Katka Kirkosová Katedra mediálních studií a žurnalistiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DPH Ekonomika podniku 2. ročník DPH - nepřímá univerzální daní, tvoří součást ceny výrobků a služeb - je vybírána postupně při každém prodeji (když lesník.
Advertisements

Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Činnost Investiční kapitálové společnosti Komerční banky v Pelhřimově.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Lidská společnost digitálního věku
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Akvizice Získání nového výrobku koupí patentu nebo celé firmy Analýza ABC Rozděluje výrobky do tří skupin, podle toho jak se podílejí na obratu firmy.
Jan Jež Problematika veřejné podpory v oblasti podpory 3.2 OP VK ORR, Krajský úřad kraje Vysočina.
Hodnocení finanční situace obce MKR SURO Finanční analýza Rozbor minulého hospodaření  odhalení pozitivních a negativních faktorů, které hospodaření.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
1 Komentované prohlídky města Poskytovatel: Horácké muzeum a informační centrum Prohlídka města zahrnuje centrum Nového Města, dva historické sklepy a.
Maturita 2017 YMNÁZIUM BLANSKO Základní informace o maturitní zkoušce v roce 2017.
[Název výrobku] Marketingový plán [Jméno]. Přehled trhu Minulost, současnost a budoucnost trhu –Uveďte přehled změn podílu na trhu, vedoucích pozic, aktérů,
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Obchod, trh Základy hospodaření.
PhDr. Markéta Sanalla Katedra ekonomie a veřejné správy
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Co se přihodí … než se fotka narodí?
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivační a věrnostní programy jako nástroj budování loajality zákazníků Autor práce: skopalová.
Podpora v nezaměstnanosti
Zavádění nového produktu na trh
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE DIPLOMOVÁ PRÁCE
Mimoškolní aktivity dětí
Úvod do tržní hodnoty a hromadného oceňování
Rozpočet města Police nad Metují na rok 2017
Cvičení 4 Právní formy podniku.
Situační analýzy prostředí – v konečném sestavení SWOT
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Účetnictví – význam informací
Téma 11: Finanční plánování
Média funkce, vliv IUVENTAS s. r. o.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Základní informace o poskytovateli
Výkladová hodina Rychločtení.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
CENA.
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
RIZIKO.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Technické prostředky v požární ochraně
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_ČESKÝ JAZYK
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Mediální konvergence, digitalizace a přesuny symbolického kapitálu: poznámky k současnému českému nakladatelskému poli Katka Kirkosová Katedra mediálních.
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
RIZIKO.
Odhalení příčin studijních neúspěchů u studentů EF TUL a jejich řešení
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Seminář o stavebním spoření
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Transkript prezentace:

Chceme být Applem mezi nakladateli: strategie budování brandu v současném českém nakladatelském poli Katka Kirkosová Katedra mediálních studií a žurnalistiky Fakulta sociálních studií, Masarykova Univerzita

Předpoklady situace dvojí situovanost knižního trhu knižní trh a logika mediálního průmyslu knižní trh a logika uměleckého pole literatura a reklama tradičně hodnoceny jako neslučitelné mody komunikace (proč?) v situaci zvyšující se konkurence a informační přesycenosti připuštěna možnost knihy propagovat plyne z toho nutně, že knižní trh se komercionalizuje?, bylo by lepší komercializaci odmítnout a zůstat neviditelný?, degraduje reklama literaturu?

Knižní trh jako součást mediálního průmyslu propojenost horizontální a vertikální vlastnictví, mediální koncerny intertextualita, řady kniha – film – počítačová hra (…) publika blízkost kulturních pozicí knižní nakladatelé jako zprostředkovatelé (srov. s pozicí novinářů) gate-keeper opinion leader arbitr vkusu demokratizace a redefinice legitimity

Knižní trh jako umělecké pole koncepce uměleckého pole Pierra Bourdieu pól čistého umění – pól komerce distinkce illusio symbolický řád, symbolický kapitál: co bude hodnoceno jako literatura a co jako čtivo? neviditelný, nerozpoznatelný aktér = bez potenciálu promlouvat

Knižní nakladatel jako obchodník s literaturou

Knižní nakladatel jako obchodník s literaturou „Nakladatel, který by svou práci cítil jen jako poslání, by mohl být trošku komický. Představa, že teď půjdu a udělám něco pro lidstvo, velmi rychle narazí na skutečnost, že abych mohl udělat něco krásného pro lidstvo, musím nejdřív dobře udělat ten kšeft, bez toho to prostě nejde.“

Proměny nakladatelské logiky „Hlavní změna je, že se trh zplošťuje, což dlouho neplatilo. Knižní trh spíš byl, řekněme v celkovém tržním prostředí, záležitost okrajová. Všichni se k tomu stavěli tak, že je to literatura, přináší asi vzdělání a tak dál, ale i tak to bylo cosi, čemu většina lidí, co dělali velký byznys, nerozuměla. I co do obratu se to dlouhou dobu pohybovalo v relativně směšných částkách, kolem pěti miliard, které se rozdělily mezi desítky a stovky subjektů. Tudíž to nebyl až tak atraktivní a zajímavý byznys. V současné době se nicméně trh zplošťuje, protože se zjistilo, že i knížka může vynášet poměrně zajímavé zisky. Tudíž jakoby odpadá alternativa k běžnému, komerčnímu trhu, zužuje se jeho šíře. Většina nakladatelů, hlavně těch silných, se v uvozovkách soustředí jenom na bestsellery, z každého titulu se snaží udělat bestseller. Celý knižní trh pak nestojí na těch dvaceti tisících nových knihách, co průměrně ročně vychází, ale v současné době je to kolem dvou set, tří set titulů, které se pak prodávají v daleko větších nákladech, s daleko větší propagací a celkovou investicí do konkrétního titulu. Ale strašně to trh zjednodušuje a zplošťuje.“

Brand knižního nakladatele pro čtenáře mizející pro obchodní partnery důvěra ekonomický kapitál: platební morálka symbolický kapitál: rodokmen nakladatelství může ovlivnit skladbu titulů, které nakladateli nabízejí literární agenti aj. dominance manažerské logiky v poli a aukce rozhodují peníze v některých případech rozhodnutí ovlivňuje i profil nakladatele politický životopis agent neprodá někomu, kdo vydává hlavně kuchařky a křížovky spisovatel se může rozhodnout, že je mu skladbou titulů sympatičtější jiné nakladatelství než to, které nabízí nejvyšší cenu

Rozpoznatelnost knižních nakladatelství dříve rozpoznatelnost skrze objevení specifické niky Albatros = literatura pro děti a mládež Odeon = klasická literatura Československý spisovatel = česká a slovenská poezie, próza dnes rozpouštění pevných profilů, vytěžování módních vln (severská krimi, erotická literatura, young adult) homogenizace obsahu: u literárního fenoménu publikování epigonských i parodických variací původního textu, dokud se prodávají žánrová standardizace obálek, profesionalizace výroby knihy propagace

Rozpoznatelnost knižních nakladatelství II cesty: akcentace textu - čtenáře nika: pozornost literárnímu textu, důkladná redakční práce, uchování pevného edičního profilu rozšíření důvěryhodnosti značky: podmínkou je schopnost orientovat se v subpoli komerce i subpoli čistého umění, prvotní etablovanost v subpoli čistého umění Kniha Zlín, Host x Moba a severská detektivka Argo x Metafora a Dan Brown budování image: přímá komunikace se čtenářem (bloggerské recenze; dříve skryté informace o redakčních rutinách, knihovnách redaktorů aj.; fatická funkce komunikace)

Děkuji za pozornost.