PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil Strana 1
Přeshraniční vlivy jsou regionální vlivy Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 Přeshraniční vlivy jsou regionální vlivy Příslušné články ve směrnici o IPPC nejsou zamýšleny jako úprava globálních a trans-evropských dopadů jako je globální oteplování nebo okyselování. Jen vlivy na životní prostředí, které mají regionální dopad, jako je kvalita ovzduší a znečištění povrchové vody mohou být považovány za přeshraniční vlivy ve smyslu směrnice o IPPC. strana 2
Příslušná legislativa Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 Příslušná legislativa článek 17 směrnice o IPPC článek 7 směrnice o EIA Pokud se mohou očekávat významné přeshraniční vlivy, příslušné úřady musí informovat sousední zemi o plánované činnosti a poskytnout veřejnosti právo na vyjádření názoru na tuto činnost. Strana 3
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 Kompetence úřadů V rámci české systému IPPC hodnocení, zda-li určitá činnost má přeshraniční vlivy nebo ne, je důležité z hlediska rozdělení kompetencí mezi krajskými a centrálními úřady. Hodnocení přeshraničních vlivů by mělo proběhnout na krajské úrovni, protože kompetentní krajské úřady musí beztak vyhodnotit dopady na životní prostředí určité činnosti. Strana 4
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 Český postup Pokud existují přeshraniční vlivy, žádost je přesměrována na Ministerstvo životního prostředí, oddělení IPPC, protože to je potom kompetentním orgánem. MŽP zorganizuje s Ministerstvem zahraničních věcí kontaktování dotčeného členského státu (příp. států). MŽP zajistí, že budou krajské úřady konzultovány a informovány o vývoji žádosti ve všech fázích během jejího zpracovávání. Page 5
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 Komunikace mezi státy Komunikace mezi Českou republikou a jejími sousedními zeměmi by měla proběhnout co nejdříve v rámci výše popsaného procesu. Je lepší vést nejdříve diskuse na neformální úrovni před oficiálním oznámením o přeshraničních vlivech na ŽP sousední zemi. Strana 6
Kdy lze považovat vlivy na životní prostředí za přeshraniční vlivy? Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 Kdy lze považovat vlivy na životní prostředí za přeshraniční vlivy? Směrnice o IPPC, článek 17 (1): “významný negativní vliv na životní prostředí jiného členského státu”.
“Významné negativní vlivy” Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 “Významné negativní vlivy” Musí být rozhodnuto, jak velký přírůstek znečištění ovzduší nebo vody lze považovat za dostatečně významný, aby se dal označit za „významný negativní dopad“. Praktické řešení je, že emise mohou být považovány za nevýznamné, pokud přispívají méně než určitým procentem ze standardu kvality ŽP EU (nebo nějakého jiného standardu či normy odvozeného z jiného souboru údajů) k obecnému průměru kvality životního prostředí. Strana 8
Metodika pro stanovení přítomnosti přeshraničních vlivů Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 Metodika pro stanovení přítomnosti přeshraničních vlivů Je vyžadováno kvalitní hodnocení možných vlivů na životní prostředí. Metodika pro hodnocení přeshraničních vlivů by se měla skládat z využití rozptylových modelů a testu environmentální významnosti. Na základě dat posbíraných z tohoto hodnocení, by měla být otázka, zda-li má činnost přeshraniční vlivy, jednoduše zodpovězena. Strana 9
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 Rozptylové modely Rozptyl znečišťujících látek v povrchové vodě a hluku může být docela lehce spočítán. Výpočet rozptylu znečišťujících látek v ovzduší je odlišná záležitost. V nedávné době bylo vytvořeno několik velice kvalitních rozptylových modelů, které mohou být použity v rámci České republiky provozovateli a státními úřady. Strana 10
Jak jednat s více znečišťovateli Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 Jak jednat s více znečišťovateli Když více znečišťovatelů způsobuje určité dopady, je velice důležité vyhodnotit, jaké procento z existujícího znečištění je způsobeno, kterým znečišťovatelem. Toto hodnocení je samo o sobě základní podmínkou pro povolování v oblasti životního prostředí. Správné hodnocení emisí z určité činnosti je zásadní pro přípravu povolení. Strana 11
Povolovatelům je doporučeno, aby: Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 Povolovatelům je doporučeno, aby: zajistili, že provozovatel poskytl správné údaje o všech složkách životního prostředí (b) zkontrolovali výpočet rozptylového modelu a ověřili, že je přesný (c) použili test environmentální významnosti (d) pokud existují přeshraniční vlivy Strana 12
Nějaké otázky? Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 Nějaké otázky? Strana 13