Elektronická evidence tržeb Martin Janeček generální ředitel Generálního finančního ředitelství Konference: Evidence tržeb v praxi Brno

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Možnosti a limity kontroly obcí
Advertisements

Kontrola dodržování podmínek prodeje tabákových výrobků
Elektronický podpis.
Alena Paulová Zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu 1.
Spotřebitelské smlouvy Základ soukromoprávní ochrany spotřebitele §(§51a) ObčZ Orgánem ochrany je soud Závazky vzniklé ze smluv Obecné typy smluv,
Celní správa České republiky
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Kontrola zboží dvojího použití - nové aspekty Ing. Svatopluk Leitgeb 10. listopadu 2009 © 2009 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Daň z přidané hodnoty a její účtování
Správa EKO daní celními orgány
ÚČETNÍ SYSTÉM PODNIKU.
Registr dlužníků státu
Státní energetická inspekce Vliv novely energetického zákona na činnost Státní energetické inspekce Ing. Petr Holoubek Žofín
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Správa místních poplatků v prostředí daňového řádu – první zkušenosti
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Úvod do účetnictví.
Daňové doklady Správnost DPH se prokazuje pomocí daňových dokladů vystavovaných podle § 26 – 35a ZDPH a následně též podle § 45 – 46 ZDPH (opravy), Daňové.
Právní normy upravující celnictví
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Správa EKO daní celními orgány
Novela zákona o DPH pro rok 2013 Blanka Mattauschová
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Sdílení dat ve veřejné správě Hradec Současný stav  V právním řádu neexistuje předpis, kterým by byla upravena jednotná pravidla pro sdílení.
Občanské právo procesní
Správa místních poplatků
Daňové doklady DPH se vyčísluje na daňových dokladech vystavovaných podle § 26 – 35 ZDPH a následně též podle § 42 – 46 ZDPH (opravy), Daňové doklady nejčastěji.
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
Právní procesy.
Účtování DPH účet 343.
OBLAST VYDÁVÁNÍ POVOLENÍ. Povolování obchodu s vojenským materiálem upravuje § 6 až 13 zákona č. 38/1994 Sb. § 6 - vydává se právnické osobě se sídlem.
Kontrolní hlášení IFA 10. března 2015
Odvolání z funkce a další zvláštnosti postavení vedoucího zaměstnance
Elektronická evidence tržeb: aktuální stav příprav
Daňové doklady DPH se vyčísluje na daňových dokladech vystavovaných podle § 26 – 35 ZDPH a následně též podle § 42 – 46a a 49 – 50 ZDPH (opravy), Daňové.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
TaxForum2015 Jiří Fojtík Datum: Podnadpis: zpracoval Ing. Jiří Fojtík.
Elektronická evidence tržeb Martin Šabo Valná hromada Asociace provozovatelů kin Bystřice nad Pernštejnem,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Finanční právo.
Elektronická evidence tržeb
Zákon o kolektivním investování 189/2004 Sb.. Základní ustanovení Kolektivní investování = podnikání, jehož předmětem je shromažďování peněžních prostředků.
Elektronická evidence tržeb kdo má povinnost od kdy v jakém režimu co k tomu potřebuje kde může systém otestovat.
Elektronická evidence tržeb
Správní trestání I..
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
Účinnosti nabyl ke dni 1. srpna 2016
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Aplikace zákonů č. 101/2000 Sb. č. 227/2000 Sb.
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Tel , Problematika zaměstnávání zahraničních pracovníků z pohledu inspektorátu práce Mgr. Dagmar Lahresová.
Správa daní 3. přednáška Michal Radvan
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD (k datu )
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
Daň z přidané hodnoty 20. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Daň z přidané hodnoty.
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD
Evidence tržeb ve světle nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 2616
Účtování DPH účet 343.
Novinky v předškolním vzdělávání
23. února 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Zvláštní režim DPH pro obchodníky s použitým zbožím
Transkript prezentace:

Elektronická evidence tržeb Martin Janeček generální ředitel Generálního finančního ředitelství Konference: Evidence tržeb v praxi Brno

 Evidence tržeb je pomocným kontrolně-evidenčním nástrojem  Není nutné (většinou ani možné), aby evidence přesně seděla na účetnictví nebo daňové přiznání  Evidence neslouží k vyměření daně  Evidence neomezuje podnikání – zákon zná řešení pro celou řadu nestandardních situací (viz dále) Základní informace o projektu Obecně k EET

 Podnikatelé nemusí kvůli evidenci tržeb měnit své obchodní modely a procesy  Lze dobrovolně evidovat i transakce, které nepodléhají evidenci, pokud je to pro podnikatele jednodušší  Při chybě nebo vrácení zboží je možné evidovat storno (zápornou částku)  Evidencí je možné pověřit jiného podnikatele  Zákon pamatuje i na přijímání plateb na základě nepřímého zastoupení - nejčastěji se jedná o komisní prodej  atd. Základní informace o projektu Přizpůsobení obchodním modelům

 Podnikatel nemá možnost se připojit k internetu – řešením je ZJEDNODUŠENÝ REŽIM, resp. evidence tržeb probíhá „off- line“ Údaje o tržbě se neodesílají online, ale nejpozději do 5 dnů Zákazník dostává účtenku v okamžiku přijetí tržby Účtenka obsahuje kódy BKP a PKP Tržby lze ve zjednodušeném režimu evidovat na základě zákona, nařízení vlády nebo povolení správce daně O povolení evidovat tržby ve zjednodušeném režimu je nutné zažádat na místně příslušném finančním úřadě Základní informace o projektu Nedostupnost internetu

 Správce daně na základě žádosti poplatníka vydá za zákonem stanovených podmínek povolení pro evidování tržeb ve zjednodušeném režimu  Poplatník nemusí žádat o povolení na celou činnost, ale např. na určité druhy tržeb nebo na činnost jedné ze svých provozoven (např. prodejní stánek mimo dosah internetu)  Mělo by se jednat o výjimečné případy – např. nemožnost připojení k internetu, problematická kvalita připojení  Finanční úřad rozhoduje do 15 dnů Základní informace o projektu Povolení o evidování tržby ve zjednodušeném režimu

 Podnikatel eviduje online, ale internet vypadne Po uplynutí tzv. mezní doby odezvy (min. 2 sekundy) je možné vystavit účtenku bez kódu Finanční správy (FIK), resp. účtenka bude obsahovat místo tohoto kódu kód poplatníka (PKP), které je vytvořeno pokladním zařízením poplatníka Údaje o tržbě musí podnikatel odeslat nejpozději do 48 hodin V praxi bývá řešeno automaticky softwarem v pokladním zařízení (kontroluje dostupnost spojení a odesílá data) – ptejte se svého dodavatele, zda tomu tak je Základní informace o projektu Co když dojde k výpadku internetu

 Podnikatel může pokračovat ve své činnosti  V okamžiku inkasa tržby nebude moci zaslat správci daně údaje o evidované tržbě a vystavit zákazníkovi účtenku  Pokud se bude jednat o jím nezaviněný stav a tuto skutečnost prokáže, nebude za nezaslání údajů o tržbě a nevydání účtenky sankcionován  Po zprovoznění pokladního zařízení bude podnikatel povinen zaslat příslušné údaje o přijatých tržbách správci daně dodatečně, a to v důvodných případech i jednou sumární částkou Základní informace o projektu Jak postupovat v případě poruchy pokladního zařízení

 Podnikatel může získat oficiální vyjádření finančního úřadu  Má-li podnikatel pochybnosti, zda platba, kterou přijímá nebo bude do budoucna přijímat, je evidovanou tržbou, může požádat místně příslušného správce daně o závazné posouzení o určení evidované tržby  Lhůta k vydání rozhodnutí je s ohledem na POKYN č. MF-5 stanovena na 3 měsíce  Správce daně postupuje v souladu s daňovým řádem bez zbytečných průtahů  Stanovisko uvedené v rozhodnutí je závazné jak pro správce daně, tak pro poplatníka  Správní poplatek 1000 Kč Základní informace o projektu Závazné posouzení

 Dodržování plnění zákonem stanovených povinností budou kontrolovat orgány Finanční správy a Celní správy (finanční a celní úřady)  Dva základní způsoby kontroly:  Analýza dat  Fyzická kontrola na místě (místní šetření, kontrolní nákupy)  Oba způsoby na sebe navazují a doplňují se Základní informace o projektu Systém kontroly

 Speciální institut zákona o evidenci tržeb  Kontrolor zakoupí zboží nebo službu a tak prověří plnění povinností zákona o evidenci tržeb (vystavení účtenky a zaslání údajů)  Od smlouvy uzavřené při výkonu kontrolního nákupu lze odstoupit, a to za předpokladu, že to neodporuje povaze předmětu kontrolního nákupu.  Od smlouvy nelze odstoupit např. pokud jde:  o prodej zboží, které by již nebylo možné znovu prodat  o prodej služby, která již byla zkonzumována Základní informace o projektu Kontrolní nákupy

 Některými osobami je zpochybňován cíl evidence tržeb – narovnání tržního prostředí mezi podnikateli tím, že nabízejí „zaručený způsob jak EET obejít“  Odhalení případných pokusů o podvodné jednání bude snadno zjistitelné na základě analýz zasílaných dat všech poplatníků  Za maření evidence tržeb pak hrozí vysoké sankce. Ze strany kontrolních orgánů může dojít i k uzavření provozovny nebo pozastavení výkonu činnosti.  Finanční správa tak dostává do rukou nástroj pro narovnání tržního prostředí a může tak podpořit poctivé podnikatele Základní informace o projektu Mýty o tom jak lze obejít evidenci tržeb

 Pokud se fyzická osoba dopustí přestupku tím, že závažným způsobem úmyslně ztíží nebo zmaří evidenci tržeb => lze uložit pokutu do Kč.  Právnické a podnikající fyzické osoby, které se dopustí správního deliktu tím, že závažným způsobem ztíží nebo zmaří evidenci tržeb nebo jako osoba, která eviduje tržby, poruší povinnost zaslat datovou zprávou údaje o evidované tržbě nebo vystavit zákazníkovi účtenku => uloží se pokuta do Kč.  Pokud tyto osoby poruší povinnost umístit informační oznámení či zacházet s autentizačními údaji nebo certifikátem pro evidenci tržeb tak, aby nemohlo dojít k jejich zneužití, dopustí se správního deliktu => uloží se pokuta do Kč. Základní informace o projektu Sankce za porušení zákona

 Vždy se jedná o částky „…až do“ – je nutné správní uvážení orgánu, který pokutu udělí! (FÚ/CÚ)  musí přihlédnout k závažnosti deliktu  musí přihlédnout k majetkovým poměrům podnikatele  Liberační důvody se aplikují v případě, kdy dojde k porušení zákona bez zavinění poplatníka (např. výpadek elektřiny) Základní informace o projektu Sankce za porušení zákona

 U závažných pochybení může FÚ/CÚ rozhodnout o:  Uzavření provozovny nebo  Pozastavení výkonu činnosti  Musí se jednat o „zvlášť závažné porušení povinnosti“ – nejde o jednu nevydanou účtenku, ale např.:  Zcela chybí pokladní zařízení nebo není schopné evidence,  Pokladní zařízení je upraveno za účelem pokusu obcházet evidenci, apod.  Opatření bude zrušeno, jakmile pominou důvody pro jeho nařízení Základní informace o projektu Opatření k vynucení nápravy

Děkuji Vám za pozornost