12. Skleníkový jev, ozónová vrstva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Snímače otáček Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Snímače teploty, tlaku a výfukových plynů Tematická oblast:Zapalování Ročník:2.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Alternátor – konstrukce Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – regulace Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 15. Odpady, třídění a recyklace Název sady: Základy ekologie pro střední.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Tomáš Rachůnek Název prezentace (DUMu): Komolá tělesa Tematická oblast: Povrchy a objemy těles Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Usměrňovač alternátoru Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EK02 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
Název prezentace (DUMu): Elektromagnetická indukce
Název školy: Základní škola T. G
Název prezentace (DUMu): Regulace klepání motoru
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Válce – úprava pracovní plochy Tematická oblast: Motory – pevné části
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
8. Zpracování technologických postupů tepelného zpracování
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Název prezentace (DUMu): Chemické procesy v olověných akumulátorech
19. Kreslení závitových spojů Technická dokumentace pro 1. ročník
4. Kinematika – základní pojmy, pohyb
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
Název prezentace (DUMu):
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Obecná a anorganická chemie
Název prezentace (DUMu): Dynamo – zapojení
Název prezentace (DUMu): Posloupnosti
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
Neživá příroda vzduch a voda.
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
13. Růst lidské populace, demografie
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Atmosféra Země.
17. Tolerance a drsnost na výkrese
Neživá příroda - vzduch
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název prezentace (DUMu): Lomená funkce
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

12. Skleníkový jev, ozónová vrstva Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 12. Skleníkový jev, ozónová vrstva Název sady: Základy ekologie pro střední školy Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0727 Datum vzniku: 10.12.2012 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Základy ekologie pro střední školy je ukázat žákům SŠ, kteří se v této oblasti vzdělávají, jak vznikne živý organismus, popisuje vztah člověka k přírodě a vliv prostředí na živý a neživý organismus. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Základy ekologie. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na Skleníkový jev a ozónovou vrstvu.

Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Skleníkový jev Kdyby byl zemský povrch stejnorodý, pak by teplý vzduch stoupal z oblasti rovníku a rozprostíral by se směrem k pólům. Na jeho místo by se přemístil studený vzduch z vyšších zeměpisných šířek.

Skleníkový jev Pohyb vzduchu by byl na obou polokoulích velmi podobný. Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Skleníkový jev Pohyb vzduchu by byl na obou polokoulích velmi podobný. Proudění vzduchu je složitější díky velkému množství kombinujících faktorů.

Příčiny pohybu vzduchu - rozdíly teplot, které vznikají nerovnoměrným ozářením Země od Slunce v průběhu dne a roku, - nestejné rozložení pevnin i oblaků, -odrazivost od povrchu vody, ledovců, pevniny, - rotace Země, - tření vzdušných mas o povrch Země.

Příčiny pohybu vzduchu Nepravidelné vlivy na klimatické podmínky: - náhlé změny sluneční aktivity, - sopečná činnost, - cirkulace vody v oceánech.

Princip skleníkového jevu Skleníkový jev (efekt) – mechanismus průniku, zadržování a výdeje slunečního záření přes atmosféru. Je to základní proces, který udržuje na Zemi poměrně stálé teplotní podmínky vhodné pro život.

Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Skleníkový jev Od Slunce k Zemi směřuje stálý proud elektromagnetického záření – od krátkovlnného kosmického záření až po dlouhé rádiové vlny.

Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Skleníkový jev Velká většina krátkovlnného kosmického záření je pohlcena v atmosféře. Světelné záření se odráží částečně od svrchních vrstev atmosféry. Většina záření proniká na zemský povrch.

Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Skleníkový jev Část záření se odráží od Zemského povrchu (od vodní hladiny, sněhu, ledu), ale největší část pohlcuje Zemský povrch - Země se zahřívá.

Skleníkový jev Skleníkové plyny: - vodní pára, - oxid uhličitý, Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Skleníkový jev Skleníkové plyny: - vodní pára, - oxid uhličitý, - metan….a jiné složky atmosféry.

Skleníkový jev - je to jev přirozený, který působí na Zemi mnoho miliónů let.

Ozon Ozon, neboli O3, je vzácný plyn obsažený v atmosféře. Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Ozon Ozon, neboli O3, je vzácný plyn obsažený v atmosféře. Svoji nejvyšší koncentraci má zhruba v 25-35 km nad zemí,proto této vrstvě říkáme ozonosféra.

ozon Ozonosféra pohlcuje většinu ultrafialového záření, Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. ozon Ozonosféra pohlcuje většinu ultrafialového záření, které na Zemi přichází.

Ozon a ultrafialové záření Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Ozon a ultrafialové záření Ultrafialové záření (UV) – jednou ze složek slunečního záření. UV – má kratší vlnovou délku, než viditelné světlo. UV – je nebezpečné, zpomaluje proces fotosyntézy.

ozon Ozon - relativně nestabilní molekula, která je tvořená třemi atomy kyslíku. V atmosféře vyskytuje ve velmi malém množství. Má velký význam pro živé organismy. V závislosti na místě výskytu může hrát pozitivní či negativní roli.

Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. ozon Výskyt ozonu není jen ve výškách 15 až 40 km nad zemským povrchem. 90% ozonu – obsaženo ve stratosféře (11-50 km nad hladinou moře), kde tvoří ozonový štít. Ozonový štít – chrání Zemi před škodlivým ultrafialovým zářením.

Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. ??? otázky Kdyby byl zemský povrch stejnorodý, kam by stoupal teplý vzduch? Vyjmenuj některé příčiny pohybu vzduchu. Co je to „Skleníkový jev?“ Co je to „Ozon?“

Zdroje pro textovou část BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí, Informatorium, Praha: 2004 ISBN: 80-7333-024-5. KVASNIČKOVÁ, D., Základy ekologie pro základní a střední školy, nakladatelství FORTUNA, Praha 1.

Seznam zdrojů pro použité obrázky Snímek 3 - [cit. 2013-01-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-9912.html>. Snímek 4 - [cit. 2013-31-01]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-10788.html>. Snímek 5 - [cit. 2013-31-01]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-6492.html>. Snímek 7 - [cit. 2013-01-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-13513.html>. Snímek 8 - [cit. 2013-01-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-planetearth.html>. Snímek 9 - [cit. 2013-01-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-10687.html>. Snímek 12- [cit. 2013-01-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-63625.html>. Snímek 13 - [cit. 2013-01-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-green-world.html>.