Seminář 1. Předmět ekonomie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář 1. Předmět ekonomie
Advertisements

Seminář 1. Předmět ekonomie
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Nová doba a ekonomika £ Jaký ekonomický systém je typický pro středověk? £ Proč už nyní nestačí? £ V čem se doba změnila? £ Nová doba si žádá nová řešení,
Základní ekonomické pojmy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN:
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Název školy: Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín Autor: Mgr. Alena Černá Název: VY_32_INOVACE_Z_07_Český průmysl Číslo.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 AnotaceFormou.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Autor: Ing. Alice Horáčková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tematicky zaměřený kulatý stůl
ZÁKLADY ÚČETNICTVÍ A PODVOJNÝ ZÁPIS
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ekonomika organizací Rozhodování.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Účetní systémy 1 3. přednáška.
Analýza nákladů 1 TNH 1 (S-4)
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ekonomika– národní hospodářství
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
Druhy podniků v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Makroekonomie E 7 - otázky.
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
VY_32_INOVACE_VVP_8A_7F Rozhodování - metody Název: Škola:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Sociologické aspekty ochrany spotřebitele
Ing. Veronika Dostálková MBA
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Hranice výrobních možností
Digitální učební materiál
Projekt Karmelka: Školní kiosek
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Trh a tržní mechanismus TNH 1 – 1. seminář
Celkový základ daně.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Seminář 1. Předmět ekonomie Základy ekonomie Seminář 1. Předmět ekonomie

Co si představujete pod pojmem ekonomie a co pod pojmem ekonomika? Ekonomie = společenská věda o tom, jak lidé a společnost rozhodují o využívání vzácných zdrojů (s alternativním využitím) k výrobě užitečných statků a jak tyto vyrobené statky rozdělují mezi různé osoby a skupiny ve společnosti ke spotřebě přítomné i budoucí. Ekonomika = národní hospodářství; ekonomická „realita“

Jaké známe druhy výrobních faktorů Jaké známe druhy výrobních faktorů? Pokuste se vyjmenovat, jaké výrobní faktory jsou nezbytné k výrobě takových výrobků či služeb, jako jsou: Rodinný dům Mobilní telefon Máslo Internetové připojení domácnosti Facebook Přeprava zásilek (balíků)

Každý z následujících grafů ukazuje vztah mezi časem (t) a počtem bot (Q) prodaných v obuvnictví. Které ze zboží je módnější a proč? Výrobek A Výrobek B

Následující grafy ukazují souvislost objemu prodeje určitého statku (Q) a teploty venku (°C). Uveďte příklady těchto statků. Jaký z grafů se nejvíce hodí pro počítače? °C 6

Následující grafy ukazují souvislost mezi cenou statku (P) a jeho objemem prodeje (Q) v obchodě. Jaký je rozdíl mezi těmito statky? Uveďte příklady těchto statků. 7

Co by se stalo, kdyby neexistovaly vzácné statky? Co znamená termín „vzácnost“? Pojmenujte zdroje, které považujete za vzácné. Co by se stalo, kdyby neexistovaly vzácné statky? Uveďte příklady volných statků: které jsou produktem přírody voda, sluneční záření, … které jsou produktem výroby v určitém smyslu některé druhy odpadů (PET lahve, …) Existují dnes vůbec nějaké statky, které můžeme označit vždy za volné? Je to relativní… Zařadili byste volný čas mezi statky volné? Ne, není ho neomezené množství…

Rozhodněte, zda je tvrzení pravdivé či nepravdivé: Makroekonomie sleduje rozhodovací procesy a celou ekonomiku pouze „očima“ jednoho dílčího ekonomického subjektu (např. domácnosti nebo firmy). Mikroekonomie si klade různé otázky, např. kolik má jednotlivá firma nakoupit zdrojů a kolik kusů finální produkce má vyrobit za časovou jednotku. Ekonomie je věda přírodní a proto musí vždy v co nejširší míře využívat matematický aparát. Pitnou vodu ve městech můžeme označit jako ekonomický statek, který býval před staletími statkem volným. Z hlediska užití můžeme ekonomické statky rozdělit na kapitálové statky (meziprodukt) a na statky spotřební.

Makroekonomie se liší od mikroekonomie tím, že: je obecnější řeší větší množství otázek klade si jiné otázky hledá jiné odpovědi na stejné otázky zabývá se jen některými otázkami, zatímco mikroekonomie řeší vše

Oportunitní náklady Letenku do Číny lze koupit za 13 – 20 tisíc Kč, ale stopem se tam můžeme dostat zadarmo. Proč všichni lidé nejezdí do Číny stopem?

Co jsou to oportunitní náklady? Jak byste ocenili oportunitní náklady vlastního podnikání v situaci, kdy je nejlepší alternativou dát své peníze do banky? Zkuste odhadnout oportunitní náklady vašeho stráveného času na této hodině ekonomie. 15

Rozhodování a vliv oportunitních nákladů V praxi může samozřejmě naše rozhodování komplikovat celá řada dalších faktorů, např. strach z létání nebo nutnost být v Paříži do čtyř hodin. Představte si, že zvažujete, zda z Prahy do Paříže budete cestovat autobusem či letadlem. Letenka stojí 2 000 Kč a let trvá 2 hodiny. Lístek na autobus stojí jen 500 Kč, ale jízda trvá 12 hodin. Jaké budou vaše „náklady volby“ a jaký způsob přepravy zvolíte, pokud: A) jste podnikatel (např. advokát), který si hodinu svého času cení na 500 Kč (hodinová mzda za jeho služby)? B) jste student, který si hodinu svého času cení částkou 50 Kč (hodinová mzda za brigádu)? „Já mám času dost…“ „Můj čas je příliš drahý!“ Skutečné náklady Oportunitní náklady Celkové ekonomické náklady 2 000 Kč 1 000 Kč (2 x 500) 3 000 Kč 100 Kč (2 x 50) 2 100 Kč 500 Kč 6 000 Kč (12 x 500) 6 500 Kč 600 Kč (12 x 50) 1 100 Kč

Děkuji za pozornost!