Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 8., 9. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jaroslav Pech SCHŮZKY S ČEŠTINOU aneb HEZKY ČESKY Kapitola 13. Schůzka se souvětím.
Advertisements

Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Z obrázků vytvoř věty jednoduché Některé věty napište na tabuli.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 9. ročník III
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_17.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_19 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Souvětí souřadné spojky, poměry (opakování) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné z Metodického.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_19_Významový poměr Autor Fulínová Šárka.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika Autor: Mgr. Martina Durinová DĚLENÍ.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí souřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Databáze © Mgr. Petr Loskot
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Český jazyk – 3.ročník, Spojky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Interpunkce VY_32_INOVACE_50_Interpunkce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY_32_INOVACE_58 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_12_INOVACE_34_Prázdninové plány
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
TÉMA: Počítačové systémy
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Autor: Mgr. Hana Novotná
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Poměr v základním tvaru.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_39_ČJ4
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ JAZYK
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_16 poměr stupňovací
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.3.20 Anotace
Podstatná jména pomnožná hromadná a látková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Výukový materiál VY_32_INOVACE_08_ Souvětí a spojky
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Jazyk a jazyková komunikace
FINANČNÍ GRAMOTNOST Osobní rozpočet
Poměr v základním tvaru.
Věcné učení První pomoc
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
významové poměry mezi souřadně spojenými hlavními větami
Lineární funkce a její vlastnosti
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Věta se skládá ze slov Název školy
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 8., 9. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2. stupeň ZŠ Téma: Významové poměry mezi souřadně spojenými větami hlavními Metodický list (anotace): Cílem této prezentace je seznámit žáky s významovými poměry mezi souřadně spojenými větami hlavními a naučit je tyto poměry určovat. s. 2 – 8 přehled souřadných poměrů (slučovací, stupňovací, odporovací, vylučovací, příčinný, důsledkový) s. 9 shrnutí – tabulka s. 10 – 13 procvičování – test s. 14 – 15 řešení testu

VÝZNAMOVÉ POMĚRY mezi souřadně spojenými větami hlavními

Přehled souřadných poměrů 1. SLUČOVACÍ Věty se k sobě prostě přiřazují, jsou významově rovnocenné. Spojky: a, i, nebo, také, též, pak, potom, ani-ani, jak-tak, jednak-jednak, dílem-dílem Interpunkce: Před a, i, ani, nebo(anebo), či se ve významu slučovacím čárka nepíše. Př. Ráda cestuji a poznávám jiné země. (Vymyslete další příklady)

Přehled souřadných poměrů 2. STUPŇOVACÍ Druhá věta stupňuje význam věty první. Spojky: ba, ba i, dokonce i, nejen-ale, nejen-nýbrž… Interpunkce: Před spojkami v poměru stupňovacím čárku píšeme. Př. Navštívil nejen Kanadu, ale letěl i do Jižní Ameriky. (Vymysli další příklady.)

Přehled souřadných poměrů 3. ODPOROVACÍ Druhá věta odporuje větě první. Spojky: ale, a, avšak, však, jenže, leč, nýbrž… Interpunkce: Před spojkami v poměru odporovacím čárku píšeme. Př. Bolelo ho v zádech, ale cvičil bez ustání dál. (Vymysli další příklady.)

Přehled souřadných poměrů 4. VYLUČOVACÍ Jedna věta vylučuje platnost věty druhé. Spojky: nebo, anebo, buď-buď, buď-anebo… Interpunkce: Před spojkami v poměru vylučovacím čárku píšeme. Ale pozor, pokud jsou tyto spojky použity v poměru slabě vylučovacím (tzn. že mohou platit obě možnosti) čárku nepíšeme. Př. V zimě nosím kabát nebo si oblékám teplý kožich. Př. Na prázdniny pojedu k babičce, nebo zůstanu doma s maminkou. (Vymysli další příklady.)

Přehled souřadných poměrů 5. PŘÍČINNÝ Druhá věta vyjadřuje příčinu věty první. Spojky: neboť, vždyť, totiž… Interpunkce: Před spojkami v poměru příčinném čárku píšeme. Př. Nejedu letos k moři, protože se chci raději podívat někam do Čech. (Vymysli další příklady.)

Přehled souřadných poměrů 6. DŮSLEDKOVÝ Druhá věta vyjadřuje důsledek věty první. Spojky: proto, a proto, tedy, tudíž, a tak … Interpunkce: Před spojkami v poměru příčinném čárku píšeme. Př. Neměl peníze, a proto nejel na dovolenou. (Vymysli další příklady.)

Shrnutí - tabulka

Procvičování 1. Kolik významových poměrů rozlišujeme? Spojky poměru důsledkového jsou: proto, a proto, tedy neboť, vždyť, totiž protože, poněvadž 3. Věty hlavní v poměru slučovacím nejsou v bodě: Nepřišel Petr ani Honza nedorazil. Přišel Petr a Honza také. Přišel Honza a Petr dorazil později. 4. Věty hlavní v poměru vylučovacím najdeme v bodě: Buď přijede vlakem, nebo autem. Přijede vlakem, auto má rozbité. Buď přijede vlakem, nebo přijde pěšky.

5. Přišel pozdě na odpolední vyučování, neboť se zapovídat s bývalým spolužákem. Poměr mezi VH je: příčinný odporovací důsledkový 6. Zapovídal se se spolužákem, přišel tedy pozdě. Poměr mezi VH je: důsledkový slučovací stupňovací 7. Poměr stupňovací je mezi větami hlavními v bodě: Koupíme si lyže, ba dokonce snowboard. Koupíme si lyže, možná i snowboard. Koupíme si lyže, ba dokonce na snowboard zbyde. 8. Hned přinesl babičce nákup, hned pomáhal dědovi na zahradě. Poměr mezi větami hlavními je: slučovací stupňovací vylučovací

9. Nejčastější spojkou poměru odporovacího je: ba dokonce a proto ale 10. Věty hlavní oddělujeme čárkou: vždy jen když nejsou spojeny spojkami vždy. Výjimkou jsou spojky a, i, či, ani, nebo v poměru slučovacím 11. Půjdeme do parku nebo se budeme dívat na televizi nebo zvládneme oboje? Kolik čárek doplníš? dvě jednu žádnou 12. Zabiješ draka nebo budeš o hlavu kratší. Doplníš čárku? ano, jednu ne může být, ale nemusí 13. Na kterém řádku nejsou všechny spojky od jednoho významového poměru: ani, pak, a, hned, i tedy, proto, tudíž, tak ale, avšak, totiž, však

14. Nic ji nebolí, nic ji netrápí. Poměr mezi větami hlavními je: slučovací stupňovací odporovací 15. Nestihl napsat domácí úkoly, dokonce nešel na trénink. Poměr mezi větami hlavními je: slučovací stupňovací odporovací 16. Čárky v souvětí jsou napsány správně v bodě: Umění jednat s lidmi, není nikomu vrozeno i když některé základní předpoklady jsou již geneticky dány. Neslibuj co nemůžeš splnit, nebo tě lidé začnou považovat za nespolehlivého. Poradili mu, aby se napříště zdržel všech nevhodných poznámek. 17. Čárky v souvětí jsou napsány chybně v bodě: První krůčky k vynalezení digitální fotografie se uskutečnily v roce 1951, když bylo vynalezeno zařízení, které ukládá televizní signál na magnetické pásky v digitální podobě. Opravdová digitální fotografie, tak jak ji známe dnes, se dostala ke slovu až v roce Po staletí člověk přetvářel zemský povrch budoval impozantní stavby kopal tunely, přemísťoval tisíce tun země a kamení, aby tvořil svět podle svých nejsmělejších představ.

ŘEŠENÍ 1. Kolik významových poměrů rozlišujeme? Spojky poměru důsledkového jsou: proto, a proto, tedy neboť, vždyť, totiž protože, poněvadž 3. Věty hlavní v poměru slučovacím nejsou v bodě: Nepřišel Petr ani Honza nedorazil. Přišel Petr a Honza také. Přišel Honza a Petr dorazil později. 4. Věty hlavní v poměru vylučovacím najdeme v bodě: Buď přijede vlakem, nebo autem. Přijede vlakem, auto má rozbité. Buď přijede vlakem, nebo přijde pěšky. 5. Přišel pozdě na odpolední vyučování, neboť se zapovídat s bývalým spolužákem. Poměr mezi VH je: příčinný odporovací důsledkový 6. Zapovídal se se spolužákem, přišel tedy pozdě. Poměr mezi VH je: důsledkový slučovací stupňovací 7. Poměr stupňovací je mezi větami hlavními v bodě: Koupíme si lyže, ba dokonce snowboard. Koupíme si lyže, možná i snowboard. Koupíme si lyže, ba dokonce na snowboard zbyde. 8. Hned přinesl babičce nákup, hned pomáhal dědovi na zahradě. Poměr mezi větami hlavními je: slučovací stupňovací vylučovací 9. Nejčastější spojkou poměru odporovacího je: ba dokonce a proto ale

10. Věty hlavní oddělujeme čárkou: vždy jen když nejsou spojeny spojkami vždy. Výjimkou jsou spojky a, i, či, ani, nebo v poměru slučovacím 11. Půjdeme do parku nebo se budeme dívat na televizi nebo zvládneme oboje? Kolik čárek doplníš? dvě jednu žádnou 12. Zabiješ draka nebo budeš o hlavu kratší. Doplníš čárku? ano, jednu ne může být, ale nemusí 13. Na kterém řádku nejsou všechny spojky od jednoho významového poměru: ani, pak, a, hned, i tedy, proto, tudíž, tak ale, avšak, totiž, však 14. Nic ji nebolí, nic ji netrápí. Poměr mezi větami hlavními je: slučovací stupňovací odporovací 15. Nestihl napsat domácí úkoly, dokonce nešel na trénink. Poměr mezi větami hlavními je: slučovací stupňovací odporovací 16. Čárky v souvětí jsou napsány správně v bodě: Umění jednat s lidmi, není nikomu vrozeno i když některé základní předpoklady jsou již geneticky dány. Neslibuj co nemůžeš splnit, nebo tě lidé začnou považovat za nespolehlivého. Poradili mu, aby se napříště zdržel všech nevhodných poznámek. 17. Čárky v souvětí jsou napsány chybně v bodě: První krůčky k vynalezení digitální fotografie se uskutečnily v roce 1951, když bylo vynalezeno zařízení, které ukládá televizní signál na magnetické pásky v digitální podobě. Opravdová digitální fotografie, tak jak ji známe dnes, se dostala ke slovu až v roce Po staletí člověk přetvářel zemský povrch budoval impozantní stavby kopal tunely, přemísťoval tisíce tun země a kamení, aby tvořil svět podle svých nejsmělejších představ.

Použité zdroje: zdroje: Použité zdroje: Opakujeme češtinu v 8. ročníku (1. díl), nakladatelství Nová škola Český jazyk 8, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus 2005