MANAGEMENT - ORGANIZOVÁNÍ. Obsah Management - Organizování © Ing. Jan Weiser  Manažerská funkce organizování  Nejdůležitější nástroje organizování 

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
MANAGEMENT - ORGANIZOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Weiser. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Odměňování pracovníků Minimální mzda. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Zpracoval Ing. Jan Weiser Velkoobchodní sklady (technické charakteristiky a vybavení)
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Příloha č. 1 – specifikace předmětu plnění Řízení lidských zdrojů Procesy a nástroje VZ 2015.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Návrhové systémy. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Učíme se maturitní otázku Organizování z výkladové prezentace Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Rozhodování. Podle typu rozhodovacího problému  za jistoty  za rizika (nejistoty)  za neurčitosti Kdo bude řešit  Skupina  Jednotlivec.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
MANAGAMENT ORGANIZOVÁNÍ.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Senzory pro EZS.
Plánování rozvoje sociálních služeb Ústecký kraj
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
Výrobní faktory v organizaci
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pracovní porada Pracovní list.
Téma 11: Finanční plánování
Pracovní porada Pracovní list.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Financování přímých NIV
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Organizování v projektovém managementu Realizace a monitoring projektů
RIZIKO.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Organizační struktura
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
RIZIKO.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
PROCES CERTIFIKACE EnMS
Úvod – identifikace základních podnikových vazeb
Kooperace a kolaborace v online prostředí
Organizace práce na prodejně
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Základní Listina Projekt: „Aktualizace procesu komunitního plánování sociálních služeb v ORP Šternberk“, reg. číslo CZ /0.0/0.0/16_063/
Úvodní přednáška pro 1. ročník
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Transkript prezentace:

MANAGEMENT - ORGANIZOVÁNÍ

Obsah Management - Organizování © Ing. Jan Weiser  Manažerská funkce organizování  Nejdůležitější nástroje organizování  Organizační a funkční struktury  Popis pracovní činnosti  Řídící dokumenty v organizaci  Statut  Organizační řád  Organizační kultura  Klíčová slova  Otázky a úkoly

Manažerská funkce organizování Organizování lze chápat jako určování činností lidí (jednotlivců, skupin) ve smyslu dělby práce a výrobních prostředku k dosažení vytýčených cílů organizace. Smyslem organizování je vytvořit prostředí pro efektivní spolupráci. Management - Organizování © Ing. Jan Weiser

Organizování zahrnuje z formálního hlediska tyto činnosti  Identifikace a klasifikace požadovaných činností, tj. vytvoření popisů pracovních funkcí (rolí pracovníků) na základě plánu, který popisuje např. množství a vlastnosti produktů a termíny jejich zhotovení;  Seskupování činností potřebných pro dosažení cílů, tj. vytvoření pracovních skupin;  Přiřazení manažera ke skupině činností s odpovídající řídící pravomocí, tj. vytvoření popisu pracovních funkcí manažerů včetně pravomocí nad pracovníky skupiny;  Zabezpečení horizontální a vertikální koordinace v organizační struktuře;. Management - Organizování © Ing. Jan Weiser

Manažerská funkce organizování Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Základní prvky organizování:  Specializace – kvalifikace pracovníků v různých oborech lidské činnosti  Koordinace – sladění činností jednotlivců (útvarů)  Vytváření útvarů  Rozpětí řízení – počet lidí řízených jedním vedoucím  Dělba kompetencí – delegování pravomoci a odpovědnosti na více vedoucích

Mini-pauza ke zvýšení koncentrace, zlepšení paměti a myšlení. Proč je sex pudová záležitost? Edupen oben, edup ot ďub.

Nejdůležitější nástroje organizování Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Organizační a funkční struktury Představují v každé instituci kostru, která umožňuje plnit její plánované cíle.  Zobrazují se ve formě organizačních a funkčních schémat, která graficky znázorňují postavení organizační jednotky (útvaru) v rámci celku.  Organizační struktura znázorňuje jednotlivé organizační útvary. Funkční struktura znázorňuje jednotlivá funkční pracovní místa.

Základní pojmy Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Liniové vazby Liniové prvky Úroveň řízení Vedoucí Podřízený VedoucíPodřízený

Základní organizační struktury Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Liniová organizační struktura tvořena liniovými prvky a liniovými vazbami (jediný odpovědný vedoucí, jednoznačné vazby mezi nadřízeným a podřízenými). hlavní přednosti:  jasné kompetence při vytváření přirozených koordinačních struktur  jednoduché vazby podřízenosti a nadřízenosti  přehlednost a relativně krátké řetězce informačních vazeb Nevýhoda:  nevhodnost pro větší jednotky Vedoucí Podřízený A Podřízený B Podřízený C Podřízený D Podřízený E

Základní organizační struktury Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Liniově štábní organizační struktura  hlavní klad - specializace funkčních vedoucích s jejich vysokou odborností  tvořena liniovou a štábní složkou  charakterizována rozdílnými úkoly v řízení složky liniové a štábní Úkolem liniové složky je komplexní řízení daného útvaru Štábní složka vytváří předpoklady k tomu, aby i se vzrůstající složitostí řízení na vyšších stupních řízení bylo možno dodržet zásadu jediného odpovědného vedoucího  v současné době se struktuře vytýká především značná nepružnost a malá adaptabilita na rychle se měnící výrobní situaci a podmínky řízení

Základní organizační struktury Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Vedoucí Útvar AÚtvar BÚtvar C Štáb Liniové řízení Štábní řízení

Jak vytvářet dílčí útvary v organizaci Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Samostatný útvar je charakterizován:  Specializací a kvalifikací pracovníků,  Pracovní proces a funkce, které jej mohou zabezpečit,  Čas – podle tohoto kriteria jsou pracovníci rozděleni např. do směn,  Produkt – pracovníci jsou seskupeni podle výrobku, který je nutno vyrábět, nebo služby, kterou je nutno zabezpečit,  Zákazník – seskupování přihlíží k potřebám skupin zákazníků,  Místo – pracovníci jsou seskupeni podle místa pracoviště, regionu, státu.

Nejdůležitější nástroje organizování Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Popis pracovního místa Firemní dokumentace Popis pracovního místa obsahuje zpravidla:  Název pracovního místa  Účel pracovního místa  Popis pracovních kompetencí - hlavní činnosti, úkoly  Zařazení v organizační struktuře včetně vztahů nadřízenosti a podřízenosti

Popis pracovního místa Management - Organizování © Ing. Jan Weiser

Nejdůležitější nástroje organizování  Výčet pracovních prostředků a technických zařízení, které musí pracovník na daném místě ovládat  Odbornost (odborné kompetence), které musí pracovník na daném místě ovládat  Pracovní podmínky (místo výkonu činnosti, fyzikální, technické, organizační podmínky, bezpečnost práce)  Popis manažerských kompetencí - pravomoci a odpovědnosti na daném místě  Vymezení odpovědností za zdroje: Lidské zdroje, Finanční zdroje, Materiální zdroje, Čas, Technologie, Energie, Nemateriální zdroje (informace, znalosti). Management - Organizování © Ing. Jan Weiser

4. Firemní dokumentace Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Některé úkoly řešíme v organizaci pravidelně (opakovaně), proto je pro ně vhodné vydat delší dobu platné písemné postupy (normy, směrnice, instrukce).  Výhody: - nemusíme vydávat opakované ústní pokyny - jednotný postup pro všechny zainteresované pracovníky - tyto dokumenty jsou vizitkou firmy - jsou know-how firmy (mozkovou kapacitou firmy) - šetří čas manažerů

Firemní dokumentace Dělení firemní dokumentace: 1) Výrobně technická: a) technické normy (konstrukční normy) b) technickohospodářské normy (normy času) c) standardní normativy (manipulační) 2) Organizačně řídící dokumentace: a) statutární dokumenty b) řády c) směrnice d) pokyny, instrukce e) metodika Management - Organizování © Ing. Jan Weiser

Organizační kultura Kolektivní povědomí o tom, jak věci fungují, jak by se měli členové organizace chovat, jak je důležitá hierarchie a autorita, různé představy o pracovním nasazení, co znamená být členem organizace atd. Systém sdílených významů a představ vyjadřovaných většinou symbolickou formou jako jsou rituály, historky a mýty. Funkce organizační kultury - posilovat soudržnost lidí tvořící organizaci. Management - Organizování © Ing. Jan Weiser

Klíčová slova  Organizování, organizační struktura, liniová organizační struktura, liniově štábní organizační struktura, organizační útvar, popis pracovního místa, firemní dokumentace, organizační řád, statut, organizační kultura, kolektivní povědomí. Management - Organizování © Ing. Jan Weiser

Otázky a úkoly 1. Jak lze definovat manažerskou funkci organizování? 2. Které činnosti zahrnuje proces organizování? 3. Jakou funkci plní organizační struktura organizace? 4. V čem spatřujete význam dílčích útvarů v organizaci? 5. Co řeší popis pracovní pozice zaměstnance? 6. Co řadíme mezi základní organizační dokumenty organizace? 7. Jak může firemní kultura ovlivnit chování pracovníků? Management - Organizování © Ing. Jan Weiser