Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Stavba textová Souvětí souřadné.
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI HLAVNÍMI VĚTAMI
Digitální učební materiál
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VEDLEJŠÍMI VĚTAMI
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Několikanásobné větné členy
Morfologie – přednáška 13 PaeDr. Jarmila Alexová, CSc. 12. ledna 2010.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
Skladba – souvětí souřadné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
Neohebné slovní druhy.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Souvětí souřadné (parataktické)
Spojky.
Spojky.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Významové poměry mezi hlavními větami
Vy_32_INOVACE_76_Významový poměr v několikanásobném větném členu - II Využití ICT Identifikátor školy:
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Významové poměry mezi hlavními větami Název sady: Český jazyk.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_18 poměr příčinný
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Rozbor souvětí VY_32_INOVACE_46_Rozbor souveti
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Urči významový poměr Buď bude hezky, nebo bude pršet. slučovací odporovací vylučovací.
Souvětí souřadné.
Spojky.
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Transkript prezentace:

Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou

Druhy významových poměrů v souvětí souřadném 1) Poměr slučovací – spojovací výrazy: a, i, též, také, ani, pak, potom, ….. 2) Poměr stupňovací – spojovací výrazy: ba, ba i, ba ani, nejen – ale i, nejen – nýbrž i, ….. 3) Poměr odporovací – spojovací výrazy: ale, avšak, leč, nýbrž, sice – ale, ….. Grafické znázornění

Druhy významových poměrů v souvětí souřadném 4) Poměr vylučovací – spojovací výrazy: nebo, anebo, buď – nebo, zdali – či, ….. 5) Poměr příčinný – spojovací výrazy: neboť, vždyť, totiž 6) Poměr důsledkový – spojovací výrazy: proto, a proto, tedy, tudíž, a tak, ….. Grafické znázornění

Cvičení Graficky znázorni a označ významové poměry mezi větami 1. U moře se děti zotavily a rodiče si odpočinuli. 2. Zeměpis už umím,ale matematiku se budu ještě učit. 3. Všechno mi vysvětlil, ba i smlouvu se mnou sepsal. 4. Čas rychle utíká, dopřejme si tedy občas chvíli klidu. 5. Máš naspěch, nebo na mě můžeš počkat? 6. Květiny uschly, neboť neměly vláhu.

Řešení 1. U moře se děti zotavily a rodiče si odpočinuli. 2. Zeměpis už umím,ale matematiku se budu ještě učit. 3. Všechno mi vysvětlil, ba i smlouvu se mnou sepsal. 1. VH2. VH 1. VH2. VH 1. VH2. VH

Řešení 4. Čas rychle utíká, dopřejme si tedy občas chvíli klidu. 5. Máš naspěch, nebo na mě můžeš počkat? 6. Květiny uschly, neboť neměly vláhu. 1. VH2. VH 1. VH2. VH 1. VH2. VH