Implementace Nagojského protokolu v ČR pro GZ pro výživu a zemědělství Rada genetických zdrojů rostlin, VÚRV, 13. 4. 2016 Ing. Vlastimil Zedek, Ministerstvo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Celní správa České republiky Činnost Celní správy ČR při uplatňování mezinárodních sankci.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
[ 1 ] RNDr. Pavla Coufalová Symposium Strategie servisní podpory zdravotnických pracovišť, Praha, © 2010 Státní ústav pro kontrolu léčiv.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
ZAPOJENÍ SPOLEČENSTEV DO TVORBY NOREM VÝTAHOVÝ PRŮMYSL ČR.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy.
1 Novela zákona o vysokých školách Zákon č. 137/2016 S., kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a některé další zákony Ministerstvo školství,
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Evropská občanská iniciativa Mgr. Jana Linková Odbor koncepční a institucionální Úřad vlády ČR
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
K problematice schvalování drážních vozidel
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Schvalovací proces a hodnoticí kritéria
Propagace zemědělských produktů spolufinancovaná EU v novém režimu Mgr
Pojem přeměna obchodní společnosti
Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.
Bezpečnost pacientů v EU a ČR
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky 2018 – Mgr. Hana Bodnarová.
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Pracovnělékařské služby
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Gymnasium Jižní Město Praha
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
MVdr.Vratislav Krupka.
Národní konference GDPR 2017, Praha, 23. listopadu 2017
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Legislativní základ farmakovigilančního auditu a inspekce
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Horizontální opatření ke zlepšení podnikatelského prostředí v ČR
Základní Listina Projekt: „Aktualizace procesu komunitního plánování sociálních služeb v ORP Šternberk“, reg. číslo CZ /0.0/0.0/16_063/
Kontrola a hodnocení předložených žádostí o NFP
Moravské dopravní fórum
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Klíčové aktivity projektu
Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
Informační systém základních registrů
© STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

Implementace Nagojského protokolu v ČR pro GZ pro výživu a zemědělství Rada genetických zdrojů rostlin, VÚRV, Ing. Vlastimil Zedek, Ministerstvo zemědělství

Přehled „nagojské“ legislativy Úmluva o biologické rozmanitosti – 1992, pro ČR od Nagojský protokol – 2010, vstup v platnost po dovršení 50. ratifikace, pro EU tedy Nařízení EU č. 511/2014  datum přijetí , vstup v platnost  články 4, 7 a 9 - vstup v platnost 1 rok po vstupu v platnost Nagojského protokolu pro EU, tzn Prováděcí nařízení EU 2015/1866  datum přijetí , vstup v platnost Zákon o opatřeních pro dodržování pravidel Nagojského protokolu  datum přijetí – rok 2016?  návrh MŽP, v současné době po MPŘ a následně bude předložen vládě k projednání, PSP, Senát, prezident

Úmluva o biologické rozmanitosti (CBD) čl. 15 –uznání suverénních práv států k nakládání s jejich přírodními zdroji –definováno právo národních vlád řešit přístup ke GZ národní legislativou –zakotvena povinnost pro státy zajistit usnadnění přístupu ke GZ PIC – předběžně informovaný souhlas od poskytovatele GZ MAT – vzájemně odsouhlasené podmínky (smlouva) mezi poskytovatelem a uživatelem GZ

Nagojský protokol 3 základní pilíře: přístup ke GZ, sdílení přínosů z využívání GZ a dodržování pravidel uživateli GZ každá smluvní strana NP musí vytvořit odpovídající právní prostředí, v případě, že se rozhodne regulovat přístup ke GZ pokud ano, zveřejní informace, zda vyžaduje PIC a zda je nutné uzavřít s uživatelem vzájemnou smlouvu, která stanoví konkrétní podmínky pro využívání GZ - MAT pokud ano, smluvní strana NP vydává tzv. mezinárodně uznávaný certifikát o shodě (Internationally Recognized Certificate of Compliance – IRCC), nebo jiný obdobný dokument (permit, rozhodnutí, apod.) NP se vztahuje na využívání GZ = provádění výzkumu a vývoje v oblasti genetického nebo biochemického složení GZ NP definuje vztah k ITPGRFA = komplementární povinnost pro smluvní strany NP ustanovit Národní kontaktní místo, Národní kompetentní autoritu NP zřizuje internetový portál ABS CHM – základní informační nástroj

Nařízení EU č. 511/2014 vztahuje se na tyto GZ: (1) smluvní strany NP, (2) stát na ně uplatňuje svrchované právo, tzn. přijal právní předpisy o přístupu ke GZ a sdílení přínosů, (3) k nimž je uplatněn přístup po vstupu NP v platnost pro EU – po nevztahuje se na GZ, u nichž je přístup upraven jinými specializovanými smlouvami (ITPGRFA) čl. 4 – Povinnosti uživatelů: musí se ujistit, že k využívaným GZ byl uplatněn přístup v souladu s regulatorními požadavky poskytovatele získávat, uchovávat a předávat dalším uživatelům mezinárodně uznávaný certifikát o shodě nebo jiný odpovídající dokument nevyužívat GZ u nichž je nejistota ohledně zákonnosti přístupu čl. 5 – Registr sbírek Evropské komise žádost sbírky posuzuje MŽP, registr vede EK

Nařízení EU č. 511/2014 čl. 7 – Monitorování dodržování pravidel uživateli povinnost pro všechny příjemce finančních prostředků na výzkum spojený s využíváním GZ - prohlášení o postupu v souladu s čl. 4 povinnost pro všechny uživatele ve fázi konečného vývoje produktu vyvinutého využíváním GZ – prohlášení o postupu v souladu s čl. 4 prohlášení bude MŽP předávat do ABS CHM a EK čl. 8 – Osvědčené postupy sdružení uživatelů mohou Komisi předložit žádost, aby jejich kombinace postupů a nástrojů byla uznána jako osvědčený postup (obdoba certifikace, korporátní Code of Conduct) čl. 9 – Kontroly dodržovaní pravidel uživateli Národní kompetentní autorita musí vyhotovit plán kontrol založený na hodnocení rizik (MŽP - ve spolupráci s MZe) čl Sankce

Prováděcí nařízení EU č. 2015/1866 čl Registr sbírek, Žádosti, Kontroly formulář žádosti dle Přílohy I. a další informace, které je nutno se žádostí doložit způsob ověřování, zda sbírka stále splňuje požadavky na registrovanou sbírku čl. 5 Prohlášení o náležité péči ve fázi financování výzkumu komu: MŽP, jak: na formuláři dle Přílohy II., kdy: nejdříve po obdržení první platby a nejpozději v době podání závěrečné zprávy, nebo na konci projektu (před publikováním výsledků) financováním výzkumu se rozumí prostředky poskytnuté prostřednictvím grantu na provedení výzkumu bez ohledu na to, zda pochází z komerčních nebo nekomerčních zdrojů čl. 6 Prohlášení o náležité péči ve fázi konečného vývoje produktu komu: uživatel napřímo MŽP (ČR nebude mít síť tzv. checkpointů), jak: na formuláři dle Přílohy III.,

Prováděcí nařízení EU č. 2015/1866 kdy: při žádosti o povolení uvedení výrobku vyvinutého využíváním GZ na trh, nebo před prvním uvedením výrobku na trh definice co to je „výsledek využívání“ – čl. 6 odst. 3 definice co to je „uvedení na trh Unie“ – čl. 6 odst. 4 čl. 8 – 11 Žádost o uznání osvědčeného postupu, Uznání osvědčeného postupu, Nedostatek v osvědčeném postupu informace, které mají být poskytnuty se žádostí o uznání osvědčeného postupu jsou specifikovány v příloze IV prvním příkladem žádosti na Evropskou komisi je žádost CETAF (Consortium of European Taxonomic Facilities)

Zákon o opatřeních pro dodržování pravidel Nagojského protokolu adaptační zákon na nařízení EU - týká se jen oblasti compliance, tzn. dodržování pravidel uživateli GZ dovezenými do ČR ze zemí, které regulují přístup stanovení národní kompetentní autority – MŽP stanovení kontrolního (ČIŽP) a sankčního systému na národní úrovni řešení přestupků FO a správních deliktů PO a podnikajících FO uložením nápravných opatření, v další instanci pak uložení finančních sankcí hlavní připomínky MZe v rámci MPŘ (PS a snížení finančních limitů sankcí) schvalovací proces zákona stále na začátku

Doplňující aktuální informace na úrovni EK probíhá příprava právně nezávazných metodických dokumentů, celkem 8 metodik do konce roku 2016 první metodika se týká přesnějšího vymezení působnosti Nařízení EU č. 511/2014 zbývajících sedm bude zaměřeno na jednotlivé sektory, které byly identifikovány jako nařízením nejvíce dotčené: (1) farmaceutický průmysl, (2) semenářství, šlechtění rostlin a zahradnictví, (3) šlechtění zvířat, (4) potravinářský průmysl, (5) biotechnologie, (6) kosmetický průmysl, (7) bio-control (léčivé přípravky na ochranu rostlin). Vyvinut online systém „Declare“, který usnadní přenos informací o postupu s náležitou péčí podle čl. 4 Nařízení

Další kroky zaměřené na implementaci vytvoření online databáze otázek a odpovědí ohledně nejasností ve výkladu, terminologii, postupů, apod. ratifikace Nagojského protokolu (očekáváno v průběhu léta 2016) – ČR se poté stane smluvní stranou NP přijetí návrhu zákona (do konce roku 2016?) zahájení široké odborné debaty s cílem nastavení systému výměny informací, který přispěje k účinnému provádění NP a nařízení EU školení zaměřené na implementaci NP a nařízení EU

Děkuji za pozornost Ing. Vlastimil Zedek