Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2011-2015 Petr.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2011-2015 Petr."— Transkript prezentace:

1 Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr Černikovský MŠMT, 1 1

2 Obsah prezentace 1. Dlouhodobý záměr ministerstva: východiska, kontext, pojetí 2. Dlouhodobý záměr vysoké školy: účel, forma, očekávání ministerstva 3. Projednávání: idea, formát,harmonogram

3 1. Dlouhodobý záměr ministerstva: východiska, kontext, pojetí

4 Obecná východiska (1) Významné transformace evropských systémů vysokoškolského vzdělávání v posledních desetiletích – změny v systémech řízení vysokých škol na národní i institucionální úrovni; Na systémové úrovni obecně ústup od modelu státní kontroly vysokých škol směrem k principům vedení (guidance) za účasti různých sociálních aktérů

5 Obecná východiska (2) Zvýšená potřeba dlouhodobého plánování rozvoje systémů vysokého školství – často vize, priority a cíle formulovány ve speciálních strategických dokumentech Liší se délkou plánovacího období, formou, statusem etc.

6 Česká republika Dlouhodobý záměr stále poměrně nový nástroj – koncept uveden v život zákonem č /1998 Sb. Zákon ponechává značnou volnost pro zpracování dokumentu Třetí DZ v pořadí ( , , )

7 Kontext (1) Klíčové „objektivní“ faktory:
Masifikace terciárního vzdělávání Demografický vývoj – stagnace počtu „tradičních“ studentů Rychlé a obtížně predikovatelné změny ve světě práce Internacionalizace vysokého školství Při projednávání dlouhodobých záměrů, odraz v rámcové smlouvě

8 Kontext (2) Příležitosti:
Široce sdílený pocit nutnosti změn v systému vysokoškolského a terciárního vzdělávání + debata o cílech a nástrojích reforem Nové nástroje pro nástroje pro změny – zejm. operační programy Zvýšené nároky na koordinaci aktivit – na systémové i institucionální úrovni Při projednávání dlouhodobých záměrů, odraz v rámcové smlouvě

9 Role ministerstva a vysokých škol
Ministerstvo: formulace priorit, cílů a závazků systémového charakteru a jejich aktualizace, formulace obecných doporučení vysokým školám Vysoké školy: identifikace mise, realistický dlouhodobý záměr rozvoje, operacionalizace, aktualizace a implementace dlouhodobých priorit Při projednávání dlouhodobých záměrů, odraz v rámcové smlouvě

10 Formulace systémových priorit
Prioritní oblasti: Kvalita a relevance Otevřenost Efektivita a financování Priority (18) Cíle Při projednávání dlouhodobých záměrů, odraz v rámcové smlouvě

11 2. Dlouhodobý záměr vysoké školy: poslání, forma, očekávání ministerstva

12 Poslání Institucionální perspektiva: dlouhodobý záměr jako nástroj řízení vysoké školy Systémová perspektiva: dlouhodobý záměr vysoké školy jako rozhraní mezi institucionálními (vysoká škola) a systémovými prioritami (ministerstvo), resp. jako vyjádření místa vysoké školy ve společnosti (na úrovni regionální, národní, evropské či globální)

13 Rozsah a struktura Rozsah ani struktura dokumentu není ministerstvem předepsána Dokument má být koncipován s ohledem na jeho dvě výše zmíněné hlavní funkce

14 Očekávání ministerstva
Zpracování DZ na základě interních analýz Formulace mise vysoké školy jako celku Realistické nastavení dlouhodobých priorit vztažených k Dlouhodobému záměru ministerstva (více než pouhý souhrn konkrétních cílů) Nástin operacionalizace priorit (k tomu lze využít aktualizaci pro rok 2011)

15 Aktualizace Dlouhodobého záměru 2011
Aktualizace priorit (rok 2011 z tohoto pohledu specifický) Operacionalizace priorit a cílů Dokument lze pojmout jako součást Dlouhodobého záměru, pokud budou cíle pro rok 2011 jednoznačně odlišeny od dlouhodobých priorit

16 3. Projednávání

17 Termíny Předložení DZ: do 1. 10. 2010
Projednávání DZ a Aktualizace 2011: – (9 týdnů) – SVŠ v první fázi zhruba do konce listopadu V případě předložení dokumentu výrazně před lze jednat o dřívějším projednání DZ s ministerstvem

18 Formát projednávání Dlouhodobý záměr vysoké školy a jeho aktualizace na rok 2011 Společné projednávání obou dokumentů Za MŠMT: náměstek ministryně/ředitel odboru vysokých škol + pracovníci skupiny vědy a vysokých škol projednávání na vysokých školách nebo na MŠMT

19 Výstupy projednávání Ministerstvo Dlouhodobý záměr ani jeho aktualizace neschvaluje Výstupem projednávání bude standardizovaný zápis

20 Děkuji Vám za pozornost!


Stáhnout ppt "Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2011-2015 Petr."

Podobné prezentace


Reklamy Google