Formativní období Klasické politické ekonomie TNH 1 (DET-3)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Advertisements

Nová doba a ekonomika £ Jaký ekonomický systém je typický pro středověk? £ Proč už nyní nestačí? £ V čem se doba změnila? £ Nová doba si žádá nová řešení,
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Průmyslová revoluce 11 Důsledky a změny. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc13 Označení materiáludkc13_prum_rev_dusledky_zmeny.
1. Podnikání 1.část členění organizací podnikání (definice podnikání, kdo může podnikat) obchodní firma živnostenský rejstřík živnosti (podmínky, druhy,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obchod, trh Základy hospodaření.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Ekonomický liberalismus - základní východiska
Dějiny daňových teorií
Rakouská škola TNH 1 (DET-6)
Účetní systémy 1 3. přednáška.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Ekonomika– národní hospodářství
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Makroekonomie E 7 - otázky.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Odměňování zaměstnanců
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ekonomika– národní hospodářství
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Raný novověk - společnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
0. ORGANIZACE PŘEDMĚTU.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Trh a tržní mechanismus TNH 1 – 1. seminář
Celkový základ daně.
Transkript prezentace:

Formativní období Klasické politické ekonomie TNH 1 (DET-3) Pavel Seknička

Obsah Formativní období KPE W. Petty, J. Locke, D. Hume Fyziokraté Fr. Quesnay - Ekonomická tabulka Počátky KPE – A. Smith Neviditelná ruka trhu

Formativní období KPE Formativní období předchází vzniku klasické politické ekonomie (KPE) a reprezentují ho autoři, jejichž názory se vyznačují těmito znaky: Staví se kriticky k dominujícímu systému ekonomických názorů (často jsou i v konfrontaci s oficiální doktrínou); Jejich soustava názorů je vnitřně kompatibilní se základními charakteristikami budoucího směru.

Formativní období v Anglii a jeho představitelé W. Petty T. Hobbes J. Locke D. North D. Hume

W. Petty (1623 – 1687) Byl lékařem a ekonomem. Dílo: Rozpravy o daních a poplatcích (1662) Politická aritmetika (1678) Je považován za zakladatele statistiky (usiluje o exaktnost za pomici statistických metod. Významný je Pettyho hodnotový přístup k ceně, odděluje přirozenou a politickou cenu. Ve vztahu k práci jako jednomu ze základních výrobních faktorů přispěl k formování pracovní teorie hodnoty, zabývá se základy teorie rozdělování . Za základní pracovní důchod považuje mzdu, kterou vysvětluje existenčním minimem, což vysvětluje motivačně, nízké mzdy nutí k vyšším výkonům. Zabývá se také pozemkovou rentou (je přebytkem hodnoty výrobku nad materiálními náklady a mzdou) a úrokem, který odvozoval od pozemkové renty.

Výklad ceny hodnotou podle W. Pettyho Tržní cena je peněžní vyjádření hodnoty; Hodnota je báze kolem které cena osciluje; Cena je založena na principu ekvivalence; Nabídka a poptávka jsou tržní vlivy, Základní otázkou je: Čím je určena hodnota, co má hodnotový účinek?

John Locke (1632 – 1704) Nejvýznamnějším přínosem J. Locka k rozvoji ekonomického myšlení byl jeho příspěvek k rozvoji teorie peněz. Domníval se, že růst množství peněz v oběhu vyvolá růst cenové hladiny, což je formulace kvantitativní teorie peněz.

David Hume (1711 – 1776) D. Hume rozpracoval kvantitativní teorii peněz a definoval tzv. neutralitu peněz, tedy skutečnost, že změna množství peněz v oběhu neovlivňuje reálné proměnné jako velikost národního produktu a výši nezaměstnanosti, ale jen monetární proměnné, jako jsou ceny a mzdové sazby. Známý je tzv. Humův zákon o vyrovnávání platební bilance.

Fyziokraté F. Quesnay (1694 – 1774) M. R. Turgot (1727 – 1781) Škola fyziokratů působí zejména v období 1756 až 1778. Její vliv je umocněn těsnými kontakty na královský dvůr.

Francois Quesnay Byl osobním lékařem Ludvíka XV. A madam Pompadour. Od roku 1750 se zajímá o hospodářské otázky. Dílo: Ekonomická tabulka (1758) Všeobecné zásady hospodářské vlády v zemědělském království (1760)

Ekonomická tabulka 1 V Ekonomické tabulce od F. Quesnaye, tvoří strukturu společnosti jen tři třídy: Zemědělci (produktivní) Řemeslníci a obchodníci (sterilní) Vlastníci půdy, kteří pobírají rentu Produktivní kapitál se dělí na tři složky: Roční zálohy, tj. to co musí bít v daném roce vynaloženo, aby výroba mohla probíhat; Původní zálohy, tj. kapitál, který prochází procesem postupného opotřebení; Zálohy investované do půdy, tj. náklady na kultivaci půdy.

Ekonomická tabulka 2 Ekonomická tabulka vychází z dělení na sterilní a produktivní činnost a je modelovým vyjádřením reprodukčního procesu (první schéma ekonomického koloběhu). Její konstrukce sledovala tři cíle: Ilustraci zákonitostí výroby (základů reprodukce); Argumentace ve prospěch nezasahování státu; Doporučení změn daňového systému. Konstrukce Ekonomické tabulky vychází z několika předpokladů: Jde o prostou reprodukci; Ekonomika je uzavřená; Směnné transakce jsou zachyceny mezi třídami.

Ekonomická tabulka 3 V tabulce se vychází z kvantifikací pro jednotlivé třídy: Produktivní třída musí vynaložit roční zálohy ve výši 2 mld., aby vyprodukovala roční produkci ve výši 5 mld. Sterilní třída pomocí zálohy 1 mld. Vyprodukuje 2 mld. Vlastníci půdy pobírají rentu. Posloupnost tržních transakcí v tabulce: Pozemkoví vlastníci nakupují potraviny za 1 mld. Pozemkoví vlastníci nakupují řemeslné výrobky za 1 mld. Sterilní třída nakupuje za tržby potraviny za 1 mld. Produktivní třída nakupuje u řemeslníků nástroje za 1 mld. Sterilní třída za tržby nakoupí suroviny pro další výrobu za 1 mld. Ekonomická tabulka fyziokatům slouží jako důkaz, že zemědělská činnost je jedinou činností, která vytváří bohatství. Dále je zvažována problematika . Jestli-že daň bude uvalena na čistý produkt, tak jakékoliv zdanění produktivní a sterilní činnosti by znamenalo, že nemůže být obnovena výroba v původním rozsahu.

Základy KPE Adam Smith (1723 – 1790) Dílo: Teorie mravních citů (1759) Pojednání o podstatě a původu bohatství národů (1776) Charakteristické znaky ekonomie A. Smitha: Hospodářský liberalismus Vynakládání práce, tj. její množství a produktivita Akumulace kapitálu je podmínkou rozvoje Dělba práce Sklon ke směňování

A. Smith – Neviditelná ruka trhu Navazuje na širší souvislosti: Ideu přirozeného řádu; Ekonomickou svobodu a její proazování v hospodářství; Popis ekonomického chování člověka; Harmonii individuálního a společenského řádu. Neviditelná ruka trhu vychází z koncepce, že všechny ekonomické jevy člověka jsou odvozeny z přirozené povahy člověka a vyjadřuje mechanismus utváření souladu (harmonie) individuálního a společenského řádu.

Myšlenkový odkaz formativního období KPE Základní myšlenkový odkaz formativního období KPE: Princip „přirozených“ zákonů, tj. konceptu, který říká, že hospodářství má své vlastní zákonitosti, Princip „svobodný obchod – free trade“, Princip „nechat činit – laissez faire laissez passer“, poslední dva principy zastává hospodářský liberalismus a převzal je od fyziokratů.

Doporučená literatura FUCHS, K. – LYSÝ, J: Dějiny ekonomických teorií pro právníky. Brno: PF MU, 2002, s. 32 – 55 SOJKA, M. – KADEŘÁBKOVÁ, B.: Stručné dějiny ekonomických teorií. Praha: EUPRESS, 2004, s. 8 - 18