Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

TVORBA ŠVP Polanka – červen 2008. „Cílem není napsat tisíc stran, ale vytvořit smysluplný vzdělávací program, podle kterého se bude dobře učit všem vyučujícím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "TVORBA ŠVP Polanka – červen 2008. „Cílem není napsat tisíc stran, ale vytvořit smysluplný vzdělávací program, podle kterého se bude dobře učit všem vyučujícím."— Transkript prezentace:

1 TVORBA ŠVP Polanka – červen 2008

2 „Cílem není napsat tisíc stran, ale vytvořit smysluplný vzdělávací program, podle kterého se bude dobře učit všem vyučujícím a který bude odpovídat záměrům kurikulární reformy.“

3 možnost tvorby:  1 ŠVP pro celý obor  samostatné ŠVP pro každou formu vzdělávání nebo zaměření typ ŠVP  klasický  modulární

4 STRUKTURA ŠVP

5 ŠVP obsahuje tyto části: •úvodní identifikační údaje •profil absolventa •charakteristika vzdělávacího programu •učební plán •přehled rozpracování obsahu vzdělávání z RVP •učební osnovy pro všechny předměty •popis materiálního a personálního zajištění výuky •charakteristika spolupráce se soc. partnery

6 učební plán •zpracovává se samostatně pro každou nabízenou formu vzdělávání. •obsahuje formou tabulky výčet všech vyučovacích předmětů, jejich hodinovou dotaci a rozvržení do ročníků, celkové počty vyučovacích hodin (za studium, týdně, v ročníku apod. podle formy vzdělávání) i další aktivity školy, které jsou závaznou součástí vzdělávání (např. sportovně výcvikové aj. kurzy, projektové vyučování, odborná praxe). •stanoví závaznost vyučovacích předmětů jejich rozdělením na povinné, volitelné a nepovinné, formu a podíl praktického vyučování. •názvy vyučovacích předmětů škola odvodí od vzdělávacích oblastí a obsahových okruhů vymezených v RVP (od kurikulárních rámců), popř. si stanoví vlastní název. Název předmětu musí být v souladu s jeho obsahem.

7

8 přehled rozpracování RVP do ŠVP •přehled, zpracovaný nejlépe formou tabulky, ukazuje, jak škola rozpracovala obsah vzdělávání vymezený v kurikulárních rámcích a v časovém rozvržení obsahu vzdělávání do vyučovacích předmětů a jejich hodinových dotací, popř. i do dalších vzdělávacích aktivit

9

10 učební osnovy •vyjadřují výsledky a obsah vzdělávání v jednotlivých vyučovacích předmětech, a to v souladu s RVP, profilem absolventa ŠVP, hodinovou dotací o předmětu a se vzdělávacími potřebami a možnostmi žáků

11 učební osnovy obsahují: •název vyučovacího předmětu a počet hodin výuky (v souladu s učebním plánem). •pojetí vyučovacího předmětu (preambuli), tj. popis obecných cílů a didaktického pojetí předmětu, přínos k realizaci klíčových kompetencí, průřezových témat a mezipředmětových vztahů, popis metod a forem výuky preferovaných v daném předmětu a způsobu hodnocení žáků. •předpokládané výsledky vzdělávání - cíle v daném vyučovacím předmětu a jim odpovídající vzdělávací obsah (učivo), jejich rozvržení do ročníků

12 Pozn: Udělat nějakou vtipnou poznámku a zatím najít soubor SPSS_OSTRAVA, str. 96 (:

13 Taxonomie cílů vzdělávání Bloomova taxonomie znalostní dimenze má čtyři kategorie: •faktickou •konceptuální - znalost vztahů, pojmů, principů, procesů, generalizací, teorií, struktur •procedurální - žák si osvojuje činnosti, které jsou pro danou složku vzdělávání typické, a s jejichž pomocí lze získat další znalosti ( žák umí pracovat s verbálními a ikonickými texty, tzn. čerpat z nich informace, kriticky je hodnotit a používat, vykonávat měření, číst technické výkresy, zacházet s určitým nástrojem, pracovat na určitém stroji, používat měřidla, posuzovat kvalitu materiálu a suroviny..)

14 Taxonomie cílů vzdělávání • metakognitivní - jsou znalosti o způsobech a procesu vlastního poznávání. - žák se bude muset ve svém celém dalším životě stále učit. Proto si musí osvojit strategii učení: např. systém podtrhávání v textu, tvoření výpisků, používání mnemotechnik, techniky opětovného čtení a opětovného poslechu, plánování učení) - musí si osvojit strategii myšlení, řešení problémů a prostřednictvím sebekontroly i sebehodnocení plánovat své učení a uvědomovat si vlastní možnosti a schopnosti.

15 Bloomova taxonomie šest kategorií kognitivního procesu v Bloomově taxonomii:  zapamatovat  porozumět  aplikovat  analyzovat  hodnotit  tvořit

16 Bloomova taxonomie •výsledek vzdělávání (cíl) vyjadřujeme pomocí slovesa, které odpovídá některé kategorii dimenze kognitivního procesu, a podstatného jména (rozvinutého obvykle dalšími slovy), které označuje, čeho se žákova činnost, vyjádřená slovesem, bude týkat.

17 Bloomova taxonomie Příklad: •(Žák/žákyně) vysvětlí příčiny druhé světové války; •zpracuje odpovědný fiktivní rodinný rozpočet, •provede výkres sestavy, •připraví strojní mlátičku k použití, •řeší rovnice, •připravuje pokrmy studené kuchyně, •pracuje s ikonami a okny na ploše obrazovky, •vyhotoví inventarizační zápis fyzické inventury

18 Bloomova taxonomie Aktivní slovesa: 1. Zapamatovat - uvést, vyjmenovat, popsat, vymezit, reprodukovat, doplnit, defi novat, napsat, pojmenovat, vybrat, určit atp. 2. Porozumět - dokázat, jinak formulovat, vysvětlit, objasnit, charakterizovat, ilustrovat, vyjádřit vlastními slovy, interpretovat, odhadnout, převést, přeložit, vypočítat, zkontrolovat, změřit, vyjádřit jinou formou, použít, ilustrovat, zkontrolovat, opravit atp. 3. Aplikovat - aplikovat, demonstrovat, znázornit, navrhnout, interpretovat údaje, vyčíslit, řešit, vyzkoušet, načrtnout, plánovat, použít, prokázat, uspořádat, orientovat se, diskutovat, dokumentovat, doložit atp.

19 Bloomova taxonomie 4. Analyzovat - analyzovat, rozebrat, provést rozbor, rozlišit, roztřídit, specifikovat atp. 5. Hodnotit - argumentovat, obhájit, oponovat, podpořit (názor), posoudit, zhodnotit, zdůvodnit, ocenit, provést kritiku, zaujmout stanovisko, uvést klady a zápory, srovnat s normou atp. 6. Tvořit - vytvořit portfolio, navrhnout řešení problému, napsat (esej), organizovat, reorganizovat, plánovat,navrhnout nový (postup) atp.

20 Chyby při formulaci výsledků vzdělávání chyby, které se objevily při pilotním ověřování tvorby ŠVP nevhodně volená slovesa: např. (žák) chápe, rozumí, je seznámen, porozuměl, zná, osvojil si atp. Jak žák prokáže, že něčemu rozumí, že něco chápe, že se s něčím seznámil?(vytvářejí se nekontrolovatelné výsledky vzdělávání) Tím, že to vysvětlí, objasní, uvede příklad, srovná, nakreslí, vypočítá, použije atp.

21 Chyby při formulaci výsledků vzdělávání z občanské nauky Žák zná příčiny migrace => jde o nekontrolovatelný výsledek vzdělávání; jak žák prokáže, že zná příčiny migrace? rozumí základním principům globalizace => je to příliš náročný výsledek vzdělávání; kromě toho jde o nekontrolovatelný výsledek (jak žák prokáže, že rozumí); vhodnější formulace by byla: uvede příklady globalizace v oblasti ekonomické, politické a kulturní, vysvětlí jejich dopad na lidi; roztřídí lidská práva => pro život nestačí jen vyjmenovat druhy lidských práv; vhodnější formulace je: na základě konkrétního jednoznačného příkladu dovede posoudit, jsou-li porušena lidská práva; popíše, kam se může obrátit, když jsou práva a svobody porušeny.

22 Chyby při formulaci výsledků vzdělávání z odborného předmětu účetnictví nebo ekonomika oboru obchodní akademie chápe vztahy mezi závazky a pohledávkami, účetním deníkem a hlavní knihou => výsledek vzdělávání je nekontrolovatelný; lépe: popíše vztahy mezi umí aplikovat základní zásady obchodování s cennými papíry => příliš obtížný výsledek vzdělání, ve vyučování obtížně realizovatelný; lépe: popíše zásady seznámí se s úpravou personálních písemností => co znamená, že se žák seznámí s úpravou písemností, měl by je vypracovávat; tedy vhodnější formulace je: vyhotovuje věcně i formálně správně personální písemnosti


Stáhnout ppt "TVORBA ŠVP Polanka – červen 2008. „Cílem není napsat tisíc stran, ale vytvořit smysluplný vzdělávací program, podle kterého se bude dobře učit všem vyučujícím."

Podobné prezentace


Reklamy Google