Elektrizace železnic Praha a.s. ZADÁVÁNÍ ÚDRŽBY A OBNOVY ŽELEZNIČNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY V KONKURENČNÍM PROSTŘEDÍ Ing. Michal Satori, Ph.D., tel. +420 724 924
Elektrizace železnic Praha a.s. Jedním z výsledků projektu INNOTRACK (Work package 5) bylo potvrzení, že otevřený vztah mezi správci železniční dopravní infrastruktury a dodavatelskými firmami může výrazně zvýšit konkurenceschopnost celého železničního odvětví Na navazujícím semináři CER / EFRTC / EIM se stanovily priority další spolupráce CER (The community of european railway and infrastructure companies) sdružení 75 firem, železničních společností a správců železniční dopravní cesty (SŽDC, s.o., ČD, a.s.) EFRTC (European federation of railway track contractors) zastoupení 13 národních asociací sdružujících 139 evropských dodavatelských firem (ŽPSV, a.s., EŽ Praha, a.s., GJW Praha, s.r.o.) EIM (European infrastructure managers) – vznik v roce 2002
Elektrizace železnic Praha a.s. Na oblast údržby a obnovy železniční dopravní infrastruktury v Evropě vynaloží její správci ročně prostředky ve výši 15 - 25 mld. Euro Obnova je ve většině evropských zemích vykonávána dodavatelskými firmami Údržba je ve většině evropských zemích vykonávána vlastními zaměstnanci správců železniční dopravní infrastruktury Cílem spolupráce CER / EFRTC / EIM je vytvořit doporučení pro správce železniční infrastruktury k vzniku konkurenčního prostředí zejména v oblasti údržby železniční dopravní infr. Pracovní skupina má vytvořit dokumenty hodnotící tržní strategii údržby (včetně obnovy), dlouhodobé financování a plánování a smluvní strategie – popis stávajících modelů a návrhy na inovace
Elektrizace železnic Praha a.s. Zdroj – Final draft „Market Strategies“
Elektrizace železnic Praha a.s. Pracovní skupina A prezentovala na zasedání EFRTC dne 27.5.2011 konečný návrh dokumentu „Strategie trhů“ Pracovní skupina B a E bude navazovat na výsledky skupiny A Dokument „Strategie trhů“ konstatuje, že správce železniční dopravní infrastruktury by se měl soustředit na správu majetku a dodavatelské firmy na údržbu a obnovu železniční infrastruktury Preferovaná doba zadání údržby dodavatelskými firmami je min. 5 let, správci preferují dobu kratší Z analýzy stávajících fungujících modelů vyplynulo, že optimalizace nákladů na údržbu se skládá z hledání synergie mezi investicemi a údržbou železniční dopravní infrastruktury Poměr výdajů na investice a údržbu je v evropských zemích výrazně odlišný (souvisí se stavem železniční sítě)
Elektrizace železnic Praha a.s. Zdroj – Final draft „Market Strategies“
Elektrizace železnic Praha a.s. Vyhodnocení váhy požadavků správců železniční dopravní infrastruktury při zadávání údržby (odpověď 12 firem z 12 zemí EU) Zdroj – Final draft „Market Strategies“
Elektrizace železnic Praha a.s. Faktory zvyšující obtížnost vykonávané údržby (odpověď správců infrastruktury) Zdroj – Final draft „Market Strategies“
Elektrizace železnic Praha a.s. Mezi správci železniční dopravní infrastruktury a dodavatelskými firmami jsou odlišně chápány aspekty zadávání údržby Zdroj – Final draft „Market Strategies“
Elektrizace železnic Praha a.s. Podrobně popsán mimo jiné model zadání údržby v Nizozemí v roce 1997 2800 zaměstnanců železnic bylo zaměstnáno ve třech nově vzniklých dodavatelských firmách, které pokrývaly vždy údržbu všech zařízení železniční dopravní infrastruktury Jako rizikový faktor se projevil výsledek jehož má být dosaženo je obtížné určit a nedá se měřit, výstup není hmatatelný, ale je to výkon, průměrná životnost železničních objektů je 50 let a smluvní vztah obvykle 5 let.
Elektrizace železnic Praha a.s. Děkuji za pozornost