Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mediální konvergence, digitalizace a přesuny symbolického kapitálu: poznámky k současnému českému nakladatelskému poli Katka Kirkosová Katedra mediálních.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mediální konvergence, digitalizace a přesuny symbolického kapitálu: poznámky k současnému českému nakladatelskému poli Katka Kirkosová Katedra mediálních."— Transkript prezentace:

1 Mediální konvergence, digitalizace a přesuny symbolického kapitálu: poznámky k současnému českému nakladatelskému poli Katka Kirkosová Katedra mediálních studií a žurnalistiky Fakulta sociálních studií, Masarykova Univerzita

2 Předpoklady situace dvojí situovanost knižního trhu
knižní trh a logika mediálního průmyslu knižní trh a logika uměleckého pole manažerská logika a literatura

3 Klíčové tendence mediálního průmyslu
homogenizace globalizace marketizace digitalizace fragmentace

4 Homogenizace z hlediska vlastnictví z hlediska textů
horizontální: propojení nakladatelství Albatros Media Group Euromedia Group vertikální: propojení distribuce, knihkupectví, nakladatelství AMG, EMG přibližování?: nakladatelství ve výhradní distribuci Kosmasu kombinování z hlediska textů rozpuštěné profily, přeplněné niky (severská krimi, erotická literatura, young adult) ambivalence plánování

5 Globalizace z hlediska producenta z hlediska textů
nadnárodní koncerny (EMG – Bertlesmann, J+T, Moba – Bastei Lübbe) otevření nových trhů (ale výhodné hlavně pro knihy v angličtině…) ostřejší a větší konkurence (ochota čekat na překlady x jazyková kompetence; formálně profesionalizace) z hlediska textů globální bestsellery, standardizace vyprávění, rehabilitace žánrové literatury

6 Marketizace z hlediska producenta kniha je produkt, ale specifický
slevové vs. literárně-kulturní akce dobré knihy se neprodají samy (rozdíl 90. léta – současnost) propagace je nutná minimálně z důvodu obrovské konkurence jiných mediálních textů/způsobů, jak trávit volný čas propagace je vnucování se?! kniha je velmi nešťastný produkt k propagaci lineární text levná v porovnání s náklady na propagaci tiché čtení

7 Digitalizace orientující otázky
spíš než „elektronické nahradí tištěné“ (mezi sebou soupeří jednotlivé tituly, nikoli formy vydání) tyto: jak se mění proces práce s knihou: redakční rutiny, tisk, propagace, distribuce, prodej jak se mění texty: renesance povídky, změna žánrové hierarchie, product placement v literatuře jak se mění čtenářské praxe (Eco: lze číst na čtečce Vojnu a mír?, atp.)

8 Digitalizace a redakce
nedůvěra, nicméně… rychlost komunikace práce s rukopisy korektury vysázení textu tisk digitální tisk print on demand

9 Digitalizace a distribuční kanály
tištěné knihy výhradní distribuce POD elektronické knihy nedůvěra (vykazování prodejů) exkluzivní distribuce, zlaté klece (e-knihy Albatros Media Group pouze na Ereading.cz, e-knihy Euromedia Group pouze na ebux.cz, Velký knižní čtvrtek Kosmasu.cz bere jen knihy s výhradní distribucí) noví hráči: Alza.cz, Mall.cz, Czc.cz, Google Play… čekání na Amazon

10 Digitalizace a propagace
D2C model sociální sítě, blogy, komunity, opinion leadeři product placement v literárním průmyslu doporučování knih, práce s metadaty

11 Digitalizace a prodej e-shopy nakladatelství
newslettery vs. ediční plány

12 E-books vanilla e-books x enhanced e-books

13 Děkuji za vaši pozornost.


Stáhnout ppt "Mediální konvergence, digitalizace a přesuny symbolického kapitálu: poznámky k současnému českému nakladatelskému poli Katka Kirkosová Katedra mediálních."

Podobné prezentace


Reklamy Google