Poskytování informací o příjemcích veřejných prostředků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Zákon o svobodném přístupu k informacím Zákon o svobodném přístupu k informacím Porada s řediteli krajských škol a školských zařízení 11. dubna 2012.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Pracovní smlouva Vypracoval: Lukáš Karlík.
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Pravomoci orgánů obcí dle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Zpřístupňování a zveřejňování osobních údajů ze zasedání orgánů obce a orgánů kraje Igor Němec Předseda Úřad pro ochranu osobních údajů.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
PRACOVNÍ PRÁVO III. Pracovní doba. Mzda.. Definice pracovní doby. Je to stanovená doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat práci pro zaměstnavatele.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Střední průmyslová škola a Střední odborná škola gastronomie a služeb, Most, příspěvková organizace DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
Zahájení a průběh správního řízení
Územní plánování aneb jak na to Porada pro ÚÚP na KÚ LK dne
Pojem přeměna obchodní společnosti
Úřad práce České republiky
Vznik mezinárodní smlouvy
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Zpráva o uplatňování ÚP
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Občanské soudní řízení I.
Licenční smlouva autorská JUDr. E. Kadlecová ZS 2011/12
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Právo sociálního zabezpečení
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Právo sociálního zabezpečení
Obecné výklady o důkazech
GDPR aneb to chceme.
Národní konference GDPR 2017, Praha, 23. listopadu 2017
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Zvláštní odborná způsobilost
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
■■ ■■ Zlínský kraj Program RP18-18 na úpravu lyžařských běžeckých tras ve Zlínském kraji Katarína KOŇAŘÍKOVÁ Odbor strategického rozvoje kraje.
Výchova k občanství Státní správa a samospráva
Výkon přenesené působnosti úředníky územních samosprávných celků v kontextu jejich financování Mgr. Martin Stark tajemník městského úřadu v Horním Slavkově.
Aktuálně o stavu příprav na účinnost GDPR
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
Občanské soudní řízení I.
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Občanské soudní řízení I.
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Návrh na daňové zvýhodnění u zaměstnavatelů – plátců mzdy, kteří provádí výkon rozhodnutí nebo exekuci srážkami ze mzdy formou možnosti uplatnění odčitatelné.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Příspěvek na konferenci Příspěvková organizace slabá místa - ekonomický pohled Lektor : Ing. Jiří Lorenc.
Transkript prezentace:

Poskytování informací o příjemcích veřejných prostředků Právní klinika ombudsmanské praxe II. Podzim 2015

Povaha, smysl a účel práva na informace Veřejné subjektivní právo Politické právo Přímo vymahatelné (čl. 41 Listiny, III. ÚS 28/96 ze dne 16. 5. 1996) Záruka zákonnosti veřejné správy Posílení důvěry veřejnosti ve veřejnou správu Princip dobré správy – otevřenost veřejné správy Judikatura: 6 As 18/2009- 63 ze dne 14. 9. 2009

Ústavněprávní limity práva na informace a jejich zákonné provedení Čl. 17 odst. 4 Listiny Formální omezení – zákonem Hmotněprávní – důvody odepření (zejm. §§ 7-11 InfZ) Procesní – rozhodnutí o odepření informace (§ 15 InfZ) Materiální podmínky legitimní účel (ochrana jiného práva/svobody, bezpečnost státu, veřejná bezpečnost, ochrana veřejného zdraví, ochrana mravnosti) nezbytnost omezení (ve smyslu „nelze účelu dosáhnout jinak“) Omezení vykládat restriktivně (čl. 4 odst. 4 Listiny, § 12 InfZ)- zákaz zneužití omezení k jinému než stanovenému účelu Judikatura: 3 Ads 33/2006, 5 A119/2001, 6 As 18/2009 aj.

Test proporcionality 1. Test vhodnosti – Umožňuje institut omezující základní právo dosáhnout sledovaný cíl (ochrany jiného práva/veřejného zájmu)? 2. Test potřebnosti – Jde sledovaného cíle dosáhnout jinak? Jde ve vztahu k dotčenému základnímu právu o nejšetrnější prostředek? Existuje jiná možnost, jak dosáhnout zamýšleného cíle bez toho, aniž by bylo dotčeno jiné základní právo? 3. Test poměřování zájmů – porovnání závažnosti obou v kolizi stojících základních práv Judikatura: Pl. ÚS 4/94 - základní práva prima facie rovnocenná, obdobně ÚS SR – Pl. ÚS. 1/09-34, Pl. ÚS 22/06

Porovnání základních práv Empirický argument – faktická závažnost důsledků neposkytnutí informace a dopadů spojenými s poskytnutím informace Systémový argument – zařazení a smysl dotčených práv v systému základních práv a svobod (rovnost práv) Kontextový argument – další negativní dopady omezení jednoho základního práva v důsledku upřednostnění jiného Hodnotový argument – pozitiva v kolizi stojících základních práv vzhledem k akceptované hierarchii hodnot

Sp. zn. 5362/2011/VOP/KČ – ústecký kraj Informace o platech a odměnách Sp. zn. 4735/2011/VOP/PPO - ÚŠI Sp. zn. 5362/2011/VOP/KČ – ústecký kraj Jak chápat § 8b InfZ aneb kdy se (ne)poskytují základní osobní údaje o příjemcích veřejných prostředků?

o příjemcích platů a odměn Osobní údaje o příjemcích platů a odměn Shrnutí dosavadní judikatury: Maděra vs. Zlínský Magistrát 5 As 57/2010-79 ze dne 27. 5. 2011- výše a důvody odměn vedoucího informačních systémů NSS 4 As 40/2010-60 ze dne 11. 11. 2011 - mimořádné odměny učitelů MŠ a ZŠ Psáry KS v Praze 45 A 4/2012-76 ze dne 27. 6. 2012 NSS 1 As 169/2012-38 ze dne 6. 12. 2012 – výše základního platu, osobního ohodnocení a odměn tajemnice Městského úřadu Benešov a dalších dvou vedoucích odborů MěÚ Rozšířený senát NSS (usnesení 8 As 55/2010-23 ze dne 28. 2. 2012) ?

Stanovisko ochránce k poskytování údajů o platech a odměnách úředních osob Zákonodárce nemůže nikdy zcela nahradit exekutivu při provádění testu veřejného zájmu v rámci posuzování konkrétního případu. Může sice pro uplatnění správního uvážení a pro poměřování v kolizi stojících ústavních práv vymezit v zákoně určité mantinely, nemůže však vzájemné poměřování ústavně zaručených práv zcela vyloučit. Ustanovení § 8b InfZ rozšiřuje právo na informace o právo na sdělení některých osobních údajů bez souhlasu subjektu těchto údajů, a to nad rámec důvodů vymezených v zákoně o ochraně osobních údajů. Ustanovení § 8b InfZ lze chápat jako zcela samostatnou výjimku z ochrany osobních údajů nebo (zčásti) jako upřesnění toho, co se myslí termínem „údaj vypovídající o veřejné anebo úřední činnosti, o funkčním nebo pracovním zařazení zaměstnance veřejné správy“ . Ustanovení § 8b InfZ umožňuje přístup k informacím o veřejných prostředcích vyplacených zaměstnancům veřejné správy ve formě mzdy či platu včetně jeho nenárokových složek.

Stanovisko ochránce k poskytování údajů o platech a odměnách úředních osob „Příjemcem veřejných prostředků“ je každý zaměstnanec veřejné správy. Pokud občan žádá informaci o platech a odměnách vybraných zaměstnanců úředních osob, rozhodování o takové žádosti se neodehrává v prosté rovině poskytnout - odmítnout. Podstatou rozhodování úřadu je naopak otázka, zda sdělit informace o platu všech „příjemců veřejných prostředků“ (to znamená přijmout test proporcionality provedený zákonodárcem v § 8b InfZ) nebo jen u vybraných, u nichž s ohledem na jejich postavení a pravomoci převládá veřejný zájem na zveřejnění takové informace (to znamená provést vlastní test proporcionality s ohledem na konkrétní okolnosti).

o příjemcích platů a odměn Osobní údaje o příjemcích platů a odměn Rozšířený senát NSS – 8 As 55/2012 Informace o platech zaměstnanců placených z veřejných prostředků se podle § 8b zákona o svobodném přístupu k informacím zásadně poskytují, a jen zcela výjimečně je možné jejich poskytnutí odepřít na základě principu proporcionality. návrat k Maděrovi ?

Osobní údaje o příjemcích platů a odměn se zásadně poskytují o: zaměstnancích v řídících pozicích povinného subjektu, zaměstnancích podílejících se na výkonu vrchnostenských oprávnění povinného subjektu, má-li povinný subjekt taková oprávnění (např. rozhodujících o právech či povinnostech osob, provádějících dohledovou, inspekční či kontrolní činnost, autorizované měření, zkušební činnost, metodické vedení apod.), zaměstnancích, kteří, ač se sami na vlastní vrchnostenské činnosti nepodílejí, ji mohou nikoli nevýznamným způsobem ovlivnit (např. připravují podklady k rozhodování či koncepty rozhodnutí, zajišťují oběh dokumentů, zabezpečují provádění vrchnostenských činností po technické stránce nebo vykonávají jiné obdobné záležitosti v souvislosti s nimi), zaměstnancích organizujících či provádějících činnosti, jež jsou úkolem povinného subjektu, zaměstnancích k takovýmto činnostem poskytujících významné podpůrné či doprovodné služby (např. analýzy, plánování, informační servis, zajištění vhodného technického a organizačního zázemí, logistika, informační technologie, provoz budov a jiných zařízení povinného subjektu), zaměstnancích majících z jiných než výše uvedených důvodů faktický vliv na činnost povinného subjektu (např. poradci, osobní asistenti osob v řídících nebo jiných důležitých pozicích, osoby s nikoli nevýznamným faktickým vlivem na tok informací uvnitř povinného subjektu či na jeho komunikaci navenek), zaměstnancích, jejichž činnost má nebo může mít ekonomické dopady na veřejné rozpočty nebo na hospodaření povinného subjektu či jím řízených, jeho dohledu podléhajících, jím spravovaných či jinak ovlivňovaných osob.

Osobní údaje o příjemcích platů a odměn se NEPOSKYTUJÍ u osob: které se na podstatě vlastní činnosti povinného subjektu podílí jen nepřímo a při zohlednění všech okolností nevýznamným způsobem a nevyvstávají konkrétní pochybnosti o tom, zda v souvislosti s odměňováním této osoby jsou veřejné prostředky vynakládány hospodárně.

Procedurální aspekty poskytování osobních údajů poskytnutí informací na žádost = faktický úkon povinného subjektu (zásah dle § 82 s. ř. s.) ochrana = zásahová žaloba „dotčené osoby“ dle § 4 odst. 4 SŘ ( dotčená osoba = subjekt údajů) neposkytnutí informací =správní rozhodnutí ochrana= odvolání účastníka řízení (žadatel nebo „dotčená osoba“ dle § 27 odst. 2 SŘ) Vydáním rozhodnutí: dotčená osoba účastník řízení Hodlá-li povinný subjekt informace poskytnout povinnost informovat osoby, které by mohly být poskytnutím informace dotčeny na svém právu na informační sebeurčení. Opomenutí účastenství =podstatná vada řízení nezákonné rozhodnutí