Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR
2 Dopravní politika pro období Hlavní cíl dopravní politiky Vytvářet podmínky pro zajištění kvalitní dopravy využitím technicko- ekonomicko-technologických vlastností jednotlivých druhů dopravy na principech hospodářské soutěže a zaměřené na její ekonomické, sociální a ekologické dopady. 2013 – zahájení 2017 – vyhodnocení 2018 – aktualizace Struktura priorit Uživatelé – z pohledu cestujících, přepravců, regionů Provoz – z pohledu dopravců Zdroje pro dopravu – finance, energie Dopravní infrastruktura Snižování dopadu na zdraví a životní prostředí Sociální otázky, zaměstnanost, vzdělávání a kvalifikace Další dlouhodobé vize Subsidiarita, odpovědnost jednotlivých úrovní
3 Návazné strategické dokumenty 1.Pro oblast dopravní infrastruktury a její financování (Dopravní sektorové strategie – dokončeno) 2.Pro oblast dopravní obslužnosti (Koncepce veřejné dopravy - dokončeno) 3.Pro oblast bezpečnosti silničního provozu (Národní strategie BESIP - dokončeno ) 4.Pro oblast telematiky a moderních technologií (Akční plán zavádění inteligentních dopravních systémů v ČR – dokončeno) 5.Pro oblast nákladní dopravy a logistiky (Strategie podpory logistiky z veřejných zdrojů - dokončeno ) 6.Pro oblast zpoplatnění provozu a internalizaci externalit (v přípravě) 7.Pro oblast letecké dopravy (Koncepce letecké dopravy – zpracovává se) 8.Pro oblast vodní dopravy (Koncepce vodní dopravy – zpracovává se) 9.Pro oblast cyklistické dopravy (Národní strategie cyklistické dopravy - dokončeno) 10.Pro oblast přípravy výstavby tratí Rychlých spojení (v přípravě) 11.Pro oblast kosmických technologií (Národní kosmický plán - dokončeno) 12.Pro oblast energií v dopravě (Národní akční plán čisté mobility (společné pro ASEK a DP) – bude předloženo ke schválení vládě v září 2015)
4 Dopravní sektorové strategie, 2. fáze Dopravní sektorové strategie, 2. fáze - Střednědobý plán rozvoje dopravní infrastruktury s dlouhodobým výhledem (2014 až 2020) Cíl - určení priorit rozvoje dopravní infrastruktury v ČR s výhledem až do roku 2050 mimo jiné s ohledem na závazky plynoucí z nařízení EU k TEN-T -určení pořadí realizace jednotlivých staveb seřazených do „klastrů“ a návrh staveb ke kofinancování z evropských peněz v období hlavní zásady pro zajištění udržitelného fungování DI v ČR (údržba, opravy) a sekundárně příprava a další rozvoj (priority pro období ) -zvýšení efektivity financování a realizace staveb Schváleno UV č. 850 z Průměrná roční potřeba ve výši nejméně 70 mld. Kč
5 Projekty do roku 2030 – železniční síť
6 Projekty do roku 2030 – silniční síť
Operační program Doprava Prioritní osy Prioritní osa 1: Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu (železnice, VVC TEN-T, multimod. nákl. doprava, infrastruktura městské drážní dopravy, dopravní park os. žel. dopravy a vod. nákl. dopravy) Prioritní osa 2: Silniční infrastruktura na síti TEN-T a veřejná infrastruktura pro čistou mobilitu Prioritní osa 3: Silniční infrastruktura mimo síť TEN-T Prioritní osa 4: Technická pomoc
OPD 2014 – 2020: Harmonogram výzev + alokace Název výzvy Plánované datum vyhlášení výzvy Celková alokace (Kč) Výzva pro předkládání projektů v rámci SC 1.1 OPD08/ Výzva pro předkládání projektů v rámci SC 2.1 OPD - Výstavba nových úseků silniční sítě TEN-T 08/ Výzva pro předkládání projektů v rámci SC 2.1 OPD - Modernizace, obnova a zkapacitnění již provozovaných úseků sítě TEN-T 08/ Výzva pro předkládání projektů v rámci SC 3.1 OPD08/ Výzva pro předkládání projektů v rámci SC 4.1 OPD08/ Prioritní osaZdrojový fondAlokace (EUR)Alokace (%) 1 – Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravuFS ,02% 2 – Silniční infrastruktura na síti TEN-T, veřejná infrastruktura pro čistou mobilitu a řízení silničního provozu FS ,26% 3 – Silniční infrastruktura mimo síť TEN-TEFRR ,22% 4 – Technická asistenceFS ,50% 8
9 Návazné strategické dokumenty Koncepce letecké dopravy (+ SEA) letecká doprava neměla nikdy vlastní koncepci rozvoje. Infrastruktura letišť je (s výjimkou letiště Praha) ve vlastnictví krajů nebo soukromých subjektů. Koncepce letecké dopravy bude rovněž důležitým podkladem pro oblast územního plánování. Rozvojové záměry rozdělují hlavní letiště do tří kategorií. Letiště Pardubice je zařazeno do 2. kategorie (letiště s pravidelnými linkami)
10 Návazné strategické dokumenty Koncepce vodní dopravy (+ SEA) Pro oblast vodní dopravy je zpracovávána samostatná koncepce z důvodů jejích specifik - vodní cesty plní vedle funkcí dopravních rovněž řadu jiných funkcí a jedná se proto o oblast mezisektorovou.
Děkuji za pozornost