Libor Topolánek Silvia Kozelková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy správních činností
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_11
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Vymezení a pojetí sociální práce
Řídící struktury.
Efektivnost řídící práce
V e d e n í l i d í.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Řídící struktury : malé a velké organizace
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Historické etapy vývoje managementu
Petra Horažďovská Martina Lišková Kateřina Průšová 3. ročník, VSRR
Řídící struktury v organizaci
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Balvínová Jana, Meinlová Markéta 3. ročník, VSRR
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální management
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Rozhodování Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Teorie řízení příklady Ing. Jan Vondrus PEF 229 Konzultační hodiny: dohodou.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Národní konference kvality ve veřejné správě
Racionalizace řídící práce, time management
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Plánovací proces a druhy plánování
Rozhodovací procesy.
SYSTÉM PLÁNŮ A ROZPOČTŮ V PODNIKU
Řídící struktury, malé a velké organizace
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Definice managementu.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Milada Kováříková Zuzana Moravová Hana Zákostelská
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Management.
Výrobní faktory v podniku
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Management bk 505, bp 505.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Téma 13: Finanční plánování
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Rozhodování jako manažerská funkce
Ekonomika malých a středních podniků
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Podstata organizování Typy organizačních struktur Ekoinkubátor Podniková ekonomika Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Ing. Veronika Dostálková MBA
Digitální učební materiál
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Transkript prezentace:

Libor Topolánek Silvia Kozelková Delegování Libor Topolánek Silvia Kozelková

Úvodem Delegováním rozumíme proces přenosu určitých činností z řídicího pracovníka na pracovníka řízeného, a to při současném přenosu části rozhodovacích pravomocí. Delegování může mít buď jednorázovou, nebo trvalou platnost.

Proces delegování Věcná stránka -> komu a co delegovat (znalost kvalifikačních předpokladů podřízených) Formální stránka -> jak delegovat

Předmětem delegování jsou... Jednotlivé činnosti: jednorázového charakteru delegovány vedoucími pracovníky formální cestou. Uvolnění si prostoru pro řešení zásadních otázek Úkoly: sledují plnění funkce ve společenském prostředí. Formální cestou.

Předmětem delegování jsou... Oblast rozhodování : delegována při vzniku org. a řídících jednotek, relativně trvalý charakter Pravomoc: souhrn práva a moci. Charakter formální. Měla by být delegována současně s činnostmi, úkoly a rozhodovacími oblastmi

Odpovědnost Odpovědnost je zásadně nedelegovatelná. Vzniká v procesu delegování a znamená, že každý vedoucí pracovník nese odpovědnost za všechny jemu svěřené úkoly , činnosti a oblasti rozhodování, i když některé z nich delegoval s pravomocí dále na své podřízené. Každý vedoucí je zodpovědný nejen za svou práci, ale i za práci svých podřízených. Delegované prvky a odpovědnost z nich vyplývající vymezuje u každého pracovníka na vedoucím místě sféru působnosti, která bývá označována jako kompetence.

Delegování pravomocí - Výhody Více práce za kratší čas Problémy nebo úkoly většího rozsahu je obvykle možné snáze vyřešit, když jsou systematicky rozděleny na dílčí části. Využitím energie jiných k práci nad dílčími úkoly umožňuje pak manažerům dosahovat výsledků, které by jinak byly za hranicemi možností jednotlivce. Více času na důležité věci umožní strávit víc času nad úkoly vyšší priority

Nové nápady a přístupy není jednoduché přistupovat k časem rutinním úkolům a situacím s energií a elánem sobě vlastním Rozvoj kompetencí pracovníků podřízení si delegováním osahají nové úkoly, získají zkušenosti

Motivace Výzva a možnost prokázání svých schopností pro podřízené pracovníky Usnadnění hodnocení pracovníků Je pomyslnou lupou pro vedoucí pracovníky, lépe vidí indiviuální výsledky a tím schopnosti svých podřízených Kontrola stává se jednodušší Vyhnout se stagnaci vyhnutí se pasti nepostradatelnosti

Bariéry delegování Nechuť opuštění dobře zvládané práce Člověk dělající určitý úkol prvně, nejspíš nedosáhne kvalit managera, který se potýká se stejným úkolem dnes a denně Nedůvěra v pracovníkovy schopnosti Příčinu hledat v prvé řadě u sebe, např. zanedbání schopnosti rozvíjení svých podřízených

Omnipotence „pocit nepostradatelnosti“ Obava z neoblíbenosti „udělám si sám, bude mít pak pocit, že ho využívám a pomluví mě....“

Určení úrovně procesu delegování využití principu stanovení koncepční a operativní činnosti vedoucích pracovníků na jednotlivých stupních řízení. Jednotlivé stupně řízení se od sebe liší především charakterem činnosti vedoucích pracovníků. Koncepční činnost zahrnuje vytváření rámcových koncepcí určujících směr rozvoje daného podniku. Představuje zpracování strategií, podnikatelských záměrů, marketingové činnosti, … Operativní činnost představuje bezprostřední řízení transformačního procesu.

Definování úkolu Nebýt vágní, ale zároveň nerozpracovávat do úplných detailů(z hlediska úspory času). Rozpracováním se odsuzuje k tomu, že se bude zaobírat stejným úkolem i v budoucnu a ztrácet tím drahocenný čas...

Postup při delegování Analýza práce či úkolu manažer by měl sám sobě udělat analýzu, která bude spočívat ve vytyčení úkolů dle priority a dále rozhodnout, co může přenechat podřízeným a co se delegovat nebude

.....postup při delegování.... Plánování delegování Jaký cíl má být splněn Jaké jsou důležité dílčí termíny splnění Jaké úrovně musí být dosaženo Jaké rozhodnutí musí být udělána a další

Výběr vhodného podřízeného Systematický postup, zvážení hodnoty úkolu a funkce podřízeného

Problémy delegování Vedoucí deleguje jen bezvýznamnou nádeničinu Pracovníci odmítají práci s tvrzením, že ji neumí Pracovník říká, že má příliš mnoho práce Úkol se opakuje, ale delegování by zabralo více času, než samotné provedení

Vyšší management požaduje, abyste některé doklady podepisoval osobně Pracovníci chodí s delegovanými úkoly zpět a žádají radu a pomoc Pracovníci nevykonávají práci tak, jak jste byli zvyklí Výkon pracovníka ohrožuje úspěšný výsledek

Účinnost delegování Je-li provedeno delegování naplánováno a provedeno správně, dá se jednoznačně říci, že je velice účinným pomocníkem manažerů. Je ovšem nesnadné nastavit vše správně, může se tedy stát, že původně dobrý nápad bude po zásluze potrestán a delegování pozbyde účinnosti. Povede-li se, je užitečným nástrojem pro obě strany. Manažerům spoří čas, podřízeným zvyšuje kvalifikaci a rostou zkušenosti, které jsou velmi často k nezaplacení

Zdroje Koubek, J.: Řízení lidských zdrojů – Základy moderní personalistiky, Management Press, Praha 2001-11-26 Hron, J.: Teorie řízení – skripta, , PEF, ČZU v Praze, Praha 1995