VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK 1.4.72038519 Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.2952 OP Vzdělání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Stavba textová Souvětí souřadné.
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI HLAVNÍMI VĚTAMI
Digitální učební materiál
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VEDLEJŠÍMI VĚTAMI
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Několikanásobné větné členy
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
Skladba – souvětí souřadné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Souvětí souřadné (parataktické)
Spojky.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
holé, rozvité, několikanásobné
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Významové poměry mezi hlavními větami
Vy_32_INOVACE_76_Významový poměr v několikanásobném větném členu - II Využití ICT Identifikátor školy:
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Významové poměry mezi hlavními větami Název sady: Český jazyk.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
VY_32_INOVACE_Jir_II_09 Velká písmena ve vlastních jménech Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
VY_32_INOVACE_Jir_II_20 Slovosled Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Spojky Spojky spojují věty nebo slova. Označujeme je číslem 8.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Příprava na závěrečnou prověrku
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Zdeňka.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Zvláštnosti větné stavby
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Urči významový poměr Buď bude hezky, nebo bude pršet. slučovací odporovací vylučovací.
Souvětí souřadné.
Spojky.
Rozvíjející větné členy
AUTOR: Mgr. Marta Severová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu:Ivana Jiránková

 Z nichž žádná nezávisí na druhé větě jako její větný člen, s libovolným počtem vět vedlejších.  Každá věta souřadného souvětí může stát sama o sobě.  VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI SOUŘADNĚ SPOJENÝMI HLAVNÍMI VĚTAMI :  POMĚR SLUČOVACÍ je mezi větami významově ( i mluvnicky) rovnocennými.  A, i, ani, nebo, také, pak,…  Studoval jazyky i četl knihy. Ani nenapsal, ani se neozval.  PŘED SPOJKAMI A, I, ANI, NEBO VE VÝZNAMU SLUČOVACÍM NEPÍŠEME ČÁRKU!

 POMĚR STUPŇOVACÍ – je mezi souřadně spojenými větami tehdy, jestliže obsah druhé věty stupňuje obsah věty první.  Ba, dokonce, ba i, nejen – ale, dokonce i, …  Prolezli jsme celý hrad, ba do sklepení jsme nahlédli.  POMĚR ODPOROVACÍ – je mezi souřadně spojenými větami, jejichž obsahy si navzájem odporují.  Ale, avšak, však, nýbrž, naopak, jenže, sice – ale,…  Měli jsme vynikající hráče, ale prohráli jsme.  POMĚR VYLUČOVACÍ – Je mezi větami, jejichž obsahy se navzájem vylučují.Jestliže platí obsah jedné věty, neplatí obsah věty druhé.  Nebo, anebo, buď – nebo, buď – anebo,…  Jdi domů, nebo se rodiče budou zlobit.

 POMĚR PŘÍČINNÝ (DŮVODOVÝ) – je mezi větami, jestliže druhá věta vyjadřuje příčinu, důvod nebo vysvětlení obsahu první věty.  Neboť, vždyť, totiž, však také,…  Neslyšela jsem zvonek, byla jsem totiž v koupelně.  POMĚR DŮSLEDKOVÝ – je mezi větami, jestliže druhá věta vyjadřuje důsledek, tedy to, co vyplývá z obsahu věty první ( jako následek, popř. výsledek).  Proto, a proto, a tudíž, tedy, a tedy, a tak,…  Je zima, a proto jsem si vzal rukavice.

 Mezi souřadně spojenými větnými členy nebo vedlejšími větami se rozlišují stejné významové poměry jako mezi souřadně spojenými hlavními větami.  SLUČOVACÍ – a,i,nebo,také,pak  Do kina můžeš jít s tetou nebo s babičkou.  Maminka řekla,že Tomáš nepůjde bruslit a nesmí ani do kina.  STUPŇOVACÍ – ba, dokonce, ba i, dokonce i, nejen – ale i,…  Tvářil se vesele, ba šťastně.  ODPOROVACÍ – ale, avšak, však, nýbrž, jenže, sice – ale,…  Hrála překrásně, ale krátce.  Je známé, že brzy na jaře slunce svítí, ale ještě nehřeje.

 VYLUČOVACÍ – nebo, anebo, buď – nebo,…  Vezmu si buď šaty, nebo sukni.  Na dovolenou pojedeme buď autem a trajektem, nebo poletíme letadlem až na ostrov.  PŘÍČINNÝ (DŮVODOVÝ) - neboť, vždyť, totiž, však také,…  Zahrada byla nejlepším, neboť nejtišším místem k odpočinku.  Nešli jsme na procházku, neboť pršelo.  DŮSLEDKOVÝ – proto, a proto, tedy, a tudíž, a tak,…  U kamen bylo teplo, a tedy příjemně.  Stěžovala si, že ji bolí noha, a proto musí chodit opatrně.

 POUŽITÁ LITERATURA:  Český jazyk 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus 2006  Český jazyk pro 9. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií, SPN 1998 Praha

 Datum vytvoření:  Ročník, pro který je materiál určen: 9.ročník  Předmět: Český jazyk  Anotace: Po ověření učiva budou žáci umět poznat významové poměry mezi hlavními větami, mezi souřadně spojenými větnými členy a vedlejšími větami.