významové poměry mezi souřadně spojenými hlavními větami

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Několikanásobné větné členy
Advertisements

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_15_Vedlejší věty příslovečné Autor Chňoupková.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná Věta předmětná Věta přívlastková (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přísudková (podrobně vysvětleno.
Jaroslav Pech SCHŮZKY S ČEŠTINOU aneb HEZKY ČESKY Kapitola 13. Schůzka se souvětím.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Od počítače za mříže 2016 Uvědomte si, že vulgarismy na Internet nepatří. Jde především o prezentaci vaší osoby.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 8., 9. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Slovní úlohy Procenta těžšíjednodušší
Mgr. Pavel Kasal ředitel Základní školy Rudná od r let zastupitel (místostarosta) města Mgr. Pavel Kasal ředitel Základní školy Rudná od r.1991.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_17.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_19 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Souvětí souřadné spojky, poměry (opakování) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné z Metodického.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Významový poměr Autor Fulínová Šárka.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí souřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
VY_32_INOVACE_C VIKLOVA. CEJTEXTO1 Komplexní jazykový rozbor 1.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Nácvik vypravování pomocí PředEpisování větných vzorců
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
8.1 Aritmetické vektory.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
8.1.2 Podprostory.
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Autor: Mgr. Hana Novotná
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Běžné reprezentace grafu
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
AUTOR: Kateřina Křížová
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ JAZYK
Doplněk (verbální atribut)
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_16 poměr stupňovací
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.3.20 Anotace
Právo sociálního zabezpečení
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Útočné činnosti jednotlivce vztahového typu
Posuzování kapacity neřízených úrovňových křižovatek
False start vs offside O co jde, když….
9. Rozlišování v modlitbě
Právo sociálního zabezpečení
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Jazyk a jazyková komunikace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Hranice slov v písmu
SKLADBA SKLADEBNÍ DVOJICE Jabloň před domem krásně rozkvetla.
Základy infinitezimálního počtu
Daňové přiznání k dani z příjmů PO
Pořádek slov v české větě
Transkript prezentace:

významové poměry mezi souřadně spojenými hlavními větami SKLADBA významové poměry mezi souřadně spojenými hlavními větami

druhy souvětí SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ obsahuje minimálně dvě věty hlavní a libovolný počet vět vedlejších SOUVĚTÍ PODŘADNÉ obsahuje jen jednu hlavní větu a libovolný počet vět vedlejších

VÝZNAMOVÉ POMĚRY mezi souřadně spojenými větami hlavními = významové vztahy mezi jednotlivými hlavními větami v souřadném souvětí existují spojky souřadné a podřadné významové vztahy jsou dány spojkami a spojkovými výrazy ALE HLAVNĚ SMYSLEM SOUVĚTÍ

Vešel do domu a šel po schodech nahoru. Ani lísteček se nepohnul, ani hlásek se neozval. Ve škole se vzděláváme i bavíme. Jednak nemáš pravdu, jednak mě štveš.

POMĚR SLUČOVACÍ věty jsou obsahově rovnocenné a, i, také, potom, i – i, ani – ani, jednak – jednak, hned – hned, aj.

Viděla ho, dokonce s ním i mluvila. Nedali mu práci, ba smáli se mu do očí. Nejen vyrušuje, ale je i drzý.

POMĚR STUPŇOVACÍ obsah druhé věty je zpravidla závažnější, druhá věta zesiluje (stupňuje, zdůrazňuje) obsah věty první dokonce, ba, ba – i, nejen – ale i, nejen – nýbrž i, aj.

Koupil by to, ale nemá dost peněz. Ráno bylo jasno, avšak večer se zatáhlo. Nohy sice bolely, ale poutníci se nevzdali. Nešli jsme podle potoka, nýbrž jsme prošli lesem

POMĚR ODPOROVACÍ obsahy se staví proti sobě, obsah druhé věty je v rozporu s obsahem věty první ale, jenže, však, avšak, nýbrž, sice – ale

Buď dávejte pozor, nebo běžte na jinou školu. Už musíš jít, anebo ještě zůstaneš? Mluvil pravdu, či si vymýšlel?

POMĚR VYLUČOVACÍ obsahy vět se navzájem vylučují; platí-li jedna věta, nemůže platit druhá a naopak nebo, či, anebo, buď – (a)nebo, aj.

Nepůjdu tam, vždyť mě nikdo nepozval. Oheň se rychle šířil, neboť foukal vítr. Zlobím se, neboť neplníte povinnosti.

POMĚR PŘÍČINNÝ druhá věta vyjadřuje příčinu, důvod nebo vysvětlení obsahu věty první neboť, vždyť, totiž

Mám strach, proto jdu k tobě. Neučím se, a proto mám hrůzné známky. Nesoustředíme se, tudíž se musíme více učit.

POMĚR DŮSLEDKOVÝ druhá věta vyjadřuje důsledek obsahu věty první; to, co vyplývá z jejího obsahu tedy, proto, tudíž, a proto, a tedy, a tak

cvičení Budete v doma, nebo půjdete na výstavu? (poměr vylučovací) Úkol splníme, vždyť není obtížný. (poměr příčinný) Věděl jsem to, ale nemohu si vzpomenout. (poměr odporovací) Milovala jej, a proto opustila milence. (poměr důsledkový) Vítr zafoukal, rozhoupal větve a ustal. (poměr slučovací)

Upravila Dana Šimečková