Sociální sítě – pravidla fungování Reklamní právo v prax Oi Sociální sítě – pravidla fungování Petr Kůta Mgr. Libor Štajer, advokát 12.6. 2012
4 Faktory ovlivňující zákonnost určitého jednání: ZÁKONNÉ FAKTORY 4 Faktory ovlivňující zákonnost určitého jednání: Právní předpisy (pouze obecné vymezení a definice) Společenské a politické klima (mnohdy je tento faktor nejdůležitější) Zkušenost a chuť dozorových orgánů (ČTÚ, ÚOOÚ, ČOI) Subjektivní vnímání (finální rozhodnutí činí mnohdy jeden člověk)
OCHRANA SOUKROMÍ A SOCIÁLNÍ SÍTĚ Reklamní právo v praxi OCHRANA SOUKROMÍ A SOCIÁLNÍ SÍTĚ Mgr. Libor Štajer, advokát
Hospodářské noviny (listopad 2011) ÚVOD Hospodářské noviny (listopad 2011) Kanadští vědci získali z Facebooku osobní data tisíců lidí Sociální roboti dokázali vytáhnout telefony, adresy i e-maily. V síti jim uvízlo nakonec více než milion profilů na Facebooku. Sítě jako Facebook je možné infiltrovat s úspěšností až 80 procent, tvrdí výzkumníci. Financial Times Facebook má problém. Málo chrání osobní data.
Hospodářské noviny (duben 2011) ÚVOD Hospodářské noviny (duben 2011) Útočník získal osobní údaje 75 milionů uživatelů PlayStation Problémy krádeže dat se týkají i desítek tisíc majitelů PlayStation 3 v Česku. Sony varuje uživatele, že mohlo dojít i ke zcizení čísel jejich platebních karet. Společnost Sony zatím neoznámila žádné informace o možných původcích útoku.
ÚVOD Hospodářské noviny – 26.1.2012 Evropská regulace má zajistit lepší ochranu osobních dat na webu. Podnikatelům má přinést více povinností a zavést přísnější pokuty.
ÚVOD Hospodářské noviny – 26.1.2012 Evropská regulace má zajistit lepší ochranu osobních dat na webu. Podnikatelům má přinést více povinností a zavést přísnější pokuty.
OSOBNÍ ÚDAJE - ZÁKLADNÍ POJMY jakýkoliv údaj týkající se určené nebo určitelné fyzické osoby =subjektu údajů. Subjekt údajů se považuje za určený nebo určitelný, jestliže lze subjekt údajů přímo či nepřímo identifikovat zejména na základě čísla, kódu nebo jednoho či více prvků, specifických pro jeho fyzickou, fyziologickou, psychickou, ekonomickou, kulturní nebo sociální identitu. Základní otázka v rámci každé databáze! Vždy k pojmu osobní údaj přistupovat individuálně! 8
SOUHLAS – DLE ZÁKONA Č. 101/2000 Sb. OSOBNÍ ÚDAJE INTERNETOVÉ STRÁNKY OSOBNÍ ÚDAJE SOUHLAS – DLE ZÁKONA Č. 101/2000 Sb. 9
FACEBOOK PLATFORM POLICIES OSOBNÍ ÚDAJE FACEBOOK PLATFORM POLICIES 10
Zákaz jakéhokoli užití Uživatelova ID (jméno+heslo) mimo aplikaci FB OSOBNÍ ÚDAJE ZÁKLADNÍ PODMÍNKY: Zákaz přenosu (prodej, atd.) údajů třetí osobě získaných z FB k reklamním účelům Zákaz jakéhokoli užití Uživatelova ID (jméno+heslo) mimo aplikaci FB Pravidlo minimalizace údajů potřebných k aplikaci Povinnost Privacy Police Pravidlo skutečného „Správce“ 11
Zákaz přenosu údajů získaných z FB k reklamním účelům OSOBNÍ ÚDAJE ZÁKLADNÍ PODMÍNKY: Zákaz přenosu údajů získaných z FB k reklamním účelům Zákaz jakéhokoli užití Uživatelova ID mimo síť FB Pravidlo minimalizace údajů potřebných k aplikaci Povinnost Privacy Police 12
Zákaz přenosu údajů získaných z FB k reklamním účelům OSOBNÍ ÚDAJE ZÁKLADNÍ PODMÍNKY: Zákaz přenosu údajů získaných z FB k reklamním účelům Zákaz jakéhokoli užití Uživatelova ID mimo síť FB Pravidlo minimalizace údajů potřebných k aplikaci Povinnost Privacy Police 13
ZÁSADA KOREKTNÍHO ZPRACOVÁNÍ: výslovně vyjádřený účel OSOBNÍ ÚDAJE ZÁSADA KOREKTNÍHO ZPRACOVÁNÍ: výslovně vyjádřený účel nezbytnost (přiměřenost) údajů – odpovídají z hlediska účelu, pro který jsou zpracovány, jsou pro něj relevantní informace (právo na opravu, výmaz, kontakty, právo být zapomenut, atd.) 14
FB A SANKCE ÚOOÚ A SANKCE OSOBNÍ ÚDAJE FB A SANKCE zablokování aplikace ÚOOÚ A SANKCE pokuta do výše 10.000 000,- Kč
ZÁKLADNÍ PODMÍNKY SOUTĚŽÍ SOUTĚŽE ZÁKLADNÍ PODMÍNKY SOUTĚŽÍ FACEBOOK PAGE TERMS Zásada opuštění FB (zvláštní aplikace nebo vlastní web) Zákaz spojování se s FB Zákaz podmiňování vstupu do soutěže využitím funkcionalit FB (výjimka např. pro liking a Page) Pravidlo registrace do soutěže pouze přes aplikaci FB Zákaz oznamování výherců přes FB 16
Reklamní právo v praxi Děkuji za pozornost! www.kmvs.cz Mgr. Libor Štajer, advokát