Analýza SWOT - jak ji vytvořit?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Advertisements

Středoevropské centrum pro vytváření a realizaci inovovaných technicko-ekonomických studijních programů Registrační číslo CZ.1.07/2.2.00/ Tento.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
STRATEGIE SPOLUPRÁCE OBCÍ MAS BYSTŘIČKA PROJEKT SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV „MAS JAKO NÁSTROJ SPOLUPRÁCE PRO EFEKTIVNÍ CHOD ÚŘADŮ“
Zkušenosti města Valašské Meziříčí s rozvojovými projekty Město Valašské Meziříčí Zdeněk Studeník Praha
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Hodnocení finanční situace obce MKR SURO Finanční analýza Rozbor minulého hospodaření  odhalení pozitivních a negativních faktorů, které hospodaření.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Specifické otázky společenské podpory početných rodin (Josef Zeman, Národní centrum pro rodinu) Cílem systému podpory rodin je udržení a postupný nárůst.
Mezinárodní vzdělávací projekt TESEUS
Strategické plánování
Zkušenosti s implementací vybraných požadavků ISO 9001:2015
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Inovace a regionální rozvoj
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Řízení vztahů se zákazníky ve vybraném podnikatelském subjektu v oblasti.
Rozhodování 1.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Stavební uzávěra základní informace
Téma 11: Finanční plánování
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Ing.Lenka Bombera Piskačová
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Společná strategie - projektové aktivity JMK a TTSK 2014+
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
MINIMATURITY
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
RIZIKO.
Metodologie měkkých systémů
Digitální učební materiál
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ústav podnikové strategie Analýza komunikačních chyb řídících pracovníků ve vybrané společnosti.
Pozemkové úpravy.
RIZIKO.
Vytváření podmínek pro podporu populací vranky obecné (Cottus gobio) v EVL Krkonoše Přednášející : Jiří KŘESINA.
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
SWOT ANALÝZA Ilina Gajdardjiska.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Vyhodnocení naplňování Strategií komunitně vedeného místního rozvoje Místních akčních skupin působících na území Ústeckého kraje a Integrované strategie.
Národní akční plán čisté mobility
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Transkript prezentace:

Analýza SWOT - jak ji vytvořit? PedF, katedra geografie

Analýza SWOT I. Velmi jednoduchá a účinná pomůcka při přípravě projektu. Metoda strategického plánování, která může efektivně napomoci zejména v počáteční fázi projektové přípravy. SWOT analýza je komplexní metodou kvalitativního hodnocení. Bývá součástí programových dokumentů. Vyvinuta Albertem Humphreym v 60. a 70. letech 20. st. PedF, katedra geografie 2

Analýza SWOT II. Metoda, pomoci které je možno identifikovat silné (ang: Strengths) a slabé (ang: Weaknesses) stránky, příležitosti (ang: Opportunities) a hrozby (ang: Threats), spojené s určitým projektem, typem podnikání, podnikatelským záměrem, politikou (ve smyslu opatření) apod. Jedná se o metodu analýzy užívanou především v marketingu, ale také např. při analýze a tvorbě politik. PedF, katedra geografie 3

Analýza SWOT II. PedF, katedra geografie 4

Jak vytvořit analýzu SWOT? I. Jádro metody spočívá v klasifikaci a ohodnocení jednotlivých faktorů, které jsou rozděleny do čtyř základních skupin: faktory vyjadřující SILNÉ nebo SLABÉ STRÁNKY jako vnitřní faktory, faktory vyjadřující PŘÍLEŽITOSTI a HROZBY jako vnější faktory, Podstata celé analýzy spočívá v zamyšlení se a v nalezení co nejvíce charakteristik a příkladů v rámci každé skupiny a v jejich vzájemném porovnání. PedF, katedra geografie 5

Jak vytvořit analýzu SWOT? II. Vzájemnou interakcí faktorů silných a slabých stránek na jedné straně vůči příležitostem a rizikům na straně druhé lze získat nové kvalitativní informace, které charakterizují a hodnotí úroveň jejich vzájemného střetu. Analýza SWOT vychází z předpokladu, že projekt dosáhne strategického úspěchu maximalizací předností a příležitostí a minimalizací nedostatků a hrozeb! PedF, katedra geografie 6

Jak vytvořit analýzu SWOT? III. Analýza SWOT tedy umožňuje formulovat kvalitní projekt: rozvojem silných stránek; odstraněním slabých stránek; využitím budoucích příležitostí; vyhnutím se rizikům. PedF, katedra geografie 7

KROK 4: Analýzy SWOT SWOT- analýza Interní analýza Silné stránky Slabé stránky E x t e r n í a n a l ý z a Příležitosti S-O-Strategie: Vývoj nových metod, které jsou vhodné pro rozvoj silných stránek společnosti (projektu). W-O-Strategie: Odstranění slabin pro vznik nových příležitostí. Hrozby S-T-Strategie: Použití silných stránek pro zamezení hrozeb. W-T-Strategie: Vývoj strategií, díky nimž je možné omezit hrozby, ohrožující naše slabé stránky.

Výhody analýzy SWOT Rychlost a relativní jednoduchost. Poměrně nízké náklady. Vysoká výstižnost. (V ideálním případě) vyčerpávající a objektivní charakteristika. Proti obvyklým analytickým metodám prezentuje vyváženě pohled na minulost a současnost (ex post) a pohled na budoucnost (ex ante) analyzovaného objektu. PedF, katedra geografie 9

SWOT – vnitřní faktory I. Faktory týkající se situace projektu, které v dané chvíli existují. Existují ve chvíli, kdy se projekt začíná připravovat . Vnitřní analýza má dva cíle: stanovit možnosti a potenciál projektu; identifikovat vnitřní silné a slabé stránky projektu. Zaměřuje se na mechanismy fungování projektu, jež mohou být žadatelem ovlivnitelné. Jako prostředek ke sledování vnitřního prostředí a následně i k identifikaci slabých a silných stránek mohou sloužit výsledky průzkumů mezi studenty a absolventy, výstupy debat v pracovních skupinách, rozhovory se současnými studenty, zprávy od zaměstnanců atd. PedF, katedra geografie 10

SWOT – vnitřní faktory II. Silné stránky Pozitivní rysy naší situace, které mohou mít svůj význam při promýšlení projektu. Jakékoliv komparativní a konkurenční výhody projektu. Mohou být lidského, přírodního či technického původu. Položte si otázku: Co funguje dobře? Jaké jsou naše výhody? Co ostatní považují za naše silné stránky ? Jaké využitelné zdroje máme k dispozici? PedF, katedra geografie 11

SWOT – vnitřní faktory III. Slabé stránky Veškeré vnitřní faktory, které ohrožují nebo limitují aktivity projektu. Faktory, které fungují špatně nebo nefungují vůbec, nebo prvky, které by mohly fungovat lépe. De facto se jedná o stejný typ věcí jako u silných stránek, ale tentokrát se zaměřujeme na negativní rysy těchto témat . Položte si otázku: Co nefunguje? Co funguje špatně? Co bychom měli zlepšit? PedF, katedra geografie 12

SWOT – vnější faktory I. Analýza vnějších faktorů navazuje na předchozí vymezení silných a slabých stránek a odráží aktuální situaci v oblasti či sektoru. Faktory vztahující se k potenciálům a rizikům budoucích projektů, které musí být vzaty v úvahu při plánování projektu. Mnoho vnějších vlivů je neovlivnitelných, avšak jejich pravděpodobné účinky na průběh projektu je nutné zhodnotit. Jako zdroj ke zjištění a monitorování těchto externích podmínek a vlivů může být využít tisk, konference a semináře, zprávy úřadů práce, informace od rodičů, studentů, zaměstnavatelů a podobně. PedF, katedra geografie 13

SWOT – vnější faktory I. Příležitosti Možnosti využitelné k tomu, abychom překonali slabé stránky a rozvíjeli rozpoznané silné stránky. Představují pro budoucnost příznivé vlivy a možnosti získání konkurenční výhody pro projekt. Mohou reagovat na technologický rozvoj či rozvoj lidského potenciálu, ekonomický růst, změny v oblasti životního prostředí, struktuře trhu nebo úpravy vládních politik. PedF, katedra geografie 14

SWOT – vnější faktory II. Hrozby Faktory, které omezují naše příležitosti k růstu či zabraňují změnám. Vzhledem k jejich existenci je těžší (resp. méně pravděpodobné), že se podaří dosáhnout stanovených cílů projektu. Nežádoucí vlivy z vnějšího prostředí, které vedou v případě absence protiopatření ke stagnaci, zpomalení nebo dokonce k zastavení projektu. PedF, katedra geografie 15

Metody tvorby Brainstorming. Strukturní (shluková) analýza – metoda založená na induktivním postupu od konkrétního po obecné. Studium vnitřní stavby komponentů a prvků obsažených v analýze SWOT. Metoda vertikální struktury – dochází k hodnocení a porovnávání kvantitativních a kvalitativních složek analýzy SWOT. PedF, katedra geografie 16

Jak tedy postupovat? Návrh jednotlivých komponentů analýzy členy projektového týmu metodou brainstormingu. Digitalizace získaných dat. Rozdělení na dílčí analýzy SWOT podle vybraných kapitol Profilu města. Doplnění analýzy SWOT o připomínky členů Komise pros strategický rozvoj. Analýza všech polí, odstranění nevhodných výrazů, shlukování podobných názvů. Prioritizace metodou semaforu. Digitalizace dat. PedF, katedra geografie 17

Dodržujte pravidla Zákaz kritiky. Aktivní komunikace. Projevujte přirozený zájem o problematiku. Mluvte jasně a srozumitelně. Nemluvte hlouposti mimo téma. PedF, katedra geografie 18

Rady na závěr I. Důležité je vzít v potaz a zohlednit všechny stránky projektu, aby nedošlo ke zkreslení údajů či neočekávaným nepříznivým jevům. Poctivá příprava přináší ovoce v podobě předcházení rizik, využití potenciálů, odstranění nedostatků a včasného podchycení příležitostí. Nevyplatí se podceňovat či zatajovat byť sebemenší problém, který není nutné aktuálně řešit. Z malé a podceněné komplikace se pak v budoucnu může stát poměrně velká a někdy i neřešitelná situace. PedF, katedra geografie 19

Rady na závěr II. Nezapomeňte správně ohodnotit význam jednotlivých příležitostí a rizik. Ne všechny příležitosti a hrozby působí na projekt stejnou silou a přináší stejně velká pozitiva nebo negativa. Některé hrozby jsou velmi závažné, jiné méně (to samé platí i u příležitostí). Je užitečné vyjmenovat pokud možno co nejkonkrétnější prvky a vyhnout se příliš obecnému popisu. Doporučujeme, aby se na realizaci SWOT analýzy podílelo co možná nejvíce pracovníků. K tvorbě SWOT analýzy lze využít metodu brainstormingu, která je založena na tvůrčí kolektivní spolupráci a myšlení PedF, katedra geografie 20

Jaké je správné znění cvičení? PedF, katedra geografie 21

PedF, katedra geografie 22 SILNÉ STRÁNKY S1 Relativně čisté ovzduší s podprůměrnou produkcí emisí škodlivin s klesající tendencí S2 Postupné zlepšování čistoty povrchových vod, zejména v důsledku budování ČOV S3 Existence bohatých podzemních zdrojů pitné vody s vyhlášením několika oblastí přirozené akumulace vod S4 Naleziště a těžba stavebních nerostných surovin (štěrkopísek, písek a stavební kámen) v několika lokalitách regionu S4 Neexistence výrazné staré ekologické zátěže na území regionu S6 Území velké části města Havířov je tradiční průmyslovou oblastí S7 Tradiční silný vztah k půdě a krajině , vysoký stupeň koncentrace zemědělské výroby SLABÉ STRÁNKY W1 Nedostatečné odkanalizování menších sídel do 2000 obyvatel a čištění odpadních vod negativně ovlivňujících kvalitu vody v povrchových tocích W2 Nedostatečná ochrana vodních zdroj W3 Nedostatečná realizace protipovodňových opatření na vodních tocích W4 Existence černých skládek odpadů W5 Téměř 40% zemědělské půdy leží ve znevýhodněných oblastech W6 Není koordinována realizace zemědělské produkce, nejsou stabilizovány vztahy mezi producenty a zpracovateli, organizace zaměřené na obchodování zemědělskou produkcí (obchodní a odbytová centra) teprve zahajují činnost W7 Nájemní vztahy v zemědělství převažují nad vlastnickými W8 Začíná se projevovat nedostatek schopných motivovaných mladých lidí v zemědělství, v mnoha zemědělských podnicích chybí progresivní manažeři PŘÍLEŽITOSTI O1 Zlepšení ovzduší v lokálním měřítku náhradou fosilních paliv alternativními zdroji energie O2 Pokračování v realizaci programů revitalizace říčních systémů a údržby drobných vodních toků včetně opatření na ochranu proti povodním O3 Státní investice do zlepšení ekologické stability krajiny realizací ÚSES O4 Přizpůsobení způsobu zemědělského hospodaření na půdě potřebám ochrany ekologické stability krajiny, zejména zamezení vodní eroze O5 Nastartování procesu revitalizace lesních ekosystém O6 Příliv vnějších investic na posílení mimoprodukčních funkcí les O7 Nastartování procesu revitalizace vodního hospodářství HROZBY T1 Nebezpečí dalších velkých povodňových škod v důsledku opožděné realizace potřebných protipovodňových opatření T2 Negativní ovlivňování životního prostředí nárůstem automobilové dopravy T3 Další zvyšování znečištění povrchových vod v důsledku zpoždění ve výstavbě kanalizačních sítí a ČOV T4 Nebezpečí rozsáhlé devastace lesů T5 Zakládání dalších " černých skládek" v důsledku nízkého ekologického vědomí obyvatelstva T6 Nedostatečně rychlý postup restrukturalizace zemědělských podniků T7 Není koncepce nakládání s nevyužitými zemědělskými objekty T8 Zpracovatelský průmysl (navazující na zemědělskou prvovýrobu) se koncentruje mimo Moravskoslezský kraj PedF, katedra geografie 22

Příště Analýza rizik PedF, katedra geografie