Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/34.0727 Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 9. Ochrana půdy Název sady: Základy ekologie pro střední školy Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0727 Datum vzniku: 2.12.2012 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Základy ekologie pro střední školy je ukázat žákům SŠ, kteří se v této oblasti vzdělávají, jak vznikne živý organismus, popisuje vztah člověka k přírodě a vliv prostředí na živý a neživý organismus. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Základy ekologie. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na Ochranu půdy.
půda Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry. Půda pokrývá většinu povrchu pevniny. Zbývající části pokrývají ledovce, pouště a skalnaté oblasti.
půda Povrchová vrstva je základem půdy zvětralé podložní - matečné horniny.
Půda Charakter a rychlost zvětrávání je závislý na složení horniny, tzn. na jejich fyzikálních a chemických vlastnostech a taky na vlivech podnebí, tzn. na teplotě, proudění vzduchu a srážkách.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Půda a organismy Významnou roli při tvorbě půdy hrají i organismy, rostliny, živočichové, houby a mikroorganismy.
Půda a organismy Půda je charakterizována jako směs minerálních látek, které vznikají rozkladem horniny a organických látek rozložených těl organismů.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Půda a organismy Živá složka půdy se nazývá edafon (název pro organismy, které žijí v půdě).
Půda a organismy Možnosti zvýšit životní úroveň nemají všechny země stejné. Málo pravděpodobné je zvýšení produkce potravin v některých zemích, které trpí nedostatkem.
Půda a organismy Částečně rozložené části těl rostlina a živočichů spolu s výkaly půdních živočichů tvoří humus.
Ochrana půdy Půda – základní výrobní prostředek v oblasti zemědělství. Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Ochrana půdy Půda – základní výrobní prostředek v oblasti zemědělství. Půda – plní produkční i mimoprodukční funkci.
Ochrana půdy? Ochrana půdy – klíčovým úkolem ve vztahu k její: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Ochrana půdy? Ochrana půdy – klíčovým úkolem ve vztahu k její: úrodnosti proti větrné ochraně vodní erozi zabránění kontaminace nežádoucími látkami
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Ochrana půdy V některých oblastech nejsou vhodné podmínky pro pěstování plodin. Neúrodné plochy se přeměňují v produkční. Některé neúrodné pozemky jsou převáděny na louky nebo se zalesňují.
Ochrana půdy Opatření pro ochranu půdy: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Ochrana půdy Opatření pro ochranu půdy: od větrolamů (proti větrné erozi a vysychání) zonální pěstování
Ochrana půdy Zonální pěstování – plodiny se nepěstují na velkých lánech několik let po sobě, ale v pásech, které se postupně posouvají a střídají po obhospodařované ploše.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Ochrana půdy Pěstovat a obhospodařovat plodiny lze i bez povrchové orby, a to za současné povrchové aplikace různých druhů hnojiv a osiv.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Ochrana půdy Špatné zacházení s půdou – dalekosáhlé následky, např. snížení úrodnosti a produkce zemědělských produktů. Všichni živočichové, kteří žijí na naší planetě, mají společné, že musí přijímat potravu. Ta má jeden zásadní význam: slouží k doplňování látek, které jsou potřebné pro růst tkání a jejich obnovu a získávání energie pro tělesnou i duševní činnost.
Ochrana půdy Co je následkem špatného zacházení s půdou? Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Ochrana půdy Co je následkem špatného zacházení s půdou? Následek degradace půdy – hlad a sociální problémy v některých zemích.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Ochrana půdy Snižování produkce nutí člověka k použití vyšších dávek hnojiv, pesticidů a vody k zavlažování.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Ochrana půdy Používání nadměrného množství hnojiv a pesticidů může způsobit kontaminaci některých potravin, ale také znečištění prostředí, hornin, vody a ovzduší. Půda – základ pro lidskou aktivitu a bydlení.
Zdroje pro textovou část BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí, Informatorium, Praha: 2004 ISBN: 80-7333-024-5. KVASNIČKOVÁ, D., Základy ekologie pro základní a střední školy, nakladatelství FORTUNA, Praha 1.
Seznam zdrojů pro použité obrázky Snímek 3 - [cit. 2012-23-10]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-country-side.html>. Snímek 4 - [cit. 2012-23-10]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-landscape-1.html>. Snímek 11 - [cit. 2012-23-10]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-9912.html>. Snímek 12 - [cit. 2012-23-10]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-9704.html>. Snímek 13 - [cit. 2012-23-10]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-2525.html>. Snímek 14- [cit. 2012-23-10]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-11853.html>. Snímek 17 - [cit. 2012-23-10]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-dead-tree-3.html>.