OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L-4-020. Trest smrti Mgr. Marie Mikulcová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 3. dubna 2014.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_01_VEŘEJNÝ.
Právní důsledky užívání alkoholu a jiných návykových látek v silničním provozu Tisková konference BESIP a ŘSDP Mgr. Michael Židův Ministerstvo.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Věková hranice českého práva Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Trest smrti Mgr. Marie Mikulcová.
Soudy a soudní řízení VY_32_INOVACE_03-56 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Přestupky – zákonná právní úprava  Zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů  I. část.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
Vnější služba – výsledky v oblasti trestního řízení
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
Pojem přeměna obchodní společnosti
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M-1-019
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-19
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Občanské soudní řízení I.
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Odpovědnost za poškození životního prostředí
Trestný čin.
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Trestní zodpovědnost.
Poměr v základním tvaru.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Obecné výklady o důkazech
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Trestní právo Prezentace.
Statistika kriminality za rok 2017 Plzeň – město
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Občanské soudní řízení I.
Poměr v základním tvaru.
Občanské soudní řízení I.
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L-4-020

Trest smrti Mgr. Marie Mikulcová

Když někdo úmyslně zabije člověka, je to tragédie pro oběť i pro jeho blízké. Ale jaké to má důsledky pro nás ostatní, kteří vraha ani oběť neznáme? Mnozí by si mohli myslet, že se jich to nijak netýká... Není to ale tak, najednou máme mezi sebou člověka, pro nějž lidský život nemá žádnou cenu.

Hlavním právním předpisem je TRESTNÍ ZÁKON, který stanovuje: - jaké jednání označujeme jako zločin (trestný čin) - jaké tresty za ně mohou soudy ukládat PRESUMCE NEVINY Na občana, třebaže spáchal sebetěžší trestný čin, se hledí jako na nevinného až do chvíle, kdy je rozsudkem soudu vyslovena jeho vina.

ZLOČIN (TRESTNÝ ČIN) = jednání, které naplňuje znaky popsané v trestním zákoně a které dosahuje stanoveného stupně společenské nebezpečnosti = jednání, které řeší soudy Vývoj počtu vražd a loupežných přepadení v Západočeském kraji

PŘESTUPEK = delikt v oblasti správního práva, který nemá mimořádně závažné protispolečenské důsledky, řeší policie, obce, úřady...

Okolnosti, kdy trestní zákon vylučuje právní odpovědnost za spáchaný čin: ● Čin spáchala osoba mladší 15 let ● Čin spáchala osoba postižena duševní poruchou ● Čin byl spáchán v nutné obraně ● Čin byl spáchán ve stavu nouze (např.řidič řídil opilý, protože musel zajistit převoz zraněného do nemocnice...) ● Osoba oprávněně použila zbraň (např.policista při výkonu služby...)

Druhy trestů: ● Za zločiny – odnětí svobody ● při opětovné vraždě nebo při vraždě těhotné ženy lze uložit výjimečný trest (doživotí) ● Za přestupky – napomenutí, pokuta, zákaz činnosti, propadnutí věci ● Základním cílem trestání ● je nastolení spravedlnosti.

TREST SMRTI = nehumánní trest bez možnosti nápravy omylu. Listina základních práv a svobod stanoví, že se trest smrti nepřipouští.

Z historie trestu smrti u nás ● Absolutní trest byl u nás zaveden od počátku první republiky ● Po nástupu komunistů k moci v r byl ukládán za projevy demokracie politickým odpůrcům komunismu - justiční vraždy ● Od r byl považován za opatření výjimečné ● Trest smrti zmizel z českého právního řádu ● v roce 1990, poslední poprava na území Česka byla vykonána 2. února 1989

Anketa - Jste pro zavedení trestu smrti? Celkem hlasovalo čtenářů k Ano 79.3 % Ne 18.7 % Nevím 2 %

Situace ve světě ● Některé země trest smrti aktivně využívají např. USA, Čína, ● Saúdská Arábie a Irák (stínání hlavy), ● Írán a Afghánistán (ukamenování), v Íránu je trest smrti prováděn i na dětských pachatelích, ● v Bělorusku a v Uzbekistánu nejsou odsouzenci na smrt předem informováni o datu popravy a nemají příležitost rozloučit se s nejbližšími... ● Některé země v právním systému trest smrti mají, ale nevyužívají ho. ● Některé země trest smrti zavedený nemají.

Země, kde je trest smrti zrušený (137 zemí světa)

ZPŮSOBY POPRAVY Garota je způsob popravy, který se používal v Portugalsku, Španělsku a v jejich koloniích. Posazený odsouzenec byl pomocí zvláštního zařízení udušen nebo mu byl zlomen hrtan a trachea. Dnes se už pravděpodobně nikde pomocí garoty nepopravuje.

Smrtící injekce 1. taková poprava proběhla v Texasu v roce Jedná se o nejčastější způsob popravy v USA. ● Odsouzenec je připoután ke stolu. Dvě jehly (jedna záložní) jsou vpíchnuty do žil, obvykle na paži. Jehly s roztoky spojují dlouhé hadice, roztoky jsou umístěny ve zdi vedle stolu. První je podán neškodný fyziologický roztok. Na signál dozorce je zvednuta záclona v přilehlé místnosti, ve které jsou svědci. Potom je odsouzenci vstříknut thiopental sodný, po němž během 10 až 15 sekund usíná. Následuje další látka (pankuronium), která zcela ochromuje svaly a zastavuje dýchání. Další je chlorid draselný, který zastavuje činnost srdce. Lékař se popravy neúčastní, jen ověřuje, zda je vězeň mrtvý.

Plynová komora je vzduchotěsná místnost, která slouží k popravě pomocí jedovatého plynu. Plynová komora se začala používat v r.1938 na Floridě. ● Samotný postup ● 1. vězeň je připoután na židli(lehátko) ● 2. lékař nasadí osobě náústek s hadicí ● 3. policie komoru zavře ● 4. kat (popravčí) spustí plyn ● na 60 sekund (nejčastěji se používal ● kyanovodík)

Elektrické křeslo slouží k popravě elektrický proudem. Je používáno především ve Spojených státech. První elektrické křeslo bylo vyrobeno v New Yorku v roce Průběh popravy: Odsouzenec je připoután ke dřevěné židli. Na hlavu a nohy se mu přiloží elektrody, které jsou navlhčeny slaným roztokem. Dozorce dá znamení. Je zapojen zdroj, napětí voltů (v každém státě jinak); Při popravě je v místnosti cítit spálená kůže a maso. Poprava bývá doprovázena kouřem nebo párou, krvácením ( z úst, z očí), zvracením nebo defekací. Někdy vězňovi vypadnou oční bulvy. Vězeň otéká, někdy začne hořet. Smrt je způsobena zástavou srdce a paralýzou respiračního systému.

Poprava zastřelením Průběh popravy Čína Odsouzenec donucen si kleknout. Jsou mu zavázány ruce za zády a je střelen zezadu do hlavy. V případě, že se jedná o veřejnou popravu, je někdy vězňovi silně utažen provaz kolem krku, aby nemohl křičet. Rodina popraveného obdrží úřední dopis, ve kterém je provaz, jimž byly ruce dotyčného při exekuci svázány, kulka ze střelné zbraně použité při popravě a do třetice příkaz k úhradě nákladů exekuce (několik stovek jüanů).

Poprava zastřelením Průběh popravy Spojené státy americké Vězeň je přivázán k židli koženými řemeny. Židle je obklopena pytli s pískem pro pohlcení krve. Vězňovi je nasazena na hlavu černá kukla a na místo srdce je mu umístěn bílý látkový terč. Ve vzdálenosti šesti metrů (20 stop) stojí pět střelců. Jednomu z nich je podán místo ostrého náboje slepý, aby nebylo zřejmé, kdo je vlastně „vrahem“ (kvůli výčitkám svědomí popravčích – každý ze střelců tak může doufat, že právě on nemá na smrti odsouzeného podíl). Všichni střelci zamíří a vystřelí. ● Příčin smrti může být více: roztržení srdce, srdečnice (aorty) nebo plic. Když ani jeden střelec nezasáhne srdce, umírá vězeň pomalu na vykrvácení.

Oběšení rozšířený způsob popravy a sebevraždy. Způsob provedení poprav ve středověké a raně novověké Evropě: ● prosté vytažení na strom ● použití speciálně postavené šibenice, obyčejně na veřejném, zdálky viditelném místě (šibeniční vrch). ● Odsouzenec umírá pomalým zadušením, někdy byla dokonce místo provazu použita houžev, aby se dosáhlo co nejdelší agonie. Bezvědomí nastává ihned po oběšení. Asi za 1-1,5l min. se na okamžik zastaví srdce. Pak se jeho činnost obnoví, pulz je slabý a nepravidelný. Objevují se záškuby svlastva. Zhruba po 10 minutách od začátku škrcení se objeví nevratné změny na mozku a tedy smrt.

Gilotina popravčí stroj, využívaný nejvíce v době Velké francouzské revoluce. Odsouzencovu hlavu stíná železná sekera s šikmým ostřím, která na jeho krk dopadá vlastní vahou. První gilotina spatřila světlo světa ve Francii 11.dubna 1792 Veřejné popravy ve Francii konaly až do ● Gilotinou se popravovalo i ve francouzských koloniích, Belgii, Řecku a nacistickém Německu. Dnes se tento způsob popravy již pravděpodobně nepoužívá.

Další způsoby trestu smrti Obvykle se jedná o historické způsoby: ● ukřižování, ● ukamenování, ● rozdupání slonem, ● upálení, ● stětí mečem, ● lámání kolem … ● Některé z těchto historických způsobů jsou ale stále v některých zemích uplatňovány (např. ukamenování v Íránu, stětí mečem v Saúdské Arábii).

Retencionisté – zastánci trestu smrti Abolicionisté – odpůrci trestu smrti ● Úkol: rozdělte se ve třídě na dvě uvedené skupiny. V časovém limitu (pět minut) každá skupina sepíše své argumenty. Pokuste se zformulovat i argumenty, s nimiž nesouhlasíte tak, aby vaše skupina měla co největší množství názorů. Diskutujte a potom hlasujte o znovuzavedení absolutního trestu.

SPORY ARGUMENTY PRO TREST SMRTI ● odstrašení ostatních případných pachatelů ● zabránění recidivy (popravený zločinec byl zaručeně zneškodněn, a prtoto jeho další recidiva vůbec nenastane) ● ekvivalentní odplata (smrt za smrt), resp. jediný spravedlivý trest v případě nějakého velice brutálního činu ● veřejné mínění bývá povětšinou přikloněno k trestu smrti ● praktičnost trestu smrti (věznění vrahů je drahé, trest smrti je levnější); popravený nebezpečný vrah už nepředstavuje hrozbu pro společnost, zatímco nebezpečný vrah ve věznici může jistou hrozbu stále představovat, a to několika způsoby: ● * může po propuštění svůj čin opakovat ● * může být hrozbou pro ostrahu věznice ● * může být hrozbou v případě, že by uprchl ● * může mít přátele, kteří ho budou chtít osvobodit prostřednictvím napadení věznice nebo výměnou za rukojmí, která zajmou

ARGUMENTY PROTI TRESTU SMRTI ● trest smrti je nemorální (jedná se jen o vraždu na úrovni státu, ten se tedy dopouští stejného deliktu jako odsouzený) ● hrozba justičního omylu (trest smrti je nevratný) ● jedná se o pouhý akt msty (zločincův trest smrti hraje jen určitou společenskou funkci, jelikož dle statistik je popravena pouze část vrahů) ● neexistuje studie, jež by prokázala odstrašující účinek trestu smrti (většina vražd se neplánuje) ● odpůrci trestu smrti oponují i vysokými finančními náklady institutu trestu smrti (především v demokratických státech) ● možná diskriminace (podle statistik bývá trest smrti uplatňován častěji vůči náboženským a etnickým minoritám a vůči chudým, kteří nemají peníze na dobré právníky)

1 0. ř í j e n světový den proti trestu smrti

Úkol: Souhlasíte s tvrzením, že pachatele neodrazuje od spáchání trestného činu přísnost trestu, ale jistota, že bude dopaden, odsouzen a potrestán? Svůj názor zdůvodněte.

Zdroje Vladislav Dudák-Občanská nauka pro SOŠ, SPN Praha k_clanek_solo.jpg smrti.html a c_330x285.jpg prepadeni-zc.gif

Zdroje dy-prepadeni- zc.gif&imgrefurl= ml&usg=__huXQtgsMowYQXJ1mRQyDWTl0Q9s=&h=286&w=506&sz=20&hl=cs&start=25&sig2=Oti GGKNSxLj8CdSaQcpmtw&um=1&tbnid=OKevxRdXflX_YM:&tbnh=74&tbnw=131&prev=/images%3F q%3Dtrestn%25C3%25BD%2B%25C4%258Din%26ndsp%3D18%26hl%3Dcs%26lr%3D%26sa%3D N%26start%3D18%26um%3D1&ei=mXCQStLgC4-ImwONobmnAQ g Milan Valenta-Občanská nauka pro soš a studijní obory SOU, SPN, Praha %AD_%C4%8Detou

Zdroje ● me/cestovani-v-case/temne-i-prijemne-cesty-historii/hrdelni- zlociny/IMG_4447.jpg