Hynek Baňouch, právní asistent soudce Ústavního soudu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽALOBA NA OBNOVU ŘÍZENÍ A ŽALOBA PRO ZMATEČNOST
Advertisements

Interpretace práva.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Vedení správního řízení
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
DOVOLÁNÍ.
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Ochrana práv ve veřejné správě
15. Moc soudní a výklad práva
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Ochrana práv ve veřejné správě
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
Právo Mgr. Blanka Chocová 2010/11.
Základní zásady činnosti správních orgánů Lucia Madleňáková
Kontrola veřejné správy
Správní právo procesní
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Monika Matysová.  Co to je suverenita?  Čl. 10 Ústavy  Čl. 10a Ústavy.
Ústavní soudnictví J.Kožiak. Ústava - čl. 83 a následující Ústava - čl. 83 a následující Zákon o ústavním soudu č. 182/1993 Zákon o ústavním soudu č.
Právo na informace Tereza Danielisová,
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. října 2014.
Kontrola veřejné správy I.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
IFA Česká republika 1 Aktuální judikatura NSS 8. prosince 2009 Václav Pátek.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Metodika praktického využití judikatury ESD a práva EU obecně: Přestaňme se ho bát David Petrlík Referendář (asistent soudce), Soudní dvůr Evropských společenství.
Teorie práva Základy práva
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Dělba moci Moc soudní.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR
Životní prostředí jako veřejný statek
Občanské právo procesní
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR
ŽALOBA NA OBNOVU ŘÍZENÍ A ŽALOBA PRO ZMATEČNOST
Doc. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., Univ. Priv. Prof.
Správní soudnictví Veřejná správa.
Správní právo procesní instituty Jana Jurníková. Procesní pojmy a instituty obecný úvod část druhá s.ř. Vztahují se na všechny fáze správního.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Správní řád -vybrané instituty
2. Správní trestání a správní delikty
Bezplatná právní pomoc Podporováno:. Průběh bloku  Lidské příhody a potřebnost právní pomoci  Bezplatná právní pomoc (BPP)  Dnešní právní úprava BPP.
Správní právo  Soubor veřejnoprávních norem, které upravují organizaci a činnost veřejné správy  Samostatné právní odvětví 1. Předmět 2. Metoda právní.
JUDr. Václav Urban Odbor živností Tržní řády Zákonné zmocnění k vydání 11 TRŽNÍ ŘÁDY.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. října 2015.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
„Právní záruky zákonnosti“ v oblasti přístupu k informacím Mgr. Lukáš Rothanzl ( )
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
JEDENÁCT LET APLIKACE NOVÉHO SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEHO PROMĚNY ADMINISTRATIVNÍ A JUSTIČNÍ PRAXÍ K VYBRANÝM INSTITUTŮM SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEJICH.
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Obecná část daňového práva procesního I
ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
KATEDRA PRÁVNÍ TEORIE.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Správní právo procesní
Obecná část daňového práva procesního I
ČR a EU, judikatura ÚS, Ústava ČR, pojem „ultra vires“
Právo na dobrou správu.
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Právo na spravedlivý proces, právo na obhajobu a přípravné řízení
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

Hynek Baňouch, právní asistent soudce Ústavního soudu Daňové právo hmotné a procesní v judikatuře Ústavního soudu ČR nekorigováno, draft Mgr. Právo Mgr. Sociologie Ing. Ekonomické obory Hynek Baňouch, právní asistent soudce Ústavního soudu

Ústavní principy přísně vymezují jak obsah hmotněprávních a procesněprávních daňových podústavních předpisů, tak rámec jejich interpretace a aplikace

Koncept všezahrnující ústavnosti Tedy: základní práva a svobody vymezují nejen rámec normativního obsahu, ale také rámec interpretace a aplikace podústavního práva Tuto formuli ukotvenou v ústavním pořádku ČR obsahují stovky nálezů Ústavního soudu ČR (např. bod 11 nálezu sp. zn. I. ÚS 462/07)

Normativní základ ústavních omezení výkonu veřejné moci Čl. 11. odst. 5 Listiny základních práv a svobod (ústavní zákon č. 2/1993 Sb., (dále „Listina“) „Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona“ Čl. 4 Ústavy ČR „Základní práva a svobody jsou pod ochranou soudní moci.“ – obecný zákaz odepření spravedlnosti a generální kompetenční norma zakládající přezkumnou pravomoc Čl. 36 odst. 1 Listiny: „Každý se může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu.“- generální klauzule sprav. procesu

Normativní základ ústavních omezení Čl. 1 odst. 1 Ústavy ČR – právní stát a jeho náležitosti Zákaz nerovného přístupu – čl. 4 odst. 3 Listiny „Zákonná omezení základních práv a svobod musí platit stejně pro všechny případy, které splňují stanovené podmínky.“ (a další ustanovení Ústavy a Listiny) rovné postavení se státem v soudním řízení – 37 odst. 3 Listiny; rovnost zbraní

Zákaz vykročení ze zákonných mezí (Článek 2 odstavec 3 Ústavy ČR resp Zákaz vykročení ze zákonných mezí (Článek 2 odstavec 3 Ústavy ČR resp. Článek 2 odstavec 2 Listiny) Mimo zákonný rámec se může dostat nejen jednotlivé ustanovení podzákonného právního předpisu, ale i konkrétní postup při: Interpretaci zákona Aplikaci zákona

Test proporcionality: cíl versus prostředky Čl. 4 odst. 4 Listiny. „Při používání ustanovení o mezích základních práv a svobod musí být šetřeno jejich podstaty a smyslu. Taková omezení nesmějí být zneužívána k jiným účelům, než pro které byla stanovena “ Omezení základního práva musí vyhovět testu proporcionality, tj. testu zda je (i) zvolený prostředek způsobilý dosáhnout (legitimního) cíle, (ii) zda neexistují cesty šetrnější a zda (iii) zápory užití nepřevýší klady (Pl. ÚS 3/02)

Tedy: Článek 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod (2/1993 Sb.) {Poznámka k citaci Listiny} Postačí její označení jako „Listina základních práv a svobod, nebo dokonce jen Listina, protože mj. Ústavní soud tak činí sám, je nesmyslné citovat Listinu jako „Usnesení předsednictva ČNR“, protože Ústava ČR činí Listinu součástí ústavního pořádku, a to hned na dvou místech: čl. 3 Ústavy ČR „Součástí ústavního pořádku České republiky je Listina základních práv a svobod.“ a a čl. 112 odst. 1 „Ústavní pořádek České republiky tvoří tato Ústava, Listina základních práv a svobod , ústavní zákony přijaté podle této Ústavy a ústavní zákony Národního shromáždění Československé republiky... “ Tedy: Článek 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod (2/1993 Sb.)

{Poznámka k citaci Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod} Úmluva o ochraně práv a základních svobod (dále „Úmluva“) byla vyhlášena pod č. 209/1992 Sb. (jako sdělení Federálního ZaMini) Tedy: čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod (209/1992 Sb.), nebo jen „Úmluvy“ Nebo Dodatkový protokol č. 1 k Úmluvě (ochrana majetku a legitimního očekávání) Drobnost: adjektivum základní má jiné pořadí než u Listiny 

Normativní opora aplikace Úmluvy Články Úmluvy jsou aplikovány přednostně před zákonem na základě čl. 10 Ústavy ČR „Vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu; stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva.“ Principy vyplývající z judikatury Evropského soudu pro lidská práva (ESLP), jsou aplikovány na základě čl. 1 odst. 2 Ústavy ČR. „Česká republika dodržuje závazky, které pro ni vyplývají z mezinárodního práva.“ ESLP, nemá nic společného S EU; neplést s ESD)

Hierarchie právních předpisů ČR Ústavní zákony (Ústava, Listina) Smlouvy dle čl. 10 Ústavy (Úmluva) podústavní právo Zákony (nikoli ústavní, ale „obyčejné“) Municipální (krajské a obecní) vyhlášky Nařízení vlády, prováděcí vyhlášky ministerstev, krajská a obecní prováděcí nařízení

Význam podzákonných předpisů: Soud je může předpis ignorovat (odporuje-li zákonu), aniž by přerušoval řízení a věc předkládal Ústavnímu soudu – ČL. 95/1 Ústavy Orgány veřejné moci je aplikovat musí (Státní moc lze vykonávat jen na základě, v mezích a způsobem stanoveným zákonem – 2/2 Listiny a 2/3 Ústavy)

Proto, jsou-li podzákonné předpisy vydány: Veřejná moc se jimi musí řídit, a to ve všech případech stejného druhu Každý má legitimní očekávání, že veřejná moc bude postupovat podle předpisů, který sama vydala A že stejné věci bude posuzovat stejně a rozdílné rozdílně. Postup v řízení nebude svévolný („Porušením principu ochrany legitimního očekávání, a tedy nezákonností (§ 78 s. ř. s.), je i zneužití volného správního uvážení “) NSS 6 A 25/2002. I interní instrukce mohou takové očekávání založit.

Informační zdroje o judikatuře: ESLP: oficiální databáze HUDOC dostupná z: http://echr.coe.int/hudoc ÚS ČR: oficiální databáze NALUS, dostupná z: http://nalus.usoud.cz Nejvyšší správní soud www.nssoud.cz/anonym.php Nejvyšší soud ČR www.nsoud.cz/rozhod.php

Periodizace vývoje daňové judikatury Ústavního soudu I. Období – do poloviny roku 1996 zdrženlivost (První nález – nevyhověno 2. 6. 1994 IV ÚS 42/94; první vyhovující nález 26. 6. 1995, IV. ÚS 106/95. Plenární zamítavý 24. 4. 1996, Pl. ÚS 38/95 (dokazuje se jen to, co je tvrzeno v d. přiznání) (Počty nálezů: 7 v roce 1996, 6 v 97, 5 v 98, 8 v 99, 22 v roce 2000, 21 v 2001, 17 v 02, 21 v 03, 15 v 04, 15 v 05 a 17 v O6 a 10 v 07) Ústavní soud plnil roli správního soudu II. stupně Roli neustaveného NSS a sjednocovat judikaturu krajských soudů však z kapacitních důvodů nemohl Nalus 1563 rozhodnutí zmiňujících 11/5 Listiny

II. Období vývoje judikatury II. Období: ÚS si začal být vědom, že roli NSS plnit nemůže, proto začal apelovat na zřízení správního soudnictví Vrchol: Pl. ÚS 16/99 ze dne 27. 6. 2001 „Současná úprava správního soudnictví vykazuje závažné ústavněprávní deficity. Především nejsou některé aktivity veřejné správy, stejně jako její případná nečinnost, pod kontrolou soudní moci vůbec. Dále pak ne každý, kdo může být ve svých právech dotčen správním rozhodnutím, má právo obrátit se na soud. Pokud pak i takové právo má, není stranou v plnohodnotném fair procesu ve smyslu čl. 6 odst. 1 Úmluvy , ač by tomu tak v řadě věcí býti mělo. Vydané soudní rozhodnutí je pak konečné a (s výjimkou ústavní stížnosti) nereformovatelné, což vede k nejednotné judikatuře, jakož i k nerovnému postavení správního úřadu, tedy ke stavu rozpornému s požadavky právního státu. Konečnost některých rozhodnutí (zastavení řízení) pak může vést i k odmítnutí spravedlnosti. Konečně pak výkon správního soudnictví je organizován způsobem, který ignoruje skutečnost, že Ústava v čl. 91 uvádí jako součást soustavy soudů Nejvyšší správní soud.“

III. a konečně IV. Období vývoje daňové judikatury ÚS III. Období: návrat ke zdrženlivějšímu postoji, u vědomí, že spravedlivý proces již je zajištěn a že NSS musí dostat prostor k tvorbě judikatury, a proto by jí ÚS neměl konkurovat IV. Období: jen toto období lze nazvat „normálním“, avšak vstupujeme do něj až nyní: správněsoudní judikaturu sjednocuje z hledisek podústavního práva NSS a takto sjednocenou judikaturu posuzuje ÚS, avšak jen hlediskem ústavních principů

Negativní vlivy nenaplnění Ústavy: ÚS musel judikovat v úrovni podústavního práva a byl tak Ústavou a Úmluvou tlačen k aktivismu NSS a ÚS z toho důvodu budou chvíli hledat hranice své role: zákonnost je širší kategorie než ústavnost, což si musí uvědomit jak NSS (nepoužitelnost celé řady právních názorů z odmítavých usnesení ÚS), tak ÚS (k aktivismu nyní nejsou ústavní důvody; proti judikatuře NSS lze brojit jen z hlediska přísně ústavního, pouhý odlišný názor nestačí.)

Význam čl. 11 odst. 5 Listiny (Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona.) Normativní význam není vyčerpán jen doslovným znění Z pohledu politické teorie jde o vyjádření prastarého principu „no taxation without representation“ Má hmotně právní dopady: zákon, na jehož základě je platební dávka uložena, musí být mít atributy zákona, tedy musí být jasný a jednoznačný Při jistém zjednodušení lze říci, že jde o obdobu zásady není trestného činu do zákona Tato doktrína Jamese Otise stála u základů bojů USA o nezávislost

Daňový zákon musí být: Srozumitelný a jednoznačný Víceznačnost nelze vykládat k tíži daňového subjektu (in dubio pro libertate)

Také aplikační a interpretační postup nesmí podléhat retroaktivním změnám nesmí se odchylovat od oprávněně očekávaného postupu Postup veřejné moci musí být v souladu s principy dobré správy – k nim viz www.ochrance.cz Souhrnná zpráva za rok 2006, bod 2. 5 – zevšeobecnění poznatků

Dobrá správa 1. Soulad s právem 2. Nestrannost 3. Včasnost 4. Předvídatelnost[1] 5. Přesvědčivost 6. Přiměřenost 7. Efektivnost 8. Odpovědnost 9. Otevřenost 10. Vstřícnost [1] Úřad naplňuje legitimní očekávání osob a rozhoduje shodně s tím, jak rozhodoval obdobné případy v minulosti nebo jak rozhoduje obdobné případy nadřízený úřad. Pokud se od své dosavadní praxe v konkrétním případě odchýlí, výslovně to uvede v rozhodnutí a tento postup odůvodní. V obdobných případech používá úřad obdobné postupy a při užití správního uvážení se drží předem stanovených obecných měřítek. Při změně obecných pravidel úřad takovou změnu s dostatečným předstihem přiměřeným způsobem zveřejní a vytvoří předpoklady pro hladký přechod k novým pravidlům. Nejvýznamnější závěry a poznatky ze své činnosti úřad zveřejňuje. Struktura důležitých dokumentů úřadu je ustálená a přehledná, aby se v nich osoby mohly snadno orientovat.

Proč „s tím“ Ústavní soud nic neudělá? Nedostane podnět ve formě ústavní stížnosti Věc nemá ústavní rozměr, jde jen o možný výklad podústavního práva Námitka nebyla setrvalá Stížnost je předčasná Věc sice ústavní rozměr má, ale z ústavní stížnosti není patrný, protože: Je složitá a utápí se ve výkladech podústavního práva a účetně-ekonomických termínech anebo Nebyl „vybrán“ průkazný příklad. Ústavní soud neposuzuje právní názory, ale chrání před zásahy do ZLP

Přípustnost ústavní stížnosti (v daňových věcech) Podmínka vyčerpání procesních prostředků k ochraně práv (subsidiarita – § 75/1 a § 72/3 ZÚS) Tedy nutno podat: správní odvolání, správní žalobu, kasační stížnost a až poté je ústavní stížnost přípustná Varianta diformity : správní žalobě vyhověno, ale správce daně uspěl s kasační stížností: ústavní stížnostje přípustná po novém rozhodnutí o správní žalobě; řídil-li se krajský soud právním názorem NSS, není nutno podávat kasační stížnost

Správce daně, resp. Obecný soud před ÚS Předmětem řízení je tvrzený zásah do základního práva Nemá význam opakovat odůvodnění Odkaz na odůvodnění napadeného rozhodnutí je nepochopením Je třeba vyvracet námitky a polemizovat s nimi (nejlépe poukazy na judikaturu)

Závaznost usnesení ÚS, jímž je odmítnuta ústavní stížnost pro zjevnou neopodstatněnost Podstatou tohoto rozhodnutí je neshledání ústavního rozměru námitek Senáty ústavního soudu, pokud v konkrétní věci dospějí k odlišnému závěru, právní názor z usnesení neaplikují, a nemusí ani dosáhnout většinu v plénu ÚS Názor, že jakékoli rozhodnutí je nezávazné je kontroverzní jen na první pohled (viz ZUS)

Závaznost usnesení a nálezů Ústavního soudu Orgány správce daně a v poslední době i NSS se domáhají obecné závaznosti usnesení, která berou jako stvrzení zákonnosti své rozhodovací praxe Tento názor je z hlediska § 23 ZÚS neudržitelný, je-li namítána závaznost usnesení v konkurenci s nálezem Usnesení ZN nebyla dlouhou dobu vůbec publikována Jde o procesní ventil; zavedením NSS se standard ochrany zvýšil Konflikt s rovností zbraní – NSS a SD na rozdíl od daňových subjektů mají přístup k databázi ÚS. Pikantní je situace v níž je jedním dechem popírána obecná závaznost nálezu, který – na rozdíl od usnesení – je vydán ve prospěch ochrany základního práva

Ústavněprávní argumentace Aplikuje principy setrvale aplikovanými ÚS a ESLP A to principy, jenž jsou shodné napříč celým právním řádem Musí být jednoduchá, tedy ne krkolomná Průrazně mířící na jeden problém

Konkrétní nálezy Součinnost při dokazování (II. ÚS 664/04, II. ÚS 48/05 fiskální zájem nemá zvláštní prioritu, usn. II. ÚS 571/01 přek., II. ÚS 232/02 rovnost zbraní) Rozsah důkazního břemene (130/1996 Sb., Pl. ÚS 38/95 – jen to co tvrdí, IV. ÚS 402/99 – dokazování musí resp. zákonný rámec) IV. ÚS 29/05 Rovné postavení v odvolacím řízení (IV. ÚS 360/05)- přihlédnutí k „výhodám“ musí být přezkoumatelné Nahlížení do spisu (IV. ÚS 359/05, IV. ÚS 179/01, IV. ÚS 360/05) nevím co dodat

Konkrétní otázky Zajišťovací příkaz § 71 ZSDP– zdrženlivost, transparentnost, proporcionalita § 36 ZSDP - vyhledávací činnost bez součinnosti DS v průběhu daňové kontroly x čl. 38 odst. 2 Listiny – není důvod suspendovat ústavní garance „§ 32 odst. 7 ZSDP dle NSS“ ? obecně formální přísnost sloužila ke zvýšení právní jistoty v situaci absence odůvodnění Prekluze?? opět neznám konkrétní problém, platí obecné zásady

Ústavní aspekty efektivnosti