Doprava a dopravní logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DOPRAVA - úvod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Základní charakteristika a principy logistiky Ing. Jan Weiser.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Zpracoval Ing. Jan Weiser Velkoobchodní sklady (technické charakteristiky a vybavení)
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor:Mgr. Jana Strejčková Datum/období: leden/2014 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Manipulace s materiálem, inovuje výuku použitím multimediálních.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
L OGISTICKÉ ŘETĚZCE Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
FINANČNÍ DOPAD OPTIMALIZACE LOGISTICKÝCH PROCESŮ VE SPOLEČNOSTI AVIRE S.R.O. Autor diplomové práce:Bc. Monika Budovičová Vedoucí diplomové práce:doc. Ing.
Marketing obchodní firmy. Obsah 1. Volba lokality 2. Volba vhodných forem prodeje 3. Analýza chování zákazníka ve vztahu k prodejně.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ ČESKÉ BUDĚJOVICE ÚSTAV PODNIKOVÉ STRATEGIE Autor bakalářské práce: Jitka Macháčková Vedoucí bakalářské práce: Ing.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
2 Marketingové koncepce
Návrh logistického zabezpečení evakuace správních budov NP Šumava
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Základy automatického řízení 1
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Pojem přeměna obchodní společnosti
Podpora v nezaměstnanosti
Procesní management v oddělení logistiky
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Kód vzdělávacího materiálu:
Úvod do dopravy a přepravy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Posouzení a návrh organizace dopravy ve vybraném městě (obci)
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
RIZIKO.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Přídavná zařízení.
Spedition FEICO, spol. s r.o.
Centrální nákupy SŽDC pro opravu, údržbu a modernizaci železničního svršku Stanislav Smeták Workshop „Oprava a údržba kolejí železničních drah“ Praha –
RIZIKO.
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Logistický systém ve společnosti Těžké strojírenství Plzeň a.s.
Organizace práce na prodejně
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Doprava a dopravní logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser

Obsah výkladu  Základní charakteristiky a funkce dopravy  Přemisťovací proces  Volba druhů přepravy  Základní charakteristiky jednotlivých druhů dopravy  Posouzení předností a nedostatků jednotlivých druhů přepravy  Otázky a úkoly

Základní charakteristiky a funkce dopravy Doprava je jednou z nejvýznamnějších složek logisticky chápaných materiálových řetězců od dodavatelů surovin až ke konečnému spotřebiteli. Její funkcí je:  zabezpečit pohyb zboží v rámci oběhových i výrobních procesů. Je tedy i významnou součástí spojovacího článku mezi výrobou a zákazníkem, kterou se zabývá fyzická distribuce zboží. Můžeme jí charakterizovat:  jako záměrnou pohybovou činnost, která spočívá v přemístění věcí, nebo osob prostřednictvím pohybu dopravních prostředků po dopravních cestách.

Charakteristika dopravy  produkt dopravy - výsledný efekt přemístění (přeprava),není skladovatelný a proto dopravní výkony není možno skladovat, zájem o služby dopravy vykazuje značnou časovou i směrovou nerovnoměrnost, kapacita dopravních cest i dopravních prostředků musí odpovídat dopravním špičkám a mimo ně pak vznikají problémy s využitím dopravní techniky i pracovní síly, které negativně působí na dosahované ekonomické výsledky,  činnost dopravních organizací se většinou uskutečňuje na rozsáhlých územích a sítích, které kladou značné nároky na řízení činnosti a spolupráci jednotlivých subjektů logistických systémů,   sama práce na dopravních sítích je silně vzájemně provázaná a probíhá často nepřetržitě (zvl. žel. doprava),  je závislá na rozvoji výroby a ekonomické situaci dané oblasti a vyžaduje vysoké investiční náklady a dlouhou návratnost vložených investic, které vyplývají z předchozích bodů.

Úroveň dopravy Úroveň dopravy na daném území je ovlivněna dalšími faktory z nichž jsou nejdůležitější:  historický vývoj,  ekonomická úroveň rozvoje dané oblasti,  přírodní poměry a  rozvoj mezinárodní spolupráce.

Skladba logistických nákladů Nákladní doprava, která zabezpečuje základní logistický cíl spočívající v přemístění materiálu v prostoru a čase, má na logistických nákladech významný podíl a může být tedy, při vhodné organizaci a řízení, zdrojem významných úspor. Skladba logistických nákladů v procentech je následující:  doprava ……… %  balení ……… %  administrativa …………. 11%  převzetí a odeslání ………… %  zpracování objednávky......……… %  skladování, manipulace,správa, údržba …. 34%

Přemisťovací proces Přemísťovací proces je v dopravě obdobou výrobního procesu. Nazývá se dopravní proces (v širším smyslu) případně provozní proces, zkráceně provoz dopravy. Provozem dopravy pak rozumíme vzájemně skloubené pracovní úkony a procesy, pomocí nichž se uskutečňuje vlastní přemísťovací činnost dopravy. Zde je možno rozlišovat následující dvě jeho stránky:  dopravní proces (v užším smyslu), představující přemístění dopravních prostředků (včetně zajištění jejich provozuschopnosti) a  přepravní proces, který spočívá ve vlastním přemístění zboží a osob.

Základní členění dopravy V rámci naší současné dopravní soustavy je možno členit dopravu podle různých hledisek následovně: Podle druhu dopravní cesty a používaných dopravních prostředků na :  železniční (kolejovou),  silniční(automobilovou) a městskou hromadnou (MHD),  leteckou,  vodní (vnitrozemskou a námořní),  kombinovanou (integrovanou)  a nekonvenční (pásovou, potrubní atd.),

Základní členění dopravy podle přemísťovaného objektu na:  osobní a nákladní, podle vztahu dopravce a přepravce na:  veřejnou, neveřejnou a individuální, podle místa jejich provozování na:  vnitřní (vnitropodnikovou) a vnější (mimopodnikovou), podle obsluhovaného území na:  vnitrostátní a mezinárodní, podle hromadnosti na:  hromadnou a nehromadnou, podle velikosti zásilky na:  celovozovou a kusovou podle pravidelnosti na:  pravidelnou a nepravidelnou podle prostředí, ve kterém je realizována na:  pozemní, podzemní, vodní, vzdušnou a kosmickou,

Základní vlastnosti vybraných druhů dopravy

Silniční nákladní doprava Je nejrozšířenějším druhem nákladní dopravy u nás. Přepravuje nejvíce zboží v tunách a dociluje nejvyšších přepravních výkonů v tunových kilometrech. Je vhodná pro zabezpečení přímé přepravy zvláště hodnotnějších druhů zboží na krátké, střední a někdy i dlouhé přepravní vzdálenosti. Vzhledem ke své rychlosti a spolehlivosti (s níže uvedenými výjimkami) je vhodná pro uplatnění v logistických systémech.

Výhody a nevýhody K výhodám patří zejména:  značná flexibilita v oblasti přizpůsobování měnícím se  požadavkům zákazníků  disponuje různorodým dopravním parkem, jehož výběr pro přepravní nasazení je možno velmi těsně přizpůsobit povaze zásilky a požadovanému způsobu zajištění přepravy. Nevýhodou silniční nákladní dopravy:  je její značná závislost na počasí,  omezená možnost současného zvládnutí přepravy větších hmotností zboží  a skutečnost, že s rozvojem automobilizmu v důsledku růstu přetíženosti silniční sítě dochází k dopravním kongescím (zvláště v okolí velkých měst a průmyslových aglomerací)., které pak snižují její rychlost a spolehlivost.

Železniční doprava Druhou naší nejvýznamnější dopravou je doprava železniční, která je vhodná pro přepravy na střední a dlouhé vzdálenosti zvláště hromadných a rozměrných substrátů v ucelených vlacích. Mezi její přednosti patří minimální závislost na počasí, schopnost zvládnout silné zátěžové proudy a nezávislost na kongescích v silniční dopravě, pokud má dostatečnou kapacitu. Evropská Unie v současné době usiluje o „revitalizaci“ železnic, která spočívá v modernizaci železniční dopravy a postupném převodu dálkových přeprav a kombinované dopravy na železniční dopravu. Mezi nedostatky naší současné železniční dopravy patří nízká její rychlost, nepravidelné jízdy nákladních vlaků a nemožnost určení doby dodání zásilek

Ostatní druhy dopravy Letecká doprava je schopna zabezpečit rychlou dopravu na střední a Její nevýhodou je vysoká cena. Je vhodná proto pro přepravu malých, lehkých, ale cenných zásilek, které jsou mimořádně náročné na dobu dodání. dlouhé vzdálenosti. Kombinovaná přeprava se pro přepravu snaží využívat předností jednotlivých druhů dopravy a na tomto základě optimálně kombinovat jejich nasazení na realizaci požadovaného přemístění zboží. V systémech kombinované přepravy bývají spojeny přednosti silniční dopravy pro svoz a rozvoz zásilek (značná operativnost, rychlost a přizpůsobivost výběru použitých vozidel přepravované hmotnosti zboží) s výhodami železniční, nebo vodní dopravy ( vysoká kapacita a nízká cena při přepravě soustředěného velkého množství zásilek na velké vzdálenosti.)

Otázky a úkoly  Jak lze dopravu charakterizovat?  Co je přemisťovací proces?  Které znáte druhy dopravy?  Charakterizujte nejběžnější druhy dopravy.  Vyjmenujte přednosti a nedostatky vybraných druhů dopravy