Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Regionální vlivy na životní prostředí a možnosti jejich řešení – půda VY_32_INOVACE_ í Autor Ing. Helena Vacková Tematická oblast Člověk a prostředí pro 4. ročník přírodovědného lycea Ročník 4. lyceum Datum tvorby Říjen 2012 Anotace Prezentace seznamuje studenty s příčinami a důsledky degradace půdy v ČR a s možnostmi, jak jim předcházet Metodický pokyn Prezentace látky + procvičení pomocí kontrolních otázek

2 Způsoby poškozování půdy
Půda je poškozována nevhodným obděláváním →ztrácí své fyzikální, chemické, biologické vlastnosti Příčiny poškozování – zemědělství (technologická nekázeň a nedodržování agrotechnických zásad) a zábor ZPF. Pěstování širokořádkových plodin na svazích Pěstování na velkých lánech Orba po spádnici Nadměrné hnojení (kontaminace půd těžkými kovy z hnojiv – př. Cd z fosforečných hnojiv) Rezidua pesticidů Úniky látek z provozů a strojů Zhutňování mechanizací

3 Ochrana půdy Dodržování zásad správné zemědělské praxe
Snížit úbytek půdy na stavby- dodržování legislativy (zákon č. 334/1995 o ochraně ZPF Sb., v platném znění)→ omezit stavby na zelené louce (greenfields), využívat pozemky již dříve zastavěné (brownfields) Důsledná rekultivace pozemků po těžbě

4 Eroze Půdní částečky jsou odnášeny na jiná místa
Dělení eroze dle činitelů, které ji způsobují: Ledovcová (v současnosti se v ČR nevyskytuje) Svahová (sesuny půdních částic gravitací) Větrná (škodí v rovinatých oblastech) Vodní - podle projevů se dělí: A) plošná B) rýhová C)výmolová D)stržová

5 Opatření proti vodní erozi
Organizační (správná velikost a tvar pozemků, delimitace kultur, pásové obdělávání, využití protierozního účinku rostlin aj.) Agrotechnická (protierozní osevní postupy, vrstevnicové obdělávání půdy, výsev do ochranné plodiny nebo do strniště, Technická (protierozní příkopy – záchytné nebo svodné, zasakovací pásy, průlehy, terasy

6 Opatření proti větrné erozi
Organizační - správný tvar a velikost pozemků Agrotechnická - pole se nechávají co nejkratší dobu bez vegetačního pokryvu, bezorebné obdělávání půdy Technická - technické zábrany, výsadba větrolamů (vysazují se kolmo na směr škodlivého větru)- dělení větrolamů: A) nepropustné – nepropouští žádné vzdušné proudy, ochrání jen malé území B) polopropustné - část vzdušných proudů je nadzvedávána, část propouštěna s nižší intenzitou, používají se hlavní, vedlejší, dočasné stromy a keře C) propustné – bez keřového patra, nejnižší účinnost

7 Opakovací otázky 1. Které činnosti poškozují půdu?
2. Jak lze zabránit poškozování půdy? 3. Která protierozní opatření znáte?

8 Zdroje EZECHEL, M., ZICHOVÁ, J., PYTLOUN, L. Ekologie a ochrana životního prostředí. Mělník: VOŠZ A SZaŠ, s.


Stáhnout ppt "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google