liturgie)