Podnikatelská etika 4. Etické rozhodování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Advertisements

Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Podnikatelská etika 4. Etické rozhodování. Etika v podnikání. Koho to kdy zajímalo?  Do 60. let min. století hlavně sociologové, psychologové, filozofové.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Problematika veřejného opatrovnictví Barbora Rittichová Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – , Praha.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
PRÁVNÍ A NEPRÁVNÍ NORMY. Život organizované lidské společnosti se řídí normami různého druhu. „Zamyslete se, které normy řídí váš život?“
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Eva Cigániková AUTOR: Mgr. Eva Cigániková VY_32_INOVACE_OV,8,9_01_PRÁVO.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Tematicky zaměřený kulatý stůl
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Společenská odpovědnost ve školství
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Základní informace o poskytovateli
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Úvod do etiky v podnikání (vztah etiky a ekonomie)
ÚVOD - ETIKETA Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Filozofické disciplíny
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Současná společnost a životní styl, generační problémy
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
GDPR aneb to chceme.
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
ETIKA Jana HOROVÁ.
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Mgr. Kateřina Lojdová Teorie a metodika výchovy Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání Mgr. Kateřina Lojdová
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Věda a etika.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Příspěvek na konferenci Příspěvková organizace slabá místa - ekonomický pohled Lektor : Ing. Jiří Lorenc.
Transkript prezentace:

Podnikatelská etika 4. Etické rozhodování

Etika v podnikání. Koho to kdy zajímalo? Do 60. let min. století hlavně sociologové, psychologové, filozofové Od 60. let: teoretičtí ekonomové Rozpoznali vliv morálních faktorů a) na vnitropodnikovou sféru (klima, produktivita) b) na veřejnost (image firmy) Nové ukazatele úspěšnosti firmy: atraktivita pro uchazeče, spokojenost zaměstnanců, důvěra na trhu, cena, rating

Nový trend úspěšnosti podnikání Nejen dosažená míra zisku ale zejména zvyšování tržní hodnoty podniku Pozitivní etické hodnocení firmy zvyšuje tržní hodnotu firmy, negativní ji snižuje

6 příčin porušování etiky ve vnitropodnikové sféře Neznalost etických norem nebo jejich podceňování Orientace zaměstnanců výhradně na osobní prospěch, vliv osobnosti zaměstnanců Situační tlaky na neetické chování jednotlivců Nezájem přímých nadřízených o etiku Neetické chování spolupracovníků „Tichý souhlas“ vedení podniku s neetickým jednáním, vlivy okolí zaměstnanců.

4 rysy autonomního etického rozhodování 1. Schopnost subjektu racionalizovat etický problém 2. Existence individuální hierarchie hodnot u subjektu (mezi jeho osobními hodnotami není morálka na posledním místě) 3. Subjekt má adekvátní informace o problému 4. Subjekt je svobodný, rozhoduje se bez donucování nebo omezování.

Obecné zásady etického rozhodování 1 Každé rozhodnutí vyhodnotit ve vztahu k etickým normám společnosti, ve které žijeme Vyhodnotit rozhodnutí z hlediska zažitých všelidských morálních konvencí (úcta k člověku, respektování vlastnictví, čestnost, pravdomluvnost, slušnost atd.)

Obecné zásady etického rozhodování 2 Vyhodnotit každé rozhodnutí ve vztahu ke svému svědomí (Rozhodnutí musí být v souladu s mojí morálkou) Precedentní test. Mohlo by rozhodnutí sloužit za vzor? Test veřejností. Je rozhodnutí obhajitelné před veřejností a zainteresovanými skupinami?

Metodické zásady pro rozhodování Držte se faktů. Pracujte s doloženými argumenty, ne pouhými dohady, dojmy a nepodloženými názory Testujte argumenty na obdobných případech Respektujte a snažte se porozumět argumentům jiných stran, i když se s nimi neztotožňujete Jasně vymezte body, v nichž není možný kompromis.

Obecný model řešení etického problému Jaká jsou fakta? V čem tkví etický problém? Kdo jsou účastníci dané situace? Jaké jsou možnosti alternativních řešení? Jaké budou morální dopady jednotlivých alternativ? Jaké praktické nátlaky se uplatňují a na koho působí? JAK MÁ BÝT SITUACE VYŘEŠENA?

Obecný model rozhodování etického problému 10 Identifikace problému Fakta Etická rovina problému Účastníci Tvorba rozhodnutí Alternativní Morální dopady Praktické řešení alternativ nátlaky Vhodné konečné řešení

Kohlbergův model morálního vývoje

Kohlbergův model morálního vývoje Respektuje, co smí a co nesmí v dané společnosti Při realizaci svých cílů respektuje ostatní, usiluje o spravedlivou smlouvu ( orientace na odměnu) Dokáže vnímat a upřednostnit morální nárok potřeb jiného nad svými Považuje za morální povinnost podřizovat osobní cíle cílům společnosti Cítí spoluodpovědnost za celospolečenské hodnoty, věří v konsensus Přesahuje osobní, skupinová, národní, náboženská a dobová morální hlediska. Vychází z universálních principů člověka a přírody

Prekonvenční úroveň morálky 1 Vnější morálka; u dítěte není vyvinut smysl pro morálku, dobro a zlo jsou posuzovány podle vnějších důsledků, ne podle věrnosti etickým zásadám. V období orientace na trest vnímá dítě každou potrestanou činnost jako špatnou a je proto pro něj dobré dělat to, co je odměňováno a vyhýbat se tomu, co je špatné. Hlavním motivem jeho chování je strach z trestu. Klíčovou roli tedy hraje výsledek, nikoli úmysl. Dítě zná sankce (důsledky) a chová se podle toho. Situačně vázaná morálka.

Prekonvenční úroveň morálky 2 Orientace na odměnu = stadium naivního instrumentálního hédonismu. Dobro je představováno výrokem: "co z toho mám já?".  Snaha vyhýbat se negativním důsledkům svých činů, objevuje se větší rafinovanost myšlení dítěte. Vzniká cit pro spravedlnost, rovnostářství=např. starší sourozenec chce, aby mu máma pomáhala stejně jako mladšímu dítěti. Objevuje se počátek jednoduché reciprocity, charakterizované větou "když uhodíš ty mě, já uhodím tebe".

Konvenční úroveň morálky 3 V období orientace na „být hodným dítětem“ se dítě zabývá normami svých vztažných skupin (rodina, přátelé, spolužáci ve škole…). Můžeme charakterizovat jako: "správné je to, co za správné považují ostatní". Dítě chce plnit to, co od něj očekávají blízcí. Chce být považováno za dobrou dceru, syna, kamaráda.. Před rozhodnutím zvažuje pocity a potřeby druhých. Objevuje se schopnost rozpoznat zájmy druhého a vzít v úvahu i perspektivu třetí osoby.

Konvenční úroveň morálky 4 Období orientace na řád a zákon: "co by se stalo, kdyby každý ve vaší situaci porušil zákon, protože by si myslel, že k tomu má dobrý důvod?"  Lidé se cítí být podřízeni zákonům a svým závazkům, kterým jsou vydáni na milost a nemilost. Člověk není zodpovědný za nespravedlivé zákony, je zodpovědný za jejich plnění. Zákon je silnější než touha porušit jej kvůli člověku n. výhodám. Mluvíme o tzv. právním pozitivismu, kdy řádně nastolené zákony mají bezpodmínečnou platnost.

Postkonvenční úroveň morálky 5 orientace na společenskou smlouvu: týká se méně než 15% všech lidí, min. věk je 25 let. Dochází ke střetu mezi pozitivistickým právem a právem stojícím nad zákony: „zákony jsou pro člověka, ne člověk pro zákony". Člověk ví, že zákon nelze vzít do vlastních rukou, ale že je možné přijmout perspektivu nadřazenou právu a rozeznat, kdy použití práva vede k bezpráví. Účelem zákonů je chránit práva člověka a proto je někdy nutné zákon změnit nebo jej vyložit nově. Je-li to možné, je preferován řád, ale současně jsou hledány alternativy řešení patové situace.

Postkonvenční úroveň morálky 6 Univerzální etika je název 6. stadia, kdy se člověk orientuje na svědomí či principy (spíše hypotetické). Morálka se řídí sadou hluboce individuálních zásad. Dotyčný nabývá přesvědčení, že každý jednotlivec má právo na život, svobodu a spravedlnost, hodnota jediného života je důležitější než názor většiny.

Model etického rozhodování dle Trevinové

Ferrelův a Greshamův model

Etické chování podniku – komparativní tržní výhoda 6 důvodů, proč by se měl podnik chovat eticky: Protože je to v jeho zájmu Protože je mravnost zájmem celé společnosti Protože se totéž čeká od ostatních podniků Protože je obecně považováno za nemorální jednostranně nedodržovat dohody a očekávat, že ostatní je dodržovat budou Protože je mravně neúnosné proklamativně se přihlásit k dodržování etických pravidel a skrytě je porušovat Protože porušování morálních pravidel destruuje podnikatelské prostředí

Společné etické hodnoty Existuje základ morálního povědomí lidstva, který se projevuje uznáním shodných etických hodnot účastníky trhu Důležité závěry: mravní očekávání nemusí splnit všichni, ale už i víra v existenci „spravedlivých“ dává smysl podnikání stimuluje princip kolektivních řešení posiluje etický optimismus v podnikání Kde tato očekávání nejsou, musíme spoléhat jen na zákon.

Mravní základ trhu Dán legislativou (zákon dává určité minimum Etiky) Zákon do jisté míry zamezuje nelegálním postupům v ekonomických aktivitách Zákon ale nedokáže nahradit individuální étos účastníků trhu, který vnitřně morálně pozitivně usměrňuje chování ekonomických subjektů. Pouze zákon + individuální étos zaručují, že etické podnikání bude dlouhodobě racionálním způsobem chování v ekonomice

Morální postoje podniku jako konkurenční výhoda Vstřícnost k zákazníkům, úcta, spolehlivost a důvěra k partnerům atd. jsou morální hodnoty, které mají v podnikání i čistě ekonomické účinky Jaké? Snižují náklady při směnných obchodech, zjednodušují platební styk, zjednodušují komunikaci Snižují časovou náročnost při obchodním jednání Zjednodušují tržní mechanismus Z dlouhodobého hlediska se etické jednání stává konkurenční výhodou na trhu

Goodwill 1 Konkurenční výhoda se v účetnictví projeví jako nehmotné aktivum – goodwill (dobré jméno) Goodwill vyjadřuje rozdíl mezi tržní cenou firmy a její účetní hodnotou Vzniká pouze v dlouhodobějším časovém horizontu Ha - Hu ≥ 0 goodwill Ha aktualizovaná tržní hodnota firmy Hu účetní hodnota firmy

Goodwill 2 Ha- Hu ≤ 0 badwill Související pojmy: Epikie povinnost aplikovat lidské zákony s ohledem k jejich intenci a k naší situaci, duch zákona vs. litera Brand loyalty = věrnost značce franchising McDonald' s, Yves Rocher, Škoda auto… zbožní pirátství (snaha o parazitování na cizím goodwill, např. parfémy, oděvy, obuv…)

Model morálního rozvoje podniku 1 Kdy je ekonomický zisk v souladu s obecnou morálkou a kdy je amorální? Zisk jako účetní položka neobsahuje žádnou etickou charakteristiku, je neutrální Mravní soud o něm ze vyslovit teprve pod zorným úhlem společenské morálky a obecných etických principů.

Model morálního rozvoje podniku 2 Mravní charakter zisku vyplývá z mravního hodnocení aktivit, kterými ho bylo dosaženo. Kritéria mravního hodnocení ekonomických aktivit se v čase mění. Příklady: hodnocení otrocké práce, lichvy, dětské práce, monopolů, šedé ekonomiky.

Model morálního rozvoje podniku 3 Reidenbach a Robin