Kontrola spojování podniků prezentace 2017

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přechod na nový systém akreditací JIŘÍ SMRČKA TAJEMNÍK AKREDITAČNÍ KOMISE.
Advertisements

Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
EKONOMIKA Tematický celek: Podnik a podnikání Téma: Komanditní společnost - osobní obchodní společnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Obchodní společnosti Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Zadávání veřejných zakázek. Osnova 1. Zadávání veřejných zakázek 2. Příprava výběrového řízení 3. Dotazy.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
N AŘÍZENÍ O EVROPSKÉM PLATEBNÍM ROZKAZU (EPR) Prezentace 2016.
VNITŘNÍ TRH Základy evropského práva Martin Matějec Zima 2015.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Spolupráce podniků s vysokými školami. Kolaboratorní výzkum Účinná spolupráce Smlouva o využití podpory Smluvní výzkum Úvod ČVUT – odbor rozvoje2.
Základní charakteristika společnosti - Společnost, za jejíž dluhy ručí společníci společně a nerozdílně do výše, v níž nesplnili vkladové povinnosti podle.
WORKSHOP „Prioritizace“ a pravidlo „De Minimis“ Kamil Nejezchleb Svatomartinská konference
1 Koordinace dávek v nezaměstnanosti. Nezaměstnanost jako sociální událost Podle MOP je nezaměstnaná osoba, která se nachází v situaci, kdy práci hledá.
Žadatel je povinen při výběru dodavatele projektu postupovat dle závazných podmínek v kapitole 9. Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace před podpisem.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
05/10/2010 Mnichovo Hradiště Mgr. Jaroslav Gramel Veřejné zakázky spolufinancované z ROP Střední Čechy Jak předejít chybám?
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ II. Podniky podle sektorů a hospodářských odvětví.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Zahájení a průběh správního řízení
Postup při zřizování obchodní společnosti
AKREDITACE K USKUTEČŇOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU dle novely zákona č
Pojem přeměna obchodní společnosti
Soutěžní právo Kontrola tržních koncentrací
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Příjmy z kapitálového majetku
Výrobní faktory v organizaci
Historické milníky EU Monika Matysová.
Občanské soudní řízení I.
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Licenční smlouva autorská JUDr. E. Kadlecová ZS 2011/12
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Daň z příjmů právnických osob
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
RIZIKO.
SOUTĚŽNÍ PRÁVO EU – PRAVIDLA PRO PODNIKY
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Právo sociálního zabezpečení
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti  
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
RIZIKO.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Rozpočet Evropské unie
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
EVROPSKÁ UNIE.
Kontrola a hodnocení předložených žádostí o NFP
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Družstvo CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Rezervy x rezervní fond
Transkript prezentace:

Kontrola spojování podniků prezentace 2017

Proč jsou koncentrace podniků přezkoumávány na evropské úrovni? nebezpečí posílení dominantního postavení jedné nebo několika málo společností vedou ke ztížení podmínek vstupu nových soutěžitelů na trh a jejich prosazení ochrana konečného spotřebitele („občana EU“) právními prostředky před omezením soutěže

SPOJOVÁNÍ PODNIKU – VÝVOJ PRÁVNÍ ÚPRAVY V ES/ EU Úpravu kontroly spojování není v zakládacích smlouvách (SFEU) mezery vyplňovala zpočátku judikatura Případ Continental Can rozsudek z roku 1973 – akvizice může představovat zneužití dominantního postavení Případ BAT/Philip Morris rozsudek z roku 1987 - akvizice by mohla být postižena jako jednání představující protisoutěžní dohodu (dnes čl. 101 SFEU)

SPOJOVÁNÍ PODNIKU – VÝVOJ PRÁVNÍ ÚPRAVY V ES/ EU První nařízení Rady EU o kontrole spojování podniků (Nař. č. 4064/89/EHS ze dne 21. 12. 1989) Tzv. nařízení o fuzích Zakládalo se na "systému jednoho správního místa", který dal Komisi výlučnou kontrolu nad všemi významnými přeshraničními spojeními rostoucí úroveň koncentrace podniků v rámci národních ekonomik zvyšovala složitost ekonomické analýzy prováděné Komisí Koncem 90. let se stalo nezbytné zavedení jisté flexibility v systému kontroly spojování

SPOJOVÁNÍ PODNIKU – VÝVOJ PRÁVNÍ ÚPRAVY V ES/ EU Druhé nařízení Rady EU č. 139/2004/ES – o kontrole spojování podniků ze dne 20.1. 2004 Nahradilo předchozí nařízení z roku 1989 vstoupilo v platnost v důsledku rozšíření Evropské unie podporuje zapojení národních orgánů pro hospodářskou soutěž zjednodušuje oznámení a vyšetřovací řízení rozšiřuje rozsah kontroly duopoly nebo oligopoly (rozsudky v případech „Genco“ a „Lonrho“ ) – tzv. "kolektivní dominance“ Komplexní úprava , na kterou navazují další právní akty Evropské komise

Spojování (koncentrace) podniků Pojem spojování podniků – čl. 3/1 nařízení – tam, kde trvalá změna kontroly je výsledkem spojení dvou či více dosud nezávislých podniků nebo jejich částí nabytí přímé nebo nepřímé kontroly nad celkem nebo částí jednoho nebo více podniků osobou, která již kontroluje alespoň jeden podnik, a to koupí podílových hodnot, smlouvou nebo jiným způsobem

Spojování podniků - formy Formy spojování podniku Fúze – sloučení dvou n. více nezávislých podniků Akvizice - převzetí kontroly nad podnikem Joint venture - Vytvoření společného podniku

Fúze horizontální fúze – spojují-li se dříve samostatní konkurenti na témže trhu vertikální fúze - výrobce-velkoodběratel- maloobchodník, omezují hospodářskou soutěž tím, že soutěžitelé mohou získat lepší přístup k zásobovacím nebo odbytovým cestám mohou zvýšit bariéry přístupu na trh budoucím konkurentům konglomerátní fúze - zahrnují podnikatele z různých trhů (banku z trhu kapitálu a hutního výrobce z trhu oceli)-> výhody účastníkům- vyrovnání vnitřních ztrát z jedné oblasti podnikání zisky z oblasti jiné zvýšení bariér vstupu pro nově příchozí konkurenty

Akvizice Akvizice - převzetí kontroly nad podnikem Převzetím majoritního obchodního podílu Převzetím kvalifikované menšiny Nabytí vlastnických (užívacích) práv Jiné smluvní nabytí vlivu na jednání (rozhodování) podniku

Akvizice Získání kontroly investičními fondy obvykle investiční společnost získá nepřímou kontrolu - investiční společnost drží nepřímo práva v společnostech patřících do portfólia důsledek: obrat všech firem v portfoliu je brán jako celek, i v případě, že je v držení různých fondů patřících do téže investiční společnosti

Joint venture V právu EU nejsou blíže definovány, jejich obsah je vytvořen praxí a soudní judikaturou získání přímé nebo nepřímé kontroly nad celkem nebo částmi jednoho či více podniků, jedním /více / podniky, na základě koupě cenných papírů nebo majetku, smlouvy či jinak

Joint venture Koncentrační - vytvoření společného podniku zakládá změnu struktury trhu na trvalém základě podnik plní funkce samostatného podniku Kooperační – cílem dohody o vytvoření joint venture pouze koordinace či jiný vliv na zakladatele, tedy joint venture v zásadě neplní funkce samostatného podniku Do roku 2004 podléhaly pouze koncentrační joint ventures kontrole Komisí

Pravomoci Komise EU - provádění kontroly spojení zabývá se spojeními s „evropskou dimenzí“ – kritéria počet států v nichž podniky dosahují obrat - výše celokomunitárního obratu Pokud obrat dosahován pouze ve 2 státech EU celosvětový obrat vyšší než 5 mld. EUR celkový obrat v EU vyšší než 250 mil. EUR Pokud obrat dosahován ve 3 státech EU celosvětový obrat vyšší než 2,5 mld. EUR v každém z nich agregovaný obrat u spojujících podniků min. 25 mil EUR

Dovolenost spojování podniků Komise EU je při přezkumu povinna vzít v úvahu : potřebu zachování a rozvoje účinné hospodářské soutěže na společném trhu, mimo jiné vzhledem ke struktuře všech dotčených trhů a skutečné nebo možné soutěži ze strany podniků majících své sídlo uvnitř nebo mimo Společenství;

Dovolenost spojování podniků Přezkoumání situace na relevantním trhu zahrnuje tržní postavení dotčených podniků jejich hospodářskou a finanční sílu, Stávající alternativy pro dodavatele a uživatele, přístup k dodávkám nebo na trh, právní nebo jiné překážky vstupu na trh technický a hospodářský vývoj nebrání to hospodářské soutěži.

Postup kontroly spojování podniků spojení s EU dimenzí musí být oznámena (notifikována) Komisi před jejich uskutečněním a poté co byla uzavřena smlouva byl oznámen veřejný návrh na převzetí nebo realizováno nabytí kontrolního podílu Řízení má dvě fáze

Procesní pravidla kontroly spojování – fáze I První fáze řízení začíná notifikací Ukládá podnikům, aby Komisi doložily, jak navrhované spojení ovlivní soutěž na trhu Během 25 dní po notifikaci stanoví GŘ COMP , zda spojení dosahuje prahové hodnoty přezkumu stabilizované rozhodovací praxí rozhodne, zda navrhované spojení "vyvolává vážné pochybnosti o jeho slučitelnosti se společným trhem“, tj. může být protisoutěžní Pokud spojení nevyvolává vážné pochybnosti, Komise jej musí schválit

Procesní pravidla kontroly spojování – fáze II Pouze pokud spojení vyvolává otázky ohledně účinku na HS musí být uzavřena do 90 dnů Komise zahájí řízení (vyšetřování) vydáním formálního písemného rozhodnutí stranám, popisujícího "vážné pochybnosti" Komise. Do cca 6 týdnů DG COMP může uzavřít vyšetřování s Prohlášením o námitkách, jež popisuje všechny obavy Komise z navrhovaného spojení rozhodnutí o koncentraci následující po druhé fázi řízení musí příjmout kolegium Komise.

Procesní pravidla kontroly spojování Výsledek vyšetřování 1. rozhodnutí o povolení spojení (většina případů) 2. Podmíněné povolení – se stanovením závazků pro fúzující podniky, které jsou podmínkou povolení (viz dále) 3. zákaz spojení (pokud jsou jeho důsledky neslučitelné se zachováním soutěže na trhu) všechna rozhodnutí o spojeních (i pozitivní) - ať už po prvním nebo druhém stadiu - podléhají soudnímu přezkumu ESD (do 2 měsíců)

Závazky pro spojené podniky Závazky ke zrušení existujících vazeb na konkurenty odprodej menšinových podílů nebo, výjimečně, vzdání se práva souvisejícího s menšinovými podíly ukončení distribuce nebo jiných smluvních ujednání závazky k umožnění přístupu poskytnutí rovného přístupu k infrastruktuře (sítím), technologiím nebo k základní produkčním vstupům Pro snížení překážek vstupu Poskytnutí letištních slotů; programy k uvolňování plynu Aby se usnadnila možnost vstupu nových soutěžitelů na daný trh

Kontrola podmínek rozhodnutí Kontrola plnění uložených závazků Závazky, jež musí naplnit samotné podniky Kontrolu poskytuje fungování trhu Zákaz spojení Komise zakázala jen několik fúzí, v posledních letech však přitvrdila postoj Příklady rozhodnutí Komise zakázala fúzi Ryanair a Aer Lingus uložila závazky fy Panasonic při akvizici fy Sanyo (2009)

Sankce A. Ukládá Komise členským státům uložení sankcí a) při neoznámení spojení b) při vědomém poskytnutí neúplných nebo nepravých údajů B. ukládá komise podnikům Při nerealizaci závazků, jimiž Komise podmínila souhlas se spojením Druhy pokuta - podobné jako dle nařízení č. 1/2003 Penále Strukturální opatření („Remedy“)

Sankce v průběhu řízení V rámci řízení o schválení notifikace, má Komise několik pravomocí s možností ukládání pokut nebo penále Komise: při povinnosti zahájit řízení, při provánění šetření po zahájení, resp. požadování doplňujících podkladů pokuty až do výše 1 % celkového obratu dotyčných podniků, pokud tyto např. úmyslně nebo z nedbalosti: nesprávné nebo zavádějící informace pokuty až do výše 10 % celkového obratu dotyčných podniků, pokud tyto neoznámí spojení před jeho implementací; nedodrží podmínky rozhodnutí Komise spojené s povolením sloučení; Realizuje spojení napříč rozhodnutí o jeho zákazu. Veřejná podpora

Sankce v průběhu řízení periodická penále: Komise může uložit penále nepřesahující 5 % průměrného denního obratu podniku, pro každý pracovní den zpoždění, počítáno od data stanoveného Komisí v jejím rozhodnutí požadující informace, nařízení prohlídek Veřejná podpora

Praxe Od roku 1990 (vstup nařízení v platnost) více než 1800 kontrol notifikovaných spojení stoupá 131 oznámení v roce 1996 249 v roce 2004 většina žádostí skončila udělením povolení úplné zákazy méně než 1 % žádostí Spojení Aérospatiale-Alenia a de Havilland, 1991 spojení Boeing a McDonnell Douglas, povoleno 1997 za podmínky, že Boeing splní určité závazky

Přezkoumání Soudním dvorem Soudy EU (ESD nebo Tribunál) mají neomezenou pravomoc ve smyslu článku 172 SFEU přezkoumat rozhodnutí, kterými Komise stanovila pokutu nebo penále soud má právo Zrušit Snížit zvýšit uložené pokuty nebo penále

Konec prezentace