Rozklad světla optickým hranolem Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/21.3403 Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Rozklad světla optickým hranolem Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_19 Autor: Jindřich Bielčik Datum vytvoření: 4.3.2013 Vyučovací předmět: Fyzika Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Tematický okruh: Optika Téma: Rozklad světla Druh učebního materiálu: Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM: 15 min. prezentace Anotace / Metodický list: Prezentace má sloužit jako digitální pomůcka k výuce o rozkladu světla.
Rozklad světla hranolem
Základní fakta Tento jev objevil roku 1666 Isaac Newton, když pozoroval úzký svazek světla. Ten se totiž po dopadu na skleněný hranol rozložil na sedm barev. Slunecní světlo, které se nám zdá čiré, je složeno z několika základních barev. Lidské oko však vidí výslednou barvu složeného „bílého“ světla. Jednou z možností, jak spatřit jednotlivé složky, je optický hranol.
Princip Princip lomu slunečního světla optickým hranolem spočívá v různých rychlostech světla ve vzduchu a ve skle. Dopadne-li světlo na stěnu hranolu, dojde k jeho lomu. Úhel lomu při stejném úhlu dopadu závisí na rychlosti světla. Různé barvy mají ve skle různé rychlosti a proto z optického hranolu vyhází světlo rozložené na jednotlivé barvy.
Barvy, které již nelze rozložit, se nazývají jednoduché: napřiklad fialová, modrá, zelená, žlutá, červená, …
Zdroje: http://cs.wikipedia.org/wiki/Optick%C3%BD_hranol http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/Prism_rainbow_schema.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/Lom_hranol.svg